دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

حفظ آرامش در بارداری با چند راز طلایی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

آرامش در بارداری از جمله نکاتی می باشد که در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقشی اساسی در تامین سلامتی مادر و جنین دارد چرا که داشتن استرس و اضطراب مشکلات و آسیب های زیادی را به دنبال دارد که مادران باید تا جایی که امکان دارد از آن دوری کنند.

یکی از مسائل مهمی که مادران در دوران حاملگی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند فراهم کردن یک محیط آرام و به دور از هر گونه استرس و ناراحتی می باشد چرا که داشتن آرامش بر روی سلامت مادر و جنین تاثیر گذار بوده و باعث بهبود و بهینه سازی یک سری عوامل در این دوران می شود. بدین منظور سعی داریم در این مطلب شما عزیزان را با اهمیت و تاثیر آرامش در بارداری و نحوه کاهش استرس در این دوران آشنا سازیم.

عوامل مهم و موثر بر حفظ  آرامش در بارداری

آرامش خیال و عدم استرس در دوران بارداری باعث رشد و نمو جنین در شرایطی مناسب و ایده آل شده و همین امر زمینه را برای تولد فرزندی کاملا سالم فراهم می کند. عوامل زیادی در ایجاد آرامش و حفظ آن تاثیر گذار می باشند که با شناخت آن ها می توانید این دوران را بدون دغدغه سپری کنید.

روش های رسیدن به آرامش در حاملگی

از آنجایی که زندگی شما به واسطه مادر شدن در حال تغییر و دگرگونی می باشد در نتیجه با پیش رفتن روند حاملگی بدن و ذهن شما به صورت طبیعی دچار خستگی شده که تمامی این مسائل بخاطر بالا رفتن سطح هورمون های بدن در این دوران می باشد. به طوری که شاید شما فردی مغرور و سرسخت به نظر برسید ولی در دوران حاملگی امکان دارد که دچار افسردگی و استرس شوید.

داشتن شرایط و محیطی آرام قطعا به شما در ایجاد رابطه با بدن و جنینتان کمک فراوانی خواهد کرد و باعث ایجاد انگیزه و احساسی مثبت در رابطه با زایمان و تولد نوزادتان در شما خواهد شد و به نوعی در این زمینه تشویق کننده می باشد. حس آرامش در واقع در بهبود بی خوابی، زایمان زودهنگام و استرس نقش مهم و موثری دارد. علاوه بر این موجب تداوم اعصاب، افزایش خون رسانی به رحم و جنین و بهینه ساختن اکسیژن و مواد غذایی دریافتی خواهد شد.

نحوه کاهش استرس در حاملگی

بهتر است بدانید که حاملگی برای اغلب خانم ها بخاطر ایجاد تغییرات جسمی و هورمونی موضوعی اضطراب آور خواهد بود و برای کم کردن میزان این استرس باید آگاهی و شناخت کامل را داشته باشند و با عوامل مهمی که باعث ایجاد آرامش و آسودگی می شود آشنا شوند که در همین زمینه در ادامه به مهمترین موارد آن اشاره کرده ایم.

  •  آرون گروپس

عامل معنوی :

این عامل در حفظ آرامش در دوران حاملگی بسیار اثرگذار بوده و نه تنها در این دوران بلکه در کل مراحل زندگی فرد نقش بسزایی دارد. بنابراین مادران باید همیشه تلاش کنند که به یاد خداوند باشند و در هر کاری که قصد انجام آن را دارند توجه و توکل به خدا را از یاد نبرند و تا جایی که می توانند در انجام واجبات به هیچ وجه کوتاهی نکنند و همواره با یاد و ذکر خدا انس بگیرند تا بدین صورت آرامش آن ها را فرا گیرد.

عوامل ایجاد آرامش در بارداری

عامل محیطی :

این عامل بر روی روحیه و رفتار فرد موثر می باشد به طوری که مکان هایی که دارای انرژی مثبت و معنوی می باشند تاثیری خوب بر روی فرد می گذارند و بالعکس مکان هایی که دارای انرژی منفی و شیطانی بوده اثرات نامناسبی بر روی رفتار فرد می گذارد. به همین دلیل مادران باید در زمان حاملگی نسبت به محیط اطراف خود توجه بسیاری داشته باشند چرا که امکان دارد در بعضی مواقع با ورود به محیطی که دارای انرژی منفی می باشد آرامش روحی آن ها گرفته شود.

عوامل موثر بر آرامش در حاملگی

نوع شخصیت زن حامله :

در برخی مواقع داشتن آرامش و یا استرس و نگرانی به شخصیت خود مادر بستگی دارد. برخی ار خانم ها اساسا دارای شخصیتی آرام هستند و برخی عصبی و ناآرام می باشند. بنابراین مادران حامله اگر از شخصیتی آرام برخوردار نیستند باید تلاش کنند با تمرین کردن این خصوصیت را در خود پرورش دهند.

نحوه رفتار همسر با زن حامله :

رفتار همسر در دوران حاملگی بسیار اهمیت دارد و نقش پدر در این دوران بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. با توجه به مسائل و مشکلاتی که مادر در زمان حاملگی با آن سروکار دارد به همین دلیل نیاز به توجه زیادی از سوی همسر خود دارد. به هر اندازه که شوهر نسبت به همسر خود رفتاری محبت آمیز و همراه با آرامش داشته باشد در نتیجه بر روی روحیه مادر و میزان آرامش روحی او تاثیر می گذارد و از میزان استرس و نگرانی او می کاهد.
اهمیت آرامش در حاملگی

مطمئن بودن از سلامتی جنین :

یکی از عواملی که در این دوران بسیار نگران کننده بوده شرایط جسمانی و سلامتی جنین است. نگران بودن در رابطه با سلامتی جنین می تواند دغدغه ای جدی برای مادر در دوران حاملگی باشد. به همین دلیل به هر میزان که مادر نسبت به سلامتی جنینش اطمینان بیشتری داشته باشد به همان اندازه بر آرامش روحی او اثر مثبت دارد. همچنین مادر می تواند با انجام یک سری آزمایشات مخصوص در این زمینه نسبت به سلامتی جنین خود اطمینان بدست آورد.

میزان خواب و استراحت :

مسئله خواب و استراحت برای زنان باردار بسیار پراهمیت و تاثیرگذار بوده و میزان مناسب و کافی آن نقشی مهم در حفظ آرامش فرد دارد. برخی مواقع بی خوابی و یا کم خوابی رفتار مادر را تحت تاثیر قرار داده و عوض می کند و موجب استرس و نگرانی خواهد شد. بنابراین خانم های حامله باید تا جایی که امکان دارد در زمان مناسب و به اندازه کافی بخوابند. بهتر است که در این دوران در هنگام شب خیلی زود به بستر بروند تا دز زمان صبح زود از خواب بیدار شوند.

عوامل موثر بر آرامش در بارداری

مسائل و مشکلات مادی :

این مسئله برای بعضی از خانم های حامله امکان دارد که بسیار مهم باشد، به طور مثال امکان دارد که بعضی از زنان در رابطه با انتخاب سیسمونی یا دیگر مسائل مادی حساسیت زیادی داشته باشند و همین امر موجب ایجاد تاثیرات منفی بر روی روحیه و آرامش فرد می شود. حتی بعضی مواقع امکان دارد شرایط مالی به دغدغه ای مهم برای مادر تبدیل شود که به نوعی باعث ایجاد استرس و تهدید آرامش مادر می شود.

نوع تغذیه مادر در دوران حاملگی :

برخی مواقع نوع تغذیه مادر امکان دارد که باعث ایجاد استرس و نگرانی در او شده و آرامش او را بگیرد. به طور مثال فرض کنید اگر زنی حامله از یک خوراکی بدون داشتن آگاهی از آن استفاده نماید و بعد بفهمد که این نوع خوراکی برای جنینش مضر بوده و یا حتی امکان دارد که موجب سقط جنین شود در نتیجه این موضوع قطعا باعث استرس و سلب آرامش مادر می شود. همچنین استفاده از بعضی مواد غذایی تاثیرات مخربی بر روی نوع رفتار و آرامش مادر دارد، به طور مثال استفاده بیش از اندازه از گرمیجات نه تنها سلامتی جنین را تحت تاثیر قرار داده بلکه سبب استرس مادر به دلیل بالا رفتن میزان فشار خون می شود.
عوامل موثر بر آرامش مادر در حاملگی
در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع عوامل اصلی و مهم ایجاد و حفظ آرامش در بارداری آشنا ساختیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *