دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفتار صحیح با کودک گوشه گیر و نکات کلیدی برای والدین

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

رفتار با کودک گوشه گیر دارای تکنیک ها و اصولی است والدین باید بدانند که چگونه با فرزند خجالتی خود رفتار کنند همچنین باید نشانه های رفتار با این کودکان را بدانند اغلب این والدین باید یک الگوی با اعتماد به نفس برای فرزندان خود باشند و با قرار دادن فرزند خود در موقعیت های جدید می توانند به کم رویی او کمک کنند.

برخی از کودکان در موقعیت های جمعی و با قرار گرفتن در جمع کم رو و خجالتی هستند این ویژگی در اغلب کودکان به دلیل شیوه های تربیتی والدین است این امر به مرور زمان می تواند کودکان را منزوی و تنها کند در نتیجه به بیماری های جسمی و روانی در این کودکان منجر می شود بهتر است تا والدین این کودکان یک الگوی کامل برای فرزندان باشند زیرا کودکان بیش از هر چیز از والدین خود الگوبرداری می کنند. والدین باید به نحوی با فرزندان خود برخورد کنند که کم رویی را در فرزندان خود کاهش دهند با توجه به اینکه گوشه گیری می تواند یکی از معظلات مهم در کودکان باشد باید راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود همچنین باید توجه داشت که این کودکان در بزرگسالی دچار کمرویی می شوند و نمی توانند ارتباطات اجتماعی موثر داشته باشند اما در این میان وظیفه والدین چیست و چگونه می توانند با کودک گوشه گیر رفتار کنند؟ در ادامه این بخش اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما والدین محترم قرار می دهیم.

رفتار با کودک گوشه گیر:

کودکان خجالتی چه کودکانی هستند؟ از نظر روانشناسی این دسته از کودکان کسانی هستند که دائما با حضور در جمع مشکل دارند آن ها اغلب فعالیت های روزانه خود را تنهایی انجام می دهند و اجازه نمی دهند تا دیگران در فعالیت های آن ها حضور داشته باشد آن ها ترجیح می دهند تا تنهایی بازی کنند و کمتر در میان جمع باشند این اختلال در این کودکان موجب می شود تا ارتباط های اجتماعی در سطح پایین داشته باشند. درمان کودک خجالتی کار دشواری نیست و می توانید در این بخش راهکارهایی برای برخورد با این کودکان را بیاموزید.

نشانه گوشه گیری کودک

خجالتی بودن در چه فرزندانی شایع است؟

این رفتار در میان فرزندان اول و تک فرزندان شایع تر است این فرزندان به دلیل تنهایی در خانه و عدم ارتباط با هم نوعان و هم سن های خود دچار کم رویی می شوند آن ها در طول روز به جز والدین با افراد دیگری ارتباط ندارند و همین امر موجب می شود تا به مروز زمان خجالتی شوند. از سویی برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که والدین بر روی فرزندان اول و یا تک فرزندان خود سرمایه گذاری بیشتری می کنند این توجه افراطی موجب می شود تا این فرزندان در وضعیت های خاصی قرار بگیرند بنابراین برای رفتار با کودک گوشه گیر باید از رفتارهای افراطی پیشگیری کرد.

رفتار با کودک گوشه گیر

نکات مهم در رابطه با کودکان گوشه گیر:

والدین و اطرافیان برای رفتار با کودکان گوشه گیر باید به نکات بیشتری توجه کنند این اشخاص اغلب در بزرگسالی دچار کم رویی و انزوا می شوند از دیگر نشانه ها و تبعات کم رویی در این کودکان لکنت زبان، ضربان قلب، اختلال های تنفسی، تغییر صدا، لرزش دست ها، افت تحصیلی و … می باشد این موارد از نشانه های کودک خجالتی است. این کودکان در پیدا کردن دوست نیز دچار مشکل هستند و با ورود به مدرسه دچار افت تحصیلی و افسردگی می شوند اما راه مقابله با این کودکان چیست؟ و چگونه باید با این کودکان رفتار کنیم؟

۱- این کودکان احساس امنیت کمی دارند به همین دلیل باید در این کودکان احساس امنیت ایجاد کنید اگر والدین کودک را از دیگران بترسانند موجب می شود تا کودک از دیگران فاصله بگیرند به همین دلیل باید احساس از دیگران را در آن ها از بین ببرند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲- بازی های گروهی با کودک را از بین نبرید این کودکان در قالب بازی می توانند با دیگران و به ویژه با هم نوعان خود ارتباط برقرار کنند شما باید در بازی های گروهی خود کودکتان را شرکت دهید در این صورت می توانید کودک خود را اجتماعی بار آورید.

مقابله با گوشه گیری کودک

۳- شما نباید به کودک خود برچسب بزنید اغلب والدین کودکان خود را با عنوان خجالتی بودن خطاب می کنند این امر موجب می شود تا فرزند شما خجالتی باشد همچنین باید توجه داشته باشید که نباید در جمع کودک خود را با عنوان خجالتی بودن خطاب کنید.

۴- کودک را در رسیدن به موفقیت ها کمک کنید موقعیت های جدیدی را برای کودک خود ایجاد کنید که مسولیت کارهایی را در اختیار کودک خود بگذارید که از عهده آن بر می آید شما برای این امر باید از پیش برنامه ریزی کنید آگاهی کافی را به کودک خود بدهید همچنین می توانید او را در انجام کارها حمایت کنید.

۵- برای فرزند خود الگو باشید توجه داشته باشید افرادی که کودک گوشه گیر دارند باید برای فرزند خود الگویی مناسب باشند والدینی که الگویی با اعتماد به نفس هستند به فرزند خود می آموزند که چگونه باید با دیگران رفتار کنند و چگونه باید باید ارتباط های اجتماعی داشته باشند طوری با کودک خود برخورد کنید که موجب کم رویی در او نشود. والدین باید اعتماد به نفس را در کودک خود افزایش دهند آموزش های مناسبی که در این زمینه ارائه می شود می تواند موجب تقویت اعتماد به نفس شود و می توانید از تکنیک های تقویت اعتماد به نفس کودکان  استفاده کنید.

کودک گوشه گیر

۶- از دستورالعمل های اجتماعی استفاده کنید برخی از دستورالعمل های اجتماعی در این زمینه تاثیرگذار هستند اغلب این تعامل های اجتماعی موجب آگاهی بخشی به کودک شما می شود شما می توانید این ارتباط های اجتماعی ساده را در قالب بازی ها انجام دهید.

۷- موقعیت های جدیدی برای فرزند خود ایجاد کنید این موقعیت ها کمک می کند تا فرزند شما شرایط جدیدی را تجربه کند در این صورت می تواند در برقراری ارتباط های خود موفق تر باشد و با واقع شدن در یک جمع جدید می تواند مدیریت داشته باشد و با دیگران ارتباط خوبی برقرار کند زیرا پیش از این موقعیت های جدید را تجربه کرده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *