دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کاشت درخت بنه در گلدان و فضای باز و شرایط رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت درخت بنه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب و آشنایی با دستورالعمل های کشت و اصول نگهداری آن به راحتی اقدام به پرورش این گیاه زیبا بکنید.

به طور کلی درخت بنه که با نام درخت پسته وحشی هم شناخته می شود دارای میوه هایی مشابه پسته اما کوچک تر آن است و معمولا استفاده های مختلفی از آن می شود. به صراحت می توان گفت که درخت بنه برای مناطق کم آب مناسب است و به همین خاطر کاشت و پرورش آن مورد توجه اغلب علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با کاشت درخت بنه

بهر است بدانید که پسته وحشی در واقع از دسته گیاهان درختی بلند قامت می باشد که بومی مناطق کوهستانی و نیمه خشک ایران خواهد بود. معمولا ارتفاع این درخت در فضای باز به ۷ الی ۹ متر می رسد. همچنین این درخت در کشور ما با نام های دیگری مانند درخت سقز و بنه هم شناخته می شود و دارای میوه هایی روغنی، سفت، کوچک و مدور خواهد بود. جالب است بدانید که از روغن دانه بنه به منظور مصارف دارویی و خوراکی و از میوه های آن برای تهیه ترشی و مربا استفاده می شود. بنه های وحشی کاربرد مختلفی در بخش های صنعتی و تجاری دارد و از آنجایی که شیره فراوانی از خود تولید می کند به عنوان گیاهی دارویی شناخته می شود. به طور کلی درخت بنه خشکی پسند می باشد و اغلب در نواحی گرم و خشک رشد خوبی از خود نشان می دهد. رنگ میوه ها در ابتدا صورتی هستند و پس از مدتی به رنگ قرمز متمایل می شوند و در هنگام رسیدن نیز به رنگ سبز در می آیند. توجه داشته باشید که صمغ حاصل از این درخت دارای ارزش تجاری بالایی است و به همین خاطر به سایر کشورها صادر می شود. این درخت سالانه میوه های زیادی تولید می کند و دارای طعمی ترش مزه خواهد بود.

چگونگی کاشت درخت بنه

دستورالعمل کشت بنه:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و پرورش درخت بنه در گلدان و فضای باز انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان مراحل آن به صورت کامل بپردازیم:

کاشت بنه در گلدان:

برای کاشت بذر بنه درون گلدان بایستی در ابتدا دقت داشته باشید که کف گلدان خروجی آب داشته باشد و چنانچه نداشت می توانید چندین سوراخ در کف گلدان ایجاد کنید.

سپس کف گلدان را با کمی پوست برنج به عمق دو سانتی متر پر کنید زیرا انجام این کار باعث می شود کف گلدان کاملا گرم بماند و از سرمازدگی بذور نیز جلوگیری شود.

حال خاک مورد نیاز برای بستر را بایستی فراهم نمایید که توصیه می شود شامل ترکیب خاک مرغوب باغچه ای با ماسه رودخانه ای به صورت مساوی یعنی ۵۰ درصد و ۵۰ درصد ماسه رودخانه ای باشد.

  •  آرون گروپس

ترکیب به دست آمده را درون گلدان برزید و سپس بذور را بر روی خاک با فاصله یک سانتی متری بریزید و در انتها دقیقا دو برابر سایز بذور بر روی آن ماسه بریزید و در پایان با اسپری آب پاش کاملا گلدان را آبیاری نمایید.

توصیه می شود که روند آبیاری را به صورت روزانه انجام دهید و سپس گلدان را در یک فضای نورگیر قرار دهید و سرانجام بذور پس از گذشت دو الی چهار هفته جوانه خواهند داد.

پرورش بذر بنه درون گلدان

کاشته بنه در فضای باز:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت در فضای آزاد از دهم اسفند ماه الی ۱۰ فروردین است که برای انجام این روش بایستی محل مورد نظر را به خوبی شخم بزنید و خاک آن را پودر کنید.

سپس ماسه رودخانه ای را بر روی خاک بریزید به گونه ای که محتوای خاک و ماسه به صورت نصف نصف باشد و کاملا ماسه و خاک با یکدیگر ترکیب شده باشند.

حال باید بستر را کاملا صاف کنید و بذور را بر این سطوح بپاشید و پس از پایان کار نیز دقیقا دوبرابر سایز بذر بر روی آن ماسه الک شده بریزید و در آخر آبیاری را به کمک آبپاش انجام دهید.

دقت داشته باشید که محل کشت شده بایستی هر روز آبیاری شود و خاک آن همواره مرطوب باشد. می توانید در طول فصل پاییز بذور سبز شده را از زمین جدا نمایید و به گلدان یا محل نظر انتقال دهید.

روش های نگهداری از درخت بنه

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت بنه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت بنه پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که درخت بنه برای رشد نیاز به آبیاری کمی دارد و از آنجایی که بین دو آبیاری باید سطح بستر به صورت کامل خشک شده باشد توصیه می شود که پس از هر آبیاری اجازه دهید بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

آیباری مورد نیاز درخت بنه

نور و دما:

به طور کلی درخت بنه برای رشد و محصول دهی ایده آل نیاز به نور زیاد خورشید دارد و به همین خاطر توصیه می شود آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا نور کافی را دریافت نماید. البته که در طول فصل تابستان که شدت گرمای هوا بسیار زیاد است بایستی گیاهتان را به محلی نیمه سایه انتقال دهید. در مورد دمای لازم برای بستر کشت بنه نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد برای آن مناسب خواهد بود و گیاه در این شرایط بهترین رشد خود را تجربه خواهد کرد.

خاک غنی:

توجه داشته باشید که پسته وحشی برای رشد نیاز به ترکیب خاک های زغال سنگ نارس، شن، خاک شنی و سبک دارد و همچنین می توانید در کنار این ترکیب از تقویت کننده های خاک مانند پرلیت و پیت ماس نیز استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *