دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل بوقلمون (قرنفل) و دستورالعمل کاشت این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گل قرنفل در واقع از دسته گیاهان بومی اروپا می باشد که اصول کشت و تکثیر بسیار راحتی دارد و در این مقاله سعی داریم تا شما را با اصول کاشت و پرورش گل بوقلمون آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل های بوقلمون یکی از زیباترین گیاهان جهان خلقت برای زیباسازی محیط محسوب می شوند که اغلب با نام قرنفل هم شناخته می شوند. گل زیبای بوقلمون امروزه به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل بوقلمون

بهتر است بدانید که قرنفل در واقع از دسته گیاهان قدیمی و معطر دوست داشتنی می باشد که مناسب برای حاشیه کاری ها است. جالب است بدانید که گیاه قرنفل با نام های دیگری مانند میخک شاعر، صورتی ها و بوقلمون نیز شناخته می شود که عطر آن مشابه دارچین یا ادویه معطر میخک خواهد بود. قرنفل در واقع به صورت بوته متراکم رشد می کند که گلبرگ های آن حاشیه ای به رنگ بنفش، قرمز مایل به زرد سفید می باشد. قرنفل را می توان گیاهی بوته ای دانست که با گل های معطر در باغ ها به عنوان گیاه زینتی کشت می شود. این گیاه زیبا بومی مناطق اروپا و بخش هایی از آسیا می باشد که اغلب در رشد کامل به ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر می رسد. این گیاه معمولا دو ساله و چند ساله است که اصل نام آن کرن پهول از زبان هندی و به معنای گل گوش است که صورت عربی شده آن به شکل قرنفل در آمده است. توجه داشته باشید که کرن پهول در زبان هندی به معنای عام گوشواره نیز به کار گرفته می شود. توجه داشته باشید که معمولا کاشت بذر در تیر و مرداد ماه در خزانه و نشاء در شهریور ما و انتقال به محل اصلی در مهر ماه و یا کاشت بذور ۲ ماه پیش از پایان فصل سرما در گلخانه و انتقال نشاء در مکان اصلی پس از اتمام فصل سرما انجام خواهد شد.

نحوه پرورش گل بوقلمون

دستورالعمل کاشت قرنفل:

به صراحت می توان گفت که ساده ترین روش کاشت و تکثیر این گیاه از طریق بذر است زیرا اگر شرایط مکانی و محل زندگی قرنفل ایده آل باشد هر ساله بذور آن خود به خود در پای گیاه رشد می کنند و برای سالیان می توانید در گوشه ای باغ یا باغچه از داشتن این گیاه زیبا لذت ببرید.

معمولا بهترین زمان برای کاشت بذر گل بوقلمون در اواخر بهار و یا تابستان است که گلدهی آن به بعد از یک دوره سرما موکول خواهد شد یعنی این گیاه در سال آینده نیز گل خواهد داد. همچنین می توانید گیاهچه های بوقلمون را به شکل آماده از نهالستان ها در اوایل فصل پاییز تهیه کنید و در فضای منزل خود بکارید اما این را به یاد داشته باشید گیاهچه هایی که در اوایل بهار کشت می شوند توانایی گلدهی در همان سال را خواهند داشت.

معمولا گیاهانی که نیاز سرمایی آن ها در طول روند رشد به خوبی تامین شده باشد قادر هستند حدود ۶ الی ۷ هفته پس از برطرف شدن نیاز سرمایی و زمانی که دمای هوا به ۱۸ درجه سانتی گراد رسید گل بدهند با وجود اینکه گیاهانی که این سرما را دریافت نکرده اند اولا دیرتر گل می دهند و دوما گلدهی به خوبی نمونه های اولی را نخواهد داشت.

حال ججذا از زمان کاشت بذور بهتر است نحوه کاشت را بیاموزید که در ابتدا باید بذر ها را محیطی سبک و نرم مانند خاک برگ کشت نمایید.

  •  آرون گروپس

سپس روی بذر ها را با لایه ای از خاک به ضخامت ۰.۳ میلی متر به خوبی بپوشانید و دقت داشته باشید که کشت عمیق بذرها مانع از جوانه زنی آن ها خواهد شد.

معمولا بازه دمایی ایده آل برای رویش بذور بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد خواهد بود و زمانی که گیاهان جوان ۴ الی ۶ برگ داشتند می توانید آن ها را به محل اصلی کشت انتقال دهید. بهتر است بدانید زمانی که قصد کاشت گیاه در بستر باغچه را دارید بایستی بین هر دو گیاه حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر فاصله در نظر بگیرید.

روش های کاشت گیاه بوقلمون

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل قرنفل:

هملنطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند کاشت و پرورش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای کاشت و پرورش گل بوقلمون پرداخته ایم:

آبیاری:

گیاه بوقلمون برای رشد معمولا نیاز به آبیاری منظم و متوسطی دارد و همچنین تنها زمانی باید اقدام به آبیاری گیاهتان بکنید که بستر به خوبی خشک شده باشد زیرا آبیاری بیش از حد و همچنین ماندگاری آب در خاک موجب پوسیدگی طوقه، زردی برگ ها و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. در مقابل آبیاری کم نیز باعث کاهش گلدهی گیاه، عدم رشد، خشک شدن برگ ها و کوچک ماندن گیاهتان می شود.

آبیاری لازم برای بستر گیاه قرنفل

نور و دما:

گیاه بوقلمون معمولا در مکانی با نور کامل آفتاب یعنی حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم به خوبی رشد می کند. دقت داشته باشید که نور کم محیط از جمله دلایل عدم گلدهی مناسب این گیاه و رشد ضعیف آن است. در مناطقی که دمای فصل تابستان آن بالا است قرار دادن گیاه در بعدظهر می تواند به شادابی و رشد بهتر گیاه کمک زیادی بکند. بهتر است بدانید که برای پرورش گل بوقلمون دمای ۱۵ درجه سانتی گراد مفید خواهد بود. به طور کلی زمانی که بذور این گیاه را در سال جاری کشت می کنید گلدهی آن پس از گذران پاییز و زمستان و در سال بعد روی خواهد داد یا به بیان دیگر این گیاهان نیاز به یک دوره سرما دارند تا بتوانند توانایی گلدهی خود را بیابند. اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید بایستی گیاهتان را در فضایی کشت نمایید که در بعدظهر در محیطی سایه قرار گیرد.

خاک و تغذیه:

به صراحت می توان گفت که برای بستر پرورش گل بوقلمون خاکی با زهکشی خوب و مواد ارگانیک مانند خاک برگ و یا کود پوسیده دامی ایده آل خواهد بود که به همین خاطر توصیه می شود از ترکیبی مانند خاک معمولی به همراه خاک برگ استفاده نمایید و یا اینکه ترکیبی مانند خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت را به کار بگیرید. برای کوددهی و تغذیه گیاه بوقلمون نیز می توانید آن را با کود کامل ۱۰.۱۰.۱۰ هر ۳ الی ۴ هفته یک مرتبه تغذیه نمایید.

شرایط لازم برای پرورش قرنفل

آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که شته ها و راب ها ممکن است گیاهان باغ را ضعیف کنند و همچنین شته ها، تریپس ها، لاروهای پروانه ای و کنه های قرمز می توانند تحت شرایط گلخانه ای به گیاهتان هجوم بیاورند. این آفات معمولا زنگ گیاه را تحت تاثیر قرار می دهند و برگ و ساقه های گل میخک و قرنفل را در دیانتوس بارباتوس بیاری های ویروس پژمردگی فوزاریومی به آسانی توسط شته ها انتقال می یابند.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت گل میخک و مطلب کاشت گل راعی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *