دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی سامسونگ A72 و ارزش خرید این اسمارتفون میان رده

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

کمپانی سامسونگ در ۱۷ مارس ۲۰۲۱ به طور رسمی از گوشی جدید خود به نام a72 رونمایی و در ۲۶ مارس آن را روانه بازار کرد. سری ۷۰ گلکسی a سامسونگ جزو میان رده های پر قدرت محسوب می شوند. با بررسی گوشی a72 سامسونگ همراه ما باشید تا با این مدل جذاب بیشتر آشنا شوید.

گوشی سامسونگ a72 میان رده جدیدی است که به بزرگترین نمایشگر در میان دیگر گوشی های هوشمند این شرکت مجهز شده است. این اسمارتفون قابلیتهای جذابی را در اختیار کاربر قرار می دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره می شود. همراه ما باشید.

بررسی گوشی سامسونگ a72 : میان رده ای جذاب

در ۱۷ مارس ۲۰۲۱ شرکت سامسونگ از گوشی جدید خود به نام a72 به طور رسمی رونمایی کرد و در ۲۶ مارس این اسمارتفون را به بازار عرضه شد. سری ۷۰ گلگسی a سامسونگ جزو میان رده های پر قدرت محسوب می شوند که تاحالا چندین نسل از آن ها به بازار ارائه شده است. اکنون با عرضه سری جدید آن یعنی گوشی a72 به بررسی مشخصات و جزئیات این اسمارتفون می پردازیم تا با قابلیت های a72 سامسونگ بیشتر آشنا شوید.

گلکسی a72 از معدود گوشی های ۲۰۲۱ می باشد که از قابلیت ۵G پشتیبانی نمی کند ولی در نسخه جدید این گوشی پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات وجود دارد. دو گوشی a72 و a72 5G سامسونگ در خیلی از زمینه ها مشابه یکدیگر هستند و تنها در موارد محدودی با هم تفاوت دارند که در پایان بررسی a72 سامسونگ به این تفاوت ها اشاره خواهد شد. ناگفته نماند این گوشی در بازارهای جهانی با قیمتی حدود ۴۴۹ یورو به فروش می رسد که تقریبا نصف قیمت پرچمدار جدید سامسونگ S21 اولترا می باشد.

طراحی زیبا

در بررسی طراحی گوشی a72 سامسونگ می توان گفت که در نگاه اول دقیقا مشابه نسل پیشین خود یعنی A71 به نظر می رسد که سایز نمایشگر ،حضور حسگر انگشت روی آن و گوشه های خمیده می توانند بر این موضوع صحه بگذارند. a72 سامسونگ یکی از بزرگترین نمایشگرها را در میان گوشی های هوشمند به خود اختصاص می دهد و با ابعاد ۱۶۵ میلی متر طول و وزن ۲۰۳ گرمی هم بزرگ و هم سنگین احساس می شود. برای کاهش هزینه های ساخت گوشی بدنه a72 سامسونگ ترکیبی از شیشه و پلاستیک می باشد که از این نظر احتمالا با نسخه قبلی اشتباه رفته می شود. به عبارت دیگر قاب فلزی و پنل پشتی پلاستیکی به همراه پنل جلویی شیشه ای محافظت شده با گوریلاگلس ۵ همگی نشان از یک متریال و سبک ساخت کاملا آشنا در گوشی های میان رده سامسونگ دارند.

  •  آرون گروپس

از نظر طراحی ، سامسونگ در گوشی جدید خود حقیقتا عملکرد فوق العاده ای را به نمایش گذاشته و بررسی ها نشان می دهد طراحی زیبای a72 سامسونگ می تواند نگاه هر بیننده ای را به خود جلب کند. پنل پشتی گوشی به صورت مات و یکدست طراحی شده  و ماژول دوربین ها به زیبایی از این پنل بیرون زده است. در پنل جلویی شاهد بریدی قطره مانند نبوده و دوربین سلفی درون پانچ وسط و بالای نمایشگر حضور دارد تا a72 سامسونگ از این لحاظ به پرچمدارانی مانند سری اس ۲۰ و نو ۱۰ مشابه باشد.

چینش ماژول دوربین ها به صورت مستطیلی در قسمت بالایی و چپ گوشی می باشد که سه دوربین زیر هم قرار دارند و در روبرو دوربین چهارم و فلش تعبیه شده اند. در پنل عقب خبری از سنسور اثر انگشت نیست و فقط نشان سامسونگ در بخش پایین به خودنمایی می پردازد. زیبایی a72 سامسونگ تنها به پنل پشتی محدود نمی شود در نمای روبرو نیز نمایشگری بزرگ با حاشیه های تقریبا باریک را شاهد هستیم که بر روی قاب فلزی و گوشه های خمیده جای دارد. پانچ بالای نمایشگر نیز طرفداران و منتقدان خاص خودش را دارد اما اکثر کاربران آن را به ناچ قطره ای یا ناچی بزرگتر ترجیح می دهند.

در سمت راست دستگاه کلید های پاور و تنظیم صدا قرار دارد و در قسم پایین پورت شارژ USB C، اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری حضور دارند. اسلا سیمکارت در بالا قرار دارد که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیمکارت یا یک سیمکارت بعلاوه کارت حافظه را دارد. شاخص ترین قابلیتی که a72 سامسونگ با آن همراه شده است مجهز شدن به استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و خاک  IP67 می باشد که رسما a72 را به اولین گوشی ضد آب سری ای سامسونگ تبدیل کرده است. این اسمارتفون می تواند در عمق یک متری حدود ۳۰ دقیقه از نفوذ آب به داخل دستگاه جلوگیری نماید.

ناگفته نماند a72 سامسونگ در رنگهای مشکی، بنفش، سفید و آبی به بازار عرضه خواهد شد. در پایان بررسی طراحی a72 سامسونگ می توان گفت ضد آب بودن گوشی یک مزیت محسوب شده در حالی که بدنه پلاستیکی آن جای انتقاد دارد چرا که گوشی ارزان تری مانند ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی با گلس باکیفیت تری روانه بازار شده است.

نمایشگر بزرگ

بررسی ها نشان می دهد a72 سامسونگ از نمایشگری بزرگ با سایز ۶.۷ اینچ و سوپر آمولد بهره می برد که وضوح ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل را ارائه می دهد و از نمایش ۱۶ میلیون رنگ پشتیبانی دارد. این اندازه نمایشگر برای تماشای مالتی مدیا بسیار ایده آل در نظر گرفته شده و نمایشگر در این نسخه بخش عمده ای از پنل جلویی دستگاه را با حداقل حاشیه به خود اختصاص می دهد. نسبت نمایشگر به بدنه در a72 سامسونگ حدود ۸۴.۹ درصد بوده و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد.

کره ای ها از طراحی هول پانچ جهت میزبانی دوربین سلفی در نمایشگر a72 5G سامسونگ بهره برده اند و حقیقتا این میان رده یکی از جذابترین صفحه نمایش ها را ارائه می دهد. همانگونه که نسخه a72 سامسونگ قبلی هم بهترین نمایشگر جهان میان رده ها را در اختیار داشت. نرخ تازه سازی نمایشگر گوشی بالا و ۹۰ هرتز می باشد که عملکردی سبکتر برای دستگاه و تجربه گیمینگ بهتر را برای کابر به دنبال دارد.

سامسونگ این بار نیز برای رمزگشایی نمایشگر آن را به اسکنر اثر انگشت اپتیکال مجهز کرده است. که عملکرد دقیق و قابل اعتمادی دارد. ضمنا از طریق قابلیت تشخیص چهره هم می توان به قفل گشایی پرداخت.

با توجه به بررسی ها می توان گفت نمایشگر a72 سامسونگ میزان روشنایی فوق العاده ای (حدود ۸۰۰ نیت) دارد که خیال شما را از کار کردن در محیط های کم نور آسوده می سازد ضمنا رنگ ها را نیز عالی نمایش می دهد. این نمایشگر مانند بیشتر صفحه نمایش های سامسونگ بزرگترین نقطه قوت a72 بوده و با توجه به میان رده بودن گوشی ایرادی به آن وارد نیست. در ضمن از لحاظ کیفیت تصویر با جزئیات بالا، رنگهای دقیق، وضوح و کنتراست بالایی همراه است. در واقع شاید بتوان صفحه نمایش a72 سامسونگ را در سطح میان رده به عنوان برترین نمایشگرهای گوشی معرفی نمود و فقط چند گوشی پرچمدار در بازار می توانند عملکردی فراتر از آن ارائه دهند.

دوربین چهارگانه

از نقاط قوت سری ای ۷۰ سامسونگ دوربین های آن می باشد. بررسی ها نشان می دهد گوشی a72 سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نبوده و به دوربین های چهارگانه مجهز شده است. در پنل پشتی دستگاه شاهد حضور لنزهای ۶۴ مگاپیکسلی واید، ۸ مگاپیکسلی تله فوتو، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو هستیم. لنز اصلی ۶۴ مگاپیسلی قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز را داشته و دهانه دیافراگم آن F/1.8 می باشد.

لنز تله فوتو ۷۳ میلی متری مجهز به لرزشگر اپتیکال تصویر، بزرگنمایی اپتیکال تا سه برابر و قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز می باشد. لنز فوق عریض هم با زاویه دید ۱۲۳ درجه دهانه دیافراگمی حدود F/2.2 دارد. توسط لنز ماکرو نیز می توانید از سوژه های خیلی کوچک و از نزدیک تصاویر بسیار خوبی را به ثبت برسانید. تنها نکته قابل انتقاد نبود سنسور تشخیص عمق می باشد که محبوبیت خاصی میان عکاسان دارد.

دوربین سلفی a72 سامسونگ هم لنزی ۳۲ مگاپیسکلی داشته و به نظر سلفی های باکیفیتی را به ثبت می رساند. از ویژگی های دیگر مجموعه عکاسی a72 سامسونگ می توان فلش ال ای دی، پانوراما و اچ دی آر را نام برد. از نظر فیلمبرداری نیز با این گوشی می توان ویدیوهایی با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط نمایید. ضمنا کیفیت ۱۰۸۰ برای فیلمبرداری لحاظ شده که با دو سرعت ۳۰ و ۱۲۰ ثانیه اجرا می شود. توسط دوربین سلفی نیز می توانید به فیلمبرداری با دو کیفیت ۴K و ۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به ضبط لحظات خاطره انگیز خود بپردازید.

به طور کلی در مورد دوربین a72 سامسونگ باید انتظاراتی در سطح قیمتی آن داشت، البته به این معنا نیست که دوربین نقطه ضعف گوشی a72 بوده ولی باید اشاره کرد این دوربین عملکردی مشابه گوشی های پرچمدار ارائه نمی دهد. در روشنایی روز با دوربین های گوشی a72 سامسونگ تصاویر باکیفیت و تحسین برانگیز به ثبت می رسد. همچنین قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال آن نیز a72 را از بیشتر گوشی های میان رده متمایز می کند. اما در نور شب تصاویر چندان چشمگیری با این گوشی به ثبت نمی رسد.

عملکرد سریع

سامسونگ در اکثر گوشی های میان رده اش سیاست بکارگیری تراشه های ساخت شرکتش را بکار می گرفت ولی اینبار رویه متفاوتی در پیش گرفته و a72 را به تراشه آمریکایی مجهز ساخته است. در این اسمارتفون تراشه کوالکام اسنپدراگون ۷۲۰G به کار رفته و حرف G در محصولات کوالکام به مفهوم طراحی اختصاصی چیپست برای کاربری گیمینگ می باشد. از این رو انتظار می رود a72 سامسونگ از پس اجرای بازی های سنگین و مولتی تسکینگ برآید. ضمنا این تراشه جدید محسوب می شود و شاید بتواند سریعترین تراشه میان رده کوالکام لقب بگیرد.

این پردازنده ۸ هسته ای (شامل دو هسته طلایی با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و شش هسته نقره ای با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز) علاوه بر قدرت و کارایی زیاد در اموری مانند عکاسی، بازی و حتی پاسخگویی دستیارهای هوشمند کاربردی بوده و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۸ آن را همراهی می کند. پردازنده کرافیکی این گوشی معمولی بوده و اکثرا در محصولات میان رده مشاهده می شود. بررسی ها نشان می دهد تراشه a72 سامسونگ ، نصب و راه اندازی برنامه های نسبتا سنگین را بدون مشکلی انجام می دهد.

این گوشی با دو نوع رم ۶/۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت به بارار عرضه می شود و برای افزایش حافظه داخلی می توانید به کارت حافظه میکرواس دی که به صورت مشترک در اسلات سیمکارت حضور دارد رجوع کنید. قابل ذکر است a72 از وای فای دوبانده، قابلیت وای فای دایرکت، بلوتوث نسخه ۵ و nfc هم بهره می برد.  از لحاظ نرم افزاری نیز a72 سامسونگ به اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 مجهز می باشد.

باتری با دوام

سامسونگ گوشی جدید خود را به باتری ۵ هزار میلی آمپرساعتیلیتیوم یونی (بیشتر از ظرفیت باتری گوشی های S10پلاس و ای ۷۱) مجهز کرده است که توسط شارژ سریع ۲۵ واتی می تواند در مدت ۸۵ دقیقه از صفر به صد درصد شارژ برسد. بنا به ادعای شرکت سازنده، این باتری دوامی حدود ۲ روز را برای a72 به ارمغان می آورد که جای تحسین دارد. اما از آنجا که برخی گوشی های سری A نظیر A51 به باتری ۷ هزار میلی آمپر ساعتی و تایم شارژ کمتر مجهز شده اند بهتر بود a72 نیز به چنین ظرفیت باتری تجهیز می شد.

ضمنا سامسونگ به a72  قابلیتی اضافه کرده که چنانچه چندین بار گوشی را در تایم مشخصی شارژ کنید و اگر یک روز این امر تکرار نشد و گوشی در طول آن تایم بدون استفاده باقی بماند به صورت خودکار عملیات شارژ باتری تا ۸۰ درصد متوقف شده تا به زمان مشخص برسد و مجددا عملیات از سر گرفته شود. این کار از باقی ماندن طولانی مدت دستگاه در شارژ پیشگیری می کند.

جمع بندی

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده نسخه a72 سامسونگ با a72 5G تفاوتهای اندکی دارند که قرار داشتیم آن ها را بیان نماییم. به طور کلی این دو نسخه یکسان بوده و تنها در نرخ رفرش نمایشگر ، پردازنده و استراژی ارائه با هم تفاوت دارند. گوشی a72 5G از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، تراشه اسنپدارگون ۷۵۰G 5G (قوی تر از تراشه a72 استاندارد) بهره می برد. از آنجا که هنوز شرکت سامسونگ نسخه a72 5G را به بازار روانه نکرده است و هنوز در حد شایعه می باشد، پیش بینی می شود در صورت صحت این موضوع، این گوشی برای مدتی در امریکا و با قیمت گرانتری نسبت به نسخه استاندارد عرضه گردد. در مجموع گوشی a72 سامسونگ با طراحی زیبا، صفحه نمایش باکیفیت، چیپست سریع، باتری با دوام و دوربین تقریبا خوب می تواند قابلیتهایی فراتر از رده قیمتی اش را ارائه دهد. از این رو اگر به دنبال گوشی با مشخصات گوشی های پرچمدار بدون پرداخت هزینه خیلی زیاد هستید می توانید به a72 فکر کنید البته اگر شبکه نسل پنجم ارتباطی برای شما اهمیتی ندارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *