دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان ادرار سوختگی نوزاد و نشانه های بروز این عارضه در نوزادان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

از انواع التهابات پوستی رایج و شایع در بین کودکان که باعث قرمزی و تورم در ناحیه باسن کودک می شود راش پوشک یا ادرار سوختگی می باشد که به دلیل حساس بودن پوست بعضی از نوزادان و تماس آن با رطوبت تجمع یافته در ناحیه پوشک ایجاد می گردد و می توان با بکارگیری روش های موثر درمان ادرار سوختگی نوزاد آن را بهبود بخشید.

یکی از عوارض پوستی که امکان دارد کودکان را درگیر کند ادرار سوختگی نوزاد می باشد که ناشی از استفاده از پوشک می باشد و نیاز به مراقبت و رسیدگی والدین دارد چرا که این مشکل بخاطر خیس بودن پوشک و یا تعویض دیرهنگام آن می باشد که با توجه به موقع می توان از ایجاد این عارضه پیشگیری نمود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به معرفی روش های مناسب و موثر درمان ادرار سوختگی نوزاد بپردازیم.

نحوه درمان ادرار سوختگی نوزاد

بهتر است بدانید که ادرار سوختگی در واقع به جوش ها و دانه های قرمزی گفته می شود که رنج آور و آزار دهنده بوده و در مناطق مرطوب و گرم پوست بدن کودک ایجاد می شود که همین امر موجب تحریک شدن پوست و ظاهر شدن برجستگی های زبری در ناحیه مربوطه می شود. والدین می توانند با بهره گیری از راه های درمان ادرار سوختگی نوزاد مشکل بوجود آمده را حل کرده و باعث بهبود و التیام آن شوند.

راهکارهای پیشگیری از ادرار سوختگی

با توجه به این که برخی از کودکان پوست حساسی دارند که احتیاج به توجه ویژه ای دارد بنابراین در اثر اصطکاکی که پوشک بخاطر مالیده شدن بر روی پوست نوزاد ایجاد می کند پوست ملتهب شده و راش پوستی ظاهر می گردد که البته باید توجه داشته باشید جدی نگرفتن این مسئله باعث مبتلا شدن کودک به عفونت های باکتریایی می شود.

به منظور کاهش ایجاد چنین عارضه ای مادران باید تا جایی که امکان دارد در هنگام انتخاب پوشک توجه کافی را داشته و موقع عوض کردن پوشک کودک دقت لازم را دارا باشند. استفاده از پوشک های خیلی تنگ نیز مانع ورود هوا به ناحیه موردنظر شده و در نتیجه باعث افزایش رطوبت در ناحیه پوشک می شود. این التهاب پوستی امکان دارد که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد گردد که در ادامه به موارد مهمی از آن اشاره خواهیم کرد.

علائم و دلایل ادرار سوختگی نوزاد

عوامل بوجود آورنده ادرار سوختگی :

  • مبتلا بودن کودک به اسهال
  • آغاز دادن مواد غذایی دارای اسید به نوزاد
  • استفاده نوزاد از داروهای آنتی بیوتیک مختلف
  • تعویض دیرهنگام پوشک
  • داشتن عوارض پوستی همچون اگزما در کودک
  • بکارگیری پوشک تنگ و فشرده
  • شیر دادن به نوزاد در طی دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها

نشانه های ادرار سوختگی در نوزادان :

  • قرمز و نازک شدن پوست و قسمت هایی همچون ران ها، باسن و آلت تناسلی که در مجاورت ناحیه پوشک قرار دارند.
  • بروز التهاب پوستی سبورئیک که موجب قرمز شدن پوست و ایجاد لکه های زرد چرب شده که اغلب بر روی پوست صورت و سر و گردن تاثیر می گذارد.
  • شاید احساس کنید که نوزادتان بخصوص در هنگام تعویض پوشک خیلی بی قراری می کند و حتی برخی مواقع در هنگام شستن و لمس قسمت هایی که در زیر پوشک قرار دارد خیلی ناآرام بوده و شروع به گریه می کند.
  • رنگ پوست در نواحی پوشک شده تبدیل به قرمز پررنگ شده و امکان دارد به بخش های دیگر پوست نیز منتقل شود و حتی احتمال دارد نوزاد در دهان خود عفونت قارچی داشته باشد.

روش های بهبود ادرار سوختگی

  •  آرون گروپس

علل ادرار سوختگی کودکان :

  • زمانی که پوست کودک برای مدت زمان زیادی در مجاورت ادرار یا مدفوع قرار بگیرد تحریک شده و موجب ادرار سوختگی می گردد و همچنین در صورتی که کودک به میزان زیاد و پی در پی ادرار یا اسهال داشته باشد در نتیجه شدت ادرار سوختگی افزایش می یابد.
  • نوزادانی که ناراحتی های پوستی همچون اگزما دارند به میزان بیشتری در معرض ادرار سوختگی هستند. البته التهابات پوستی در آغاز بر روی بخش های دیگر پوست تاثیر می گذارند و سپس به بخش هایی از پوست که در معرض پوشک قرار دارند منتقل می شود.
  • زمانی که نوزادان خوردن مواد غذایی جامد را شروع می کنند مدفوعشان تغییر کرده و همین امر باعث افزایش ادرار سوختگی می شود. تغییر کردن غذای بچه امکان دارد که باعث بالا رفتن میزان دفعات دفع شده و در نتیجه موجب تشدید ادرار سوختگی شود. در صورتی که نوزاد هنوز از شیر مادر استفاده می کند امکان دارد که علت ادرار سوختگی او بخاطر حساسیت نسبت به غذاهایی باشد که مادر مصرف می کند.

شیوه درمان راش پوشک نوزاد

  • اصطکاک ایجاد شده و ساییده شدن پوشک با پوست کودک می تواند دلیل ادرار سوختگی باشد.
  • استفاده از آنتی بیوتیک های مختلف باعث از بین رفتن باکتری های مفید و مضر می شود. زمانی که کودک از آنتی بیوتیک استفاده می کند باکتری هایی که میزان رشد قارچ ها را متعادل می کنند تعدادشان کم می شود و همین امر موجب عفونت های قارچی و در نهایت ادرار سوختگی می شود.
  • امکان دارد که پوست فرزند شما نسبت به دستمال مرطوب و یا مارک خاصی از پوشک بچه یا مواد شوینده، سفید کننده و یا نرم کننده حساس باشد. موادی که در برخی پودرها و کرم های کودک و همچنین لوسیون ها وجود دارد امکان دارد که برای کودک حساسیت داشته باشد.

نحوه درمان ادرار سوختگی نوزاد

راه های پیشگیری و درمان ادرار سوختگی :

به منظور جلوگیری از این عارضه پوستی باید نکاتی را مدنظر قرار داد و نسبت به آن ها آگاهی لازم را کسب کرد تا بتوانید با عمل به آن ها از ایجاد ادرار سوختگی نوزاد جلوگیری کرده و در صورت بروز به درمان آن بپردازید که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم.

 خشک کردن کامل نوزاد :

برای این کار لازم است که پوست کودک را خیلی آرام با حرکات و ضربات ملایم خشک کرده و به هیچ عنوان آن را نمالید. همینطور می توانید پیش از عوض کردن پوشک مناطقی که در زیر پوشک قرار دارند را با استفاده از یک سشوار که بر روی درجه کم تنظیم شده با میزان فاصله ای دور خشک نمایید. توجه داشته باشید در مواقعی که پای نوزاد خیلی خیس می باشد این عمل را انجام ندهید زیرا امکان دارد که احساس سردی کند و بهترین کار این است که اجازه دهید که به طور خود به خود پاهایش خشک شود.

شیوه های درمان ادرار سوختگی نوزاد

عوض کردن پوشک در وقت مناسب :

مناسب ترین راهکار برای مقابه با این نوع عارضه پوستی خشک بودن قسمت باسن نوزاد می باشد. به همین دلیل باید سعی کنید پوشک نوزاد را به طور مرتب و یا در سریعترین زمان بعد از خیس یا کثیف شدن تعویض نمایید و پس از هر دفعه محل تناسلی بچه را کاملا تمیز و خشک نمایید.

شل بستن پوشک کودک :

باید سعی کنید پوشک را خیلی سفت نبندید که جایی برای ورود هوا به داخل آن وجود نداشته باشد و لباس های گشاد و آزاد به تن کودک خود کنید.

بکار بردن پماد محافظت کننده پوشک :

در صورتی که فرزند شما در معرض ابتلا به ادرار سوختگی قرار دارد سعی کنید پس از هر بار که پوشک را عوض کردید لایه ای نازک از این نوع پماد را به قسمت کشاله ران کودک خود بمالید.

اجتناب از بکار بردن پودر بچه :

بهتر است تا جایی که امکان دارد از بکارگیری پودر بچه پرهیز نمایید یا به منظور ممانعت از تحریک شدن پوست نگذارید که پودر بر روی پوست جمع شود. پس از هر بار عوض کردن نوزاد مقدار پودری که بر روی پوست کودک جمع شده را کاملا شستشو دهید. همچنین باید بدانید که تنفس غبار پودر بچه برای مجاری تنفسی توزاد ضرر دارد بنابراین سعی کنید در نزدیکی او پودر بچه را بر روی دست خود نریزید و آن را مستقیم از ظرف بر روی پوست بچه نپاشید.

نحوه درمان راش پوشک نوزاد

شیر دادن مناسب به کودک :

بهتر است بدانید که تا زمان دو سالگی کودک می توانید به او شیر دهید. به عبارت دیگر تغذیه نوزاد با استفاده از شیر مادر میزان مقاومت بدنی او را در مقابل عفونت های مختلف بالا می برد و موجب می شود که نیاز کمتری نسبت به استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها داشته باشد که یکی از عوامل موثر در ایجاد راش پوشک می باشند.

شستشو دادن کهنه بچه :

سعی کنید که کهنه بچه را با مواد شوینده ای که دارای عطر و رایحه می باشند شستشو ندهید و همچنین از نرم کننده های لباس نیز استفاده ننمایید. این موارد می توانند باعث تحریک شدن پوست کودک شوند. برای شستن از آب داغ استفاده نکنید و کهنه ها را دو بار آبکشی نمایید. همینطور در صورت تمایل می توانید به منظور حذف محرک های قلیایی از حدود نصف فنجان سرکه زیر نظر پزشک و با موافقت او به دور اولی که لباس ها را می شویید بیفزایید.

روش های رفع و بهبود راش پوشک نوزاد

در این مطلب شما عزیزان را با علائم و دلایل و همچنین راه های درمان ادرار سوختگی نوزاد آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *