دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ و قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ در کنار قیمت مناسب، مشخصات خوبی از جمله نمایشگر امولد، دوربین با عملکرد خوب، شارژ سریع ۳۳ واتی، اسپیکرهای استریو و استاندارد ضد آب IP53 را در اختیار شما قرار خواهد داد. با بررسی بیشتر این میان رده همراه آرگا باشید.

ردمی نوت ۱۰ نسبت به نسل قبلی با پیشرفت های زیادی همراه شده که از جمله آن می توان به طراحی و نمایشگر گوشی اشاره کرد. در این میان رده اقتصادی طراحی چشم نوازتر شده و روشنایی نمایشگر به حدود ۱۱۰۰ نیت می رسد.

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰: اقتصادی و میان رده

 

در سال های اخیر سری ردمی نوت گوشی های شیائومی با ارائه به بازار توانستند در میان کاربران با استقبال زیادی روبرو شوند. علت این امر تولید اسمارتفون هایی قدرتمند با امکانات متعدد و البته قیمت خیلی مناسب می باشد که خوشبختانه تاکنون این رویه از سوی ردمی حفظ شده است. جدیدترین گوشی این شرکت به نام ردمی نوت ۱۰ می باشد که به همراه نسخه پرو در ۴ مارس ۲۰۲۱ معرفی و در ۱۶ همان ماه به بازار ارئه شد.

از آنجا که سری ردمی نوت ۹ با حضور در بازار موفق و پرفروش ظاهر شدند شیائومی امسال با ارائه سری جدید این گوشی ها به نام ردمی نوت ۱۰ قصد دارد بار دیگر به کاربران یادآوری کند که محصولات این شرکت ارزش خرید بالایی دارند و می توانند با ارائه قابلیت های خوب و قیمت مناسب رضایتمندی کاربران را جلب کنند.

میان رده ردمی نوت ۱۰ در کنار قیمت خوب(در حال حاضر بین ۵-۶ میلیون تومان) مشخصات خوبی را با خود همراه کرده که ارزش خرید گوشی را بالا می برد. این اسمارتفون تقریبا در همه زمینه ها نسبت به ردمی نوت ۸ و ۹ با پیشرفت های چشمگیری همراه شده که از جمله آن می توان به تغییر در زمینه طراحی و نمایشگر اشاره کرد. با ادامه مطلب همراه باشید تا شیائومی ردمی نوت ۱۰ را کاملتر مورد بررسی قرار دهیم.

محتویات جعبه

داخل جعبه به جز ردمی نوت ۱۰ با مورد جدیدی روبرو نمی شوید و مطابق معمول دفترچه راهنما، قاب سیلیکونی شفاف، یک کابل USB-A به USB-C جهت انتقال داده و شارژ گوشی و البته یک آداپتور ۳۳ واتی حضور دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی چشم نوازتر

طی بررسی ها می توان گفت با اولین نگاه به شیائومی ردمی نوت ۱۰ نمی توان شباهت خاصی با نسل قبلی در آن پیدا کرد به عبارتی طراحی با تغییراتی اساسی همراه شده و دیگر دوربین ها در مرکز حضور ندارند و به سمت چپ هدایت شده اند که این امر موجب جذابیت بیشتر طراحی دستگاه شده است. بررسی ها نشان می دهد ظاهر شیائومی ردمی نوت ۱۰ با این تغییرات گسترده حالا به پرچمدار می ۱۱ شباهت زیاد پیدا کرده و برآمدگی دوربین مستطیلی شکل با گوشه های گرد، پنل پشتی مات، صفحه نمایش کشده تر و کاهش وزن چشمگیر تر از جمله اصلی ترین تغییرات ردمی نوت ۱۰ محسوب می شوند.

ردمی نوت ۱۰ با ابعاد ۸.۳* ۷۴.۵*۱۶۰.۵ میلیمر و وزن ۱۷۸.۸ گرم باریکتر، کوتاه تر و کم عرض تر از ردمی نوت ۹ شده است. این موارد موجب خوش دست شدن آن شده به طوری که گوشی به راحتی در دست جای گرفته و بدون جابجایی مداوم آن، دسترسی به همه بخش های نمایشگر یا کلیدهای فیزیکی آسان می باشد. این اسمارتفون در رنگهای سفید، مشکی و سبز عرضه می شود که دو رنگ سبز و سفید پوششی کاملا مات دارند. نسخه سفید چهره ای صدفی داشته و جاذب اثر انگشت یا لک نیست و به لطف پوشش خاص حس لذت بخش را منتقل می کند.

در نمای پشتی برآمدگی مستطیلی دوربین با گوشه های گرد بیشتر از هر چیزی خودنمایی می کند زیرا برخلاف دیگر محصولات به جای قرار گیری روی پنل پشتی در دل صفحه تعبیه شده است. از این رو بین برآمدگی و پنل پشتی شکافی ایجاد شده که با مدتی استفاده از دستگاه مکانی برای حضور گرد و غبار می شود. پنل پشتی ردمی نوت ۱۰ پلاستیکی بوده و لبه های گوشی نیز ساختاری پلاستیکی دارند که هر این امر سبب شده وزن دستگاه حدود ۲۰ گرم کمتر از نسل قبلی باشد.

در بررسی نمای جلویی شیائومی ردمی نوت ۱۰ شاهد نمایشگری ۶.۴۳ اینچی هستیم که حدود ۸۳.۵ درصد از این نما را به خود اختصاص داده و در بالای نمایشگر حفره ای برای حضور دوربین سلفی تعبیه شده است. در نسل پیشین دوربین سلفی در سمت چپ قرار داشت و حالا شیائومی ترجیح داده در ردمی نوت ۱۰ آن را به مرکز منتقل کند. در بالای نمایشگر شاهد حضور اسپیکر مکالمه هستیم و حاشیه های بالا و کناری نمایشگر تقریبا باریک هستند اما در حاشیه پایین ضخامت به حدود ۵ میلی متر می رسد. ضمنا گوریلا گلس ۳ نمایشگر ردمی نوت ۱۰ را محافظت می کند که نسبت به گوریلا گلس ۵ بکار رفته در نسل پیشین نوعی پسرفت می باشد.

بررسی ها مشخص شد یکی از پیشرفت های شیائومی ردمی نوت ۱۰ پشتیبانی از گواهی IP53 می باشد و این یعنی بر روی کاغذ در برابر پاشش آب یا گردو غبار مقاوم خواهد بود. البته شرکت های سازنده  این امر عنوان می کنند بهتر است قابلیت ضد آب بودن گوشی را امتحان نکنید.

فریم دستگاه با پوشش کروم مانندش حسی شبیه فریم فولادی گران قیمت القا می کند ولی در حقیقت جنس آن پلاستیکی است. لبه های کناری مانند دیگر محصولات محدب بوده ولی لبه های بالا و پایین با پوشش مات سطحی کاملا تخت و ضخامت بیشتری دارند. در سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و ولوم حضور دارند که دسترسی به آن ها راحت بوده و کلید پاور همزمان وظیفه سنسور اثر انگشت را بر عهده دارد که کمتر از یک دقیقه عمل شناسایی را انجام می دهد ولی بعدا قفل گشایی این سنسور سریعتر می شود.

در سمت چپ پورت سیمکارت و کارت حافظه دیده می شود و جالب این که شکاف سیمکارت دوم و کارت حافظه جدا از هم بوده و می توان به شکل همزمان از ان ها بهره برد.

در لبه پایینی دریچه کانال اول اسپیکر، پورت USB 2.0 Type-C، روزنه میکروفون مکالمه و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون حضور دارند.

در لبه بالایی دریچه کانال دوم اسپیکر، ماژول IR Blaster و روزنه میکروفون تعبیه شده اند.

روشنایی نمایشگر ۱۱۰۰ نیت

در بررسی ها مشخص شد شیائومی ردمی نوت ۱۰ در بخش نمایشگر نسبت به نسل پیشین پیشرفت چشمگیری پیدا کرده که مهمترین آن استفاده از پنل آمولد می باشد. پنلی که در گوشی های پرچمدار و گران قیمت حضور دارد و حالا شرکت ها آن را به دنیای میان رده ها وارد کرده اند.

پنل آمولد نسبت به پنل IPS از جنبه های مختلفی برتری دارند که از جمله عمق بیشتر رنگ مشکی و روشن بودن قابلیت دارک مود در پنل آمولد می باشد که مصرف کمتر باتری را به دنبال دارد. شیائومی ردمی نوت ۱۰ به نمایشگر ۶.۴۳ اینچی سوپر آمولد با رزولوشن  ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ مجهز شده است.

البته نرخ تازه سازی نمایشگر تغییری نداشته و همچنان ۶۰ هرتز می باشد. بررسی ها نشان می دهد نمایشگر شیائومی ردمی نوت ۱۰ فضای رنگی DCI-P3 را پوشش داده و روشنایی آن به ۱۱۰۰ نیت می رسد  که عدد بسیار خوبی بوده ولی در تست ها به این عدد نمی رسد. ردمی نو ۱۰ سه پروفایل رنگی Auto, Standard,Saturated را در اختیار می گذارد. ضمنا به صورت پیش فرض بر روی حالت Auto قرار دارد.

کیفیت این نمایشگر برای یک گوشی در این بازه قیمتی خیلی خوب بوده و قطعا راضی کننده خواهد بود. رنگها پویا و جذاب نمایش داده می شود و عمق رنگ مشکی نیز بالا است. نمایشگر برای مشاهده محتواهای مختلف و وبگردی مناسب و خوب بوده و از این نظر شاهد پیشرفت نسبت به نسل پیشین هستیم. ضمنا نور زیاد نمایشگر مشاهده محتوا را زیر نور مستقیم خورشید بدون ایجاد مشکلی میسر می سازد.

اسپیکر های استریو

شیائومی ردمی نوت ۱۰ از معدود اسمارتفون هایی در این بازه قیمتی است که اسپیکرهای استریو دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد اسپیکرها در لبه پایین و بالای فریم(سوای اسپیکر مکالمه) تعبیه شده اند. این دو اسپیکر صدای استریویی را ایجاد کرده که بلندی بسیار خوبی دارند اما نسبت به گوشی های گران قیمت تر کیفیت عالی ارائه نمی دهند که با توجه به بازه قیمتی ردمی نوت ۱۰ نمی توان در این مورد به گوشی خرده گرفت. هنگامی که صدا را تا انتها بالا ببرید خروجی اندکی خش دار شده و کیفیت تاحدودی کاهش می یابد ولی در ولوم های پایین تا ۸۰ درصد کیفیت اسپیکرها خوب بوده و راضی کننده هستند.

نرم افزار و سخت افزار

ابتدا به بررسی نرم افزاری شیائومی ردمی نوت ۱۰ می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون به طور پیش فرض بر پایه اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 می باشد البته در آینده ای نزدیک بروزرسانی MIUI 12.5 را دریافت خواهد کرد. قابل ذکر است به صورت پیشفرض باز های پاپجی موبایل، اپ های آمازون، لینکدین، نتفلیکس و فیسبوک بر روی ردمی نوت ۱۰ نصب می باشد که امکان حذف آن ها وجود دارد. از طرف دیگر این اسمارتفون به جای برنامه های PHONE , MESSAGES شیائومی از نمونه های ساخت گوگل بهره می برد.

در ادامه سخت افزار ردمی نوت ۱۰ را مورد بررسی قرار می دهیم. شیائومی توسط تراشه ۱۱ نانومتری اسنپدارگون ۶۷۸ قدرت پردازش محصول خود را فراهم می کند. تراشه ای که در روزهای پایانی دسامبر ۲۰۲۰ رونمایی شد. این تراشه به اسنپدراگون ۶۷۵ بسیار شبیه است ولی فرکانس بیشینه هسته های پرقدرت آن ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر می باشد. پردازنده هشت هسته ای بوده شامل دو هسته طلایی با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته نقره ای با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز بوده که این هسته ها به ترتیب از ۲۵۶ و ۶۴ کیلوبایت کش استفاده می کنند با این وجود یک مگابایت کش سیستمی برای تراشه منظور شده است.

بررسی ها نشان می دهد تراشه شیائومی ردمی نوت ۱۰ را ماژول گرافیکی آدرنو ۶۱۲ همراهی می کند که فرکانس بیشنه ای حدود ۸۴۵ مگاهرتز دارد. این تراشه از اتصال LTE با سرعت دانلود و آپلود حداکثری ۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه ، بلوتوث ۵.۰ و شبکه وای فای ۵.۰ پشتیبانی دارد. قابل ذکر است ردمی نوت ۱۰ در ۳ نسخه با حافظه رم و حافظه داخلی ۴/۶۴، ۴/۱۲۸و ۶/۱۲۸ ارائه می شود که هر سه نسخه از حافظه UFS 2.2 و رم LPDDR4X برخوردارند. ضمنا این حافظه ها از طریق کارت حافظه میکرواس دی قابلیت ارتقا دارند. به طور کلی ردمی نوت ۱۰ هر چند پرچمدار نیست ولی با این تراشه و حافظه، عملکرد مطلوبی را به ویژه در اجرای بازی ها ارائه خواهد داد و با قابلیت گیم توربو گنجانده شده در آن می توانید تجربه ای بدون مزاحمت برای اجرای بازی ها را دریافت کنید.

دوربین ۴گانه

ردمی نوت ۱۰ نظیر بسیاری از گوشی های میان رده از دوربین های ۴گانه بهره می برد که شامل یک لنز عریض ۴۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.8، یک لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2، دو لنز ماکرو و سنجش عمق ۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 می باشد. از نظر اعداد و ارقام با نسل پیشین تفاوتی مشاهده نمی شود ولی حالا دوربین اصلی از سنسور سونی به جای سامسونگ استفاده می کند. مجموعه دوربین های این اسمارتفون تفاوت سخت افزاری کمی با نسل قبی دارند.

در نور روز تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی با توجه به بازه قیمتی گوشی کاملا راضی کننده می باشند. تصاویر دارای جزئیات و شارپنس خوب نویز کم و رنج دینامکی بسیار گسترده هستند. با این دوربین در نور شب عکس های قابل قبولی به ثبت می رسند که جزئیات و شارپسن قابل قبول و وایت بالانس مناسبی دارند ولی نویز وجود دارد و سایه ها به خوبی ثبت نمی شوند. به طور کلی در نور روز عملکرد دوربین ها رضایت بخش بوده ولی در شب تاحدودی ناامید کننده می باشد.

دوربین سلفی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ شامل یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.5 می باشد که در بررسی ها مشخص شد سلفی هایی با رنگ های جذاب ، گستره دینامیکی مناسب، جزئیات و کنتراست کم و بیش خوب را ثبت می کند و از حالت نایت خبری نیست.به طور کلی دوربین سلفی عملکرد قابل رضایتی دارد.

باتری ضعیفتر نسبت به قبل

شیائومی در ردمی نوت ۱۰ ظرفیت باتری را نسبت به نسل قبلی ۲۰ میلی آمپر ساعت کاهش داده و حالا این اسمارتفون به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است البته به جای شارژر ۱۸ واتی ردمی نوت ۹ با شارژر سریع ۳۳ واتی ارائه می شود که در مدت ۳۰ دقیقه از صفر به ۶۰ درصد شارژ می رسد و در مدت ۷۳ دقیقه شارژ کامل دستگاه صورت می گیرد. به طور کلی شارژدهی باتری نوت ۱۰ نسبت به قبل کمی ضعیف تر شده و تایم کمتری شما را همراهی می کند. ولی اگر از گوشی ردمی نوت ۱۰ استفاده ای معمولی و روزمره داشته باشید، می تواند تا یک روز کامل انرژی دستگاه را تامین کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *