دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی دلایل ریزش مو در تابستان و جلوگیری از آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

ریزش موی سر امری عادی بوده که به دلیل سیر طبیعی بدن اتفاق می افتد اما این موضوع امکان دارد در برخی مواقع افزایش یابد و با نگرانی هایی همراه باشد. در همین راستا می توان گفت که ریزش مو در تابستان به میزان بیشتری صورت می گیرد بنابراین باید با شناسایی دلایل این امر و روش های جلوگیری آن این مشکل را رفع نمود.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد در طول زندگی برای تمامی افراد اتفاق بیفتد ریزش مو می باشد که دلایل مختلفی در ایجاد این امر دخیل هستند و اغلب در فصل های گرم سال این مشکل شدت بیشتری پیدا می کند. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید در رابطه با بهداشت موها و اصول مراقبت از آن ها نهایت دقت و توجه را داشت تا بدین گونه از بروز آسیب های مختلف جلوگیری نمود. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی علل اصلی ریزش مو در تابستان و راه های جلوگیری از آن بپردازیم.

دلایل رایج ریزش مو در تابستان

به عبارت کلی می توان گفت که ریزش مو در تابستان نسبت به فصل های دیگر در سطح بالاتری می باشد که بستگی به عوامل مختلفی همچون گرما و درجه حرارت زیاد هوا، تعرق بیش از حد و … دارد. تفریحات مختلف تابستانی از جمله شنا در استخر یا آب دریا اثرات گوناگونی بر روی موها می گذارد که در نتیجه خشکی موها و شکنندگی آن ها را به دنبال دارد که در پی آن موها در سطح زیادی ریزش پیدا می کنند.

دلیل ریزش مو در فصل گرم

بهتر است بدانید که فولیکول مو در طی سال در تولید مو نقش مهمی ایفا می کند. ولی در فصل های گرم عملکرد کمی دارد و همین امر سبب بالا رفتن ریزش مو می شود. همچنین گرما موجب فعال ساختن بعضی از هورمون های بدن همچون تستسترون می گردد که در واقع خود دلیل مهم ریزش ارثی موی سر می باشد. این نوع هورمون در ریزش موی مردان بسیار تاثیرگذار می باشد. بدین ترتیب به منظور ممانعت از وخیم شدن این شرایط بهترین کار این است که دلیل اصلی ریزش مو را شناسایی کرده تا بدین گونه بتوانید با آن مقابله نمایید. در ادامه علل رایج ریزش موی سر در فصل گرم سال را برای آگاهی شما عزیزان معرفی کرده ایم.

دلایل اصلی ریزش مو در تابستان

تابش نور آفتاب

در فصل تابستان اغلب افراد میل دارند که با استفاده از گرمای خورشید موهای خود را خشک کنند که در واقع همین امر دلیل اصلی ریزش مو می باشد. باید بدانید که اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند با مکیدن رطوبت موها را تحت تاثیر قرار دهد و سبب ایجاد تغییراتی همچون بی رنگ شدن، کدر و خشک شدن مو می شود. به منظور ممانعت از این کار می توانید از یک کلاه بزرگ و یا روسری استفاده نمایید.

شانه زدن موهای مرطوب

به طور کلی موها در فصل تابستان بیشتر از قبل با آب در تماس هستند چرا که افراد به دفعات زیادی به استخر می روند یا چندین بار استحمام می کنند. بدین ترتیب هنگامی که موها خیس می شوند توصیه می شود که از شانه زدن پرهیز نمایید چرا که زمانی موها دارای رطوبت می باشد احتمال شکستگی آن زیادتر است. برای این کار بهتر است که انگشتان خود را در بین موهای خود نگه داشته و آن ها را از هم جدا نمایید. همینطور از شامپوهای ضدریزش مو استفاده نمایید که باعث تقویت ریشه شده و در کم کردن ریزش مو موثر می باشند.

  •  آرون گروپس

روش های خانگی جلوگیری از ریزش مو

تماس با کلر

در فصل تابستان موی افراد در برابر ترکیبات شیمیایی استخرهای شنا همچون کلر قرار گرفته که معمولا موجب صدمه به مو می گردد. کلرین به خاطر ماهیت شیمیایی که دارد قسمت ساقه مو را خشک کرده و باعث از بین رفتن چربی سر می شود. بدین ترتیب موجب شکنندگی، کدر و زبر شدن مو می گردد. به منظور ممانعت از انجام این امر باید کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل را به موهای خود بزنید تا آن را به حالت مرطوب نگه دارد.

تهویه هوای محیط

دستگاه های تهویه هوا با توجه به کارایی که دارند به نوعی دشمن محسوب می شوند و در فصل تابستان با توجه به گرمی هوا استفاده فراوانی از آن ها می شود. تهویه هوا باعث حذف رطوبت شده و موها را خشک می کند. بدین ترتیب باعث شکننده شدن مو می گردد. به منظور پیشگیری از بروز این مشکل می توانید از نرم کننده ها یا ماسک های مرطوب کننده بر روی موهای خود حدود یک مرتبه در هفته استفاده نمایید.

شوره سر

بهتر است بدانید که هوای گرم محیط ایجاد شوره سر را بدتر می کند و موجب سوختگی مو می گردد. درجه حرارت زیاد باعث ایجاد شوره سر و میکروب مالاسزیا می گردد. اگر درمان صورت نگیرد مواردی همچون قرمزی و خارش پوست سر و همچنین ریزش مو اتفاق می افتد. به منظور پرهیز از این کار بکارگیری شامپو ضد شوره سر در فصل های گرم ضروری می باشد.

روش های طبیعی جلوگیری از ریزش مو

راهکارهای موثر برای درمان خانگی ریزش مو

در ادامه به جهت یادگیری شما عزیزان چند نمونه از روش های مختلف رفع ریزش مو در فصل تابستان را شرح داده ایم.

ماساژ با استفاده از روغن گرم نارگیل :

این نوع ماساژ مزایای بسیار زیادی برای موها دارد. این نوع روغن به عنوان یک ماده پیش یا بعد از شستن از حذف پروتئین در موی سالم یا صدمه دیده ممانعت می کند. ماساژ سر در واقع محرک خوبی برای گردش خون می باشد و به گونه ای رشد و نمو مو را آسان می کند.

همینطور می توانید در صورت تمایل روغن های اسانس را به روغن نارگیل بیفزایید تا بدین گونه پوست سر را مالش دهید. برای این کار پوست سر را با روغن نارگیل گرم به طور حداقل سه مرتبه در طول هفته مالش دهید تا بدین گونه تغییر زیادی در کیفیت موهای خود مشاهده نمایید. روغن موردنظر را در طی شب بر روی موهای خود گذاشته و روز بعد آن را با استفاده از شامپو بشویید. با گذشت زمان موها نرم تر و شاداب تر و جنس ضخیمی خواهند داشت.

علل رایج ریزش مو در تابستان

عصاره میوه آلوئه ورا :

مدت زمان زیادی می باشد که از آلوئه ورا به خاطر داشتن خواص درمانی، ضد قارچ بودن، ضد ویروس بودن و ممانعت از ریزش مو استفاده می گردد. خوردن عصاره آلوئه ورا می تواند باعث تقویت موها از قسمت داخلی گردد. بکارگیری مرتب آلوئه ورا می تواند سبب بهبودی شرایط آسیب و خشک شدن موها گردد.

برنامه غذایی و نحوه آب رسانی :

برنامه غذایی تاثیر بسیار زیادی در محافظت از مو دارد و باید دارای مقدار مناسبی مواد مغذی باشد. سعی کنید در برنامه غذایی خود از مواد سالم و تازه و انواع آجیل استفاده نمایید.

علل ریزش مو در فصل های گرم

استفاده از سشوار به میزان کم :

به طور کلی از وسایلی همچون اتو مو، سشوار و فر کننده های مو خیلی کم استفاده نمایید. بکار بردن این لوازم حرارتی به طور مرتب می تواند سبب شکسته شدن و نازک شدن موها گردد به همین خاطر بهتر است که آن را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه و یا کمتر از آن تنظیم نمایید.

نرم کننده قوی و طبیعی :

مواد طبیعی و سالم فراوانی موجود می باشند که مقدار ریزش مو را کمتر می کنند. برای این کار لازم است که چند ماده مختلف را با همدیگر ترکیب کنید. به طور مثال دو عدد تخم مرغ را به همراه دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب و یک قاشق چای خوری روغن زیتون و همچنین نصف قاشق سوپ خوری عسل را به طور کامل با همدیگر ترکیب نمایید و بعد خمیر آماده شده را بر روی پوست سر خود بزنید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه با استفاده از آب ولرم شستشو دهید.

علل ریزش مو در فصل گرم

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل اصلی ریزش مو در تابستان و شیوه های مختلف پیشگیری از این امر به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم برایتان سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *