دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تزریق انسولین در بارداری و شرایط آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۹ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند بدن آن ها توانایی تولید انسولین موردنیاز و طبیعی را ندارد و همین امر سبب افزایش قند خون می شود که در نتیجه با مصرف انسولین می توان میزان آن را کنترل نمود. استفاده از انسولین در واقع اولین راه درمانی برای مبارزه با این بیماری می باشد و به طور کلی تزریق انسولین در بارداری برای خانم های باردار کاملا ایمن بوده و ضرری برای جنین ندارد.

یکی از انواع بیماری های وخیم در دوران بارداری دیابت می باشد که امکان دارد خطرات و عوارض مختلفی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. با توجه به این که با رشد و تکامل جنین نیاز بدن مادر به تولید انسولین افزایش می یابد در نتیجه اگر بدن قادر به انجام این امر نباشد دچار این بیماری می شود. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی و آشنایی شما عزیزان به بررسی نحوه تزریق انسولین در بارداری و تاثیرات آن بر روی جنین بپردازیم.

شرایط تزریق انسولین در بارداری

به طور کلی کنترل کردن قند خون قبل و پس از بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نظارت نداشتن بر روی آن پیامدهای زیادی را به دنبال دارد. بسیاری از مادران در رابطه با تزریق انسولین در بارداری احساس نگرانی داشته و احتمال می دهند که برای جنین عواقب مختلفی داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده انسولین قادر به عبور از جفت نمی باشد و به همین دلیل تاثیر منفی بر روی جنین ندارد.

مشکلات ناشی از مصرف انسولین در حاملگی

زمانی که یک خانم باردار می شود شرایط بدنی او تغییر کرده و هورمون های او دچار تحول می شوند. در واقع در این دوران در بدن مادر باردار به وسیله جفت هورمون های خاصی تراوش می شود که امکان دارد نسبت به انسولین خون بدن مادر استقامت نشان دهد و موجب ایجاد بیماری دیابت گردد. به طوری که اختلال بوجود آمده بین هورمون ها و انسولین موجب تغییرات میزان گلوکز در بدن مادر باردار می شود و همینطور بخاطر رشد و تکامل جفت با پیشروی دوره بارداری ترشحات ناشی از آن نیز زیاد می شود. در نهایت به دنبال تولید هورمون اضافی در بدن مادر قدرت بدن او در مقابله با انسولین در اواخر حاملگی زیاد خواهد شد.

عوارض تزریق انسولین در بارداری

دیابت بارداری موجب بالا رفتن خطر نقص در زمان تولد و یا خطر مبتلا شدن نوزاد به دیابت پس از متولد شدن نمی گردد. عوارضی همچون مرگ جنین، بالا رفتن میزان وزن جنین، احتمال مرگ مادر ناشی از دیابت بارداری هستند که به راحتی قابل درمان می باشد. بنابراین باید در نظر داشت در صورتی که این بیماری در زمان معین شناسایی شود برای جنین خطری نداشته و می توان با خیال راحت دوران بارداری را گذراند ولی اگر به موقع درمان نگردد عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

نحوه تزریق انسولین در بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع انسولین در حاملگی

انسولینی که دارای بالاترین و سریع ترین تاثیر می باشد شامل آسپارت و لیزپرو بوده که حالت شفافی داشته و رنگی ندارد و تقریبا ۱۵ دقیقه پس از تزریق اثر می گذارد و پس از گذشت یک الی دو ساعت بیشترین تاثیر را داشته و حدود ۳ الی ۴ ساعت بوسیله بدن نگه داری می شود.

انسولینی که دارای میزان اثر متوسطی می باشد از قبیل NPH که دارای رنگ شیری بوده و ۲ الی ۴ ساعت پس از استفاده تاثیر می گذارد و تقریبا پس از ۴ الی ۱۰ ساعت به بالاترین سطح تاثیر رسیده و حدود ۱۰ الی ۱۶ ساعت بوسیله بدن نگه داری می شود. انسولین باز شده به منظور استفاده را می توان تا حدود ۲۸ روز در هوای آزاد نگه داری نمود ولی انسولین باز نشده را داخل یخچال قرار دهید.

روش تزریق انسولین

در ابتدا محلی که قرار است تزریق در آن جا انجام شود را با استفاده از پنبه آغشته به الکل و صابون به خوبی تمیز کرده و ضدعفونی نمایید. سپس سرنگ را به صورت صاف نگه داشته و به حالت سر و ته بگیرید و بعد با میزان زاویه ای تا حدود ۹۰ درجه سوزن را به محل موردنظر وارد کنید و تزریق نمایید. این اطمینان را حاصل نمایید که سوزن به طور کامل در بدن داخل شده باشد. قسمت پیستون سرنگ را با میزان سرعتی ثابت تا آخر فشار داده به طوری که کل مواد داخل سرنگ تخلیه شود. بعد از آن سوزن را از بدن خود خارج نمایید.

شرایط استفاده از انسولین در بارداری

بررسی خطرات ناشی از تزریق انسولین برای مادر و جنین

با توجه به این که استفاده از داروهای تنظیم قند خون در بارداری مجاز نمی باشد به علت این که این داروها از جفت نفوذ می کنند و موجب تراوش انسولین زیادتری بوسیله جنین شده در نهایت باعث پایین آمدن میزان فشار خون یا هیپوگلیسمی می گردد. همچنین داروهای خوراکی تاثیر کمی در افزایش انسولین مادر حامله دارند بنابراین طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مصرف انسولین مناسب ترین راه درمان انواع دیابت می باشد.

شناسایی تاثیرات منفی مصرف انسولین بر جنین

از آنجایی که قند خون مادر از جفت عبور کرده در نتیجه اگر میزان آن زیاد باشد موجب صدمه زدن به جنین و روند رشد او می گردد اما با توجه به این که انسولین قادر به عبور از جفت نمی باشد در نتیجه هیچ نوع خطری برای جنین ندارد و در واقع مناسب ترین شیوه برای حفظ سلامتی مادر و جنین می باشد. همچنین بابد بدانید که موجب سقط و مرگ جنین نیز نشده و خطری برای او ندارد.

شرایط تزریق انسولین در حاملگی

تزریق انسولین در ناحیه شکم

تزریق کردن انسولین در بارداری در محل هایی از بدن قابل اجرا می باشد که بتوان حدود ۵ الی ۶ سانتی متر پوست آن را با استفاده از انگشت گرفته و بالا نگه داشت. پیش از حاملگی قسمت شکم به ویژه محل رحم بهترین مکان می باشد ولی در طی حاملگی طبق مشاوره با متخصص می توان براساس آن چه که در ادامه شرح داده ایم عمل نمایید.

سه ماهه اول بارداری :

در این محدوده زمانی تزریق در محل شکم مسئله ای ندارد.

سه ماهه دوم بارداری :

در این زمان می توان به بخش های جانبی شکم انسولین را تزریق نمود ولی در بخش های بالایی که جنین قرار گرفته عمل تزریق مجاز نمی باشد.

سه ماهه سوم بارداری :

بهترین کار این است که در این محدوده زمانی عمل تزریق در ناحیه ران، بازو و یا باسن انجام گیرد.

شیوه استفاده از انسولین در حاملگی

نحوه انتخاب بهترین انسولین

مادری که به دیابت مبتلا شده است باید حتما زیر نظر متخصص متناسب با سبک و وضعیت بدنی او مناسب ترین نوع انسولین برایش تعیین شود و این امر به عواملی همچون میزان دفعات تزریق، میزان سن، دوره حاملگی، مقدار فعالیت در طول روز و تغذیه و همچنین واکنش بدن به انسولین وابسته است.

عوارض جانبی ناشی از مصرف انسولین در حاملگی

  • ایجاد التهاب، ورم و خارش در مجاورت محل تزریق
  • افزایش یافتن وزن
  • نفس تنگی و خس خس کردن سینه
  • بروز یبوست
  • اختلال در دید
  • داشتن ضعف و بی حال شدن
  • ضخامت یافتن پوست
  • عرق کردن
  • سرگیجه و خواب آلودگی
  • ورم کردن عضلات مختلف بدن و گرفتگی آن ها
  • تپش قلب سریع

عوارض استفاده از انسولین در حاملگی

در این مطلب شما عزیزان را با شرایط و نحوه تزریق انسولین در بارداری و عوارض انسولین آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و برایتان سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *