دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو و درمان انواع بیماری ها

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲

بادام یکی از انواع آجیل ها با خواص فراوان می باشد. بادام دارای دو نوع تلخ و شیرین می باشد. روغن بادام تلخ سمی است و برخلاف وجود خواص روغن بادام تلخ برای سلامت بدن در مصرف آن باید احتیاط کرد.

فواید روغن بادام تلخ برای سلامتی به ویژگی های تب بر، ضد باکتری، ضد قارچ، آرامبخش، بیهوشی، ملین، ضد سرطان و ضد اسپاسم نسبت داده می شود. ۵۰% از روغن بدست آمده از بادام تلخ حاوی سه مولفه اصلی بنزوآلدهید، گلیکوسید و هیدروژن سیانید می باشند، در حالی که ۵۰% دیگر آن حاوی اسید های چرب اشباع نشده و دیگر مولفه های مشابه به روغن بادام شیرین هستند. تشخیص بادام تلخ از بادام شیرین از روی ظاهر کاری بسیار دشوار است.

روغن بادام تلخ یکی از روغن هایی است که اغلب برای افزودن عطر و بوی بادام به محصولات آرایشی و مراقبتی برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن در مقادیر کم به دیگر روغن های مهم و ضروری، کرم و صابون اضافه می شود. اگرچه استفاده از این روغن در مقادیر کم می تواند دارای فواید زیادی به همراه دارد اما استفاده زیاد از آن ممکن است سمی باشد و حتی در برخی موارد کشنده می باشد. درمقالات گذشته خواص بادام و هچنین خواص روغن بادام شیرین را بررسی کردیم در این مقاله فواید روغن بادام تلخ برای پوست و مو و سلامت بدن را مرور خواهیم کرد.

    خاصیت های دارویی روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ و مهمترین مصارف دارویی آن

با استفاده صحیح از این روغن می توانید تمام فواید روغن بادام تلخ و فواید درمانی آن را دریافت کنید. این روغن برای سلامت پوست و درمان عفونت های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و از دیگر خاصیت آن می توان به ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری بودن آن اشاره کرد. این روغن همچنین دارویی عالی برای از بین بردن کرم های روده می باشد. بر خلاف روغن بادام شیرین که سمی نمی باشد و استفاده زیاد از آن برای بدن ضرری ندارد روغن بادام تلخ باید با احتیاط مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است برای کسب اطلاعات در مورد میزان مصرف این روغن با پزشک و یا متخصص مشورت کنید.

خاصیت تب بر بودن روغن بادام تلخ

از زمان های باستان، عناصر تلخ همیشه به عنوان داروی تب بر مورد استفاده قرار می گرفتند. از آنجا که عناصر تلخ دارای ترکیبات آلکالین می باشند و دارای ماهیت سمی بودن هستند. این سمی بودن و تلخی بطور موثر مانع از رشد عفونت بدلیل باکتری یا ویروس ها در بدن می شوند و در نتیجه باعث می شوند تب بدن کاهش یابد. به همین دلیل روغن بادام تلخ در دوز های خیلی کم به عنوان داروی تب بر برای تب های خیلی شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص دارویی روغن بادام تلخ

برای معده

از جمله خاصیت روغن بادام تلخ می توان به از بین بردن کرم های موجود در روده و معده اشاره کرد. ماهیت تلخی و سمی بودن این روغن باعث می شود روغن بادام تلخ بطور موثر کرم های روده را بکشد اما دقت کنید که باید در مقادیر بسیار کم مورد استفاده قرار بگیرند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خاصیت های درمانی روغن بادام تلخ

درمان زخم ها و عفونت ها

دو مولفه روغن بادام تلخ، هیدروژن سیانید و بنزوآلدهید برای زندگی حیوانی و باکتری، میکروب، قارچ و ویروس ها سمی می باشند. بنابراین این روغن می تواند بطور موثر به عنوان داروی ضد باکتری و ضد قارچ مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می تواند در درمان زخم ها همراه با عفونت های ایجاد شده در اثر ویروس، باکتری و قارچ استفاده شود.

آرامبخش

ترکیب سمی گلیکوسید موجود در روغن بادام تلخ، بر اعصاب تاثیر می گذارد و آن ها را بی حس می سازد و دردها را تسکین می بخشد. به همین دلیل دارای تاثیرات بی حسی می باشد. از این روغن برای بی حسی تنها باید بطور موضعی استفاده کرد. برای بی حسی هرگز این روغن را نخورید زیرا ممکن است کشنده باشد.

خاصت های روغن بادام تلخ

ضد سرطان

یکی دیگر از فواید درمانی روغن بادام تلخ خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. پژوهش های اخیر نشان داده است که سمی بودن روغن بادام تلخ برای پیشگیری از رشد سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان ها موثر می باشد.

خواص درمانی روغن بادام تلخ

سلامت پوست و مو

اگر از روغن بادام تلخ که با آب ترکیب شده است و رقیق شده است بطور موضعی بر روی پوست و مو استفاده کنید می توانید پوست و موی خود را در برابر عفونت ها حفظ کنید. روغن بادام تلخ دارای خواص فراوانی برای پوست و مو می باشد  به همین دلیل در انواع کرم های مرطوب کننده، کرم ضد پیری، ضد آفتاب و پاک کننده صورت و مو مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین خواص روغن بادام تلخ برای پوست آبرسانی آن می باشد. بنابراین برای پیشگیری از چین و چروک پوست، درمان ترک دست بدلیل سرما زدگی و تیره شدن پوست از دیگر خواص این روغن می باشد.

از بین بردن انگل روده

استفاده از روغن بادام تلخ جهت از بین بردن انگل روده گزینه بسیار مناسبی است اما در مورد مصرف خوراکی این نوع روغن باید نظر پزشک تان را بپرسید.

برطرف کردن عفونت گوش

از دیگر کاربرد های مفید روغن بادام تلخ درمان عفونت گوش است که سبب نرم شدن مایع داخل گوش شده و در نتیجه به از بین بردن عفونت گوش کمک زیادی می کند بنابراین یک قاشق غذا خوری روغن بادام تلخ به کمی آب داغ اضافه کرده سپس داخل گوش بچکانید.

بررسی خواص روغن بادام تلخ

جلوگیری از ریزش مو

استفاده از روغن بادام تلخ سبب تقویت و درمان ریزش مو می شود و همچنین از ریزش مو جلوگیری می کند از این رو، می توانید چند قطره از این روغن را بر روی پوست سر ریخته و شروع به ماساژ دادن کف سر کنید.

تقویت ریش، سبیل و مژه

از دیگر فواید معجزه آسای روغن بادام تلخ، رشد مژه، ابرو و سبیل را تقویت می کند که در بسیاری از محصولات آرایش و بهداشتی از این روغن استفاده می شود.

خواص شگفت انگیز روغن بادام تلخ

درمان شکنندگی و آسیب مو

موثر ترین خاصیت روغن بادام تلخ ترمیم موهای آسیب دیده می باشد بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که موهای شکننده ای دارید بهتر است از این روغن استفاده کنید تا نتیجه آن را مشاهده نمایید.

رفع سیاهی دور چشم

روغن بادام به دلیل داشتن خاصیت آبرسانی برای درمان چین و چروک گزینه بسیار عالی محسوب می شود همچنین ماساژ بدن با این روغن به درمان خشکی پوست کمک زیادی می کند.

خاصیت بی نظیر روغن بادام تلخ

از بین بردن جای جوش

جوش یکی از مشکلات پوستی بسیار شایع است که اثر خود را سال ها بر روی پوست می گذارد که با کمک روغن بادام تلخ می توانید این مشکل را بر طرف کنید تا تاثیر آن را بر پوست تان مشاهده نمایید.

نرم کننده پوست خشک

روغن بادام تلخ به دلیل داشتن ویتامین E برای پوست های خشک بسیار مفید است  از این رو، پیش از خوابیدن می توانید چند قطره از این روغن را بر روی پوست تان مالیده و اجازه دهید ک شب بماند.

خاصیت شگفت انگیز روغن بادام تلخ

نحوه تشخیص روغن بادام تلخ

این روغن مایعی به رنگ زرد روشن و شفاف است که در صورت کهنه شدن کدر می شود بوی این روغن تلخ است به همین خاطر یکی از راه تشخیص این روغن همین عطر قوی و تلخ آن است و به دلیل اکسید شدن با اکسیژن هوا بهتر است آن را در ظرف در بسته و در محیطی سرد و خنک نگهداری نمایید.

فایده شگفت انگیز روغن بادام تلخ

خاصیت دارویی روغن بادام تلخ

  • روغن بادام تلخ دارای خاصیت مسهل کننده می باشد به همین دلیل برای درمان تنگی نفس، درد کلیه و درمان سنگ مثانه مفید است.
  • برای درمان گوش درد و ناراحتی های گوش مفید می باشد.
  • از بین بردن چین و چروک صورت با استفاده از مالدین این روغن روی پوست صورت
  • درمان سیاه سرفه
  • برای درمان اخلاط چسبیده به دستگاه گوارش به صورت خوراکی باید مصرف شود.
  • تقویت قدرت بینایی با ریختن روغن بادام تلخ در چشم
  • درمان ترک خوردگی پوست دست در اثر سرمازدگی
  • درمان زخم هایی که نیاز به چرب کردن و ضد عفونی کردن دارند.

خواص روغن بادام تلخ

با توجه به خواص روغن بادام تلخ برای درمان انواع بیماری ها و خاصیت های آن برای سلامت بدن و پوست باید در مصرف آن بسیار احتیاط کنید زیرا مصرف بی رویه آن ممکن است عوارض زیادی حتی مرگ را به همراه خود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر روغن ها می توانید به بخش خواص انواع روغن رجوع کنید.

 

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *