دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

توده سفت زیر پوست چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با توده های زیر پوستی آشنا کرده و علل ایجاد آن ها را برایتان بیان می کنیم که می توانید از آن ها استفاده کنید و درمان بهتری را در پیش بگیرید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از افراد ممکن است یک یا چند عدد توده سفت زیر پوست را در طی دوران زندگی تجربه کرده باشند و باید بدانید که همه توده ها خطرناک نیستند و گاهی وجود آن ها طبیعی است. در واقع توده ها به دلایل بسیار گوناگونی ایجاد می شوند و در بیش تر موارد خوش خیم هستند و با توجه به ویژگی هایی که دارند به شما نشان می دهند که تا چه حد می توانند بیماری زا باشند.

همه چیز درباره توده هاس پوستی

دلایل و درمان توده سفت زیر پوست

باید بدانید که توده های زیر پوستی دلایل بسیار گوناگونی دارند و با توجه به علت آن ها راه های درمانی مختلفی وجود دارند بنابراین تشخیص دادن صحیح این توده می تواند به شما کمک کند تا درمان درستی را استفاده کنید و نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه علت و درمان این بیماری را برایتان بیان خواهیم کرد.

کیست اپیدرموئید

این کیست ها ویژگی های خاصی دارند که پزشک می تواند آن ها را تشخیص دهد. در واقع آن ها توده های گرد و کوچکی اند که دارای رشد بسیار کمی می باشند و در طولانی مدت می توانید رشد آن ها را مشاهده کنید. علت ایجاد این کیست ها این است که سلول های مرده به جای ریختن به پوست منتقل می شوند و یا حتی ممکن است در اثر افزایش کراتین در بدن نیز ایجاد شوند. ماندگاری این گونه کیست ها تا چندین سال می باشد و گاهی در مرکز آن ها رنگ سیاه مشاهده خواهید کرد. در واقع زمانی که شما دارای این توده ها هستید ممکن است ترشحات زرد رنگ و بد بویی داشته باشید. در بسیاری از موارد این توده ها بدون درد می باشند اما در صورتی که بهداشت را رعایت نکنید ممکن است متورم و حساس شوند.  باید بدانید که این کیست ها در مردان شیوع بیش تری دارد و قبل از بلوغ هیچ پسر بچه ای دچار این مشکل نخواهد شد.

درمان

باید بدانید که این نوع کیست ها درمانی ندارند و در موارد بسیار نادر تبدیل به سرطان های بد خیم می شوند بنابراین احتیاط کنید و آن ها را تحت نظر داشته باشید تا در صورت تغییر در اندازه کیست ها به پزشک مراجعه کنید. زمانی که این کیست ها به شکلی آزار دهنده شوند پزشک می تواند آن را تخلیه کند و در صورتی که دوباره ایجاد شدند می توان با جراحی آن را از بین برد.

لیپوم چیست؟

  •  آرون گروپس

لیپوم

بیماری لیپوم یکی از بیماری هایی می باشد که در اثر رشد بافت چربی در زیر پوست ایجاد می شود و این توده ها در بسیاری از موارد بی ضرر می باشند و هنوز تحقیقات درباره این بیماری وجود دارد و علت دقیق آن شناسایی نشده است. در موارد بسیار نادر این مشکل می تواند در اثر بیماری ژنتیکی و زمینه ای مانند سندروم گاردنر باشد. اندازه این توده ها معمولا به ۲ الی ۵ سانتی متر می رسد و بیش تر در سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی برای افراد ایجاد می شود ولی در برخی موارد در کودکان و نوجوانان نیز دیده می شود. این توده ها در موارد بسیار کمی دردناک بوده و دارای رشد بسیار کمی هستند و گاها با لمس کردن جا به جا می شوند.

درمان

درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد و اگر با آن مشکل دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از جراحی توده سفت زیر پوست را خارج کنید.

توده سفت زیر پوست

درماتوفیبروم

این توده ها بسیار کوچک می باشند و در زیر پوست رشد خواهند کرد و معمولابی ضرر بوده و شما را اذیت نمی کنند و در موارد بسیار اندک شاهد خارش و یا سوزش هستید. علت دقیق درماتوفیبروم نیز مشخص نمی باشد ولی بیش تر افراد آن را به دلیل فرو رفتن چوب به بخشی از بدن، گزش حشرات و یا آسیب های نقطه ای می شناسند و این توده ها دارای رنگ های مختلفی در طیف صورتی و قهوه ای دارند. درماتوفیبروم ها دارای خاصیت کشسانی اند و رشد بسیار آهسته ای دارند و رشد عرضی آن ها حدودا کمتر از ۱ سانت می باشد و در بخش های تحتانی بدن بیش تر ایجاد می شود.

درمان

این توده ها بی ضرر می باشند ولی اگر با آن مشکل دارید می توانید با استفاده از جراحی از شر آن ها رهایی یابید. در نظر داشته باشید که جراحی سطحی می تواند امکان بازگشت این توده ها را فراهم کند و جراحی های کامل می تواند جای زخم را برایتان به یادگار بگذارد.

درمان درماتوفیبروم

کراتوآکانتوما

این نوع توده سفت زیر پوست گرد و کوچک بوده و در اثر رشد سلول های پوستی برای شما ایجاد می شود. این توده بسیار شایع می باشد و علت دقیقی ندارد ولی بسیار از متخصصان اعتقاد دارند که این توده ها در اثر ماندن زیر نور خورشید ایجاد می شود و در عرض چند هفته می تواند بزرگ شود و سر باز می کند. زمانی که این نوع توده در بدن شما ایجاد شود  ممکن است دچار درد و خارش شوید.

درمان

باید بدانید که این توده ها از نظر ظاهری شکل سلول های سنگفرشی اند و باید پزشک ان ها را ببیند. این نوع توده خود به خود درمان می شود ولی می توانید از دارو های خوراکی نیز برای درمان آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که دارو های مهم توسط پزشک برایتان تجویز خواهد شد.

توده سفت زیر پوست

آبسه پوستی

آبسه ها دارای توده های سفت  و چرکی می باشند و به دلیل ورود باکتری به بخشی از بدن ایجاد می شود. در واقع بدن شما وارد عمل می شود و سلول های ایمنی را برای از بین بردن باتری ها ارسال می کند و باعث ایجاد چرک خواهد شد. این توده ها دارای غشای بسیار محکمی می باشند و دردناک اند. اگر شما این نوع توده ها را لمس کنید خواهید دید که این توده های سرخ التهاب بسیار زیادی دارند و گرم می باشند. آبسه ها در هر بخشی از بدن ممکن است ایجاد شوند.

درمان آبسه

آبسه ها توده هایی می باشند که بسیار خوش خیم می باشند و در عرض چند هفته می توانید به راحتی آن ها را درمان کنید و اگر به آن ها دست نزنید نیز خودشان درمان می شوند. در صورتی که آبسه ها از بین نرفت و دردناک تر شد باید به پزشک مراجعه کنید تا به درمان آبسه پوستی با روش های پزشکی بپردازید.

گره های لنفاوی و تورم آن ها

گره های لنفاوی متورم شده

یکی دیگر از  توده هایی که ممکن است در زیر پوست آن را مشاهده کنید گره های لنفاوی متورم می باشند. این گره ها می توانند با به دام انداختن باکتری ها آن ها را از بین ببرند ولی گاها ممکن است زمانی که در معرض خطر قرار می گیرند متورم شوند. علت هایی که در بوجود آمدن این توده ها نقش دارند عبارت اند از :

درمان

در واقع برای درمان این توده ها باید علت ایجاد آن را پیدا کرده و آن را درمان کنید. با رفع علت زمینه ای خود به خود این نوع توده ها از بین می روند. بنابراین مراجعه به پزشک از امور بسیار ضروری می باشد.

فتق و درمان آن

فتق

فتق یکی از توده هایی می باشد که در اثر خروج از بافت احاطه شده ایجاد می شود و معمولا علت آن زور زدن است. این مشکل بیش تر در اثر ضعف عضلات و یا پیری ایجاد می شود. انواع مختلفی از این نوع توده ها وجود دارد و در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شود ولی علامت های این مشکل بسیار واضح اند و شما می توانید به راحتی آن را تشخیص دهید. نشانه های این مشکل عبارت اند از :

  • بر آمدگی های پوستی که می توانید با دست آن را به درون هل بدهید.
  • بروز درد در اثر خندیدن و سرفه کردن و یا جا به جا کردن وسیله ای سنگین
  • سوزش و درد مبهم

درمان

برای درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید و در بیش تر موارد باید درمانی برای آن اتخاذ شود تا در اثر گذر زمان مشکلات دیگری برایتان ایجاد نشود.

کیست های گانگلیون و اثر آن ها بر بدن

کیست گانگلیون

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث ایجاد توده سفت زیر پوست شود کیست گانگلیون است. این نوع کیست ها گرد و تو پر می باشند و ممکن است آن را به صورت متحرک احساس کنید. باید بدانید که تحریک مفاصل و تاندون ها در ایجاد آن ها نقش دارند و بیش تر بدون درد هستند و در صورتی که در ناحیه عصب ها ایجاد شوند ممکن است باعث سوزن سوزن شدن و یا بی حسی شوند. رشد این کیست ها بسیار کم و آهسته است و در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال ایجاد می شود. کیست گانگلیون کم تر از ۲.۵ سانتی متر رشد می کند و بیش تر در مفاصل مچ دست و تاندون ها ایجاد می شود  و ممکن است در کف دست نیز آن ها را مشاهده کنید.

درمان

این کیست ها مشکلی برایتان ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان های خاصی ندارند و اگر آن ها بزرگ شده اند و شما را اذیت می کنند می توانید با استفاده از روش های پزشکی آن را تخلیه کنید.

توده سفت زیر پوست

نکات مهم

در نظر داشته باشید که توده سفت زیر پوست همیشه بد نیست و گاهی خود به خود از بین می روند. نکات مهمی که درباره این توده ها وجود دارد و زمانی که آن ها را مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید عبارت اند از :

  • التهاب و تورم و درد بسیار زیاد
  • خارج شدن چرک و یا خون از درون توده ها
  • حساسیت در اطراف توده ها
  • تغییر رنگ شدید توده ها و رشد سریع و مداوم آن ها
  • تب بسیار شدید
  • توده های بسیار سخت و بدون درد

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *