دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انتقال جنین فریز شده چیست؟ بررسی مزایا و عوارض آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی زوجینی که به دلایل مختلفی توانایی تولید مثل و انجام عمل باروری را ندارند می توانند با استفاده از روش انتقال جنین فریز شده این مشکل را حل کرده و برای پیشرفت شرایط بارداری و جلوگیری از بروز مسائل مختلف از این شیوه بهره مند شوند.

یکی از روش هایی که به منظور کمک به انجام عمل باروری انجام می گیرد فریز کردن جنین است که از طریق ای وی اف یا میکرواینجکشن صورت می پذیرد و شرایط بارداری فرد را برای آینده امکان پذیر می سازد. در این شیوه می توان یک یا تعداد مشخصی جنین را به حالت فریز در آورد و در هنگام احتیاج جنین های فریز شده را از شکل منجمد خارج ساخت و آن ها را مورد استفاده قرار داد. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با نحوه انتقال جنین فریز شده و عوارض و مزایای آن به بررسی بپردازیم.

شرایط انتقال جنین فریز شده

امروزه یکی از مهمترین مشکلاتی که زوجین با آن رو به رو هستند مسئله ناباروری می باشد که البته می توان با روش های متعدد و موثری در این زمینه این مشکل را رفع نمود. یکی از این راهکارها انتقال جنین فریز شده می باشد که بیشتر افراد برای درمان این روش را انتخاب می کنند. این روش در واقع نوعی لقاح مصنوعی بوده که در آن رویانی که در سیکل کامل لقاح مصنوعی بوجود آمده و با کمک عمل انجماد محافظت شده یخ زدایی شده و سپس به داخل رحم منتقل می شود. امکان دارد رویان منجمد یافته در روند قبلی لقاح مصنوعی ایجاد شده و یا به صورت اهدایی باشد که در صورتی که رویان اهدایی باشد در نتیجه از نظر ژنتیکی با زوجین مرتبط نمی باشد.

دلایل منتقل کردن جنین فریز شده

طبق برخی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که منتقل ساختن جنین های فریز شده باعث متولد شدن نوزادان سالم تری می شود و بانوانی که از این طریق باردار شده اند دچار عوارض محدودی شده و به گونه ای احتمال زایمان زودرس در آن ها نیز به حداقل رسیده است. احتمال خونریزی در دوره حاملگی این بانوان بسیار کم بوده و تعداد نوزادان نارس یا کم وزن به دنیا آمده کمتر می باشد و به گونه ای می توان گفت که بارداری به این روش بسیار موفق خواهد بود.

بهتر است بدانید که در این شیوه جنین هایی که در محیط آزمایشگاهی و توسط یک روند نیمه مصنوعی بوجود آمده اند در مکان هایی محافظت شده که در آن ها سرمای زیادی تعبیه شده است. با این عمل می توان جنین ها را به شکل سالم محافظت نمود و در آینده از آن ها به منظور باروری بهره برد.

مزایای روش منتقل کردن جنین فریز شده

اگر تعداد تخمک ها زیاد باشد و باعث شکل گرفتن جنین های بسیاری گردد یا بخاطر علل مختلفی همچون نامناسب بودن رحم، خطر سندروم هایپر استیمولیشن و یا در مواقعی که باید شیمی درمانی و رادیو تراپی انجام گیرد، جنین ها برای زوجین فریز شده تا در صورت انجام نگرفتن بارداری بعدها مورد استفاده قرار گیرند. فرایند فریز جنین ها یک پروسه سه ساعته بوده که در آن جنین ها داخل محلول های خاص نگه داری جنین داخل نی هایی قرار داده شده و بعد این نی های حامل جنین داخل سیستم فریز جنین گذاشته می شوند و با کمک نیتروژن مایع خیلی سریع فریز می شوند. بعد از آن این جنین ها داخل نیتروژن مایع تا دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی گراد به مدت زیادی قابلیت نگه داری دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دلایل انتقال جنین فریز شده

شیوه انتقال جنین

در این شیوه در ابتدا تخمک را از زن و اسپرم را از مرد بدست آورده و پس از این که به میزان نیاز از این دو عامل کسب شد در یک محیط آزمایشگاهی این دو را با یکدیگر ادغام نموده و در آخر هنگامی که جنین ها شکل گرفتند متخصصان با انجام ترفندهای ویژه ای می توانند این جنین ها را به صورت فریز در آورند.

در گام بعدی جنین ها وارد وسیله ای نی شکل شده و خیلی سریع در دمای منفی ۲۰۰ درجه قرار گرفته می شوند. سرمای زیاد باعث جلوگیری از هر نوع فساد و واکنش های شیمیایی در آن ها می شود. به همین خاطر است که این جنین ها تا مدت زیادی به صورت سالم باقی می مانند. هر وقت که زوج ها تمایل داشته باشند و یا از طرف پزشک ارزیابی شود جنین های تشکیل شده به رحم زنان منتقل می شوند تا عمل باروری انجام گیرد. بدین ترتیب زنان می توانند همانند فرایند بارداری طبیعی این اتفاق را تجربه نمایند و نوزاد خود را به دنیا بیاورند.

شرایط انتقال جنین فریز شده

دلایل انتقال جنین

علل مختلفی وجود دارد که موجب می شود افراد این شیوه را برای انجام باروری مورد انتخاب قرار دهند. در ادامه به موارد مهمی از آن اشاره کرده ایم.

  • زنانی هستند که در سن باروری به سر می برند اما به علل شخصی یا دلایل مختلفی قصد ندارند که باردار شوند ولی باردار شدن از برنامه های طولانی مدت آن ها به شمار می آید که در این مواقع می توان از شیوه فریز کردن جنین بهره گرفت. مزیت این شیوه این است که حتی اگر زن در دوران یائسگی به سر می برد باز هم می تواند از این طریق باردار شود.
  • گاهی اوقات بنا به دلایلی زنان نابارور بایستی از شیوه های کمک باروری بهره ببرند. بدین ترتیب طی یک مرحله لقاح مصنوعی متخصصان میزان جنین های زیادتری را بدست می آورند و رد صورتی که یک مرحله از باروری نتیجه خوبی نداشته باشد می توانند از جنین های فریز شده استفاده نمایند.

عوارض شیوه انتقال جنین

فواید انتقال جنین

اصلی ترین فایده ای که روش انتقال جنین فریز شده دارد در واقع این است که روشی بسیار ایمن با کمترین خطر می باشد. به همین خاطر می توان بدون داشتن هیچ گونه نگرانی و استرسی در این زمینه در رابطه با ایجاد مشکل برای دیگران خیلی راحت از این شیوه بهره گرفت. این شیوه در واقع از طرف مشهورترین متخصصان مورد تایید قرار گرفته و انجام می گیرد. پس می توان گفت بهترین مزیتی که این شیوه دارد این است که در طول سال هایی که صورت گرفته مراحل آزمون و خطا را رد کرده است به همین خاطر می توان با اطمینان کامل و خیال آسوده این روش را انتخاب نمود.

همچنین می توان گفت که بکار بردن این شیوه میزان شانس بارداری را در کسانی که شیوه های کمک باروری آن ها از قبیل آی وی اف یا ICSI ناموفق بوده و یا احتمال تحریک ساختن تخمک گذاری در آن ها موجود نمی باشد را بالا می برد. این روش بسیار مقرون به صرفه بوده چرا که مرحله تخمک گیری و لقاح آزمایشگاهی موجود نمی باشد و همینطور احتیاج به تحقیقات کمتری می باشد. از سویی دیگر می توان گفت با توجه به این که انتقال جنین احتیاج به جراحی و یا بیهوشی ندارد در نتیجه نحوه انتقال بسیار ساده و راحت خواهد بود.

معایب روش منتقل ساختن جنین فریز شده

عوارض جانبی ناشی از انتقال جنین

از انواع عوارض انتقال جنین فریز شده می توان به ایجاد دردهای شکمی که در پی روند تخمک گیری بروز پیدا می کند و همچنین حس سیری و ایجاد خونریزی اشاره کرد. ایجاد تغییرات مختلف در تراوشات واژن، بروز عفونت و تحریک شدن بیش از اندازه تخمدان ها در پی استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری از انواع دیگر عوارض این شیوه می باشند. همینطور به خاطر منتقل کردن چند جنین امکان بارداری چندقلویی و در نهایت آسیب های آن برای مادر و جنین بیشتر می شود و به گونه ای سلامتی آن ها به خطر می افتد.

نحوه منتقل کردن جنین فریز شده

در مطلب ارائه شده به معرفی شرایط انتقال جنین فریز شده و مزایا و عوارض ناشی از این شیوه پرداختیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *