دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رفع گوش درد نوزاد با چند تکنیک طلایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که برای رفع گوش درد نوزاد راهکارهای بسیار مختلفی وجود دارد که در این مطلب سعی داریم شما را برخی از آن ها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گوش درد در نوزادان می تواند بسیار آزار دهنده باشد و باعث گریه مداوم نوزادان در روز طول شود. در نتیجه مهم است که والدین به سرعت وجود این درد در نوزادان را تشخیص داد و برای درمان آن به پزشک متخصص کودک مراجعه نمایند تا هر چه سریع تر اقدامات لازم برای رفع گوش درد نوزاد انجام شود.

رفع گوش درد نوزاد

بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین مواردی که باعث می شود نوزادان گوش درد را تجربه کنند وجود عفونت ها در گوش است که درصد ابتلا به این عفونت ها در نوزادان به کودکان در رده سنی بالاتر و بزرگسالان بیشتر است زیرا که شیپور استاش یا همان اتصال گوش میانی به پشت بینی در این نوزادان نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد اما بایستی این اطمینان خاطر را داشته باشید که با افزایش سن در این کودکان این شیپور عملکرد درستی پیدا خواهد کرد. به صراحت می توان گفت که از هر شش نوزاد پنج نوزاد دچار عفونت های گوش پیش از رسیدن به سن سه سالگی می شوند و به همین خاطر عفونت را می توان در میان نوزادان رایج دانست. همچنین این آمار بالا هشداری برای والدین این کودکان خواهد بود زیرا که احتمال اینکه نوزادان آن ها دچار این عفونت ها شوند بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که عفونت های گوش میانی که اغلب با نام اوتیت شناخته شده اند می توانند سبب التهابات دردناک در گوش میانی افراد شوند که وجود این دردها برای نوزادان مسئله مهمی خواهد بود که بایستی هر چه سریع تر به درمان آن بپردازید. در واقع عفونت های گوش عموما در حد فاصل پرده گوش و شیپور استاش صورت می گیرد که بینی، گوش و حلق را به یکدیگر متصل کرده و می تواند علاوه بر دردهای موجود بر شنوایی فرد نیز تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که کودک در طول شب به دلیل گوش درد از خواب بیدار می شود والدین معمولا در پیدا کردن و آرام نمودن درد ناکام خواهند بود اما می توانید وقتی که این اتفاق رخ می دهد از چند روش طلایی برای کاهش درد تا صبح استفاده کنید تا به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

چگونگی رفع گوش درد نوزاد

علل رایج گوش درد:

توجه داشته باشید رایج ترین علتی که در مورد گوش درد نوزادان وجود دارد وجود انواع عفونت ها است که از جمله آن ها می توان به عفونت گوش میانی و عفونت گوش خارجی اشاره نمود. اما در کودکان معمولا عامل دیگری که زیاد اتفاق می افتد وارد شدن یک جسم داخلی در گوش است که اغلب منجر به درد خواهد شد. علاوه بر این موارد وجود جراحت یا عفونت در مناطقی نزدیک به سر نوزاد نیز می تواند باعث بروز درد گوش شود.

علائم گوش درد:

بهتر است بدانید که درد گوش ها گاهی اوقات تنها یکی از گوش ها را درگیر می کند اما درد یکطرفه نیز می تواند بسیار شدید باشد به گونه ای که ممکن است نوزاد شما همراه با درد ناحیه گوش دچار علائمی مانند آبریزش بینی، تب و استفراغ نیز بشود. همچنین نوزادان به دلیل ناتوانی در بیان علائم خود هنگام گوش درد به طور کلی بی قرار و آشفته به نظر می آیند و در نهایت دچار مشکلاتی در خواب خواهند شد. نوزادان ممکن است دائما با دست به گوش بزنند یا گوش خود را بکشند و این ها همه علائمی هستند که به شما در مورد وجود گوش درد فرزندتان هشدار می شود.

نشانه های گوش درد در کودکان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

درد گوش در یکی از افراد خانواده قطعا باعث بی خواب همه می شود و با این وجود تمامی درد های گوش به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. معمولا توصیه می شود از آنتی بیوتیک ها برای نوزاد خود استفاده نکنید تا زمانی که توسط یک پزشک معاینه شود. درد گوش همواره از عفونت نیست و آنتی بیوتیک های غیز ضروری می توانند مشکل وی را بدتر کنند.

  •  آرون گروپس

اگر نوزادتان در روند گوش درد با مشکلاتی که در ادامه بیان کرده ایم مواجه شد بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

اگر کودکتان دارای سابقه آسیب زدن به گوش میانی دارد احتمالا مجددا چیزی در گوش خود فرو کرده است.

کودک از گرفتگی گردن شکایت دارد و نمی تواند چانه و سینه اش را لمس کند نشانه ای از مننژیت خواهد بود.

شما متوجه قرمزی، تورم یا حساسیت پوست و استخوان های پشت گوش شوید.

درد گوش در کودک شما ثابت است و آنها بسیار درد می شکند و یا می توانید بگویید چیزی به طور جدی اشتباه است.

فرزند شما دارای درجه حرارت ۱۰۴ درجه فارنهایت است که پایین هم نمی آید و حتی با تیلنول کنترل نخواهد شد.

روش های درمان گوش درد

راهکارهای ایده آل برای رفع گوش درد نوزاد:

همانطور که می دانید عفونت گوش در نوزادان می تواند باعث درد شود اما تدابیری وجود دارد که می توانید برای کاهش گوش درد نوزاد خود از آن استفاده نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از روش های رفع گوش درد نوزاد پرداخته ایم:

استفاده از کمپرس آب گرم:

توصیه می شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک کمپرس آب گرم را بر روی گوش کودک خود قرار دهید زیرا این کار ممکن است به کاهش درد کمک زیادی بکند.

استفاده از روغن گرم:

اگر مایعات از گوش کودک شما خارج نشده است و پارگی پرده گوش مشکوک نیست بهتر است چندین قطره روغن زیتون یا روغن کنجد را در گوش کودکتان بریزید که البته با توجه به عوارض احتمالی این روش توصیه نمی شود.

استفاده از استامینوفن:

اگر کودک شما از ۶ ماه بزرگ تر است این دارو ممکن است به تسکین و درمان گوش درد و تب کمک زیادی بکند. از داروها بر اساس توصیه پزشک و دستورالعمل های موجود در بطری مسکن استفاده نمایید و برای رسیدن به بهترین نتیجه سعی کنید یک دوز از مسکن را درست پیش از خواب به کودک بدهید.

چگونگی درمان درد گوش در کودکان

مصرف مایعات:

توصیه می شود که به فرزند خود مایعات بدهید زیرا عمل بلع با باز کردن لوله استاش می تواند کمک کند تا مایع به دام افتاده در گوش میانی به راحتی تخلیه گردد.

سر کودک را بالا ببرید:

بهتر است برای بهبود زهکشی سینوس کودک قسمت بالا یا همان سر گهواره را بلند کنید. البته نباید زیر سر کودک بالش بگذارید و در عوض یک یا دو بالش زیر تشک او قرار دهید.

قطره های گوش هومیوپاتی:

به طور کلی قطره های هومیوپاتی حاوی عصاره هایی از ترکیباتی مانند سیر، مالئین، اسطوخودوس و کالندولا می باشند که ممکن است به تسکین الهاب و درد کمک زیادی بکنند.

راه های درمان گوش درد

آیا مصرف آنتی بیوتیک برای بهبود گوش درد نوزاد ضروری است؟

توجه داشته باشید که درمان گوش درد در نوزادان و کودکان به نوع و میزان شدت آن بستگی دارد و به همین خاطر پزشک ممکن است برای درمان برخی از نواع گوش درد مانند ورم حاد گوش خارجی آنتی بیوتیک تجویز کند اما در کل به دلیل برخی از عوارض ناشی از آنتی بیوتیک ها برای کودکان معمولا تا حد ممکن است از تجویز آن پرهیز می شود. البته که در بسیاری از موارد سیستم ایمنی بدن کودک بدون دریافت آنتی بیوتیک نیز قادر است با عفونت ها مبارزه کند و آن ها را از بین ببرد. از جمله عوارض ناخوشایند مصرف آنتی بیوتیک در کودکان می توان به مواردی مانند اسهال، استفراغ و واکنش های آلرژیک اشاره کرد که در برخی از موارد می تواند برای کودک بسیار جدی و خطرناک باشد. حدود ۶۰ درصد کودکان با گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت درد گوششان بهبود پیدا می کند و با گذر چندین روز نیز این میزان به ۸۰ تا ۹۰ درصد خواهد رسید اما اگر در طول این زمان درد فرزندتان کاهش پیدا کرد یا عفونت او بدتر هم شد به احتمال زیاد پزشک متخصص برای درمان آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *