دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جبران اشتباهات گذشته با چند راهکار جالب

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

راهکارهایی که برای جبران اشتباهات گذشته ارائه می شوند می توانند شیوه های بسیار موثری برای کنار آمدن با گذشته باشند همانطور که می دانید همه ما در زندگی گذشته خود دارای خطاهایی بوده ایم که باید آن را جبران کنیم اما این جبران به چه میزان می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

تجربیات انسان در زندگی می تواند تجربیات گسترده ای باشد بسیاری از افراد دارای تجربه های اشتباه نیز در زندگی بوده اند خطا، بخش مهم و تاثیرگذاری از زندگی افراد را تشکیل می دهند که گاها موجب شکل گیری شخصیت فرد نیز می شود. بسیاری از افراد در زندگی در پی جبران خطاهای خود هستند این اشتباهات می تواند در بخش های مختلفی از زندگی فرد به ویژه در محیط های کاری او صورت بگیرد اما باید توجه داشته باشید که انسان با این خطاها است که متولد می شود و رشد می کند زمانی که فرد آسیب شناسی های درستی در این زمینه داشته باشد می تواند مدیریت بهتری بر روی اشتباهات خود داشته باشد و در این زمینه به شکل موثرتری عمل می کند شما باید روزنه ای برای حل مشکلات خودتان پیدا کنید تا از این طریق بتوانید به جبران اشتباهات گذشته خود بپردازید و شیوه های موثری را در این زمینه داشته باشید.

راهکارهای جبران اشتباهات گذشته چیست؟

ابتدا بهتر است این سوال را از خودتان بپرسید که بخشش کار راحتی است؟ بخشیدن دیگران شاید از نظر خیلی افراد کار آسانی نباشد اما باید بدانید که بزرگی از همین زمان شروع می شود زمانی که شما دیگران را به خاطر خطاهایشان می بخشید و به آن ها فرصتی دوباره می دهید. اما باید بدانید که راهکارها اساسی برای بخشش دیگران است این است که ابتدا بتوانید خودتان را ببخشید احساس شرم و احساس گناه می تواند بخش های مهمی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و از سویی موجب می شود تا فرد احساسات منفی را تجربه کند این احساسات منفی جسم و روان فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

پی بردن به اشتباهات گذشته

برنامه ای برای حل مشکلتان پیدا کنید:

اگر به دنبال جبران کردن گذشته هستید می توانید راهی برای آن پیدا کنید مثلا می توانید برنامه ای تهیه کنید که در آن به بررسی این مشکلات بپردازد و بخش های مهمی از این مشکلات را برطرف کند شما نباید به راحتی از کنار مشکلات خود رد شوید ممکن در این زمینه نیز برخی از افراد به مشارکت شما بیایند و در این زمینه شما را یاری کنند اما باید توجه داشته باشید که در صورت نیاز شما باید خودتان مسئولیت کارهای خود را برعهده بگیرید و راهی برای حل آن پیدا کنید. برای پیاده کردن این برنامه باید اقدامات عملی انجام دهید شما باید تمامی افرادی که درگیر این مسئله هستند را مورد بررسی قرار دهید و درباره این اشتباه خود به تجزیه و تحلیل بپردازید.

از سرزنش دیگران دست بردارید:

تا زمانی که به سرزنش دیگران می پردازید راهی برای جبران گذشته خود ندارید بنابراین باید سعی کنید که از سرزنش کردن دیگران دوری کنید همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که سرزنش کردن دیگران موجب می شود تا شما یک فرد غیر حرفه ای جلوه کنید و از سویی موجب می شود تا دید دیگران نسبت به شما تغییر کند بنابراین باید مسئولیت پذیری خود را در این زمینه افزایش دهید و با احترام از دیگران انتقاد کنید. شما باید بدانید که سرزنش همسر و یا دیگران چه عواقبی خواهد داشت و چگونه می توانید از آن پیشگیری کنید.

جبران اشتباهات گذشته

گذشته را رها کنید:

رها کردن گذشته به حال خودش راهی دیگر برای دور شدن از آن است در واقع شما با این کار می توانید برای زندگی حال و آینده خودتان بهتر برنامه ریزی کنید به جای تکرار گذشته باید یاد بگیرید که از گذشته خود درس بگیرید این کار می تواند باعث جلوگیری از بروز اشتباهات شود بنابراین شما نباید با ماندن در گذشته خودتان را راکد کنید ثابت نگه دارید بلکه با درس گرفتن از آن باید راهی برای پیشرفت خودتان پیدا کنید. شما برای درس گرفتن از گذشته باید به سطحی از خودکفایی برسید و باید توجه کنید که با رفتارهای خودخواهانه خود نباید فرصت های دیگر را از دست بدهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

لیستی از درس های آموزنده داشته باشید:

یکی از شیوه های موثر برای جبران اشتباهات گذشته این است که لیستی از فعالیت هایی که یاد گرفته اید را تهیه کنید و یا بخش های مثبتی که از اشتباهات خود برداشت کرده اید را لیست برداری کنید درک کردن اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اید بسیار با اهمیت است و می تواند از بروز و تکرار این اشتباهات در آینده جلوگیری کند شما باید سعی کنید تا اقدامات موثری را در این زمینه و برای رفع اینگونه از مشکلات انجام دهید.

عبرت گرفتن از اشتباهات

از آسیب دیده ها عذرخواهی کنید:

گاهی ممکن است در روند خطا و اشتباهات شما افرادی نیز دچار آسیب شوند شما باید به سرعت از این افراد عذرخواهی کنید زیرا شما با این اشتباه خود موجب شده اید تا فرصت ها و یا وقت دیگران تلف شود بنابراین عذرخواهی کردن می تواند یکی از راه های جبران این امر باشد شاید یکی از نکات قابل توجهی که در این زمینه دارای اهمیت است این باشد که شما برای عذرخواهی کردن در بار دوم باید شرایط جدیدتری را تحمل کنید و باید برای این امر یک برنامه ریزی دیگری داشته باشید تا بر روی فرد تاثیر داشته باشد. شما در رفتار با افراد کینه ای باید به این این نکات توجه کنید و بدانید که عذرخواهی کردن از این افراد می تواند کار سختی باشد.

درس گرفتن از اشتباهات گذشته

اشتباه در کجا رخ داده است!

تعیین کردن این موضوع که اشتباه درست در چه زمانی رخ داده است نیز دارای اهمیت است شما باید این اشتباه را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار دهید اینکه تا چه اندازه ای این خطا توانسته زندگی شما را دربر بگیرد نکته قابل تاملی است. در کسب و کار خود، روابط خود، خانواده و دوستان به دنبال علت بروز این اشتباهات باشید اما باید توجه داشته باشید که افراد موفق پیش از این ها خودشان را بررسی می کنند و به دنبال حل مشکل از درون خودشان می گردند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *