دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انحراف پای کودک و آنچه والدین باید بدانند

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

عوامل و بیماری های زیادی امکان دارد که وضعیت و حالت پای کودکان را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد عارضه در آن ها شود که در این میان می توان به انحراف پای کودک اشاره کرد که احتمال دارد از بدو تولد کودک پاهای او را درگیر کند.

یکی از انواع مشکلات استخوانی که در کودکان رایج می باشد انحراف پا است که امکان دارد در آینده باعث عوارض و آسیب های مختلفی شود. از آنجایی که کودکان در زمان یادگیری نحوه راه رفتن قادر به ایستادن به طرز صحیحی نمی باشند در نتیجه امکان کج شدن پای کودک وجود دارد که باید اصلاح شود. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به منظور آشنایی و آگاهی شما عزیزان به بررسی عارضه انحراف پای کودک و علل ایجاد و نحوه درمان آن بپردازیم.

بررسی انحراف پای کودک

به طور کلی انحراف پای کودک نوعی ناهنجاری بوده که امکان دارد در سنین کم کودکان را درگیر کند و بر روی مناطق مختلفی از پا همچون استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها اثر بگذارد. در حقیقت این نواحی پا منجر می شود تا کودکان خیلی راحت ایستاده و سر جای خود ثابت شوند.

دلایل بروز انحراف پای کودک

پس از تولد نوزاد شکل و حالت پاها نشان دهنده وضعیتی است که نوزاد در ماه های آخر درون شکم مادر داشته است. اغلب در سن یک سالگی انگشتان کودک شکل طبیعی دارند و در طول نوزادی و اوایل کودکی وضعیت پاها می تواند با نحوه گذاشتن آن ها در زمان نشستن و خوابیدن تعیین شود. کف تمامی پاها دارای انحناهایی می باشد که با گذشت زمان بوجود می آیند و در اکثر اوقات هیچ نوع ضرری برای افراد ندارد. ولی گذاشتن پنجه پا به طرف داخل یا خارج در زمان راه رفتن امکان دارد که عوارض و مشکلاتی همچون آرتروز، آسیب های مفصلی و اختلال در تعادل را به همراه داشته باشد و در صورتی که پیشرفته تر باشد باید هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام نمود.

راهکارهای رفع انحراف پای نوزاد

انواع انحراف پا در کودکان

کج شدن پا در نوزادان امکان دارد که به صورت های مختلفی ایجاد گردد که در ادامه به شرح انواع آن پرداخته ایم.

حالت زانوی ضربدری :

در این وضعیت زانوها به یکدیگر چسبیده اند و قسمت قوزک پاها بیشتر از دو سانتی متر از همدیگر فاصله دارد. امکان دارد که تا زمان چهار سالگی زانوها به شکل طبیعی به صورت ضربدری باشند ولی تا سن شش سالگی رفع می شود.

  •  آرون گروپس

حالت زانوی پرانتزی :

به طور کلی یکی از دلایل رایج مراجعه کردن والدین به مطب های ارتوپدی بدشکلی های زاویه دار در قسمت اندام های تحتانی نوزادان است. در این وضعیت قسمت استخوان های ساق و ران زاویه دار شده و زانوها نیز از یکدیگر فاصله می گیرند. پاهای پرانتزی در دوران نوزادی حدود ۱۵ درجه می باشد و در سن یک سالگی تقریبا به ۱۰ درجه می رسد و همچنین در ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی به اندازه نرمال خود می رسد.

دلایل ایجاد ناهنجاری در پای کودک

حالت چرخیدن پا به طرف داخل و خارج در زمان راه رفتن :

از دیگر معضلات رایج در این زمینه می توان به چرخش پا به طرف داخل و خارج اشاره کرد که به علل مختلفی ایجاد می شود. چرخش پا از قسمت مچ پا ایجاد می گردد و یا اکثر مواقع از قسمت استخوان ران در لگن بوجود می آید. این وضعیت در زمان راه رفتن کودک توسط والدین دیده می شود ولی کودکان در مراحل سنی مختلف و به علت های زیادی امکان دارد که به این عارضه مبتلا شوند.

برخی مواقع چرخیدن شدید پا به سمت داخل می تواند موجب تلوتلو خوردن کودک یا سبب گیر کردن انگشتان پا به پاشنه دیگر در زمان راه رفتن شود. در اغب کودکانی که کمتر از ۸ سال سن دارند چرخیدن پا به داخل به صورت خود به خود بدون احتیاج به کاربرد آتل، بریس، عمل جراحی و دیگر راه های درمانی رفع می شود. در هر صورت اگر کودک به دلیل چرخش پا به سمت داخل با عوارضی همچون درد، تورم یا لنگ زدن رو به رو شد این حالت باید حتما به وسیله متخصص اطفال مورد تحقیق قرار گرفته شود.

روش های درمان انحراف پای کودکان

حالت صافی کف پا :

از دیگر مشکلاتی که امکان دارد والدین با آن رو به رو شوند صافی پای نوزاد است که این عارضه پس از ۳ و نیم سالگی و هنگامی که پا شکل نرمال به خود می گیرد به طور معمول پدیدار می شود. این واژه زمانی استفاده می شود که منحنی طولی قسمت داخلی کم شده باشد و امکان دارد با منحرف شدن پاشنه پا به طرف بیرون نیز همراه باشد که متناسب با مقدار آن می تواند موجب درد و یا حتی بی ثباتی قسمت مچ پای کودک شود.

<h3″>علل ایجاد انحراف پا در کودکان :

اختلالات موجود در کف پا به خاطر قرار گرفتن غلط استخوان ها درون پا اتفاق می افتد که امکان دارد از لحظه تولد بوجود آید یا به دلیل عوامل بیرونی زیادی و با گذشت زمان انحرافات کف پا را ایجاد کند. یکی از دلایلی که سبب بوجود آمدن چنین مشکلاتی در کودکان می شود پوشیدن کفش های تنگ می باشد که نقش بسزایی دارد.

شیوه های درمانی انحراف پای نوزاد

از علل دیگر ایجاد این مشکل می توان به آسیب دیدن استخوان پا، وزن اضافه، ملتهب شدن مفاصل پا، بیماری های مختلفی همچون آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، رماتیسم مفصلی و دیگر ناهنجار های مغزی نیز اشاره کرد که امکان دارد باعث بوجود آمدن انحراف پا در کودکان شود.

ژن یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث تحول و تغییر در ساختمان استخوان ها و مفاصل پا در نوزادان می شود و اهمیت زیادی در ایجاد این مشکل دارد. بخاطر این که برخی از کودکان از ساختار استخوانی و اسکلت ضعیفی برخوردار می باشند در نتیجه در هنگام ایستادن استخوان قسمت پشت پای آن ها توانایی تحمل وزن کودک را ندارد و نمی تواند به خوبی در محل اصلی خود قرار بگیرد که بدین ترتیب امکان دارد باعث تغییر شکل پای کودکان شود.

گاهی اوقات این نوع تغییر شکل مانعی را برای آن ها بوجود نمی آورد و امکان دارد با تکامل استخوان های پا و مفاصل به طور خودکار رفع شود ولی در موارد پیشرفته که این عارضه باعث بوجود آمدن درد همراه با دگرگونی در طریقه راه رفتن کودکان می شود باید هر چه زودتر اقدام به رفع و درمان آن نمود.

دلایل ایجاد انحرافات پای کودک

نحوه درمان انحراف پای نوزادان :

درمان کردن اختلالات و انحراف پا در نوزادان به نسبت افراد بزرگسال کاملا فرق دارد و در جامعه امروزی به علت توسعه فناوری در علم پزشکی و راه های درمانی جدید کارشناسان ارتوپدی کودک با کمک راهکارهای علمی و غیر علمی به رفع این ناهنجاری ها می پردازند.

در دنیای امروزی بکارگیری دستگاه های فیزیوتراپی کمک زیادی در رفع این نوع مشکلات در پای کودکان می کند. در صورتی که این نوع عارضه در پای کودک وجود داشت می توان آن را به شکل عملی از بین برد که برای این کار لازم است متخصص یک برنامه درمانی مرتب را برای کودک تنظیم کرده تا مطابق با آن حرکات فیزیوتراپی را انجام دهد.

از دیگر روش هایی که می توان با استفاده از آن انحراف پای کودکان را خیلی راحت رفع نمود استفاده از کفش های طبی می باشد. این نوع کفش ها از استانداردهای پزشکی برخوردار بوده و بهره بردن از آن ها کمک زیادی می کند تا استخوان پای کودک شکل مناسب و نرمالی پیدا کند.

علل ایجاد انحراف پای کودک

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع حالت های مختلف انحراف پای کودک و نحوه ایجاد و درمان آن آشنا کردیم که امیدواریم توضیحات بیان شده برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *