دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فهرست کامل وسایل ضروری آشپزخانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

خرید وسایل ضروری آشپزخانه یکی از دغدغه های اصلی افراد به ویژه عروس خانوم ها و خانم های خانه دار می باشد و از آنجا که این امر ریزه کاری زیادی دارد. ما در این مطلب فهرستی از ضروری ترین وسیله های آشپزخانه را در اختیار شما قرار می دهیم تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

در تهیه جهیزیه یکی از اموری که ریزه کاری زیادی دارد خرید لوازم ضروری آشپزخانه می باشد و این که کدام وسیله را در اولویت خرید قرار دارد نیز حائز اهمیت می باشد. با این مطلب همراه آرگا باشید تا فهرستی از وسایل ضروری آشپزخانه را در اختیار داشته باشید.

وسایل ضروری آشپزخانه برای تکمیل جهیزیه

از دغدغه های هر عروس خانمی در تهیه جهیزیه، خرید وسایل آشپزخانه می باشد که معمولا با ریزه کاری زیادی هم همراه است. اینکه چه وسیله ای باید خریده شود و کدام وسیله را باید در اولویت قرار داد نیز حائز اهمیت می باشد. از این رو ما در این مطلب قصد داریم برای صرفه جویی در وقت و هزینه شما عزیزان فهرستی از ضروری ترین وسایل آشپزخانه را در اختیارتان قرار دهیم.

به طور کلی آشپزخانه ای کامل است که رفاه را به همراه داشته باشد به این مفهوم که در آن لوازم ضروری برای پخت و پز انواع غذاها در اختیار باشد. با دانستن فهرست این لوازم ضروری راحت تر می توان این بخش از جهیزیه را آماده کرد. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

نکات اولیه در خرید وسایل آشپزخانه

۱. جهت آماده سازی آشپزخانه ای مناسب باید وسایلی خریداری شود که کاربردی باشند و از لحاظ شکل و ظاهر نیز با رنگهای خنثی همراه باشند. کاربردی بودن و داشتن کیفیت عمر استفاده از وسایل را طولانی تر می سازد. بهره مندی از طرح و رنگ خنثی نیز موجب می شود تا سالیان متمادی قابل استفاده باشند.

۲. در انتخاب رنگ سرویس ظروف یا وسایل برقی دقت کامل را به خرج دهید به این مفهوم که اگر رنگ خاصی مدنظر شماست یا طبق مد پیش می روید احتمالا بعد از چند سال وسایل برای شما خسته کننده شده و جذابیت قبل را نداشته باشد. از این رو به رنگ، جنس، کیفیت و کاربردی بودن وسیله دقت نمایید.

۳. سعی کنید لوازم ضروری را خریداری نمایید چرا که یک آشپزخانه شلوغ و پر از وسایل غیر ضرور نمایی جالب ندارد. به این ترتیب با توجه به متراژ آشپزخانه، ابعاد و تعداد کابینت ها خرید وسایل را انجام دهید. اینکه مثلا همه وسایل برقی که بعضا برخی از آنها فقط جنبه تزئینی پیدا می کنند را خریداری نمایید ولی جایی برای آن ها در آشپزخانه پیدا نکنید قطعا معضل می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴. پیشنهاد می شود یک مارک خوب را برای خرید انتخاب کنید حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد. بهتر است قید وسایل غیر ضروری را زده و یک وسیله خوب و با کیفیت خریداری نمایید.

۵. از آنجا که لوازم آشپزخانه عروس فهرست بلند و بالایی دارد و ممکن است برخی از آن ها را فراموش کنید بهتر است آن ها را دسته بندی نمایید تا موقع خرید با مشکل مواجه نشوید.

۶. نکته پایانی این که هر چند این روزها رنگ سرامیکی در میان قشر جوان پرطرفدار است اما پیشنهاد ما این است که در خرید وسایل برقی آشپزخانه مانند یخچال، ماشین لباسشویی و … به رنگ سفید فکر کنید چرا که تمیز کردن و نگهداری آسانتری دارند.

فهرست ضروری ترین لوازم آشپزخانه

در هر منزل برای انجام پخت و پز نیاز به آشپزخانه ای با امکانات و لوازم مورد نیاز می باشد. حال برخی از لوازم آشپزخانه ضروری و برخی غیر ضروری و بیشتر تزئینی می باشند. در ادامه به معرفی ضروری ترین وسایل آشپزخانه می پردازیم.

۱. وسایل مرتبط با فر و  انواع قابلمه

از قابلمه ها و وسایلی که مرتبط با فر هستند آن هایی را انتخاب کنید که طراحی، شکل و کیفیت مناسبی دارند. به طور مثال قابلمه ها جنس خوب و روکش مناسبی داشته باشند. چرا که اگر پوشش وسایل با ماده شیمایی همراه باشد ممکن است در حین پخت مواد غذایی ترکیب نامناسبی ایجاد و سلامت شما را تهدید کند. از مهمترین و ضروری ترین وسایل آشپزخانه در بخش پخت و پز می توان به قابلمه های درب دار، ماهی تابه، شیرجوش، قابلمه گود، سینی فر، قالب مافین، قالب پخت نان، کاغذ روغنی، ظروف نسوز، توری گریل مرغ و ماهی اشاره کرد.

۲. وسایل مخصوص نوشیدنی ها

انتخاب و خرید وسایل مرتبط با نوشیدنی ها نیز به دقت نیاز دارد. لیوان های بلند و کوتاه، فنجان ها و گیلاس ها می توانند در مواقع مختلف کمک کننده بوده و جلوه ای زیبا و حرفه ای به میز پذیرایی شما بدهند. موقع خرید به شکل وسایل نیز دقت کنید به مفهوم دیگر مدلی را انتخاب کنید که اگر یکی از آن ها شکست بتوانید سریع عین آن را جایگزین نمایید. یعنی دست لیوان یا فنجان های شما ناقص شد نگرانی از بابت تکمیل آن پیدا نکنید. ضمنا به خرید چند دست سرویس متنوع اهمیت بدهید چرا که سبب راحتی پذیرایی شما می شوند.

۳. وسایل مخصوص سرو و پذیرایی

هرچند ممکن است در ظاهر وسایل سرو و پذیرایی ضروری نباشد اما اگر می خواهید به راحتی و بدون دغدغه پذیرایی نمایید به این گزینه نیز اهمیت بدهید. به طور مثال کاسه های کوچک موقع پذیرایی بسیار مفید واقع می وند. از این رو تعدادی از آن ها تهیه کنید. خرید سرویس یکپارچه از ظروف متنوع فکر جالبی خواهد بود. و چنانچه در سرویس ظروف جای کاسه خالی بود خودتان آن را جداگانه مناسب با رنگ ظروف خریداری نمایید. پیشنهاد می شود ظروف سفید رنگ را انتخاب کنید چرا که جلوه زیبا به میز داده و هرگز قدیمی نمی شود.

از دیگر وسایل مخصوص سرو و پذیرایی می توان به دیس بزرگ، شکلات خوری، شیرینی خوری، آجیل خوری،میوه خوری، چاقوهای کره و پنیر خوری، انواع کاسه ها، قاشق و گیره سالاد، قاشق های مخصوص بستنی خوری،سبد نان،ظروف غذاخوری و سالادخوری، پارچ مخصوص شیر، آب و نوشیدنی و تخته های چوبی برای سرو پنیر اشاره کرد. پیشنهاد می شود ابتدا خرید وسایل پذیرایی ضروری را در لیست خرید خود قرار دهید و بعد به وسایلی مانند کندی باکس ها، ست صبحانه خوری و کریستال های متنوع فکر کنید.

۴. دستمال های مختلف

این گزینه نیز جزو ضروری ترین وسایل آشپزخانه می باشد از این رو با خرید دستمال های مختلف برای خشک کردن دست ها، میز و سفره، دستگیره ها، میوه و سبزی، ظروف و … دیگر به مصرف زیاد دستمال کاغذی نیاز نیست. داشتن چند دستمال نخی(کتان و کنف هم مناسب هستند) می تواند همه احتیاج شما به پارچه و حوله در آشپزخانه را به خوبی برطرف کند.

۵. وسایل بسیار کاربردی

از جمله وسایل کاربردی در جهیزیه عروس می توان به رنده، همزن دستی، چاقوها، آبکش، گوشت کوب فلزی، گیره های آویز لیوان و حوله، اسپند دود کن، توری کباب، قیچی فلزی مخصوص، چاقوهای همه کاره، جارو دستی و … اشاره کرد.

۶. وسایل مخصوص شربت خوری

احتمالا از حضور این وسایل در فهرست ضروری ترین لوازم آشپزخانه تعجب کرده اید اما آشپزخانه ای که قرار است رفاه را به ارمغان بیاورد به این وسایل نیز احتیاج دارد. از مهمترین این وسایل می توان به لیوان های مخصوص، قاشق مخصوص، درب باز کن مناسب، قالب یخ، نی، شکر برای تهیه اسموتی و نوشیدنی های متنوع و … اشاره کرد.

۷. وسایل مخصوص فریز و نگهداری

منظور از وسایل و ظروف مخصوص فریز و نگهداری، ظروفی می باشند که برای نگهداری مواد غذایی در فریزر و یخچال مناسب هستند. برای نگهداری مواد به وسایل درب دار با جنس و طراحی مناسب احتیاج است. پیشنهاد می شود جنس سیلیکونی را برای این امر برگزینید که نسبت به شیشه و پلاستیک گزینه بهتری است. قابل ذکر است در این بخش ظروف ادویه، سطل هایی برای نگهداری حبوبات و شیشه های دربسته ترشی هم قرار می گیرند.

۸. وسیله های برقی

به مهمترین و جذابترین بخش تهیه وسایل آشپزخانه یعنی وسیله های برقی برای جهیزیه رسیدیم. صحبت درباره ضروری ترین لوازم برقی آشپزخانه امر حساس و پیچیده ای می باشد. سلایق و نیاز افراد در این بخش متفاوت می باشد. برخی تمایل دارند بیشتر کارها را با دست انجام دهند و برخی همه کارها را به وسایل برقی آشپزخانه می سپارند.

البته ما هم با دسته دوم هم نظریم چرا که هرچه وسایل برقی کاربردی و بیشتری در اختیار باشد آشپزی سریعتر و خوشایندتر انجام می شود. البته بودجه نیز در این بخش دخیل بوده اما اگر بودجه کافی برای خرید وسایل برقی را دارید کالاهای خوب و با کیفیتی را خریداری کنید که سالها استفاده نمایید. از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یخچال و فریزر/ ماشین لباسشویی/ جاروبرقی/ غذاساز/ هود/ زودپز و بخارپز/ آب جوش کن یا چای ساز/ گوشت کوب برقی/ دستگاه رشته و رنده کن/ مخلوط کن سرعتی/ آبمیوه گیری/ سبزی خرد کن/ سیر خرد کن/ آرام پز/ همزن کاسه دار برقی/ تستر یا آون تستر/ مایکروویو/ اجاق گاز/ ماشین ظرفشویی/ سماور/ قهوه جوش/ سرخ کن/ پاستا پز برقی/ آسیاب برقی/ ساندویچ ساز/ میوه و سبزی خشک کن/ چرخ گوشت/ پلوپز ساده و چندکاره/ کباب پز/ خرد کن/ سالاد ساز/همزن حرفه ای/ میوه خشک کن/ هواپز/ بخارپز/ مولتی کوکر/له کن/  وافل ساز/ ماشین آشپزخانه/ پاپ کورن ساز/ تخم مرغ پز/ نان پز/ گریل همه کاره/ کیک پز

برخی از موارد اشاره شده هم جنبه کاربردی و هم تزئینی دارند از این رو مثلا می توانید بین سماور و چای ساز برقی یک مورد را تهیه کنید. یا اگر از قهوه جوش استفاده نمی کنید آن را از فهرست حذف نمایید. آب میوه گیری یا آب مرکبات گیری هم کاربرد یکسانی دارند از این رو نیازی نیست آشپزخانه را خیلی شلوغ کنید. اگر به پخت کیک و شیرینی علاقمندید می توانید همزن برقی را به فهرست خرید خود اضافه نمایید. هر چه تعداد لوازم غیرضروری را کمتر نمایید سایر لوازم باکیفیت آشپزخانه به چشم آمده و چهره و نمای شکیل تری برای آشپزخانه به ارمغان می آورد.

۹. وسایل مخصوص چای و قهوه

بسیاری از افراد بدون خوردن چای یا قهوه در طول روز احساس کلافگی می کنند از این رو این بخش طرفداران زیادی دارد به این ترتیب از ضروری ترین وسایل برای آشپزخانه در این مورد می توان به قوری، کتری، فنجان، قهوه ساز، چای ساز اشاره کرد. دمنوش ساز و لوازم متنوع قهوه هم در این بخش جای می گیرند. به این ترتیب با توجه به سلیقه خود در مصرف نوشیدنی گرم یا سرد فهرست لوازم مناسب این قسمت را خریداری نمایید.

۱۰. وسایل پلاستیکی

تهیه این وسایل هم حائز اهمیت است به ویژه که کاربردهای بهداشتی دارد از جمله وسایل پلاستیکی می توان به سبدهای پلاستیکی در اندازه های مختلف، سطل زباله، ظروف حبوبات، قالب های ژله، انواع کاسه در شکل های مختلف، انواع ظروف پلاستیکی مخصوص نگهداری غذا، دسر و شیرینی اشاره کرد.

نکات قابل توجه

  • تهیه یک دست ظرف سفید برای آشپزخانه می تواند پذیرایی شما را زیباتر سازد چرا که این رنگ در هر مناسبی کاربرد داشته و در ضمن با اضافه کردن ترکیب های رنگی دیگر با آن روی میز جلوه ای جذاب را ایجاد نمایید. رنگ سفید کهنگی ندارد و دلزدگی یا خستگی را به همراه نمی آورد.
  • فراموش نکنید که دو دست ظرف خریداری کنید. چرا که پذیرایی از مهمان ها راحتتر و دلچسب تر می شود. هنگامی که تعداد مهمان ها بیشتر شد لازم نیست به سراغ ظروف رنگارنگ رفته و نظم و زیبایی میز را از بین ببرید. حتی اگر تعداد مهمان های اندکی دارید این فکر دور اندیشانه ای بوده چرا که احتمال شکستن ظرفها وجود دارد در این شرایط نمونه ای جایگزین در اختیار خواهید داشت.

  • با تهیه فهرستی از ضروری ترین لوازم آشپزخانه خرید راحتی خواهید داشت و می توانید انتخاب های خود را دسته بندی کرده تا با ذهن منسجم تری به سراغ خرید وسایل بروید.
  • برای زیبایی آشپزخانه خود می توانید به موکت و فرش هم فکر نمایید ولی تعداد کمی را در نظر بگیرید. هر چقدر که متراژ آشپزخانه بزرگی داشته باشید با حضور یک گلیم فرش کوچک در وسط که با طرح های سنتی هم همراه است به آشپزخانه شما نمای زیبایی خواهد دارد. و ضروری نیست که همه فضای آشپزخانه را با فرش یا موکت پر نمایید.
  • توجه کندی که ضروری ترین لوازم را تهیه کنید چرا که بیشتر آن ها جنبه تزئینی دارند و شاید اصلا مورد استفاده قرار نگیرند و فقط برای جلب توجه دکور آشپزخانه را اشغال نمایند.

در پایان امیدواریم این فهرست همه آنچه که نیاز شما برای تهیه وسایل آشپزخانه است را مرتفع ساخته باشد و از آنجا که امروزه قیمت وسایل دائما در حال افزایش می باشد بهترین تصمیم در خرید جهیزیه انتخاب لوازم کاربردی و صرف نظر از خرید لوازم تجملاتی و غیرضروری می باشد. به این ترتیب صرفا وسایلی را خریداری کنید که مورد نیاز بوده و از خرید وسایلی که هیچ فایده ای ندارد و باید در کابین آشپزخانه شما خاک بخورد اجتناب کنید.

برای آشنایی با طراحی و انواع دکوراسیون آشپزخانه بزرگ و آشپزخانه های کوچک می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *