دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زمان های واکسیناسیون نوزاد از بدو تولد تا شانزده سالگی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در تمامی کشورهای دنیا در زمان تولد نوزاد با توجه به احتمال ابتلا او به بیماری مختلف و به خطر افتادن سلامتی اش جدول زمان های واکسیناسیون نوزاد در اختیار والدین قرار می گیرد تا مطابق برنامه تنظیم شده در زمان مقرر با تزریق واکسن مربوطه کودک خود را از خطر ابتلا به بیماری های جدی مصون دارند.

از جمله اقداماتی که به منظور ایمن سازی کودکان در برابر انواع بیماری ها صورت می گیرد انجام واکسیناسیون می باشد که از زمان تولد کودک آغاز شده و تا دوران کودکی نیز ادامه می یابد. این امر بسیار مهم و ضروری بوده و در تامین سلامتی کودک نقش بسزایی دارد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب در رابطه با زمان های واکسیناسیون نوزاد در سنین مختلف و نحوه عملکرد واکسن ها به بررسی بپردازیم.

جدول زمان های واکسیناسیون نوزاد

واکسن در واقع میکروب یا ویروس ضعیف شده یا کشته شده عامل یک بیماری می باشد که در هنگام تزریق سیستم دفاعی تحریک شده و با ترشح پادتن در بدن فرد او را در مقابل بیماری های مختلف ایمن می سازد. برای انجام مراقبت های پزشکی کودکان نیز در دوران طفولیت برنامه ای لحاظ شده که در آن زمان های واکسیناسیون نوزاد معین شده تا کودک از طریق تزریق این واکسن ها در زمان مناسب مقاومت بدنی بالایی بدست آورد و بتواند با انواع بیماری ها در زمان بروز مقابله نماید. واکسن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که علاوه بر تامین سلامتی کودک از طریق محدود ساختن تاثیر سرایت و انتقال بیماری و پایین آوردن درصد ابتلا به بیماری های خطرناک کودکی از تمامی افراد اجتماع نیز محافظت می کنند.

فهرست زمان های واکسیناسیون نوزاد

نحوه عملکرد واکسن ها

به طور کلی واکسن ها حاوی مقداری میکروارگانیسم بوجود آورنده بیماری بوده که غیرفعال می باشند و زمانی که تزریق انجام می گیرد سیستم ایمنی کودک اقدام به حمله کرده و در نتیجه بدن تحریک شده و شروع به تولید پادتن و آنتی بادی می کند. این پادتن ها در بدن کودک یه شکل فعال باقی مانده تا آمادگی لازم و دفاع کامل را برای مبارزه با ویروس داشته باشد و در مواقعی که بدن با یک بیماری رو به رو شد آن را در برابر ویروس مهاجم محافظت کرده و مانع از ابتلا به بیماری شود.

برنامه زمانی واکسیناسیون کودک

اغلب واکسن ها به شکل تزریقی استفاده شده و تعداد کمی از آن ها همچون واکسن فلج اطفال به شکل خوراکی و از راه دهان استفاده می شوند. برای بیشتر ایمن سازی ها چند مرتبه تزریق در طی یک دوران چند ماهه یا چند ساله به بدن صورت می گیرد تا بدین گونه دفاع و ایمنی کامل فراهم گردد. در هر دفعه تزریق واکسن امکان دارد نوزاد از خود نشانه های خاصی همچون ایجاد زخم در مکان ترزیق، ایجاد تب و بی قراری بروز دهد. در ادامه مجموعه ای از واکسن هایی که در مراحل سنی مختلف به کودکان تزریق می شود و زمان های واکسیناسیون نوزاد را به طور کامل معرفی کرده ایم.

جدول زمان بندی واکسینه کردن کودک

  •  آرون گروپس

واکس های زمان تولد

در ابتدای تولد نوزاد یک سری واکسن به او تزریق می گردد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

هپاتیت ب :

زدن این نوع واکسن امکان دارد سبب ایجاد درد، التهاب و قرمزی، کسل شدن و بروز سردرد شود اما از بیماری هپاتیت ب پیشگیری کرده و بدن نوزاد را در برابر آن امن می کند.

ب.ث.ژ :

این نوع واکسن در هنگام تولد نوزاد به او زده می شود. در حقیقت این نوع واکسن کودک را در برابر بیماری سل محافظت می کند.

قطره فلج اطفال :

به صورت خوراکی بوده که در برابر ویروس فلج اطفال بدن نوزاد را ایمن سازی می کند. فلج اطفال، نوعی فلج به صورت دائم بوده که در قسمت اندام های تحتانی کودک ایجاد می گردد.

واکسیناسیون نوزاد در سنین مختلف

واکسن های دو ماهگی کودک

واکسن دو ماهگی نوزاد شامل واکسن سه گانه کزاز، دیفتری و سیاه سرفه بوده که از انواع بیماری های خطرناک و جدی به شمار می آیند و ایمن شدن در مقابل آن ها از ضرورت بالایی برخوردار است. فلج اطفال به شکل خوراکی و هپاتیت ب به شکل تزریقی در این مرحله سنی مجددا تکرار می گردند.

واکسن های چهار ماهگی کودک

واکسن چهار ماهگی نوزاد شامل تزریق واکسن های سه گانه سیاه سرفه، دیفتری و کزاز و همچنین فلج اطفال به شکل خوراکی مجددا انجام می گیرد.

واکسن های شش ماهگی کودک

واکسن شش ماهگی نوزاد شامل تزریق واکسن های سه گانه و همچنین هپاتیت ب و فلج اطفال نیز به شکل خوراکی مجددا انجام می گیرد.

جدول رمان بندی واکسیناسیون کودک

واکسن یک سالگی کودک

واکسن ام ام آر حاوی سرخک، اوریون و سرخچه می باشد که هر سه مورد این بیماری ها تقریبا شایع می باشند و با تزریق این واکسن به نوزاد از مبتلا شدن ایمن خواهد ماند.

واکسن هجده ماهگی کودک

واکسینه کردن نوزادان در هجده ماهگی دربردارنده واکسن های سه گانه، فلج اطفال به شکل خوراکی و ام ام آر می باشد.

واکسن چهار تا شش سالگی کودک

در این محدوده سنی واکسن های سه گانه و فلج اطفال به شکل خوراکی مجددا تکرار می گردند.

واکسن چهارده تا شانزده سالگی

در این بازه سنی واکسن تزریقی دوگانه کزار و دیفتری مخصوص بزرگسالان زده می شود.

جدول زمانی واکسینه کردن کودک

نکات مهم و کلیدی :

  • در زمان تزریق هر واکسن کودک نشانه های مختلف و یا حالتی همچون سرماخوردگی از خود نشان داده که تمامی آن ها عادی و طبیعی می باشند و آنچه که اهمیت دارد این است که از برنامه واکسناسیون کودک خود غافل نشده و در صورتی که فرزندتان به بیماری های خفیفی همچون اسهال ابتلا دارد هرگز تزریق واکسن را به تعویق نیندازید.
  • در موارد خاصی امکان دارد زدن واکسن به نوزاد مجاز نباشد همچون مشکلات دستگاه ایمنی که در این وضعیت با ارزیابی پزشک یا واکسن زده شده و یا واکسن خاصی تزریق می گردد.
  • در صورتی که به هر علتی واکسن فرزندتان به تاخیر افتاد و در زمان مقرر تزریق انجام نگرفت حتما با پزشک فرزندتان صحبت کرده و برای تزریق واکسن مراجعه نمایید. تاخیرهای با زمان کم مسئله خاصی ایجاد نمی کند. همینطور در صورتی که اگر مشکل دیگری در خانواده موجب می شود که نتوانید مطابق برنامه عمل نمایید با انجام مشاوره خانواده می توانید مشکلات را رفع نمایید.
  • پس از زدن واکسن امکان دارد بعضی از نوزادان دچار تب شده و ابراز ناراحتی کنند.
  • پس از سن ۱۴ الی ۱۶ سالگی هر ۱۰ سال بایستی واکسن دیفتری، کزار مخصوص بزرگسالان تزریق گردد.
  • در رابطه با کودکان نارس و وزن کمتر از ۲ کیلوگرم تزریق واکسن هپاتیت ب بایستی در چهار مرحله بدو تولد، یک ماهگی، دو ماهگی و شش ماهگی صورت گیرد.

جدول زمان های واکسیناسیون نوزاد

در این مطلب شما عزیزان را با طریقه کارکرد واکسن ها و زمان های واکسیناسیون نوزاد به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *