دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چطور ترس کودک از راه رفتن را از بین ببریم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

ترس کودک از راه رفتن دارای علت های گوناگونی است بسیاری از این کودکان تجربه های منفی از راه رفتن داشته اند به همین دلیل از قدم برداشتن اکراه دارند از سویی عدم حمایت های والدین و یا ترس های بی مورد والدین موجب می شود تا برخی از کودکان دیرتر قدم بردارند اما با ایجاد زمینه های حمایتی و گاهی کمک کارد درمانی می توان به این مشکل را رفع کرد.

یکی از مهم ترین علت هایی که موجب می شود تا یک کودک دیرتر راه بیافتد ترس از راه رفتن است همین موضوع نیز می تواند موجب نگرانی خیلی از والدین شود زمانی که والدین می بینند کودک آن ها دیرتر از هم سن های خود شروع به راه رفتن می کند موجب ایجاد نگرانی در آن ها می شود اغلب والدین با یک استرس و هیجانی انتظار راه رفتن فرزند خود را دارند تا اولین قدم های خود را بردارد. علت های زیادی وجود دارد که موجب می شود یک کودک دیرتر راه برود اما در این بخش قصد داریم درباره نگرانی های کودک و اضطراب او برای راه رفتن صحبت کنیم. این موضوع ممکن است برای برخی از والدین دردسر باشد و آن ها را مسائل دیگری نیز درگیر کند اما در واقع این نگرانی کودک نیز قابل جبران و حل شدن است پیش از هر چیز والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که این اضطراب در کودکان یک امر طبیعی است والدین به همین منظور باید سعی کنند تا علت های این اضطراب را در کودکان خود شناسایی کنند این علت ها می تواند اضطراب از پله، اضطراب از تجربه تلخ افتادن و یا … باشد.

ترس کودک از راه رفتن چه علتی دارد؟

والدینی که برای این موضوع نگرانی زیادی دارند باید بدانند که این امر کاملا طبیعی است تنها زمانی این موضوع نگران کننده است که کودک با وجود کمک های والدین و بدون وجود ترس نیز راه نرود در این صورت والدین بهتر است به پزشک مراجعه نمایند. با توجه به اینکه در دوران کودکی هنوز عضله های پای کودک به خوبی شکل نگرفته است کودک می تواند به راحتی مستعد افتادن باشد همین ناتوانی موجب می شود تا کودک در قدم برداشتن دچار ترس شود بنابراین این موضوع عجیبی نیست که باعث نگرانی های بی مورد شما شود.

ترس راه رفتن نوزاد

چه زمانی این ترس نگران کننده است؟

زمانی والدین باید از راه نرفتن کودک خود نگران باشند که سن راه رفتن کودک بالا رفته باشد در سن ۱۸ ماهگی زمانی که کودک راه نرود باید نگرانی بیشتری داشته باشد این موضوع نشان دهنده عدم رشد و مهارت های حرکتی کودک است و در این زمان باید به پزشک مراجعه کنید. کاری که والدین باید برای مقابله با این ترس انجام دهند همچنین بسیاری از کودکان به دلیل اضطراب جدایی نمی تواند قدم بردارند که والدین باید سعی کنند زمینه های این اضطراب را در کودکان از بین ببرند.

دلبستگی ناایمن:

یکی از علت هایی که موجب ترس در این کودکان می شود دلبستگی های ناایمن است این کودکان اغلب دچار اختلال هایی هستند آن ها نمی توانند از والد مراقب خود دور شوند این نوع دلبستگی ها می تواند تا دو سال موجب تاخیر در قدم برداشتن کودک شود والدین برای کاهش این ترس باید زمینه های مناسب تری برای دلستگی کودک خود فراهم کنند. تقویت اعتماد به نفس کودکان نیز در این زمینه می تواند موثر باشد و نقش مهمی دارد.

ترس کودک از راه رفتن

تجربه های منفی:

یکی دیگر از علت های اصلی که موجب ترس کودک از راه رفتن می شود تجربه های منفی است که دارد این کودکان ممکن است قبلا هنگام قدم برداشتن و یا راه رفتن یه یک شی تیز برخورد کنند وحشت و ترسی که کودک در این مواقع دارد موجب می شود تا دیگر تلاشی برای قدم برداشتن نکند از سویی این آسیب ها در ذهن کودک باقی می مانند و به یکی از تجربه های منفی او تبدیل می شود. به نوعی نیروی درونی موجب سرکوب کردن احساس این کودکان می شود حمایت های والدین در این موارد نیز موثر است.

  •  آرون گروپس

عدم حمایت و ترس والدین:

برخی از والدین هنگام راه فتادن کودک از فرزند خود حمایت نمی کنند همانطور که می دانید کودک در همان روزهای ابتدایی نیاز به کمک های والدین دارد تا شروع به راه رفتن کند والدین باید توجه کنند که کودکان در راه  رفتن به آن ها نیاز دارند. همراهی والدین در راه رفتن بسیار نقش مهمی دارد و همچنین غفلت کردن والدین نیز موجب می شود تا کودک هراس زیادی از قدم برداشتن داشته باشد. از سویی برخی از والدین ترس زیادی از قدم برداشتن کودک خود دارند و اجازه نمی دهند که کودک به خوبی گام بردارد حساسیت های بی مورد و بیش از حد والدین در این زمینه نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد این ترس والدین می تواند به کودک نیز منتقل شود و در روحیه او تاثیر زیادی داشته باشد.

علت راه نرفتن کودک

از دیگر علت های ایجاد ترس در این دسته از کودکان می توان به اضطراب جدایی، ترس از بغلی شدن از سوی والدین، ذوق زندگی های کودک که همراه با تجربه های منفی هستند و …. اشاره نمود که باید زمینه های رفع این مشکلات حل شود.

درمان ترس:

برای درمان کردن این ترس در کودکان باید والدین حمایت های بیشتری از او داشته باشند ایجاد آمادگی روانی اهمیت زیادی دارد تشویق کردن کودک و پافشاری کردن برای قدم برد سعی کنید زمانی کودک را برای قدم برداشتن تشویق کنید که خود آمادگی روانی لازم را دارد آرامش کودک نقش مهمی در انگیزه او برای راه رفتن خواند داشت به مرور والدین باید استقلال کافی در این زمینه را به فرزند خود بدهند.

اضطراب کودک از راه رفتن

زمانی که مشکلات راه رفتن فرزند شما پیچیده تر است شما باید با کمک متخصص اطفال این موارد را برطرف کنید فرزند شما ممکن است نیاز به مشاوره داشته باشد زیرا برخی از کودکان به طور ژنتیکی نیاز  به مشاوره دارند و دارای مشکلات ژنتیکی می باشند. کادر درمانی با آگاهی های لازم در این زمینه می توانند اینگونه از مشکلات را بهتر برطرف کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *