دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های التهاب چشم و راه های درمان تورم چشم ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰

ملتهب شدن چشم یکی از مشکلات چشمی بسیار شایع است که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با علائمی نیز همراه است که در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با علایم التهاب چشم و روش های درمان آن آشنا کنیم.

از شایع ترین شکایات بیماران سرپایی ملتهب شدن چشمها است که نشانه های بیماری چشمی مختلفی است و می تواند شامل کنژکتیویت خفیف تا عفونت ها و دیگر بیماری های خطرناک باشد که در ادامه مطلب شما عزیزان را با التهاب چشم بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در مورد این مشکل چشمی اطلاعات کافی ندارید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ملتهب شدن چشم

آشنایی با التهاب چشم

تورم چشمها دارای انواع مختلفی است که هر یک با نشانه هایی نیز همراه هستند بنابراین اگر شما دوستان عزیز نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد التهاب چشمها اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

  • التهاب یووییت (کوروئید )

این نوع تورم چشم جزو شایع ترین مشکل چشم در سارکوئیدوز می باشد که این نوع تورم علاوه بر جلوی چشم(یووییت قدام یا ملتهب شدن عنبیه) قادر به رخ دادن در پشت چشم (یوئیت خلفی) نیز می باشد و می تواند در یکی از چشمها و یا هر دو ایجاد شود همچنین، می تواند به شکل ناگهانی و یا به صورت کم کم رخ دهد و نشانه های آن عبارتند از : تاری دید، قرمز شدن ناگهانی چشم، دردناک بودن آن، حساسیت داشتن به نور، کوفتگی با حرکت چشم لکه های سیاه و یا رشته در تصویر.

آشنایی با التهاب چشم

درمان واکسن قدامی

یوئیت قدام به شکل خود به خود درمان می شود و در اغلب موارد با قطره چشم درمان خواهد شد و چشم پزشک امکان دارد برای تان دو قطره چشم به نام کورتیکواستروئیدها و مواد میردریایی تجویز کند که : کورتیکواستروئید ها سبب ایجاد مهار تورم و مواد میردریایی باعث پیشگیری از چسبیدن عنبیه به لنز خواهند شد و در صورت طولانی مدت تورم استفاده کورتیکواستروئید در شکل قرص نیز موثر خواهد بود مثل : پردنیزون

  •  آرون گروپس

درمان واکسن خلقی

یوئیت بعد از زایمان نیز قادر به باقی ماندن می باشد و درمان آن امکان دارد تزریق کورتیکواستروئید در اطراف چشم و قرص های کورتیکواستروئید مثل : پردنیزون باشد که در برخی موارد در ترکیب با متوترکسات است.

  • التهاب غدد لوزالمعده

این نوع تورم چشمها بسیار نادر است و خیلی کم پیش می آید که فرد دچار این نوع تورم چشمی است که علایم آن شامل : سوزش چشم، خارش، چشم های خشک، تحریک در زمان مطالعه کردن و استفاده از صفحه نمایش و تولید بیش از حد اشک که با اعمال اشک مصنوعی یا پماد می توان آن را درمان کرد.

قرمزی و ملتهب شدن چشم

  • التهاب مفصلی

در این نوع تورم ریزش های کوچک در قسمت سفیده چشم و یا در سمت داخلی پلک ها ایجاد می شود که این نوع ملتهب شدن نیز نادر است و با نشانه هایی همراه است که عبارتند از : قرمزی، احساس فشار در اطراف چشم، درد، نابود کردن چشم که با قطره چشم ضد التهابی می توان آن را درمان کرد.

  •  ضعف عصب اپتیک

این نمونه از مشکل چشمها نیز به ندرت رخ می دهد و در اکثر موارد مرتبط به بیماری التهابی سیستم عصبی است که در این موارد توصیه می شود با پزشک مشاوره نمایید که علایم آن عبارتند از : درد در اطراف چشمها، کاهش بینایی رنگ، بینایی تیره و درمان آن کورتیکواستروئیدها در قرص یا تزریق است.

قرمزی چشم ها

علامت اصلی ملتهب شدن چشمها، قرمزی چشم است که در مرد ها به نسبت زنان شایع تر است اما از نظر فصلی هیچ فرقی ندارد، شایع ترین علت قرمزی چشم کنژکتیویت، تروما و تغییرات دژنراتیو ملتحمه است که البته آموزش صحیح به منظور تشخیص علت پرخطر قرمزی چشم کمک زیادی به کاهش عوارض جدی بینایی خواهد کرد و برخی از علت قرمزی چشم عبارتند از :

  • آلرژی های چشمی
  • ضربه به چشم
  • رگ های خونی شکننده

آنچه در مورد ملتهب شدن چشم باید بدانید

نشانه های التهاب قرنیه چشم

التهاب چشمها همراه با یک سری علایم است که برخی از علایم آن عبارتند از :

  • درد و خارش
  • قرمزی و تورم چشم
  • حساس شدن چشم به نور
  • تغییرات دید
  • ترشحات چشمی
  • ریزش اشک
  • قادر نبودن به باز کردن چشم

راهکارهای جلوگیری از التهاب چشمها

بهترین راه کنترل التهاب چشمها رعایت نکان بهداشتی است که برخی از این نکات عبارت است از :

۱. اجازه استفاده ندادن به دیگران از وسایل شخصی تان مانند : حوله، لوازم آرایشی و … که با چشم هایتان در تماس هستند.

۲. شستن مکرر دست ها

۳. محافظت از لنزهای تماسی چشم به صورت صحیح و اصولی

۴. پرهیز از مالیدن چشم ها با دست هایتان

۵. خود داری از لمس چشم، دور چشم و پلک در زمان مبتلا به تبخال

۶. استفاده نکردن از لنز در زمان شنا

در زمان بروز مشکلات چشمی حما به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید و رعایت نکات بهداشتی نیز نقش مهمی در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های چشمی دارد و هر شش ماه یک بار به منظور اطمینان از سلامت چشمان تان به پزشک مراجعه نمایید و اگر هر گونه مشکلات چشمی در کودکان مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

ضمن سپاس از همراهی شما، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنم به منظور دریافت اطلاعات شما در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *