دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا شماره چشم شما برای عمل لیزیک مناسب است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

عمل لیزیک چشم به نوعی حذف دائمی عینک را در پی دارد. اگر برای شما جای سوال است که شماره چشم برای این عمل چند باید باشد و عمل لیزیک به چه شکل صورت می گیرد مطالعه این مطلب برا پیشنهاد می کنیم.

به طور کلی عمل لیزیک چشم برای درمان نزدیک بینی، دوربین و آستیگماتیسم استفاده می شود. اگر مایلید تا درباره این عمل بیشتر بدانید و اینکه نمره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد با ادامه مطلب همراه آرگا باشید.

آشنایی با شماره چشم مناسب برای عمل لیزیک

مقدمه

عمل لیزیک چشم نوعی عمل جراحی می باشد که با استفاده از نور لیزر بر روی چشم صورت می گیرد و به طور معمول جهت درمان دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات و در کل برای حذف دائمی عینک به کار می رود. تاریخچه عمل لیزیک به سال ۱۹۹۱ بر می گردد که دکتری به نام یوناس پالیکارس درهراکلیون کرت یونان نخستین فردی بود که با استفاده از دستگاه میکروکراتوم لایه نازکی از قرنیه را جدا و سپس توسط لیزراکسایمر قسمتی از بافت قرنیه را تراش داد. پس از ابداع لیزیک این عمل سریعا عمومیت پیدا کرد و در خیلی از مراکز جایگزین روشهای دیگری نظیر برش قرنیه(RK) و لیزر (PRK) شد. هر چند امروزه این روشها هر یک کاربردهای خاص خود را هم دارند.

به عبارت دیگر در جراحی لیزیک یک فلپ که شامل اپیتلیوم قرنیه، لایه بومن و استرومای سطحی می باشد تهیه خواهد شد. در این فلپ قرنیه کنار زده شده و برداشت بافت با لیزر اکسایمر صورت گرفته و سپس فلپ به محل قبلی خود برگردانده می شود. سطح قدامی قرنیه با توجه به نوع ایراد انکساری بیمار و نوع برداشت بافت بسته به آن تغییر پیدا می کند.

شماره چشم مناسب برای عمل لیزیک

برای عمل لیزیک پزشک با معاینه کلی چشم ، شماره چشم شما اعم از نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را مشخص نموده و نمره ای که برای چشم های شما تعیین می شود نشان می دهد میزان قدرت لیزر مورد نیاز جهت اصلاح عیوب انکساری چقدر باید باشد. برای این که بدانید عمل لیزیک برای شما مناسب است باید گفت این عمل به چندین عامل نظیر  قدرت و پیشرفته بودن دستگاه لیزر ، شکل و ضخامت قرنیه و نوع تکنیک بهره گرفته از لیزیک و پارامترهای پیشنهاد شده برای درمان بستگی دارد. به طور کلی لیزر اکسایمر که توسط آن جراحی لیزیک و ضمنا عمل لازک صورت می گیرد معمولا قادر است تا حدود ۵D دوربینی، ۱۱D نزدیک بینی، ۶D از آستیگماتیسم را بهبود بخشد.

  •  آرون گروپس

قابل ذکر است برای مقادیر زیاد ایراد انکساری احتمال عوارض جانبی و خطرات بینایی نظیر هاله نور، تابش خیره کننده نور در شب و سایر مشکلات اجتماعی وجود دارد و باید در طول مشاوره پیش از جراحی ، جراح شما را از این موارد مطلع سازد به ویزه اگر میزان نزدیک بین فرد بالاتر از ۸ دیوپتر باشد و یا دوربینی بالاتر از ۴ دیوپتر دارد.

اگر برای شما جای سوال است که برای افراد با نمره چشم خیلی بالا عمل لیزیک به چه صورت است باید گفت در طول مشاوره برای این عمل جراح بهترین روش را بر اساس نیاز و شرایط فرد تویه می کند و اینکه آیا نمره چشم فرد در محدوده درمان تویه شده برای لیزیک می باشد یا نه نیز فرد را مطلع می سازد. اگر شماره چشم برای عمل لیزیک بیش از حد بالا باشد احتمال دارد دیگر روش های اصلاح بینایی نظیر ایمپلنت لنزهای IOL یا اسفاده از لنزهای انکساری به عنوان جایگزین خوبی برای عمل لیزیک باشند.

پارامترهای مورد نیاز برای عمل لیزیک

  1. دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال و حداکثر سن ۵۵ سال به شرطی که فرد دچار آب مروارید نشده باشد.
  2. در یکسال گذشته نمره عینک تغییر قابل توجهی پیدا نکرده باشد به این مفهوم که حداکثر بیش از ۵.۰ دیوپتر تغییر نیافته باشد.
  3. نزدیک بینی ۱- تا ۱۰- دیوپتر هر یک از چشم ها
  4. آستیگماتیسم ۵.۰ تا ۶ دیوپتر هر یک از چشم ها
  5. دوربینی حداکثر تا ۶ دیوپتر هر یک از چشم ها
  6. قرنیه ضخامت کافی(نازک نباشد) داشته باشد.

آیا لیزیک می تواند نزدیک بینی و آستیگماتیسم را بهبود دهد؟

چنانچه سن فرد بالای چهل سال باشد و با توجه به شماره چشم برای خواندن متن های کوچک ، بدون عینک یا لنز با مشکل مواجه است ، عمل لیزیک می تواند کمک کننده باشد. جراحی لیزیک قادر است مشکلات نزدیک بینی نشئت گرفته از پیرچشمی را با تکنیکی موسوم به لیزیک مونوویژن اصلاح کند. در مورد آستیگماتیسم نیز عمل لیزیک به طور کامل اصلاح کننده بوده و بر روی چشم ها اثر دائمی دارد. لیزر فوق العاده دقیق استفاده شده در این عمل می تواند برای تغییر شکل قرنیه مفید واقع شده و آستیگماتیسم را تا ۶ شماره درمان کند. این پرتوی لیزری خیلی دقیق سطح جلویی چشم را متقارن نموده که در نتیجه موجب می شود مشکلات بینایی مانند آستیگماتیسم از بین برود. معمولا آستیگماتیسم بالاتر از ۳ دیوپتر بزرگ نخواهد شد. و در برخی موارد تا ۶ دیوپتر نیز قابل انجام می باشد.

پارامترهای غیرقابل جراحی لیزیک

  • معضلات اپیتلیوم و یا دیستروفی قشر پایه آن که در فرد دچار این عارضه بهتر است PRK اجرا شود.
  • سندرم چشم خشک اشکار و واضح
  • احتمال زیاد خطر تروما به قرنیه به خاطر مسائل شغلی و …
  • توپوگرافی غیر عادی قرنیه احتمال قوز قرنیه فرم فراست و اکتازی

عمل لیزیک و نحوه اجرای آن

همانطور که پیشتر اشاره شد عمل لیزیک توسط نور لیزر بر روی چشم صورت گرفته و معمولا جهت درمان دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده می شود که در نتیجه موجب حذف دائمی عینک خواهد شد. عمل لیزیک یا LASIK SURGERY مانند دیگر روشهای جراجی درمان بینایی با تغییر شکل قرنیه از طریق پرتو لیزری آن را الاح می کند تا هنگامی که نور وارد چشم می شود قادر باشد روی شبکیه به شکل مناسبی متمرکز شود.

در بیشتر موارد این عمل بدون درد و بیهوشی صورت می گیرد و به مدت ۱۵ دقیقه برای هر دو چشم طول می کشد. نتیجه این عمل بهوبد بینایی بدون استفاده از لنز و عینک می باشد که به طور معمول طی ۲۴ ساعت اولین نتایج آن مشخص می شود. چنانچه فردی به خاطر نازک بودن قرنیه واجد انجام عمل لیزیک نیست می تواند از دیگر عمل های اصلاح بینایی مانند عمل لیزر و لازک و جراحی IOL بهره بگیرد. البته پزشک تعیین می کند که کدام یک از روش ها برای وضعیت فرد مناسب تر است و اگر به دلیل قوز قرنیه نمی توانید از عمل لیزری بهره بگیرید می توانید جهت درمان آن از روش های نوینی مانند لنز اسکرال استفاده کنید.

قابل ذکر است سازمان غذا و دارو لیزر اکسایمر (پرتو لیزری جهت لیزیک چشم) را برای اصلاح نزدیک بینی تا ۱۲- دیوپتر ، ۴- دیوپتر آستیگماتیسم و دوربینی از ۱+ تا۶+ با یک دیوپتر آستیگماتیسم تایید نموده است. و منظور از دیوپتر معیار سنجش عیب انکساری چشم است که مثبت یعنی دوربینی و منفی به مفهوم نزدیک بینی می باشد.

لیزیک عمل خیلی ساده ای بوده و به نوعی سرپایی محسوب می شود . همه فرایند عمل از معاینات دقیق تا خود عمل در یک روز قابل انجام است و قبل از آغاز جراحی جهت پیشگیری از هر ناراحتی در طول عمل قطره بی حسی در چند نوبت داخل چشم می ریزند. ضمنا ممکن است پزشک برای آرام ساختن بیمارانی که استرس زیادی دارند آرامبخش تجویز نماید. در ادامه توسط دستگاهی بنام اسپکولوم برای باز نگه داشتن پلک چشم تحت پرتوی لیزری قرار می گیرد.

پیش از شروع عمل لیزیک برای اطمینان از سلامت چشم ها و شماره آن پزشک معاینه کامل انجام می دهد و سپس  توسط ابزاری به نام توپوگرافی قرنیه به اندازه گیری انحنای قرنیه و اندازه و موقعیت مردمک ها، شکل چشم و ضخامت قرنیه می پردازد. این اقدامات صورت می گیرد تا جراح مطمئن شود قرنیه بافت کافی برای عمل را دارد و بهبود بینایی با معضلی روبرو نمی شود. با این خاطر که قرنیه نازک جهت عمل لیزر چشم مشکل ساز می شود. ضمنا رطوبت چشم هم ارزیابی شده و برای کاهش خطر ابتلا به خشکی چشم پس از عمل توضیحاتی به بیمار داده می شود. از نکاتی که پس از عمل باید رعایت شود به موارد زیر اشاره می شود.

  • از رانندگی پرهیز شود.
  • تا سه روز از حمام کردن به طوری که سر زیر آب قرار بگیرد پرهیز شود
  • تا یک ماه از مالیدن چشم ها پرهیز شود.
  • از محلول های طبی، کرم ها و مواد آرایشی چشم برای دو تا چهار هفته پرهیز شود.
  • در نور شدید و بیرون از منزل حتما از عینک آفتابی بهره بگیرید.
  • تا سه هفته شنا و جکوزی را فراموش کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *