دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیفون ۱۲ مینی، یک کوچک قدرتمند از اپل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

آیفون ۱۲ مینی کوچکترین آیفون مدرن اپل در سال ۲۰۲۰ می باشد. این گوشی آرزوی محقق شده کاربرانی است که به دنبال خرید آیفونی در اندازه آیفون ۵s بودند. اکنون این آیفون در حال عرضه می باشد و ما قصد داریم در این مطلب آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

می توان ارائه آیفون ۱۲ مینی اپل را پیروزی بزرگ این شرکت تلقی کرد چرا که این گوشی با طراحی برتر از پیشرفته ترین تکنولوژی های ممکن بهره می برد. آیفون ۱۲ مینی با بدنه کامپکت، کوچکترین پرچمدار اپل می باشد که تراشه قدرتمند A14 بایونیک آن را همراهی می کند. در این مقاله به بررسی آیفون ۱۲ مینی می پردازیم.

بررسی آیفون ۱۲ مینی ؛ کوچکترین قدرتمند اپل

کمپانی اپل در رویدادی از چهار گوشی پرچمدار سری ۱۲ شرکتش(آیفون ۱۲، ۱۲ مینی، ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس) در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد. در این میان گوشی پرچمدار آیفون ۱۲ مینی کوچکترین آیفون مدرن اپل می باشد که برای پاسخ به خواسته کاربرانی که آیفونی در اندازه های آیفون ۵S را تقاضا داشتند ارائه شده است. اکنون آیفون مینی ۱۲ با ابعادی کمی بزرگتر از آیفون ۵s در حال عرضه می باشد و به خاطر حاشیه بسیار اندک نمایشگر، دارای صفحه نمایشی بزرگ هم می باشد.

در سال های اخیر گوشی های با نمایشگر بزرگ در جریان اصلی صنعت تولید موبایل قرار گرفته اند و کمتر اسمارتفونی را می تواند پیدا کرد که به اندازه گوشی های قدیمی جمع و جور و کوچک باشند. با توجه به  این که نمایشگر کلیدی ترین قسمت یک گوشی است و هر قدر فضای زیادتری برای نمایش محتوا در اختیار کاربر بگذارد بهتر می باشد اما افرادی هم هستند که همچنان محصولی کوچک را تمایل دارند تا بتوانند به آسانی با یک دست از آن بهره گرفته و موقع بیرون رفتن نیز راحتتر در جیب خود جای دهند. اپل با آگاهی از این خواسته کاربرانش، در نوامبر ۲۰۲۰ نسخه کوچکتری از آیفون ۱۲ را به نام آیفون ۱۲ مینی عرضه نمود.

می توان آیفون ۱۲ مینی اپل را پیروزی بزرگ این شرکت دانست. این گوشی با قیمتی ارزانتر نسبت به دیگر اعضای سری ۱۲ با پیشرفته ترین تکنولوژی های ممکن ساخته شده و طراحی برتری در خط تولید سری آیفون ۱۲ به شمار می رود. آیفون ۱۲ مینی یکی از بهترین اسمارتفون های بازار می باشد که توان رقابت با هم رده ای هایش را دارد. این گوشی با بدنه کوچکتر نسبت به دیگر گوشی ها اساسا یک بازنگری در سری آیفون ۱۲ می باشد و قادر است انتظارات کابران را برای یک پرچمدار جمع و جور برآورده نماید. در ادامه به بررسی آیفون ۱۲ مینی می پردازیم تا از این پرچمدار کوچک بیشتر بدانید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی تخت

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی آیفون ۱۲ مینی اصلی ترین عامل در میزان فروش گوشی خواهد بود چرا که طراحی منحصر به فردی داشته و افرادی که قصد خرید یک آیفون جمع وجور را دارند حتما آن را جزو انتخاب اصلی خود قرار می دهند. این گوشی می تواند برای دارندگان آیفون se جایگزین مناسبی باشد چرا که تقریبا طراحی مشابهی دارند و حتی آنهایی که مدت ها از یک اسمارتفون بزرگ مانند نسخه های پرو بهره می بردند به تجربه کوچکترین گوشی اپل تمایل نشان خواهند داد.

بی شک برترین توصیف از آیفون ۱۲ مینی همان نسخه آیفون ۱۲ با ابعادی جمع و جورتر می باشد. با توجه به بررسی ها این گوشی دارای یک نمایشگر کوچکتر(۵.۴ در مقابل ۶.۱ اینچ) و باتری کوچکتر (۲۲۲۷ در مقابل ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعت) بوده ولی در دیگر مشخصات مشابه برادر بزرگترش می باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد کوچک بودن آیفون ۱۲ مینی اصلی ترین شاخصه آن می باشد از این رو بررسی طراحی را از ابعاد بدنه آن شروع می کنیم. آیفون ۱۲ مینی دارای ابعاد ۷.۴*۶۴.۲*۱۳۱.۵میلیمتر می باشد که به شکل قابل ملاحظه ای از همه آیفون های حال حاضر حتی آیفون se2020 کوچکتر می باشد. فرم طراحی بدنه و لبه های تخت گوشی به نوعی کاملا آیفون ۵ را در ذهن تداعی می کند.

در دست گرفتن آیفون ۱۲ مینی نسبت به دیگر اعضای سری ۱۲ بسیار آسان می باشد و هر چند ابعاد گوشی کوچک است اما همچنان نمایشگری قابل توجه دارد که نکته مثبتی تلقی می شود. این اسمارتفون با وزن ۱۳۵ گرم، سبک بوده و حس خوبی به شما انتقال می دهد. وزن و ابعاد آیفون ۱۲ مینی نشان می دهد حمل آن آسان بوده و در جیب قرار دادن مشکلی ایجاد نمی کند. ضمنا ظاهر آیفون ۱۲ مینی هیچگونه حس ارزان قیمتی را القا نمی کند.

جدا از ابعاد گوشی این محصول لبه هایی تخت تر از آنچه در نسل اخیر آیفون وجود داشت، دارد. همواره مشاهده تکامل در طراحی آیفون برای کاربران هیجان انگیز می باشد ولی اگر این امر به سوی گوشی های قدیمی متمایل شده باشد ممکن است برای برخی کاربران ناخوشایند باشد. در بررسی ها مشخص شد طراحی آیفون ۱۲ مینی موجب نشده که اپل برای پایین آوردن قیمت آن از مواد ارزانتری استفاده کند بلکه دقیقا مشابه دیگر آیفون های سری ۱۲ از کیفیت طراحی بالایی بهره می برد که از جمله آن قاب آلومنیومی می باشد.

آیفون ۱۲ مینی نسبت به سال پیش طراحی برتری داشته و یک شیشه محافظت شده به اسم شیلد سرامیکی و لبه های آلومنیومی زاویه دار در آن بکار رفته که با اولین بار در دست گرفتن آن آیفون ۴ یادآوری خواهد شد. این گوشی در پنج رنگ مشکی، سفید، سبز، آبی و قرمز عرضه می شود. به طور کلی ظاهر آیفون ۱۲ مینی مشابه آیفون ۵ و se را یک پنل شیشه ای در پشت و نمای جلویی تشکیل داده است.

همانطور که پیشتر اشاره شد در دست گرفتن آیفون ۱۲ مینی حس خوبی را القا نموده و فقط با یکدست می توان به همه بخش های نمایشگر دسترسی داشت؛ که نکته مثبت این گوشی محسوب می شود چرا که در سایر گوشی های جدید اپل این کار امکان پذیر نیست. ضمنا سبک وزن بودن گوشی نیز بر قابلیت استفاده یک دستی از آیفون ۱۲ مینی می افزاید. این گوشی همانند دیگر آیفون های ۲۰۲۰ در جعبه خود فقط یک کابل لایتنینگ به یو اس بی سی را نهفته و باید شارژر آن را به صورت جداگانه خریداری کنید که نکته منفی آیفون های سال ۲۰۲۰ می باشد.

ناگفته نماند آیفون ۱۲ مینی یکی از بادوام ترین گوشی های هوشمند اپل می باشد. این گوشی در عمق ۶ متری آب حدود ۳۰ دقیقه دوام داشته و موفق به دریافت استاندارد IP68 شده است. ضمنا کلیدهای ولوم آیفون ۱۲ مینی در سمت چپ قرار دارند و همچنان کلید پاور در سمت راست دستگاه حضور دارد. ماژول دوربین نیز طراحی کاملا جذابی داشته و آیفون ۱۲ مینی از اسپیکر های استریو بهره می برد. همه این موارد نشاندهنده سنگ تمام گذاشن اپل در تولید این محصول می باشد.

نمایشگر خارق العاده

گوشی آیفون ۱۲ مینی از نمایشگر ۵.۴ اینچی سوپر رتینا XDR اولد با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ (بالاتر از آیفون ۱۱)بهره می برد. این نمایشگر با ابعاد تصویر ۹: ۱۹.۵ تراکم پیکسلی ۴۷۶ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. می توان قابلیت های نمایشگر آیفون ۱۲ مینی را خارق العاده توصیف کرد. شرکت اپل برای مقاومت بیشتر نمایشگر در برابر خراش آن را تقویت کرده به نحوی که توانایی روبرویی با هر لکه ای را دارد. البته اثر انگشت روی نمایشگر باقی می ماند ولی به راحتی با کشیدن یک دستمال تمیز ناپدید می شود.

حاشیه های نمایشگر باریک بوده ولی اندازه ناچ آن مشابه آیفون ۱۲ پرو مکس می باشد. این نشان می دهد که متناسب با سطح آن فضای زیادی از نمایشگر را به خود اختصاص داده ،ضمنا نسبت صفحه نمایش به بدنه دستگاه حدود ۸۵.۱ درصد می باشد. با توجه به بررسی ها می توان گفت دقت فول اچ دی پلاس و تراکم پیکسلی بالای نمایشگر آیفون ۱۲ مینی آن را به یکی از واضح ترین صفحه نمایش های آیفون تبدیل کرده است. از این رو هر چند این نمایشگر در مقابل نمایشگر آیفون ۱۲ پرو یا آیفون ۱۲ پرو مکس کوچکتر می باشد ولی بدون شک عملکرد بهتری ارائه می دهد که علت آن کوچک بودن نمایشگر است. به عبارتی صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی تصاویری واضح و روشنایی بسیار چشمگیر را به ارمغان می آورد.

ضمنا نمایشگر از فناوری HDR10 بهره می گیرد که نشان می دهد موقع مشاهده محتوای رمزگذاری شده ، با این فناوری جزئیات بیشتری را در محیط های تاریک و روشن ببینید. این تفاوت زمان تماشای فیلم هایی از منابعی نظیر نتفلیکس یا آیتونز قابل توجه می باشد. قابل ذکر است نرخ نوسازی نمایشگر آیفون ۱۲ مینی ۶۰ هرتزی بوده از این رو تجربه پیمایشی چشمگیر از آن انتظار نمی رود.  بنابراین اگر به دنبال خرید گوشی با نرخ نوسازی نمایشگر بالا هستید آیفون ۱۲ مینی نمی تواند اولویت اولیه شما باشد.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی نرم افزاری آیفون ۱۲ مینی باید گفت که سیسم عامل این گوشی بر پایه ios 14.1 می باشد که قابلیت ارتقا به ios 14.2 را نیز دارد. البته موقع خرید به طور پیشفرض نسخه ۱۴.۱ نصب می باشد ولی یک آپدیت جدیدتر نیز در انتظار شما خواهد بود. با این بروزرسانی سیستم عامل برخی از مشکلات احتمالی برطرف شده و تعداد ۸ تصویر و بالای ۱۰۰ ایموجی به گوشی اضافه می شود.

بررسی ها نشان می دهد صفحه قفل در ios 14 تغییری پیدا نکرده در صورتی که حالت قفل ایمن را برگزینید می توانید از آن با قابلیت تشخیص چرهر با پین عبور نمایید. به طور معمول اپ های شما صفحه اصلی را پر می کند ولی اکنون یک بخش دیگر به نام کتابخانه برنامه نیز وجود دارد. قابلیت جدیدی نیز کمک می کند هوم اسکرین را مخفی کنید. در مجموع بخش نرم افزاری آیفون ۱۲ مینی فوق العاده بوده و رابط کاربری آن قطعا جذاب و لذت بخش خواهد بود.

در ادامه قسمت سخت افزاری آیفون ۱۲ مینی را مورد بررسی قرار می دهیم. همواره در میان خاص و عام، سرعت و دقت اجرای اپ و بازی ها در اسمارتفون های آیفون زبانزد بوده است. آیفون ۱۲ مینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بخش سخت افزاری به جدیدترین تراشه به نام A14 Bionic پنج نانومتری مجهیز است که می تواند قدرت و سرعت بالایی را ارائه دهد. ضمنا پردازنده گرافیکی apple GPU با چهار هسته گرافیکی آن را همراهی می کند که به خوبی از پس پردازش های قوی گرافیکی برآمده و و عملکردی ستودنی دارد.

آیفون ۱۲ مینی مشابه دیگر مدل های قبلی آیفون از کارت حافظه جانبی پشتیبانی ندارد و در ۴ مدل مختلف با حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ ارائه می شود. که می توانید مطابق با نیاز ذخیره سازی مدنظرتان مدل گوشی جدید خود را انتخاب نمایید. به طور کلی تراشه آیفون ۱۲ مینی سریعترین عملکرد را ارائه می کند و قابلیت اتصال به شبکه ۵G مانند مدل های گرانقیمت تر آیفون ۱۲ این گوشی را همراهی می کند که سرعت بیشتر و اتصال راحتتری را به ارمغان می آورد.

دوربین دو گانه

دوربین آیفون ۱۲ مینی با سنسورهایی که در مدل اصلی آیفون ۱۲ بکار رفته مشابه می باشد. این گوشی در بخش عقب به دوربین های دوگانه مجهز می باشد که شامل لنز اصلی واید ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.6 و لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 می باشد. در قسمت جلو نیز دوربین سلفی با لنز ۱۲ مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم F/2.2 حضور دارد و ضمنا اسکنر SL 3D جهت فیس آی دی می تواند برای ثبت تصاویر پرتره به سنسور سلفی کمک شایانی نماید. ضمنا دوربین های آیفون ۱۲ مینی به لرزش گیر نوری و فوکوس خودکار نیز مجهز هستند.

در بررسی ها مشخص شد عکاسی و فیلمبرداری با دوربین های آیفون ۱۲ مینی کیفیت و قابلیت های فوق العاده و هیجان انگیزی را به دنبال دارد. جالب است بدانید که آیفون ۱۲ مینی به ویژگی هایی مانند دالبی ویژن و حالت نایت مود مجهز است که در کنار دیگر قابلیت ها می تواند تجربه ای عالی را به ارمغان بیاورد.

باتری کوچک

آیفون ۱۲ مینی در زمینه باتری نسبت به دیگر دستگاه ها ضعیف تر می باشد و به باتری با ظرفیت ۲۲۲۷ میلی آمپر ساعت مجهز است که برای کاربران پر مصرف ممکن است دردسرساز باشد. ضمنا از فناوری شارژ سریع ۲۰ وات نیز پشتیبانی می کند. این باتری در مدت نیم ساعت حدود ۵۰ درصد شارژ می شود. ضمنا گوشی از شارژ سریع بی سیم ۷.۵ وات Qi و ۱۵ وات در صورت استفاده ازسیستم شارژ مغناطیسی اپل به نام Magsafe پشتیبانی دارد. این گوشی می تواند تا ۱۵ ساعت و با یکبار شارژ فایل های رسانه ای را پخش و از سویی برای ۵۰ ساعت نیز قدرت پخش موسیقی دارد. قابل ذکر است قابلیت Magsafe این امکان را می دهد که شارژر بی سیم و دیگر لوازم جانبی را به راحتی به پشت گوشی خود متصل نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *