دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تنظیم خاموش شدن کامپیوتر در ساعت مشخص

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

شاید تنظیم خاموش شدن کامپیوتر در یک ساعت مشخص یکی از موارد کاربردی برای کاربرانی باشد که به این امر بسیار نیاز پیدا می کنند. با این مطلب همراه ما باشید تا نحوه اجرای این کار را فرا بگیرید.

احتمالا برای شما پیش آمده که نیاز داشته باشید کامپیوتر طوری تنظیم شود که در ساعت مشخصی از روز به صورت خودکار خاموش شود. ما قصد داریم در این مطلب شما را با نحوه اجرای این کار آشنا سازیم. همراه ما باشید.

نحوه تنظیم خاموش شدن کامپیوتر

احتمالا کاربران زیادی به دنبال این امر باشند که کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنند که در ساعت مشخصی از روز خاموش شود. خوشبختانه سیستم عامل ویندوز این قابلیت را دارد که برای کامپیوتر برنامه ای تعیین نموده تا سیستم در ساعت مقرر خاموش بشود. این ویژگی برای مواقعی که قصد دارید رایانه را به طور خودکار به حال خود رها کنید بسیار کاربردی می باشد. به عبارت دیگر ممکن است مواقعی پیش آید که نیاز باشد سیستم بدون حضور کاربر پس از انجام یک فعالیت خاص در تایم مشخصی به طور خودکار خاموش شود.

مثلا در حال دانلود فایل حجیمی هستید اما به هر دلیل نمی توانید تا پایان دانلود فایل منتظر بمانید و بعد سیستم را خاموش نماید و احتمالا مجبور شده اید این کار را زمانی انجام دهید که بتوانید تا پایان دانلود پای سیستم بشینید. اما همانطور که ذکر شد برای این معضل راه حلی وجود دارد که آن تنظیم سیستم برای خاموش شدن در یک زمان معین به صورت خودکار می باشد که نه فقط در این مورد بلکه در موارد متعدد دیگر هم می توانید از آن استفاده کنید. برای آنکه با نحوه تنظیم خاموش شدن کامپیوتر را در ساعت مسخصی از روز آشنا شوید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید.

ابزار Task Scheduler

یکی از ابزارهای قدرتمند و کاربردی در ویندوز ابزار Task Scheduler می باشد که متاسفانه برای خیلی از کاربران ایرانی شناخته شده نیست. ولی قابلیت های ویژه آن می تواند در اکثر موارد کمک حال کابران باشد. کار اصلی این برنامه زمانبندی اپ ها و فعالیت ها در سیستم برای اجرای خودکار می باشد.

برای اجرای ابزار Task Scheduler در قسمت جستجوی منوی استارت ویندوز عبارت Task Scheduler را تایپ کرده و با کلیک روی آیکون برنامه، نرم افزار اجرا می شود. رابط کاربری این ابزار از سه پنل تشکیل شده که پنل سمت چپ فهرستی از تسک(Task) های موجود بوده و پنل میانی به بازنگری تسک و وضعیت آن مربوط است و بالاخره پنل سمت راست به اسم Action که به مدریت و ایجاد Task های جدید مربوط می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از آنجا که هدف ما در این مطلب ایجاد یک تسک برای خاموش شدن خودکار در یک ساعت مشخص می باشد از این رو از پنل سمت راست یعنی Action روی گزینه Create Basic Task کلیک نمایید.

در ادامه پنجره Wizard جهت ایجاد یک Task جدید باز شده که شما را در مراحل ساخت Task راهنمایی می کند. در مرحله اول باید برای Task مدنظر یک نام انتخاب و وارد کنید. ضمنا نوشتن توضیحات در کادر Description الزامی نیست.

در مرحله بعدی باید مشخص کنید Task مدنظر چطور و با چه شرایط زمانی اجرا بشود. به طور مثال با انتخاب گزینه weekly یک تایم مشخص را در هفته برای انجام یک عمل خاص (در اینجا خاموش شدن کامپیوتر) انتخاب کنید. به این ترتیب این کار هر هفته و در ساعت مشخصی اجرا می شود. ما در این مطلب گزینه One Time را انتخاب نموده ایم که به معنای اجرای Task فقط برای یکبار می باشد.

در قدم بعدی Wizard زمان دقیق اجرای Task را سوال می کند.

در ادامه باید نوع Task را انتخاب کنید که اجرای یک برنامه ، ارسال یک ایمیل یا نمایش یک پیام آن هم برای کاربرانی که زمانبندی برنامه هایشان را با نمایش پیغام یادآوری می کنند می باشد. گزینه start a program را انتخاب نموده و به مرحله بعد بروید.

در این مرحله باید آدرس برنامه ای را که می خواهید اجرا شود را وارد نمایید. روی دکمه …  Browse کلیک کرده و به مسیر windows/system32 بروید. در ادامه فایل اجرایی shutdown.exe را پیدا کرده و انتخاب کنید.

توجه داشته باشید در قسمت Add argument(optional) باید پارامترها یا آرگومان های ارسالی به برنامه shutdown.exe را مشخص نمایید. این موضوع از این جهت ضرورت دارد که اجرای این برنامه بدون پارامترها عملا منجر به نتیجه نخواهد شد. سه نوع پارامتر مختلف اصلی برای ارسال به این برامه در هنگام اجرا وجود دارد که شامل shut down= -s (خاموش کردن)- Reboot=-r(راه اندازی مجدد)- Log off=-l (خروج از سیستم) می باشد. در این مطلب هدف خاموش کردن کامپیوتر است از این رو پارامتر s- را در قسمت مربوطه وارد نمایید( به خط تیره کنار حرف اس دقت کنید.)

در نهایت روی Next کلیک نموده که به صفحه آخر wizard رفته و در اینجا می توانید اطلاعات کلی Task را مرور کرده و در صورت الزام با بازگشت به مراحل قبل آنها را اصلاح کنید. بعد از مطمئن شدن از اطلاعات روی گزینه Finish کلیک نمایید.

خب حالا به پایان کار رسیدید و حالا یک Task برای خاموش کردن کامپیوتر در ساعت مشخص ساخته اید که می توانید بدون نگرانی از روشن ماندن رایانه به فعالیتهای دیگران بپردازید. هنگامی که ساعت تعیین شده فرا برسد ویندوز برای کاربر پیغامی را نمایش می دهد که سیستم در آستانه shutdown یا خاموش شدن می باشد.

همچنین می توانید در لینک های مقابل نحوه ضبط صدا در کامپیوتر و در تنظیم مانیتور دوم در ویندوز را نیز مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *