دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره اپیلاسیون در بارداری و نحوه اجرای آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

از جمله روش های از بین بردن موهای زائد بدن می توان به اپیلاسیون اشاره کرد که با استفاده از موم داغ انجام می گیرد و برخی از مادران به دلیل رشد سریع موهای اضافه بدن خود در زمان حاملگی برای اصلاح این روش را بکار می گیرند. اپیلاسیون در بارداری در صورتی که مادر حساسیت پوستی نداشته باشد و با رعایت اصول و نکات بهداشتی انجام گیرد روش مناسبی برای شیو کردن می باشد و مادران می توانند از آن استفاده نمایند.

در دوران بارداری به دلیل ترشح زیاد هورمون ها رویش موهای بدن با سرعت بیشتری رخ می دهد و  همین امر تبدیل به یک دغدغه برای مادران در این دوران شده است. با توجه به حساس بودن این دوره و وضعیت جسمی مادران کندن موهای زائد باید به روشی صورت گیرد که برای مادر و جنین آزار دهنده نباشد و سلامتی آن ها را به خطر نیندازد. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی مجاز بودن اپیلاسیون در بارداری و فواید و عوارض آن بپردازیم.

اپیلاسیون در بارداری

اپیلاسیون در واقع روشی بسیار عالی و محبوب برای حذف موهای زائد بدن است که در بین خانم ها بسیار پرطرفدار می باشد و بسیاری از مادران در دوران حاملگی ترجیح می دهند که برای اصلاح موهای اضافه بدن خود از این شیوه استفاده نمایند. اپیلاسیون در بارداری در صورتی که برای مادر حساسیت پوستی بوجود نیاورد و برای جنین مضر نباشد می تواند روش خوبی برای از بین بردن موهای زائد باشد.

بررسی مضرات اپیلاسیون در حاملگی

طبق تحقیقات انجام شده اپیلاسیون بدن در زمان حاملگی هیچ نوع ضرری برای مادر و کودک ندارد مگر در مواقعی که پوست مادر به مواد وکس حساسیت داشته باشد، بنابراین بهتر است که مادر پیش از انجام کار با گذاشتن موم بر روی بخش کوچکی از پوست خود حساسیت نسبت به آن را مورد بررسی قرار دهد.

در دوران بارداری با توجه به کم شدن میزان تحمل درد مادران در حد زیادی باعث شده است که آن ها در پی شیوه ای آسان و راحت برای حذف موهای زائد خود باشند و همچنین بخاطر حساس تر شدن پوست مادران نسبت به گذشته در این دوران باید روشی مناسب را انتخاب نمود.

عوارض اپیلاسیون در بارداری

بهتر است بدانید که در دوران حاملگی به دلیل جمع شدن مایعات بدن جریانی از خون اضافی در قسمت زیرین پوست ایجاد می شود و در نهایت باعث بوجود آمدن تورم می گردد. در واقع محبوس و جمع شدن مایعات بدن سبب تورم یافتن صورت، دست ها، ساق و مچ پاها می شود که این امر موجب بیشتر حساس شدن پوست خواهد شد و بدین گونه حذف موهای زائد توسط موم بجز ملتهب شدن پوست باعث ایجاد جوش های زیاد و حتی آکنه و رشد موهای زیر پوستی نیز خواهد شد. بنابراین در زمان انجام اپیلاسیون در این دوران باید تمامی این موارد را در نظر گرفت تا مشکلی برای مادر و جنین بوجود نیاید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که انجام اپیلاسیون خانگی احتمال سوختگی توسط موم داغ را بالا خواهد برد. لوازم اپیلاسیون نیز باید کاملا تمیز باشد و سعی کنید نسبت به این امر اطمینان حاصل نمایید چرا که در غیر این صورت احتمال ابتلا به عفونت های باکتریایی در شما افزایش خواهد یافت.

مزایای اپیلاسیون در دوره حاملگی

نحوه اجرای اپیلاسیون :

این روش برای از بین بردن موهای آزار دهنده می تواند به وسیله یک فرد ماهر در داخل یک سالن مجهز و یا در منزل با کمک کیتی که از بیرون تهیه کرده اید اجرا شود. پیش از انجام اپیلاسیون با موم مطمئن شوید که اندازه موها به میزان ۱/۲ اینج باشد تا بدین صورت موم قادر به چسبیدن به آن ها باشد. سپس موم را به شکل لایه هایی نازک بر روی پوست خود کشیده و کمی منتظر بمانید تا کاملا خشک شود و بعد آن را برعکس مسیر رشد مو بکشید.

نحوه اجرای اپیلاسیون در حاملگی

ممنوع بودن اپیلاسیون برای برخی پوست ها :

بعضی از پوست هایی که دارای شرایط خاصی می باشند امکان دارد که انجام اپیلاسیون برای آن ها عوارض و مضرات مختلفی داشته باشد که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • وجود برش های باز روی پوست
  • پوست با رگ های واریسی
  • پوست دارای خال
  • پوست دارای زگیل
  • پوست دارای جوش
  • وجود بثورات در پوست
  • پوست دارای بافت اسکار
  • پوست تحت درمان با داروهای جوش

عوارض جانبی ناشی از اپیلاسیون در حاملگی

مزایای اپیلاسیون :

بدیهی است که مادران در ماه های آخر دوره حاملگی قادر به دیدن بخش پایین تنه خود نخواهند بود بدین ترتیب به جای استفاده از تیغ یا کرم موبر بدون دید کافی برای حذف موهای اضافه بهترین کار این است که این عمل را به عهده فردی که در این کار مهارت دارد بگذارید که این امر در واقع یکی از مزیت های انجام اپیلاسیون به شمار می آید.

در هنگام زایمان به منظور ممانعت از حذف موهای اضافه ناحیه پایین تنه به وسیله پرسنل بیمارستان می توانید این ناحیه را پیش از انتقال به بیمارستان با روش اپیلاسیون کاملا تمیز و اصلاح نمایید که در واقع روشی قابل اطمینان و بدون خطر می باشد. با توجه به این که در دوران حاملگی به علت جریان خون زیاد پوست مادر خیلی حساس می شود به همین دلیل در مقابل آسیب و کشش حاصل از اپیلاسیون امکان دارد که به پوست صدمه زیادتری وارد شود و همچنین بخاطر فعالیت غیرعادی هورمون های بارداری موهای بدن رشد سریعتری دارند بنابراین مادران باید تعداد دفعات زیادی برای از بین بردن موهای اضافه به آرایشگاه بروند.

انجام اپیلاسیون در بارداری

عوارض جانبی ناشی از اپیلاسیون :

بهتر است بدانید که نباید موم داغ یا هر ماده دیگری را بر روی رگ های واریسی، زخم یا بخشی از پوست که در معرض آفتاب سوختگی قرار گرفته و یا قسمتی از پوست که قبلا دچار صدمه شده بمالید. در صورت تمایل می توانید پیش از اجرای اپیلاسیون با پزشک خود مشاوره داشته باشید تا در صورت شناسایی هر گونه مشکلی از انجام این روش اجتناب شود. طبق مطالعات انجام شده هیچ گونه رابطه خاصی بین موم داغ و یا مواد دیگر اپیلاسیون و تهدید سلامتی در دوران حاملگی وجود ندارد ولی در رابطه با موادی که این محصولات را تشکیل می دهند تاکنون تحقیقات خاصی صورت نگرفته است. در برخی مواقع در زمان اجرای اپیلاسیون امکان دارد که از بخش واژینال ترشحاتی خارج شود که موجب خجالت گردد.

اعمال قبل و بعد از اپیلاسیون :

  • سعی کنید که برای انجام این روش به سالن هایی بروید که کاملا تمیز و بهداشتی باشد.
  • در قسمت هایی که دارای آسیب هایی همچون زخم، رگ های واریسی، جوش و … می باشد از این شیوه استفاده نکنید.
  • پیش از انجام اپپلاسیون و بعد از آن از لوسیون های التیام دهنده استفاده نمایید تا بدین وسیله قرمزی و تورم ناشی از آن را کم کند.
  • اطمینان حاصل نمایید که موم استفاده شده خیلی داغ نباشد تا بدین گونه از سوزاندن پوست ممانعت شود چرا که جدای از ایجاد درد باعث ورود آلودگی نیز خواهد شد.

مزایای انجام اپیلاسیون در حاملگی

در این مطلب به بررسی نحوه انجام اپیلاسیون در بارداری و عوارض و فواید آن پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شده باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *