دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معبد طلایی هند و آشنایی بیشتر با ویژگی های این عبادتگاه تماشایی

  • محدثه خاکشور
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب اختصاص یافته به گردشگری به معرفی معبد طلایی هند یکی از جاذبه های توریستی این شکور در بخش تاریخی – مذهبی پرداختیمف امیدواریم مورد توجه و پسند شما عزیزان علاقه مند قرار گرفته باشد.

هند کشوری آسیایی است که جاذبه های مختلف گردشگری در بخش های گوناگون تاریخیف تفریحی، فرهنگیف هنری و مذهبی دارد, از مهمترین جاذبه های مذهبی – تاریخی این کشور (هند) معابد محسوب می شود که سهم بالایی در این گردشگر پذیر بودن را ایفا می کند, تا چه حد با معبد هارماندیر صاحب یا همان معبد طلایی هند آشنایی دارید؟ برای دست یابی به هدف آشنایی با آرگا همراه باشید.

کشور هند و ادیان و عبادتگاههای آن

با توجه به اینکه هند کشوری سکولاریسم می باشد؛ تنوع دینی در آن وجود دارد. وجود دین های بودایی، هندوئیسم، سیک، جین و حتی مسلمان موجب شده است عبادتگاه های مختص هر کدام از این ادیان مانند معابد، زیارتگاهها، مساجد و … در نقاط گوناگون این کشور بنا گردند؛ و اما معبدهایی با ابعاد و معماری و اشکال متفاوت میزبان تعداد زیادی عابد و زائر می باشد. برخی از این معابد تنها به عنوان یک عبادتگاه مورد استفاده قرار می گیرند اما برخی دیگر فراتر از کاربری خود علاوه مورد بر محل عبادت به عنوان اثر تاریخی، گردشگری و مذهبی مورد توجه قرار گرفته و مطرح می گردد.

آشنایی با معبد طلایی هند یکی از مقدس ترین معابد هند

آشنایی با معبد طلایی هند

 این معبد با نام های «هارماندیر صاحب» و «دربار صاحب» مشهور به معبد طلایی دارای سبکی تلفیقی از اسلام و هند بوده و میزبان بالای ۱۰۰۰۰۰ زائر و عابد و گردشگر و ۶۰۰ کاهن فعال می باشد. این عبادتگاه که به عنوان مقدس ترین عبادتگاه هندی شناخته شده و می شود میزان بسیار زیادی از توجه را به خود معطوف می کند. این معبد به عنوان عبادتگاه اصلی مریدان مذهب سیک می باشد.

عبادتگاه طلایی هند با رویه طلایی

جغرافیای معبد طلایی هند

محل قرارگیری این معبد در شهر «امریتسار» واقع در ایالت پنجاب هند و فاصله ۳۷۸ کیلومتری شمال غربی دهلی و ۵۱ کیلومتری شهر لاهور پاکستان می باشد، و اما موسس آن گورور راس داس (راماس جی) چهارمین روحانی سیک ها بوده است.

ابتدا در اوان ساخت خبری از طلا و رنگ طلایی در این عبادتگاه نبود؛ اما این به معنای فاقد زیبایی های معماری و طراحی بودن نیست، این عبادتگاه به وسیله ی نقش های زیبا و گل کاریهایی منحصر به فرد طراحی شده که این زیبا بودن با جاخوش کردن پیکره هایی از حیوان های گوناگون به نهایت رسیده است. این عبادتگاه دارای ۴ درب ورودی در محاصره ی یک دریاچه قرار گرفته است؛ علاوه بر نیایش، و طبخ و آماده سازی غذای نذری مخصوص، زائران و بازدیدکنندگان در آبهای عبادتگاه به منظور شفاگیری استحمام می نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای آشنایی با دیدنی های دهلی کلیک کنید.

آشنایی با عبادتگاه طلایی هند

دلیل نامگذاری معبد طلایی هند

این معبد پس از روبرویی با دفعه های زیادی هجوم از سوی طایفه های گوناگون از جمله افغانها ویرانی و خرابی را تجربه کرد که مرمت آن پس از چندین سال در تاریخ ۱۸۰۹ بعد از پایه گذاری حکومت «سیک» توسط  «مهاراج رنجیت» با استفاده از مرمر و مس انجام شد. و اما پس از گذشت ۲۰ سال در مرمت مجدد آن از طلا برای سطح رویی استفاده گردید, دلیل نامگذاری این عبادتگاه را می توان به کارگیری میزان زیادی طلا (معادل ۵۷۰ کیلوگرم) در ساخت آن دانست.

بعد از ویران شدن معبد به وسیله ی افغانی ها، یک نفر به اسم «خلسا» هزینه هایی را جهت مرمت آن گردآوری و به وسیله ی «رج خاتری» در اختیار بانکدارهای مشهور امریتسار قرار گرفت؛ پس از آن ادامه کار توسط امور مالی پیگیری شد و در نهایت پس از سفر رفتن احمدشاه سیک ها گرد هم آمده و پروژه را به پایان رساندند.

آشنایی با معبد طلایی هند

دلیل اهمیت معبد طلایی هند

این معبد یکی از مهم ترین و مقدس ترین عبادتگاهها برای سیک ها نه تنها هند که در میان تمامی سیک های دنیا شمرده می شود که دلیل این اهمیت و مقدس بودن را می توان چند مورد دانست: ۱- این عبادتگاه محل ابدی گوروی سیک ها می باشد ۲- کتاب گورو گرانت صاحب (کتاب مقدس مذهب سیک و گوروی یازدهم) در این معبد حفظ و مراقبت می گردد ۳- سبک معماری آن تلفیقی از هندو و اسلام است ۴- از جمله مکان های دیدنی است که ندا دهنده مساوات و برابری می باشد.

عبادتگاه مشهور و معروف طلایی هند

مذهب سیک

در سراسر دنیا ادیان و مذاهب گوناگون زیادی با شعارهای متفاوت وجود دارند که هر کدام دارای پیامبر و اصول و احکام منحصر به خود می باشند. دین سیک یکی از این ادیان است که پایه های آنرا ارزش های مهمی همچون مساوات و برابری تشکیل می دهد. وجود «لانگار» آشپزخانه گروهی مجانی و بدون هزینه با کار برابر نمونه و اثبات محکمی برای این پایه ها محسوب می شود.

غذای سنتی هندی

همانطور که گفته شد در این معبد آشپزخانه ای وجود دارد که توسط گروهی از افراد داوطلب و همچنین ساکنین و کاهنان عبادتگاه حجم زیادی از غذا تهیه و ارائه می گردد، این آیین (لانگار) با منظور ایجاد مساوات در قرن ۱۶ میلادی در هندوستان با پایه گذاری شدن  آیین سیک به وجود آمد که همگی مردم با هر شان اجتماعی، مذهب، رنگ، جنسیت و …. بر روی زمین نشسته و غذای خود را می خورند.

این غذا؛ غذایی سنتی ساخته شده از عدس، سبزی، برنج، روتی (نوعی نان) است که بین حاضران آنجا در ۲ سالن غذاخوری تقسیم می شود. گفتنی است که درصد زیادی از این روزانه بین نیازمندان تقسیم می گردد.

بازدید از معبد طلایی هند پر از جذابیت

در این مطلب برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با معبد طلایی هند از جمله تاریخچه، موسس، معماری و دلیل نامگذاری آن به قلم زنی پرداختیم، امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد؛ همچنین برای آشنایی با سایر دیدنی های معروف و چشم نواز هند از جمله دیدنی های هند، می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *