دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص پرتقال خشک و نگاهی به فواید مختلف خوردن آن

  • ساناز براتی
  • ۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پرتقال خشک دارای خواص بسیار زیادی می باشد به طوری که می توان از آن به عنوان یکی از بهترین انواع میوه های خشک نام برد. برای بهره بردن از این میوه خشک و پرخاصیت از آن در وعده های غذایی خود و میان وعده هایتان استفاده نمایید.

در حال حاضر میوه های خشک به عنوان میان وعده هایی خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرند، بعلاوه در کنار آجیل ها خورده می شود. یکی از انواع میوه های خشک محبوب و خوشمزه که بسیار استفاده می شود پرتقال خشک شده می باشد. پرتقال خشک شده علاوه بر طعم بی نظیری که دارد، دارای خواص بسیار زیادی می باشد که در این مطلب با آن ها آشنا می شویم.

خواص مختلف پرتقال خشک

پرتقال خشک شده دارای خواص بسیار زیادی می باشد، پرتقال یکی از انواع مرکبات می باشد که به شکل طبیعی در فصول پاییز و زمستان رشد کرده و پرورش می یابد. در دیگر فصول سال می توانید با مصرف پرتقال خشک شده از فوائد آن بهره ببرید. پرتقال خشک به مقدار زیادی در قاره ی آمریکا یافت می گردد و تحقیقات مشخص کرده اند که قرار دادن پرتقال خشک شده در رژیم غذایی باعث شده است تا افراد زیادی دچار سرطان معده نشوند.

بعضی از مهمترین خواص پرتقال خشک

خواصی که در یک فنجان خشک شده پرتقال وجود دارد، بیشتر از مقدار آن در همان اندازه میوه تازه می باشد. میوه خشک به خاطر وزن کمی که دارد بیشتر در دسترس بوده و جابجایی آن بهتر است. اشخاصی که در طولانی مدت بیرون از منزل هستند، کودکان و ورزشکاران می توانند از این میوه خشک شده مصرف کرده و از خواص پرتقال بهره ببرند.

آشنایی با خاصیت های پرتقال خشک

ترکیبات پرتقال خشک

پرتقال خشک مثل پرتقال تازه منبعی سرشار از ویتامین C می باشد، مهمترین و معروف ترین خواص این ویتامین درمان سرماخوردگی، کاهش التهاب گلو و نرم کننده سینه می باشند. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به رشد و ترمیم بافت های بدن کمک می نماید.

همچنین این ویتامین برای رشد گلبول های سفید خون ضروری می باشد و مستقیما بر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر گذار است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان فوق العاده می باشد که برای پیشگیری از سرطان مفید است. عدسی ها چشم انسان ها دارای مقادیر بالایی از ویتامین C می باشد و مصرف این ویتامین خطر ابتلا به آب مروارید را به حد خیلی زیادی کاهش خواهد داد.  علاوه بر این ویتامین C باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پرتقال خشک شده علاوه بر ویتامین C دارای ویتامین های گروه B، فسفر، آهن، سدیم، کلسیم، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید می باشد.

معرفی خواص پرتقال خشک

پرتقال خشک ارمغان سلامتی

یکی از خواص پرتقال خشک ادرار آور بودن آن می باشد. این خاصیت پرتقال خشک شده باعث دفع آلودگی ها و سموم از بدن خواهد شد و به سلامت بدن کمک می نماید. پرتقال خشک شده سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث بهبود در هضم غذا می شود. این ماده با ارزش باعث پاک سازی خون می شود و از ابتلا به سرطان لوزالمعده پیشگیری می کند. علاوه بر این این ماده پایین آورنده ی تب بوده و باعث افزایش اشتها نیز خواهد شد، پرتقال خشک شده به افزایش سوخت و ساز در بدن کمک می کند و با سوزاندن کالری باعث لاغر شدن و حفظ سلامتی خواهد شد. بعلاوه از شکل گرفتن بافت های چربی در بدن پیشگیری می کند و به پاکسازی ریه ها کمک می کند. ویتامین C موجود در پرتقال خشک باعث رفع ورم و درد مفاصل نیز می شود و با کاهش کلسیم بدن از به وجود آمدن سنگ کلیه پیشگیری می کند.

پرتقال خشک و بررسی خاصیت های آن

قلب سالم با مصرف پرتقال خشک

پرتقال خشک شده دارای آنتی اکسیدان فراوان و مواد مغذی بسیاری برای بدن می باشد، این میوه بسیار خوشمزه برای سلامت قلب مفید می باشد، ویتامین C یا همان آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال خشک، باعث پیشگیری از جذب رادیکال های آزاد در بدن و بسته شدن رگ ها به وسیله چربی می شود. پرتقال خشک همچنین باعث تقویت رگ های خون که انتقال دهنده اکسیژن و مواد غذایی به سلول ها می باشند می شود. پتاسیمی که در پرتقال خشک وجود دارد باعث بهبود شرایط قلب می شود و ماهیچه های قلبی را تقویت می نماید، پتاسیم باعث بهبود شرایط قلبی می شود و نارسایی های قلب را برطرف نموده و خون رسانی را در بدن بهبود می دهد.

برخی خاصیت های پرتقال خشک

خاصیت های ضد سرطانی پرتقال خشک

همانطور که اشاره کردیم پرتقال خشک شده منبعی غنی از آنتی اکسیدان می باشد، وجود این ترکیبات پر قدرت در این میوه با تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن از بروز سرطان پیشگیری می نمایند و عوامل بیماری زا را از بین خواهند برد. تحقیقات انجام شده در این مورد مشخص کرده اند که مصرف پرتقال خشک به خاطر جذب بالای ویتامین C و فیبر موجود در آن از بروز سرطان در روده بزرگ پشگیری می نماید.

برخی خواص پرتقال خشک

عطر و طعم فوق العاده پرتقال خشک

پرتقال خشک شده به دلیل رایحه مطبوع و طعم بی نظیری که دارد سبب خوشبو شدن دهان و افزایش سلامت دندان ها می گردد. از دیگر خواص میوه خشک پرتقال می توان به طعم دهنده ای فوق العاده آن به چای و غذا اشاره نمود. عطر و طعم پرتقال خشک همراه با چای یا کیک عصرانه باعث می شود تا تمام خستگی های روزانه برطرف شوند، بعلاوه استفاده از آن در غذاهای مختلف علاوه بر خوش طعم کردن غذا آن را مقوی تر نیز خواهد کرد. پرتقال خشک شده را به اندازه های کوچک در آوردید و از آن ها در انواع دسر، ژله و غذاها استفاده نمایید. پرتقال خشک همچنین به تنهایی یک میان وعده خوشمزه و مورد پسند محسوب می شود.

خواص مفید پرتقال خشک

کنترل کننده کلسترول و قند خون

پوسته ی نازک و سفیدی که در پرتقال خشک وجود دارد باعث کاهش کلسترول خون می شود و یک مورد مناسب برای اشخاصی است که چربی بالا دارند. بعلاوه این میوه خشک با کاهش قند خون به درمان دیابت نیز کمک خواهد کرد، رژیم های غذایی روزانه که دارای فیبر کافی هستند به منظور ترشح انسولین کافی و کنترل بیماری دیابت ضروی می باشند. از این رو مصرف این میوه خشک برای سلامت و کنترل قند خون مفید می باشد. پرتقال خشک شده با پاکسازی رگ های خونی و بهبود عمکلرد قلب و همچنین کاهش کلسترول منفی خون باعث بهبود و سلامت بدن می شود.

 پرتقال خشک و انواع خاصیت های آن

مصرف پرتقال خشک در بارداری

اسید فولیک یکی از ریز مغذی های مهم است که کمبود آن در بدن باعث بروز افسردگی در فرد خواهد شد. پرتقال خشک دارای اسید فولید بوده و این ریز مغذی در آن باعث شادابی می شود و رشد و ترمیم سلول ها را به دنبال دارد. علاوه بر این برای ساخت و ترمیم DNA تاثیر گذار می باشد. اسید فولید یا همان فولات، سبب پیشگیری از بسته شدن لوله عصبی جنین می گردد. اسید فولیک یک ویتامین ضروری در زنان باردار می باشد که باعث به دنیا آمدن یک نوزاد سالم می شود. با توجه به موارد گفته شده پرتقال خشک و مصرف آن در دوره بارداری بسیار مهم و مفید است. پرتقال خشک شده برای زنان باردار بسیار مفید می باشد اما باید در مصرف آن اعتدال رعایت شود.

بررسی خاصیت های مختلف پرتقال خشک

منبعی سرشار از پتاسیم، فیبر و مواد معدنی مفید

همانطور که گفته شد پرتقال خشک دارای مقادیر بالایی از پتاسیم می باشد، پتاسیم موجود در این میوه خشک شده باعث تحریک و شادابی در افراد خواهد شد. پتاسیم سبب ایجاد آرامش بیشتر می شود و به کنترل خشم کمک زیادی می نماید. بعلاوه باعث می شود تا فشار خون پایین آمده و از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می نماید. پتاسیم باعث می شود تا سنگ کلیه ایجاد نشود و خطر ابتلا به سکته کاهش می یابد. مصرف پتاسیم به اندازه کافی باعث می شود تا ۲۰ درصد خطر مرگ بر اثر سکته کاهش یابد.

از دیگر خواص پرتقال خشک می توان به فیبر موجود در آن اشاره نمود، فیبر باعث بهبود فعالیت های روده در افراد می شود و همچنین باعث می شود تا دفع آسان تر انجام شود، علاوه بر این فیبر هضم غذا را بهبود داده و از این روش باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می گردد. با مصرف پرتقال خشک شده از بیماری های مربوط به رود و حرکات روده راحت می شوید.

بررسی خاصیت های پرتقال خشک

رنگدانه های نارنجی در پرتقال خشک به خاطر وجود بتاکاروتن در آن استف بتاکاروتون پیش ساز ویتامین A بوده و یتامین A موجود در پرتقال خشک شده برای بینایی و ساخت هورمون های ضروری بدن لازم می باشد. دیگر مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم در این میوه خشک با به وجود آوردن خاصیت قلیایی باعث پیشگیری از اسیدی شدن خون و معده می گردند. پرتقل خشک شده دارای مقداری کولین می باشد که در یادگیری حافظه، بهبود شرایط خواب و پیشگیری از گرفتگی عضلات مفید می باشد.

علاوه بر این پرتغال خشک شده خواص ضد عفونی میکروب ها را دارد و سنگ کیسه صفرا را به خوبی دفع می نماید. برای رفع یبوست این میوه جادویی را در وعده های غذایی خود جای دهید.

بعضی خاصیت های پرتقال خشک

پرتقال خشک و سلامت پوست

همانطور که گفته شد پرتقال خشک منبعی سرشار از ویتامین C می باشد، این ویتامین باعث رقیق شدن خون و رفع جوش های پوستی می گردد. علاوه بر این باعث کاهش چین و چروک در پوست شده و به صاف شدن و جوانسازی پوست کمک می کند، ویتامین C یک عامل مهم به منظور تولید کلاژن می باشد. کلاژن یک آنتی سلولیت طبیعی و ترمیم کننده ی سلول های پوستی می باشد. ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن ها می شود، بعلاوه بتاکاروتنی که در پرتقال خشک یافت می شود باعث پیشگیری از پیری پوست می شود. از این نباید از خواص پرتقال خشک برای پوست غافل شویم.

دم کرده پرتقال خشک شده

می توانید برای بهره بردن از خواص پرتقال خشک برای تهیه دم نوش استفاده نمایید. پرتقال خشک یا پوست پرتقال خشک شده را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه دم بکشد، با نوشیدن این چای مجاری تنفسی خود را باز کنید و عفونت گلو را برطرف سازید. این دمنوش همچنین باعث افزایش نشاط و شادابی شده و از افسردگی پیشگیری می کند.

خاصیت هایی برای پرتقال خشک

عوارض احتمالی

پرتقال خشک شده دارای خاصیت های بسیاری می باشد و عوارض چندانی از آن گزارش نشده است، اما در برخی از افراد دچار مشکلات گوارشی استفاده بیش از اندازه پرتقال خشک شده می تواند باعث سوزش سردل و استفراق گردد.

روش تهیه پرتقال خشک

  • برای تهیه پرتقال خشک شده قبل از هر چیزی پرتقال ها را به خوبی بشویید و بعد حلقه حلقه نمایید. حلقه ها نباید خیلی ضخیم باشند، بهتر است حلقه ها کمتر از یک سانتی متر باشند. برش های پرتقال را داخل سینی فر قرار دهید و دمای آن را روی پایین ترین حد ممکن قرار داده و به مدت سه ساعت صبر کنید تا پرتقال ها خشک شوند.
  • به منظور بهتر شدن طعم پرتقال ها می توانید از شربت آب و شکر استفاده نمایید، به این شکل که قبل از خشک شدن میوه ها آن ها را داخل شربت گذاشته و بعد در سینی بچینید. اگر داخل سینی توری قرار دهید پرتقال ها سریعتر مایعات را از دست می دهند و بهتر خشک می شوند.
  • در روشی دیگر می توانید پرتقال های حلقه شده را روی بخاری یا شوفاژ خشک نمایید. این روش مدت زمان بیشتری را نیاز دارد، حدود ۱ تا ۲ روز طول خواهد کشید تا پرتقال ها به این روش خشک شوند.
  • بعلاوه به منظور خشک نمودن می توانید از میوه خشک کن استفاده نمایید و یا پرتقال خشک شده را آماده از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

خواص مختلف پرتقال خشک

دلیل تلخ شدن پرتقال خشک: دلیل مهمی که باعث تلخ شده پرتقال خشک می شود، آنزیمی است در پوست آن که در زمان خرد کردن پرتقال جذب آن می شود و طعم آن را تلخ می کند.

رفع تلخی پرتقال خشک: برای برطرف نمودن تلخی پرتقال خشک می توانید از مخلوط آب و شکر قبل از خشک کردن استفاده نمایید. بعلاوه می توانید از پرتقال هایی استفاده نماییدکه پوست نازکتری دارند . در روش دیگر می توانید پوست پرتقال ها را جدا کنید و سپس آن ها را خشک نمایید، اما اینکار باعث می شود ت کمی نامرتب و تکه تکه خشک شوند و همچنین فرآیند خشک شدن طولانی تر شود. بعلاوه پرتقالی که بدون پوست خشک شده باشد را نمی توانیم به مدت طولانی نگهداری کنیم.

بهترین پرتقال برای خشک کردن نوع ارگانیک آن است که پوست آن دارای کمترین میزان سموم می باشد، علاوه بر این می توانید برای بهتر شدن طعم پرتقال ها آن ها را به پودر قند و یا پودر ژلاتین آغشته نمایید. این روش از تلخی پرتقال ها پیشگیری خواهد کرد.

خاصیت های مفید پرتقال خشک

نگهداری از پرتقال خشک شده

پرتقال خشک شده را باید در دمای ۷ درجه سانتی گراد و در جایی خشک و به دور از تابش نور خورشید نگهداری نمایید. همچنین بهتر است پرتقال های خشک را در ظررفی شیشه ای ریخته و درب آن را محکم ببندید تا هوا به آن وارد نشود.

 

 

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *