دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۰ علت تیر کشیدن سینه در زنان و اقدامی که باید انجام داد

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

تیر کشیدن سینه در زنان که به نام ماستلژیا شناخته می شود یک درد رایج در میان این قشر می باشد که ممکن است در دوران پیش یا پس از یائسگی بروز کند. اگر مایلید تا درباره علت تیر کشیدن سینه بیشتر بدانید مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم. همراه ما باشید.

یکی از دردهای رایج در میان زنان تیر کشیدن سینه می باشد که می تواند یک علامت هشدار باشد ولی همیشه سبب نگرانی نیست. بسیاری از افراد این درد را دوران قاعدگی یا پس از یائسگی تجربه می کنند. با این مطلب همراه باشید تا با ۱۰ علت تیر کشیدن سینه در زنان آشنا شوید.

آشنایی با علت های تیر کشیدن سینه در خانم ها

 

زنان در سنین مختلف احتمالا درد سینه(ماستلژیا) یا به اصطلاح رایج تیرکشیدن سینه را تجربه می کنند. این درد رایج می تواند هم در دوران پیش از یائسگی و هم پس از آن اتفاق بیافتد. ولی به طور کلی درد سینه در بین زنان جوان بیشتر در دوران قاعدگی بروز می کند. قابل ذکر است در حالی که ۷۰ درصد زنان در برخی مواقع در طول زندگی درد سینه را تجربه می کنند تنها در حدود ۱۵ درصد این دردها به درمان پزشکی نیاز دارد. شدت و محدوده این درد می تواند متفاوت باشد و در یک یا هر دو سینه یا ناحیه زیر بغل بروز نماید. شدت درد از خفیف تا حاد متفاوت بوده و به طور معمول به عنوان سوزش حاد، یا سفت شدن بافت سینه اطلاق می شود.

برخی منابع اذعان داشته اند از هر ۱۰ خانم هفت نفر این درد را در طول زندگی تجربه می کنند و در حقیقت حدود ۱۰ درصد از زنان درد متوسط تا شدید سینه ای را حدودا ۵ روز از ماه تجربه می نمایند و در بعضی موارد در طول دوره قاعدگی درد شدیدی را متحمل می شوند. این احتمال وجود دارد زنانی که یائسه شده اند نیز دچار تیرکشیدن سینه بشوند. البته این علائم در میان زنان جوانتر و نزدیک به دوره یائسگی بیشتر مشاهده می شود. در صورت درد شدید سینه زندگی روزانه فرد تح تاثیر قرار خواهد گرفت.

می توان گفت درد سینه نوعی هشدار بیماری می باشد ولی همیشه جای نگرانی وجود ندارد. در اکثر افراد این درد مربوط به سیکل قاعدگی یا تغییرات هورمونی می باشد. هرچند می توان درد ملایم را در خانه درمان کرد اما عفونت و دیگر بیماری های زمینه ای به توجه پزشکی نیاز دارد. در مواردی نیز علائم دیگری هم دخیل هستند که پزشک شما با استفاده از آن می تواند علت زمینه ای را پیدا و راهکار ارائه دهد. اینکه درد سینه به تنهایی نشانی از سرطان باشد رخداد نادری است که فقط در بین ۲-۷ درصد زنان نشانه سرطان است. با این تفاسیر اگر برای شما نیز علت تیر کشیدن سینه جای سوال است با ادامه مطلب همراه آرگا باشید. البته در بیشتر موارد مشخص کردن علت دقیق تیر کشیدن سینه امکان پذیر نیست ولی از علل احتمالی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. مشکلات ساختاری

مشکلات ساختاری و آناتومیکی در سینه ها می تواند یکی از علت های تیر کشیدن سینه باشد که در اکثر موارد درد غیر دوره ای است. اختلالاتی نظیر کیست ها، آسیب دیدگی، ضربات و جراحی های قلبی موجب بروز درد می شوند. علت این نوع دردها به طور معمول خارج از باف سینه می باشد. به طور مثال ممکن است علت ایجاد درد مشکلاتی در دیواره قفسه سینه، عضلات، مفاصل ، قلب و یا نواحی دیگر بوده که به دلیل انتشار درد به این صورت حس می شود. کشیدگی عضلات سینه و صدمات مفصلی هم می توانند چنین دردهایی را موجب شوند.

۲. هورمون ها

اگر درد سینه به شکل دوره ای باشد و به قاعدگی مربوط باشد ممکن است به هورمونهای جنسی ارتباط داشته باشد. کاهش یا از بین رفتن چنین دردی با بارداری یا یائسگی نشان دهنده این است که احتمالا هورمونها در این مورد دخیل هستند. به هر حال تاکنون مطالعات در این زمینه نتوانسته اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کند که علت قطعی ایجاد درد دوره ای سینه باشد.

به طور مثال میزان هورمون پروژسترون در هنگام بارداری افزایش می یابد که این امر سبب می شود سینه ها مایعات زیادی را در خود محبوس کنند. ضمنا در آماده کردن غدد شیری نقش مهمی ایفا می کند. به این ترتیب می توان به شیردهی اقدام کرد. این موضوع درد سینه را نیز در پی دارد. سینه ها در این دوره حساس تر شده و دقیقا شبیه سیکل قاعدگی با حس درد سینه روبرو می شوید. با پایان یافتن دوره شیردهی نیز این احتمالا چنین دردی را تجربه خواهید کرد. هنگام یائسگی نیز زنان چنین دردی را به خاطر کاهش سطح استروژن و حساس شدن سینه ها احساس خواهند کرد.

۳. بهم خوردن تعادل اسید چرب

هنگامی که تعادل اسیدهای چرب داخل سلول ها به هم بخورد ممکن است موجب افزایش حساسیت بافت سینه به هورمونها شود. این تئوری بر این مبنا ارائه شد که در مواردی مصرف مکملهای دارای گامالینولئیک اسید سبب کاهش درد شده است. این ماده نوعی اسید چرب بوده که به نظر می رسد تعادل اسید های چرب را موجب شده و سبب کاهش حساسیت بافت سینه به هورمونها می شود.

قابل ذکر است برخی اسیدهای چرب نظیر امگا ۳ و امگا ۶ سبب کاهش التهاب در بدن می شوند که اگر این اسیدهای چرب به میزان کافی دریافت نکنید بافت سینه ممکن اس به التهاب و نوسان هورمونی دچار حساسیت شود. که این امر به درد سینه و ناراحتی آن منجر می شود. از این رو با بهبود رژیم غذایی و  مصرف مواد غذایی مانند ماهی، دانه های روغنی و مغزهای خوراکی به تعادل اسیدهای چرب کمک می کنید.

۴. اندازه سینه ها

خانم هایی که دارای سایز سینه بزرگی هستند احتمال دارد دردهای غیردوره ای را تجربه نمایند. این نوع درد ممکن است با دردهای گردن، شانه و پشت همراه باشد. در پزوهش ها بیان شده چنانچه علت درد سینه به بزرگی آن مربوط باشد جراحی برای کاهش سایز آن می تواند علائم را کمتر کند البته جراحی سینه هم می تواند دردهای بعدی سینه را منجر شود.

به طور کلی از آنجا که سینه از چربی و بافت غده ای تشکیل شده است حضور چربی و بافت بیشتر سبب سنگینی و بزرگی بیشر  آن می شود. از این رو با افزایش سایز سینه حالت آویزان پیدا کرده که می تواند سبب کشیدگی رباطهای خاصی در این ناحیه شود و از این رو درد سینه را موجب شود.ضمنا با فعالیت فیزیکی احتمال دارد این علائم تشدید یابد.

۵. برخی داروها

استفاده از برخی داروهای هورمونی، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری یا داروهای درمان ناباروری ممکن است با درد سینه ارتباط داشته باشند. به خاطر درمان با استروژن و پروژسترون این احتمال وجود دارد بافت سینه حساس و دردناک گردد. در خانمهای یائسه علت تیر کشیدن سینه درمان های هورمونی بوده و ضمنا برخی گزارش ها وجود دارد که به رابطه درد سینه با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و سرترالین اشاره دارد.

قابل ذکر است عوارض برخی داروها نظیر اوکسی متولون، کلورپرومازین، دیجیتالیس، متیل دوپا و اسپیرونولاکتون با درد سینه همراه است. در مورد قرص های ضد بارداری برخی افراد آن را مصرف می کنند تا درد سینه و دیگر علائم کاهش یابد ولی در برخی به جای کاهش درد با تشدید آن همراه می شود.

۶. سیکل قاعدگی

یکی از علت های شایع در تیرکشیدن سینه به نوسان هورمون ها در چرخه قاعدگی ارتباط دارد. با این وجود هیچ دو سیکل قاعدگی شبیه هم نبوده به طور مثال در برخی ممکن است پیش از پریودی به خاطر بالا رفتن هورمون استروژن درد سینه را حس کنند و در برخی دیگر ممکن است با کاهش سطح استروژن طی دوره درد قابل توجهی را تجربه کنند. بدن ممکن است پیش یا در طول سیکل قاعدگی آب بیشتری را ذخیره کند که این موضوع می تواند سبب پرتر به نظر رسیدن سینه ها شود یا بر روی رگهای خونی ، رباطها و دیگر مناطق سینه فشار وارد نموده و درد را موجب شود.

۷. آبسه

هنگامی که باکتری ها درون سینه تجمع پیدا کنند یا یک توده دردناک پر از چرک ایجاد شود، آبسه سینه صورت گرفته است. آبسه در میان زنان شیرده شایع تر می باشد البته در زنانی که سابقه آسیب به سینه یا عفونتهای پوستی نیز دارند هم ممکن است ایجاد شود. از علائم آبسه سینه می توان به قرمزی، ورم و تب اشاره کرد.

۸. کیست ها

یکی از شایع ترین علت های تیرکشیدن سینه کیست ها می باشند که بخصوص در سنین ۳۵ و بالاتر رخ می دهند. کیست زمانی ایجاد می شود که یک غده درون سینه با مایع پر یا مسدود گردد. احتمال دارد در این ناحیه توده ای حس نشود ولی اگر کیست بزرگ شود یا یک لک ناجور سبب شود می تواند فشار اضافه ای را روی نزدیکی بافت سینه موجب شود. هرچند کیست ها خود به خود از بین می روند ولی دارای درمان نیز هستند.اگر درد شدید بود به طورری که زندگی روزمره را دچار اختلال کدر به پزشک مراجعه کرده تا روند درمان را با تخلیه کیست سریعتر نمایند.

۹. عفونت بافت سینه

عفونت و التهاب در بافت سینه که به آن ماستیت یا اکتازی داکتال هم گفته می شود معمولا خانوم های شیرده را دچار می کند. این حالت در شرایطی ایجاد می شود که باکتری از دهان نوزاد از کانال شیری وارد سینه می گردد و از علائم این عفونت می توان به ورم، برآمدگی ، ضخیم شدن بافت سینه، قرمزی اغلب به شکل مثلث و تب بالاتر از ۸ درجه اشاره کرد. برخی افراد نیز ممکن است با ماستیت مزمن مواجه شوند که بیشتر در زنان یائسه یا حوالی یائسگی دیده می شود که ممکن است به گرفتگی کانال شیری یا اکتازی داکتال دچار شوند. این امر سبب می شود کانالهای شیری با سلول های مرده و دیگر مواد زائد سلولی مسدود شوند. از علائم این عفونت می توان به قرمزی سینه، ترشح غیرعادی به رنگ سفید، سبز یا سیاه و معکوس شدن سینه ها به سمت داخل اشاره کرد.

۱۰. نکروز چربی

نکروز چربی نوعی زخم است که ممکن است بعد از عمل جراحی سینه ایجاد شود . این زخم سبب می شود بافت اسکار در محل بافت سینه تشکیل شود. هنگامی که سلول چربی مرد می تواند روغن را به صورت یک کیست رها کند. در پزشکی به این ها کیست چربی اطلاق می شود . نکروز چربی و کیست های چربی هر دو قادرند توده هایی در سینه را تولید کنند که درد قفسه سینه را به دنبال داشته باشد.

نشانه های درد سینه

درد سینه ای به طور معمول به شکل دوره ای یا غیر دوره ای رخ می دهد که هر یک با نشانه هایی همراه است. در شکل اول یا دوره ای درد سینه با علائمی همچون ۱. ارتباط واضح با دوره قاعدگی، ۲. احساس ناراحتی مبهم، ۳. حس سنگینی ، ۴. حضور تورم یا توده، ۵. درد دو طرفه بیشتر در ناحیه فوقانی خارجی سینه که به زیر بغل یر می کشد همراه است. در مواردی هم درد طی دو هفته نزدیک به آغاز قاعدگی شدیدتر شده و سپس کاهش می یابد.

ضمنا به طور معمول زنان در سنین ۲۰-۳۰ سالگی و پیش از یائسگی با این درد مواجه می شوند و در زنانی نزدیک به یائسگی و حدود سن ۴۰ سالگی این درد ممکن است بروز کند.

در شکل دوم یا غیر دوره ای درد سینه با علائم زیر همراه است.

  • به سیکل قاعدگی مربوط نیست.
  • به صورت سوزشی یا فشارنده حس می شود
  • حالتی متناوب یا پایدار دارد.
  • معمولا یک طرفه بوده و در ناحیه مشخصی حس می شود که ممکن است به دیگر نقاط سینه نیز منتشر شود.
  • به طور معمول در زنان یائسه بین سن ۴۰-۵۰ سال دیده می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *