دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به این دلایل، غذاهای تند بخورید!

  • سحر هودانلویی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

غذا های تند و آتشین مورد علاقه جنوبی های کشور عزیزمان ایران می باشد که با وجود هوای گرم این منطقه از رمز و راز هایی برخوردار است. برای آشنایی بیشت با فواید غذای تند و علت مصرف آن ها در مناطق گرم، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

به طور کلی غذا های تند و آتشین مورد استقبال بیشتری از مردم قرار می گیرد و از محبوبیت کثیری نیز در مقایسه با غذاهای شیرین می باشند. در کشور ایران و به خصوص نواحی جنوبی کشور افراد علاقه بسیاری به غذاهای فلفلی و تند نشان می دهند و در طبخ غذا های خود از ادویه جات تند استفاده بیشتری می کنند. اگر شما نیز در گروه این دسته از افراد قرار دارید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا تاثیر غذاهای فلفلی و فواید غذای تند را در عملکرد های بدن به شما معرفی کنیم.

معرفی فلفل چیلی

دلایل علاقه مندی افراد به غذا های تند

دلایل بسیاری وجود دارد که در پی به شدت علاقه افراد بر غذا های تند تاثیر می گذارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است.

  1. تاثیرات اجتماعی و فرهنگی هر فرد
  2. تمایزات فیزیکی
  3. نوع ذائقه هر فرد
  4. صفات اخلاقی و شخصیتی

همچنین افرادی که غذا های تندی بسیاری در وعده های غذای خود دارند از شخصیت ها احساسی پیچیده تری برخوردار هستند و همچنین احساس ماجراجویانه تری نیز نسبت به دیگر افراد دارند.

قابل به ذکر است که فلانوئید های موجود در غذای تند به مانند آنتی اکسیدان هایی هستند که به مرور خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند. همچنین گفتنی می باشد که کپسایسین ها از عوامل اصلی در تندی فلفل ها به شمار می آیند.

  • فلفل ها

این خوردنی های خوشمزه و تند با وجود برخورداری از طبیعت گرم می توانند پس از ورود به بدن، دمای اضافی را کاهش دهند و در نهایت به خنکی عملکرد های بدن منجر شوند. از این رو افراد متعلق به نواحی گرمسیرو استوایی از فلفل در غذا های تند خود نیز بهره می برند.

همچنین در رابطه با کپسایسین ها گفتنی می باشد که نوع تاثیر آن ها در بافت های گیرنده سلول های چشایی زبان، احساسی سوختگی است که از این رو مغز با احساس درد برای تسکین آن سعی در ترشح اندروفین که نوعی ماده مخدر طبیعی است، می کند.
مواد غذایی تند برای درمان درد های مزمن عضلات و گرفتگی مفاضل بسار مناسب بر شمار آمده اند که از این رو افراد سالمند و نا توان می توانند در وعده های غذایی خود فلفل بیشتری برای رهایی از درد های روزانه بگنجاننند. در ادامه به معرفی فواید غذای تند از نظر کارشناسان غذایی پرداخته شده است.
معرفی فواید غذای تند

معرفی فواید غذای تند

تاثیر مناسب این نوع غذا ها در عملکرد های بدن زنان و مردان به یک میزان است.

  • از بین بردن التهاب

برخی از مجلات غربی از درد و التهاب به عنوان قاتل مخفی نام برده اند چرا که در نهایت ریستک ابتلا به دیابت، آلزایمر، بماری های قلبی عروقی، ورم مفاصل و بیماری سرطان را افزایش می دهد. در این شرایط محققان ادویه هایی را به مانند زردچوبه، میخک، دارچین، زنجبیل را معرفی کرده اند که از خواص آنتی اکسیدانی قوی برخوردار می باشند و می توانند به رفع التهاب کمک به سزایی کنند.

  •  آرون گروپس

در پی این تحقیقات همچنین مشخص شد که کورکومین از ترکیبات زردچوبه است و در نهایت می تواند به کاهش ورم منجر شود.

  • افزایش طول عمر

اگر می خواهید طول عمر بیشتری را همراه با سلامتی داشته باشید، توصیه می شود که از ادویه های تند در وعده های غذایی خود استفاده کنید. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد و مراکز ملی کنترل بیماری ها، این چنین مشخص شد که مصرف غذا های تند در طی هفته می تواند ۶ الی ۷روز را به کاهش ۱۴ درصدی بروز مرگ بپردازد.

به طور کامل  هیچ پزشکی ادعا ندارد که از فداید غذای تند می توان طول عمر بیشتر را به شمار آورد، اما می توان این تضمین را کرد که مصرف مرتب خوراکی های تند در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های سرطان، تنفسی و قلبی بسیار تاثیر گذار است.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان

همان طور که در ابتدای مطلب مطالعه کردید، کپسایسین از ترکیبات اصلی فلفل به شمار می آید که در مبارزه با سلول های سرطانی بسیار موثر است. همچنین در تحقیقی که به روی حیوانات انجام شد، از این خوراکی به عنوان رفع کننده سلول های سرطانی پروستات نیز به شمار آورند. در این رابطه ادویه زردچوبه از افزودنی های موثر برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان است و از کورکومین نیز می توان برای کم کردن خطر ابتلا به سرطان معده، مغز، استخوان و پستان به شمار آورد.

فواید غذای تند چیست؟

  • تناسب اندام و کاهش وزن

اگر شما نیز به مانند برخی از افراد حتی با وجود این که گرسنه نیستید ولی دوست دارید که باز هم چیزی بخورید، توصیه می کنیم ادامه این تیتر را با ما همراه شوید.

ادویه هایی به مانند دارچین به خوبی می توانند سطح قند خون بدن را به حد تعادل برسانند که در نهایت این امر هوس شما را در خوردن خوراکی به مواقع سیری کنترل می کند. همچنین دانشجو های دانشگاه جورچجیا در پی تحقیقات به این نتیجه رسیدند که دیگر ادویه جاتی به مانند موارد زیر در تنظیم قد خون نقش موثری ایفا می کنند.

  1. ریحان
  2. میخک قرم
  3. اسطوخودوس
  4. پونه کوهی
  5. بادرنجوبه
  6. نعناع
  7. گشنیز
  • بالا رفتن سوخت و ساز بدن

باید توجه داشته باشید که استفاده از راه حل های بسیاری برای بالا نگه داشتن سطح سوخت و ساز بدن بسیار خوب است که در این شرایط می توان از فداید غذای تند بهره برد. در این میان فلفل قرمز علاوه بر افزایش متابولیسم بدن به افزایش اشتها نیز می پردازد و به تنهایی می تواند تاثیر بسیاری برای عملکرد های بدن به همراه داشته باشد.

اگر در پی این شرایط نمی خواهید به افزایش وزن دچار شوید، می توانید ورزش های قدرتی و تمرینات توده عضلانی را برای بالا نگه داشتن سطح متابولیسم بدن انجام دهید.

آیا غذای تند فایده ای هم دارد؟

  • درمان درد

ترکیبات موثر در فلفل های چیلی و بسیار تند می تواند به خوبی درد را تسکین دهد و فرد را از شر درد های مزمن رها کند. این امر گوشه کوچکی از فواید غذای تند است که در عملکرد های بدن تاثیر گذار می باشد. شما می توانید این نوع فلفل را در غذا های خود اضافه کنید و در نهایت شاهد کاهش درد مفاضل و ماهیچه ها باشید. همچنین افراد مبتلا به بیماری های آرتروز، روماتیسم، ورم مفاصل و فیبرومیالژیا نیز می توانند از این خواص به خوبی بهره ببرند.

  • جذب بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی

شما نیز می توانید از این روش راهبردی برای جذب بیشتر ویتامین ها و خواص مود غذایی و میوه ها شوید. در این صورت تنها کاری که باید کنید، آن است که ادویه های تند را در وعده های غذایی خود بگنجانید و در نهایت بدن را از کمبود مواد مغذی نجات دهید. دراین رابطه نیز فلفل سیاه گزینه بسیار خوبی است و همان طور که می دانید از کورکومین نیز سرشار است و در پی مصرف می تواند فرد از از شر مصرف هرگونه داروی شیمیایی برای تسکین درد نجات دهد.

  • رفع بیماری های قلبی

بسیاری از محقین با انجام مطالعات بسیار به این نتیجه رسیده اند که فرهنگ های مختلف با مصرف غذا های تند و آتشین از بیماری های قلبی و سکته نیز در امان هستند. علت این امر وجود مواد فعال در فلفل چیلی است که به کاهش کلسترول پلاسما کمک بسیاری قائل می شود.

نحوه تاثیر گذاری غذای تند بر عملکرد های بدن

  • پیشگیری از عفونت های باکتریایی

قابل به ذکر است که ادویه هایی به مانند زیره و زردچوبه به رفع باکتری های مضر در بدن می پردازند. همچنین در پی آن مشخص شد که خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی در برخی از ادویه ها به مقدار بسیار بالایی وجود دارد.

  • کاهش استرس

ادویه های تند در ترشح هورمون هایی به مانند اندروفین و دوپایم نبسیا تاثیر گذار هستند که همین امر در بروز احساس شادی و خوشحالی وصف ناپذیر تاثیر گذاری به سزایی قائل است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *