دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشور جمهوری چک و اطلاعاتی جالب درباره این کشور

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشه باشید که سرزمین چک دارای جاذبه ها و مکان های گردشگری بی شماری است که در این مقاله سعی داریم شما را با این مکان های دیدنی کشور چک آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طورکلی کشور چک سرزمینی در اروپای مرکزی است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شده است. پایتخت این کشور بزرگ را می توان شهر پراگ دانست که بزرگ ترین شهر و همچنین جز چهاردهمین شهر اتحادیه اروپا شناخته شده که مرکز فعالیت های این کشور محسوب می شود.

آشنایی با کشور چک

بهتر است بدانید که جمهوری چک در واقع کشور محصور در خشکی واقع در اروپای مرکزی است که با سایر کشور ها مانند آلمان، لهستان، اسلواکی، اتریش هم مرز می باشد و از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود. به صراحت می توان گفت که این کشور در تاریخ اول ثانویه ۱۹۹۳ و به دنبال تقسیم کشور چک اسلواکی سابق پدید آمد و پایتخت و بزرگ ترین آن نیز شهر پراگ می باشد. با وجود اینکه چک از کشور های عضو اتحادیه اروپا می باشد اما واحد پول آن کرونا است و شعار اغلب مردمان آن آزادی، برابری و شجاعت خواهد بود. جالب است بدانید که جمعیت جمهوری چک بالغ بر ۱۰ میلیون و ۷۰۸ هزار نفر برآورد شده که حدود ۱.۳ میلیون نفر در شهر پراگ ساکن هستند. این کشور دسترسی به دریا ندارد و تنها سه ناحیه تاریخی یعنی بوهم، موراوی و بخش کوچکی از سیلزی را شامل می شود. همچنین مردم چک از تبار اسلاو و از مردم هند و اروپایی هستند که اغلب به زبان چکی صحبت می کنند. مردم چک از گذشته تاکنون به عنوان بی اعتنا به مذهب توصیه شده اند و به همین خاطر در رتبه سوم بی دین ترین و ندانم گراترین مردمان جهان قرار گرفته اند. به طور کلی در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۴۵.۲ درصد مردم پاسخی در مورد دین خود ندادند و ۳۴.۲ درصد نیز گفته اند که بی دین هستند.

خصوصیات کشور چک

خلاصه ای از تاریخ و جغرافیای چک:

تاریخچه کشور چک به این صورت است که پس از پایان جنگ جهانی اول، چک ها و اسلواک ها به یکدیگر وابسته بودند و با هم ادغام شدند و در نهایت کشوری پدید آمد که چکسلواکی نامیده می شد. همچنین در طول جنگ ها اقلیت های قومی مختلفی به این کشور ورود داشته اند به گونه ای که کشور چکسلواکی تا اوایل قرن بیستم بخشی از امپراطوری مجارستان را شکل می داد و پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ میلادی این کشور اعلام استقلال کرد. در مورد موقعیت جغرافیایی چک می توان گفت که از دسته کشور های محصور در خشکی است و از اقلیم قاره ای مرطوب همراه با بارندگی های مناسب است. در واقع از نظر تاریخی این کشور به سه ناحیه بوهم، موراوبا و سیلزی تقسیم می شود که در شمال کشور ناحیه زودت و کوهستان کرکونوشه قرار گرفته است. همچنین آب های روان در سرزمین چک پس از گذر از دیگر کشور ها به سه دریا یعنی دریای شمال، دریای بالتیک و دریای سیاه می ریزند. توجه داشته باشید که جمهوری چک دارای سرزمین متنوعی است منطقه بوهم در غرب آن واقع شده و توسط رودهای الیه و مولداو آبیاری می شود و همچنین کوهستان های کم ارتفاع کرکونوشه و زودت آن را به خوبی احاطه کرده اند. به صراحت می توان گفت که بلندترین نقط کشور یعنی اسنیژکا که حدود ۱۶۰۲ متر ارتفاع دارد در همین منطقه و در مرز بوهم با لهستان واقع شده است. موراویا نیز که بخش شرقی کشور را تشکیل می دهد منطقه ای پر از تپه و ماهور است. این منطقه معمولا توسط رودخانه موراوا آبیاری می شود و سرچشمه رود اودر نیز در آن قرار گرفته است.

خلاصه ای از تاریخ جمهوری چک

آب و هوا:

جالب است بدانید که آب و هوای جمهوری چک نزدیک به آب و هوای کشور ایران است زیرا این کشور ملقب به کشور چهار فصل است. در واقع چک تحت تسلط رشته کوه های هم مرز با کشور اتریش و آلمان است که به همین خاطر زمستان های سردی خواهد داشت. در مقابل نیز گرمای طولانی مدت و دلپذیر این کشور همواره زبانزد گردشگران بوده و اگر در فصل بهار و پاییز به این کشور سفر کنید بیشترین زیبایی ها را خواهید دید. توجه داشته باشید که کشور چک به دلیل جای دادن تاریخ اروپا در قلب خود می تواند انتخاب مناسبی برای مسافرت افراد ماجراجو و علاقه مند به تاریخ باشد.

شرایط آب و هوایی در چک

  •  آرون گروپس

پایتخت و شهر های مهم:

جمهوری چک دارای پایتخت و شهر های مهمی است که اغلب فعالیت های سیاسی، اقتصادی و تجاری در آن صورت می گیرد و در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

شهر پراگ پایتخت: پراگ را می توان پایتخت کشور چک و یکی از مهم ترین شهر ها دانست. پراگ بزرگ ترین شهر جمهوری چک محسوب می شود که رودخانه ولتاوا از میان آن جاری شده است. همچنین دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی است که بیشترین حمل و نقل توسط تراموا ها صورت می گیرد.

شهر بوهم: بوهم یک سرزمین تاریخی در اروپای مرکزی می باشد که امروزه در بخش غربی کشور چک قرار گرفته و به صورت پادشاهی اداره می شود. همچنین این شهر از شمال با ساکسونی و لاسوتیا همسایه می باشد.

شهر برنو: از دیگر شهر های مهم جمهوری چک می توان به برنو اشاره کرد که بسیار مرموز و عجیب است زیرا از نظر باستان شناسان اکتشافات زیای در این شهر وجود دارد.

شهر های مهم در جمهوری چک

شهر اوستراوا: نام یک شهر بسیار مشهور در بخش شرقی کشور چک اوستراوا است که در نزدیکی مرز لهستان واقع شده و کشف استخراج زغال سنگ در آن بسیار مهم است به گونه ای که در زمان کمونیست ها کارخانه های سنگینی مشاهده می شده است.

شهر بلژن: از شهر های غربی این سرزمین می توان به بلژن اشاره کرد که مرکز استان محسوب می شود. این شهر مقر اصلی گروه صنعتی اشکودا نیز به شمار می آید.

شهر لیبرتس: لیبرتس را می توان یکی دیگر از شهر های چک دانست که در میان کوه های پشتد و کوزاکوف واقع شده و دارای مسیر های کوهنوردی بسیار عالی است.

شهر زلین: این شهر در مرکز استان زلین واقع شده و توسعه و نوگرایی در آن تا حد زیادی به چشم می آید. می توانید در این شهر کفش سازی های بسیار زیادی را مشاهده کنید.

شهر اولوموتس: اولوموتس را می توان از مهم ترین و زیباترین شهر های جمهوری چک دانست که جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده است.

موقعیت جغرافیایی سرزمین چک

فرهنگ مردم:

جالب است بدانید که مردم چک معمولا در برخورد اول با شما بسیار خشک و رسمی هستند. زمانی که به خانه کسی دعوت می شوید بایستی با خود هدیه و یا شکلات به همراه داشته باشید. همچنین در این کشور استفاده از لباس های تمیز و آراسته بسیار مهم است به گونه ای که افراد کفش های خود را درآورده و در مهمانی ها از دمپایی استفاده می کنند. مردم چک بسیار کم حرف هستند و در جمع های خانوادگی نیز احترام و ادب را تا حدود زیادی رعایت می کنند. مردم این کشور معمولا باانضباط و مرتب هستند به گونه ای که برای تمامی لحظات خود برنامه ریزی می کنند و بر روی زمان قرار کاری نیز بسیار حساس هستند. توجه داشته باشید که جشن عید پاک از جمله جشن هایی است که هر ساله بسیار باشکوه و همراه با آیین منحصر به فرد در این کشور اجرا خواهد شد. این سرزمین را می توان از دسته مرفه ترین کشور های اروپایی دانست که مردم آن از سواد اقتصادی خوبی برخودار هستند.

آشنایی با فرهنگ مردم چک

زبان و مذهب رسمی:

به طور کلی زبان چکی تنها زبان رسمی کشور چک محسوب می شود که حدود ۹۶ درصد از مردم به این زبان صحبت می کنند. علاوه بر این زبان، سایر زبان ها مانند آلمانی، رومانیان، اسلواکی، روسی و حتی لهستانی نیز در چک قابل شنیدن هستند. تاریخ هزار ساله در هر واژه از زبان چکی جریان دارد. سرچشمه زبان در چک به اواخر قرن ۱۰ میلادی می رسد به گونه ای که زبان چکی را نه تنها در کشور چک بلکه می توان آن را در کشور هایی مانند مجارستان، لهستان و اسلواکی نیز مشاهده کرد. بر اساس آخرین بررسی ها زبان چکی یکی از پیچیده ترین زبان های دنیا پس از فنلاند، روسی، تایلندی و بنگالی است. در مورد مذهب رایج در این کشور نیز می توان گفت که جمهوری چک دارای بیشترین تعداد ملحد، نژادپرست و افراد بی تفاوت مذهبی نسبت به سایر ملت های جهان است. پیش از نیمه دوم قرن بیستم، مسیحیت کاتولیک به طور خاص بر این کشور تسلط داشتند. از آن زمان وابستگی های مذهبی دولت کاهش یافته و امروزه بسیاری از مردم جمهوری چک با هیچ دینی ارتباط ندارند. با وجود کلیساهای فراوانی که در این کشور وجود دارند حدود ۳۴.۵ درصد از ساکنان جمهوری چک ادعای دین ندارند و ۴۴.۷ درصد نیز دین خود را اعلام نکره اند.

غذاهای معروف:

جالب است بدانید که در آشپری این کشور تمرکز بر استفاده از گوشت است و معمولا گوشت خوک، مرغ و گاو استفاده های زیادی دارند و در کنار آن غذاهای مختلفی همراه با گوشت مانند غاز، اردک و خرگوش نیز تهیه می شوند. از ماهی بسیار کم در غذاهای خود استفاده می کنند و به استثنای مراسم کریسمس که در آن هنگام مردم چک ماهی قزل آلای تازه و کپور را میل می کنند. نان خمیری که بدون مخمر تهیه شده و به صورت طعات گرد بریده می شود معمولا با نام کندلیکی شناخته می شود و استفاده زیادی در غذاهای چکی دارند و با انواع گولاش ها خورده می شوند. همچنین کیک های شکلاتی و میوه ای مانند دیگر کشور های اروپایی مرکزی در جمهوری چک نیز از دسر های مورد علاقه خواهند بود.

غذاهای محبوب در کشور چک

جاذبه های گردشگری:

بهتر است بدانید که کشور چک امروزه از لحاظ گردشگری پیشرفت چشم گیری داشته و در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از جاذبه های مشهور و دیدنی های چک آشنا نماییم:

قلعه پراگ:

این قلعه در طول تاریخ هزار ساله خود بزرگ ترین قلعه در جهان در نظر مساحت به شمار می آید که همواره دستخوش تغییرات چشمگیر بسیاری در سبک معماری خود شده است. همچنین شواهدی شگفت انگیز و جذابی را می توان در بناهای بی شماری که در طی قرن ها در کنار قلعه پراگ ساخته شده است مشاهده کرد. این قلعه زیبا در قرن نهم تاسیس شد و بیش از هزار سال است که نماد مهمی از این کشور محسوب می شود.

بازدید از دیدنی های کشو چک

کلیسا استودان سدلک:

توجه داشته باشید که به منظور حفظ بقایای افراد کشته شده در جنگ یا کشته شدن در اثر بیماری هایی مانند بیماری طاعون که تعداد زیادی از اروپاییان جان خود را از دست دادند این مکان شگفت انگیز ایجاد شده است اما آنچه این مکان را جالب تر می کند روش غریبانه ای است که در آثار باستانی آن دیده می شود. در واقع استودان سدلک فرصتی ایده آل برای دیدن بقایای حدود ۷۰۰۰۰ نفر در گذشته در قرون ۱۴ و ۱۶ است. همچنین شیوه خلاقانه نمایش گذاشتن لوستر ها، صندلی ها و زنگ ها از جمله دیدنی های این بنای تاریخی محسوب می شوند.

کلیساهای مشهور در چک

بهشت بوهمیایی:

یکی از زیباترین گوشه های جمهوری چک بوهمیا شرقی است که در آن بهشت دیدنی بوهمیایی واقع شده است و همچنین منطقه از زیبایی های طبیعی برجسته سرشار است به گونه ای که وجود سنگ ها و ستون های بازالتی ساخته شده توسط ده ها هزار سال فرسایش از زیبایی های طبیعی این منطقه برای کوهنوردان است. این منطقه با داشتن تپه های ماسه سنگی خیره کننده، ستون های خارق العاده و پل های طبیعی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است به گونه ای که عده ای از گردشگران به آن لقب بهشت گمشده را داده اند.

جاذبه های گردشگری سرزمین چک

پارک پرهونیس:

بهتر است بدانید که پارک پرهونیسو وهمچنین قلعه پرهونیس میراث جهانی ثبت شده یونسکو می باشد که تنها در ۱۵ کیلومتری جنوب پراگ واقع شده است. این پارک دارای وسعت ۲۵۰ هکتار، دارایی گسترده شامل باغ های رسمی، مناطق جنگلی، رودخانه ها، استخر ها و ۲۵ کیلومتر مسیر پیاده روی است و همچنین از میان ۱۶۰۰ گونه گیاه آن مجموعه ای بیش از ۱۰۰ نوع رودودندرون خواهد بود.

بازدید از پارک ملی در چک

ساعت نجومی:

یکی دیگر از ععجایب کشور چک ساعت نجومی است که علاوه بر زمان یک سری اطلاعات نجومی را نیز در اختیار افراد قرار می دهد. این ساعت نجومی بالای برج عمارت شهرداری قرار گرفته و یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی این کشور محسوب می شود. به طور کلی در چارچوب داخلی این ساعت ۴ مجمسه دیده می شوند که اولی نشان غرور، دومی نشان خساست، سومی نشان برگ و چهارم نشان خوشگذرانی است.

دیدنی های سرزمین چک

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب دیدنی های اسلواکی و همچنین کشور اسلوونی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *