دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

در صورت فراموشی رمز وای فای چه اقدامی انجام دهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در صورتی که رمز مودم وای فای خود را فراموش کرده اید و به دنبال راه حلی برای رهایی از این مشکل هستید با این مطلب از آرگا همراه باشید تا نحوه بازیابی رمز وای فای را فرابگیرید.

بدون شک کاربران وای فای برای حفظ حریم خصوصی کاربری خود پسوردهایی را برای مودم وای فای تعیین می کنند. ولی ممکن است پس از اعمال پسورد ، رمز تعیین شده را فراموش کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با روشهای بازیابی رمز وای فای آشنا سازیم.

روشهای بازیابی رمز وای فای در صورت فراموشی آن

در این که کاربران برای جلوگیری از به خطر افتادن حریم خصوصی شبکه وای فای روتر محل کار یا منزل خود رمزهایی را بر روی آن اعمال می کنند شکی نیست. بعد از این کار با یکبار سیو پسورد در گوشی یا لپ تاپ به راحتی به شبکه متصل می شوید. ضمنا امکان ورود پسورد دستی نیز در هر سری استفاده از شبکه هم وجود دارد. حال ممکن است پس از تعین رمز عبور وای فای آن را فراموش کنید و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشید.

طبیعی است هنگامی که رمز عبور یا پسورد وای فای خود را فراموش نمودید دیگر قادر نیستید به گجت های هوشمند جدید مانند گوشی، تبلت، لپ تاپ از طریق شبکه وای فای خود باشید ولی خوشبختانه در آن گروه از گجت هایی که تا پیش از این اتفاق به شبکه وای فای مدنظر اتصال داشتند می توان بدون نیاز مجدد به ورود رمز وای فای به شبکه وصل شد. به این ترتیب توسط همین گجت ها یا دستگاه ها می توانید رمز وای فای فراموش شده تان را بازیابی کنید. ولی نحوه اجرای این عمل و بازیابی رمز وای فای در دستگاه های مختلف متفاوت می باشد. به طور مثال روند پیدا کردن پسورد وای فای در ویندوز با مراحل این کار در مک بوک های اپل تفاوت دارد.

در صورتی که برای مودم وای فای رمزی را تعیین و بنا به دلایلی آن را فراموش کردید نگران نباشید ما در ادامه این مطلب شما را با روش هایی برای بازیابی رمز وای فای در دستگاه های مختلف آشنا خواهیم ساخت.

۱. از طریق پسورد اصلی حک شده روی مودم

قابل ذکر است بر روی بدنه اغلب مودم های مدرن امروزی یک پسورد SSID پیش فرض حک شده اس که از طریق آن می توان بدون احتیاج به پیدا کردن رمز وای فای از مشکل اتصال به شبکه اینترنت مد نظر رهایی یابید. ممکن است رمز عبور یا پسورد پیش فرض مدنظر را بنا به دلایل امنیتی عوض کرده باشید. در این وضعیت باید به دنبال آن رمز عبور پیش فرض بگردید. این رمز عبور در حقیقت برگ برنده یا به قولی ناجی شما خواهد بود. برای پیدا کردن پسورد پیش فرض مودم وای فای کافی است پنل پشتی آن را مورد بررسی قرار دهید احتمالا شبیه تصویر زیر دو قسمت با عناوین SSID,PASSWORD در پشت مودم شما وجود داشته باشد. از این طریق می توانید با استفاده از SSID و پسورد به صفحه تنظیمات اصلی مودم رفته و رمز عبور وای فای را ریست کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در بعضی مودم ها نیز امکان وجود دارد که رمز عبور پیش فرض اصلی دستگاه در فرم یک برچسب خاص عرضه شود که در جعبه مودم تعبیه می شود. در این حالت باید به بررسی جعبه مودم بپردازید. احتمالا برچسب حاوی این اطلاعات بر روی جعبه یا درون آن نصب شده باشد. به این ترتیب در صورت فراموش کردن رمز عبور یا پسورد وای فای یکی از روش های حل این مشکل مراجعه به ادمین یا صفحه اصلی مودم و ریست تنظیمات پسورد می باشد. برای انجام این کار به وارد نمودن پسورد اصلی مودم دارید که احتمالا بر روی بدنه نوشته شده است.

۲. از طریق کلید PUSH

یکی از راهکارهایی که البته همیشه کاربرد ندارد ولی از طریق آن می توان بدون احتیاج به دانستن رمز عبور شبکه وای فای به نت اتصال پیدا کرد استفاده از دکمه خاصی به نام Push button می باشد. در بعضی از روترها کلید فیزیکی اختصاصی به این اسم حضور دارد که توسط آن می توان بدون نیاز به ورود رمز عبور به مودم و شبکه وای فای متصل شد.

چنانچه مودم شما با این کلید همراه بود می توانید با استفاده از یک رایانه مجهز به سیستم عامل ویندوز بدون احتیاج به ورود رمز عبور خود به آن اتصال یابید. توجه کنید که بعضی از دستگاه های اندرویدی نیز از این قابلیت پشتیبانی دارند. ولی مک بوک های آیفون، اپل و ضمنا آیپدهای این شرکت فاقد سازگاری با این ویژگی هستند. برای بهره گیری از این قابلیت کافی است به فهرست شبکه های وای فای در دسترس دستگاه مراجعه کنید. در اینجا یک رایانه مجهز به ویندوز ۱۰ می باشد.

حالا فهرست موجود شبکه وای فای مورد نظر را انتخاب نمایید در این وضعیت شبیه تصویر بالا از شما می خواهد که رمز عبور وای فای آن شبکه را جهت تکمیل فرایند اتصال وارد کنید. چنانچه در این مرحله همانند تصویر بالا عبارت ” you can also connect by pushing the button on the router” را در زیر فیلد ورود رومز عبور وای فای مشاهده نمودید می توانید بدون احتیاج به ورود رمز عبور و با فشار کلید فیزیکی Push در روتر خود به آن شبکه اتصال یابید. به این ترتیب روترتان را بردارید و کلید Push را فشار دهید. مشاهده می کنید که پس از چند دقیقه رایانه یا لپ تاپ ویندوزی شما بدون احتیاج به ورود پسورد وای فای به شبکه مورد نظر متصل می شود.

بازیابی پسورد وای فای در ویندوز

دو روش قبلی به پیدا کردن رمز عبور وای فای ارتباطی نداشتند فقط ترفندهایی برای رهایی از شرایط فعلی می باشد. قطعا بهترین و ساده ترین راهکار برای خلاصی از مخمصه فعلی بازیابی رمز عبور وای وای می باشد. اگر پسورد فراموش شده را پیدا کنید دیگر به ریست کردن رمز عبور یا استفاده از کلید Push نیازی نیست. همانطور که پیشتر اشاره شد وقتی با استفاده از لپ تاپ، رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند به شبکه وای فای خاصی اتصال پیدا می کنید پسورد آن شبکه در حافظه دستگاه ذخیره خواهد شد. به این ترتیب در مراحل بعدی به ورود مجدد پسورد شبکه نیاز نیست. به بیان دیگر دستگاه مورد نظر قادر است شما را به رمز عبور وای فای مورد نظر رسانده و راهکاری جهت بازیابی رمز عبور وای فای باشد. در ادامه شیوه بازیابی پسور فای فای در ویندوز، ویندوز ۱۰ و سیتم عامل مک او اس ارائه می شود.

برای پیدا کردن پسور وای فای در ویندوز روش های مختلفی وجود دارد ولی یکی از ساده ترین و بهترین روش ها این است که ابتدا بر روی آیکون وای فای موجود در ننوار گوشه سمت راست و پایین فضای سیستم عامل ویندوز کلیک نموده و بعد روی گزینه open network and sharing center کلیک کنید. در ادامه بر روی اسم شبکه وای فایی که به آن اتصال دارید کلیک نمایید تا پنجره ای مشابه تصویر زیر نمایان شود.

حالا روی گزینه wireless properties کلیک نمایید.

سپس به تبی با عنوان security مراجعه و تیک گزینه show password را علامت بزنید. با زدن تیک این گزینه پسورد یا همان رمز عبور شبکه وای فایی که به آن اتصال دارید نشان داده می شود. آن را یادداشت نموده تا به منظور اتصال دیگر دستگاه های هوشمندتان به شبکه وای فای مدنظر مورد استفاده قرار دهید.

بازیابی پسورد وای فای در ویندوز ۱۰

اینکه ده ها رمز و پسورد مختلف متعلق به حساب کاربری های مختلف در شبکه های مجازی، حساب های بانکی، گوشی، مودم، ایمیل و … را به خاطر بسپارید قطعا امر دشواری بوده و احتمال فراموش کردن پسوردها وجود دارد. در میان در صورت مشابه بودن پسورد این حساب ها فراموش کردن آن ها با احتمال کمی همراه است ولی اگر برای هر حساب رمز خاصی تعریف شده باشد این احتمال بیشتر می شود. بهترین راه این است که پسورد ها را در جایی یاداشت نموده تا در مواقعی این چنینی دچار نگرانی برای یافتن راه حل مشکل نشوید.

حال اگر تصور شود که در دسته دوم قرار دارید و رمز مودم وای شما نسبت به دیگر پسورد حساب های کاربریتان متفاوت است و اکنون هر چه تلاش می کنید نمی توانید رمز فراموش شده را یادآوری کنید و در نهایت مجبور به ریست کردن مودم می شوید که این امر در صورتی امکان پذیر است که وقت و زمان کافی برایش فراهم باشید. ولی اگر شما از قبل در ویندوز ۱۰ به مودم متصل بوده باشید به آسانی می توان پسورد مودم را بازیابی نمایید. به هر روی فراموش کردن پسورد وای فای حس جالبی نداشته ولی جای نگرانی هم وجود ندارد چرا که در صورت دارا بودن شرایط ذکر شده با استفاده از روش زیر به آسانی و در تایم کمی پسورد مودم وای فای خود را می توانید شناسایی کنید.

۱.  ابتدا روی آیکون اینترنت در گوشه سمت راست نمایشگر راست کلیک نموده و گزینه open network & internet settings را انتخاب نمایید.

۲. در پنجره باز شده ابتدا بر روی گزینه Ethernet از منو سمت چپ کلیک کرده و سپس در قسمت سمت راست پنجره روی گزینه change adapter options کلیک نمایید.

۳. حالا کانکشن های مختلفتان را که تاکنون به آن ها اتصال داشتید نشان داده می شود که در اینجا تنها یکی از ان ها بعال بوده و همانطور که در تصویر زیر می بینید فقط کانکشن فعال در اینجا مودم است. سپس روی آن کلیک راست کرده و بعد گزینه status را انتخاب نمایید.

۴. پنجره کوچکی گشوده می شود که در آن می توان اطلاعات کلی را درباره مودم وای فای خود مشاهده نمایید. حالا روی گزینه wireless properties کلیک نمایید.

۵. دوباره پنجره کوچک دیگری گشوده می شود که جهت بازیابی رمز وای فای باید گزینه security را از بخش بالای پنجره کلیک نمایید و بعد تیک گزینه show characters را فعال نمایید. در ادامه می بینید که رمز مودم قابل مشاهده است. به همین راحتی توانستید رمز وای فای خود را پیدا کنید.

بازیابی پسورد وای فای در مک بوک

پیدا کردن رمز عبور وای فای در مک بوک های اپل نیز به سادگی قابل اجرا می باشد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. ابتدا کلیدهای command , space را به صورت همزمان از صفحه کلید سیستم فشار دهید تا وارد بخش جستجوی spotlight شوید. عبارت keychain Access را در این قسمت تایپ نموده و کلید اینتر را فشار دهید. در فیلد جستجوی موجود اسم شبکه وای فایی که پسورد آن را فراموش کرده اید وارد نمایید. شبکه وای فای را انتخاب کرده و بعد روی آیکون ” i” موجود در نوار زیرین پنجره کلیک نمایید.

در این وضعیت پنجره ای مشابه تصویر بالا نمایان می شود. تیک گزینه show password را در این مرحله زده که در ادامه از شما نام کاربری و رمز عبور ادمین را می خواهد. با ورود این اطلاعات شما می توانید پسورد وای فای شبکه مدنظر را بیابید.

در پایان امیدواریم که مطالب بالا مفید واقع شده باشد و در صورت فراموش کردن پسورد وای فای با یکی از روش های ذکر شده بتوانید این مشکل را مرتفع سازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *