دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس یک گوشی محبوب برای لاکچری پسندها!

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس همراه شما طرفداران و علاقمندان به گوشیهای کمپانی اپل هستیم. این اسمارتفون غول پیکر با دوربین های توانمند و باتری حجیمش یکی از پرچمداران تمام عیار اپل در سال ۲۰۲۰ به شمار می رود.

آیفون ۱۲ پرو مکس بزرگترین و پیشرفته ترین گوشی هوشمند اپل محسوب می شود که با طراحی تخت و رنگهای جذاب به قدرتمندترین تراشه، اتصال ۵G، نمایشگر ۶.۷ اینچی و دوربین های توانمند با سیستم لرزش گیر مجهز شده است و با قیمتی حدود ۱۲۵۰ یورو در نوامبر ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. در ادامه این مطلب به بررسی آیفون ۱۲ پرومکس می پردازیم با جدیدترین و تمام عیارترین شاهکار اپل بیشتر آشنا شوید.

بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس : گوشی تمام عیار

چند ماهی از عرضه آیفون ۱۲ پرومکس به بازار گوشی های هوشمند می گذرد. این گوشی بزرگترین اسمارتفون اپل در سال ۲۰۲۰ می باشد که در ۱۳ اکتبر رونمایی و در ۱۳ نوامبر(۲۳ آبان) با قیمت ۱۲۵۰ یورو به بازار عرضه شد. آیفون ۱۲ پرو مکس اولین آیفون اپل اس که بعد از مدتی طولانی در ماژول دوربین با تغییرا سخت افزاری همراه شده است. این آیفون نسبت به آیفون مینی ۱۲ در موقعیت کاملا متفاوتی قرار می گیرد با این وجود، پیش فروش و عرضه آنها در یک تایم صورت گرفته است. آیفون ۱۲ پرومکس به نمایشگر ۶.۷ اینچی مجهز شده است که در میان تمام آیفون ها بزرگترین اندازه را دارد که یکی از نقاط قوت گوشی محسوب می شود ضمنا این اسمارتفون از دوربن پیشرفته تر و عمر باتری با دوام تر نیز بهره می برد.

همچنین با خرید آیفون ۱۲ پرو مکس همان تراشه قدرتمند A14 بایونیک و همان اتصال ۵G را دریافت می کنید که در دیگر اعضای خانواده آیفون ۱۲ بکار رفته است. چنانچه بخواهید از میان این خانواده بهترین گزینه را در اختیار داشته باشید باید به آیفون ۱۲ پرومکس فکر کنید. به طور کلی می توان گفت در حال حاضر برای افرادی که به هزینه گوشی چندان اهمیتی نمی دهند بهترین اسمارتفون بازار می باشد. برای اینکه از نقاط قو و ضعف آیفون ۱۲ پرو مکس بیشتر بدانید در ادامه آن را مورد بررسی کامل قرار می دهیم.

محتوای جعبه

در جعبه کوچک و سبک گوشی تنها کابل مبدل USB-C به لایتنینگ، دفترچه راهنما، برچسب اپل، پین ویژه خارج کردن درگاه سیمکارت و البته آیفون ۱۲ پرو مکس قرار دارد و از شارژر و هندزفری خبری نیست. از این رو باید هزینه اضافه ای را برای تهیه این دو مورد ضروری متحمل شوید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی زیبا و تخت

با توجه به بررسی ها باید گفت در اولین نگاه و در دست گرفتن آیفون ۱۲ پرو مکس نخستین نکته ای که توجه شما را جلب خواهد کرد لبه های تخت آن می باشد که طراحی آیفون ۵ اس را یادآوری می کند. این گوشی از لحاظ اندازه نسبت به آیفون ۱۲ یک هیولا محسوب می شود که وجه تمایز این دوگوشی همین سایز بزرگ پرومکس است. از یک سمت گوشی آیفون پرو مکس با یک دست می توان بهره برد و از سمت دیگر باید با هر دو دست استفاده کرد. با این وجود شاید اندازه بزرگ این اسمارتفون مانع از راحتی کار با دستگاه گردد ولی در عوض نمایشگر بزرگی را در اخیتار شما قرار می دهد که علاوه بر نمایش محتوای بیشتر یک کیبورد مجازی بزرگتر را نیز جهت تایپ در اخیتار می گذارد.

به  اختصار می توان گفت آیفون ۱۲ پرومکس یک سینمای کوچک است که همراه جیب شما خواهد بود. این اسمارتفون به لطف لبه های تخت و براق در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس ظاهر شیکتر و گران قیمت تری دارد. به ویژه در رنگ طلایی که قاب صیقل خورده دستگاه درخشنده و چشم نواز است. با این وجود این قاب زیبا جاذب اثر انگست بوده و سریع کثیف می شود.

هنر طراحان اپل در عرضه یک نمایشگر بزرگتر با طراحی ارگونومیک در ضخامت کمتر و بدون ازدیاد وزن(فقط ۲ گرم در مقابل آیفون ۱۱ پرومکس)بسیار مشهود می باشد. به عبارت دیگر آیفون ۱۲ پرو مکس با ابعاد ۱۶۰.۸* ۷۸.۱* ۷.۴ میلیمتر از نسل قبلی اندکی سنگین تر است ولی شما با همان اندازه یک نمایشگر بزرگتر را در اختیار خواهید داشت. ناگفته نماند از کیفیت ساخت بالایی که همیشه در محصولا اپل دیده بودیم و انتظارش را داشتیم کاسته نشده است.

پنل پشتی آیفون ۱۲ پرو مکس از جنس شیشه مقاوم و محافظ نمایشگر از جنس سرامیک شیلد بوده که هر دو ساخت شرکت کورنینگ می باشند و در برابر شکسته شدن مقاومت زیادی دارند. جنس بدنه گوشی فولاد ضد زنگ می باشد که ظاهر خیلی جذاب و شیکی دارد ولی پیشتر اشاره شد متاسفانه جاذب اثرانگشت بوده و خیلی لغزنده است. ضمنا پنل پشتی نیز لیز بوده و از دست سر می خورد.

لوگوی اپل در وسط قاب پشتی مات گوشی خودنمایی می کند و مربع دوربین ها که به میزبانی بزرگترین و قدرتمندترین حسگرهای آیفون سری ۱۲ می پردازد بیرون زدگی زیادی نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند. ضمنا حسگرهای LiDAR نیز کنار دوربین سه گانه حضور دارند. در پنل جلویی گوشی شاهد ناچ تقریبا بزرگی هستیم که دلیل حذف نشدن آن قابلیت FACE ID می باشد. در کنار این قابلیت دوربین سلفی، حسگرها و اسپیکر تماس(و به نوعی بلندگوی استریو) نیز حضور دارند. ناگفته نماند فقدان تاچ آیدی به شدت احساس می شود و جای تعجب دارد که اپل در این اسمارتفون نظیر آیپد ایر آن را در کلید پاور ادغام نکرده است.

آیفون ۱۲ پرو مکس به جز رنگ طلایی در رنگهای نقره ای، مشکی و آبی اقیانوسی نیز ارائه می شود و ضمنا از گواهینامه IP68 در برابر نفوذ آب نیز برخودار است. به این معنا که طبق اشاره برخی منابع این گوشی تا عمق ۶ متری به مد ۳۰ دقیقه دوام می آورد. در ادامه قابل ذکر است در لبه سمت راست دستگاه کلید پاور و در لبه سمت چپ کلیدهای ولوم، کلید سایلت و درگاه سیمکارت حضور دارند. در لبه پایین نیز شاهد بلندگوی استریو، میکروفون و پور لایتنینگ هستیم.  بکار بردن درگاه لایتنینگ آن هم وقتی که آیپد ایر و آیپد پرو به پورت USB-C مجهز شده اند جای تعجب دارد.

در این که طراحی آیفون ۱۲ پرو مکس بسیار زیبا می باشد شکی نیست ولی با توجه به بررسی ها باید گفت این گوشی با وزن ۲۲۸ گرم و نمایشگر ۶.۷ اینچ دستگاه راحتی برای در دست گرفتن، عکاسی و فیلمبرداری نمی باشد ولی باید گفت این معضل تاحدودی با یک قاب مناسب مرتفع خواهد شد. پیشنهاد می شود افرادی که دستان کوچکی دارند قبل از اقدام به خرید گوشی ابتدا آن را امتحان نمایند چرا که واقعا دستگاه بزرگی می باشد.

صفحه نمایش بزرگ

آیفون ۱۲ پرو مکس از صفحه نمایش ۶.۷ اینچی رتینا ایکس دی آر اولد بهره می برد که با توجه به بررسی ها از نمایشگر نوت ۲۰ اولترا با سیاز ۶.۹ اینچ کوچکتر می باشد و لی نسبت به آن روشنایی بیشتری ارائه می دهد. از این رو رنگها در این صفحه نمایش بسیار شاداب و سرزنده به نمایش در می آیند. این نمایشگر رزولوشن ۱۲۸۴*۲۷۷۸ پیکسل را به همراه تراکم پیکسل ۴۵۸ پیکسل بر اینچ به ارمغان می آورد که در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس رزولوشن بیشتر با تراکم یکسان را ارائه می دهد.

این تراکم پیکسلی خیلی مناسب بوده و مشاهده جزئیات بالای صفحه ای در این ابعاد قطعا لذت بخش خواهد بود. قابل ذکر است صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس از قابلیتهای دالبی ویژن، HDR10+ ،فضای رنگی گسترده، True tone، Haptic Feedback پشتیبانی می کند و بر خلاف تصور نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز را به همراه دارد در حالی که انتظار میرفت در گرانترین آیفون ۲۰۲۰ ویژگی پروموشن یا نرخ نوسازی صفحه ۱۲۰ هرتزی حضور داشه باشد.

بررسی ها نشان می دهد اپل اعداد عالی ۸۰۰ نیت و ۲ نیت را برای حداکثر و حداقل روشنایی صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس  اعلام کرده است که در تست صورت گرفته این دستگاه به حداکثر روشنایی حدود ۸۲۰ نیت دست یافت که حتی در زیر نور خورشید این عدد به ۱۲۰۰ نیت هم می تواند افزایش یابد. از این رو با نمایشگری بسیار روشن روبرو هستید که رنگهای زنده و درخشانی را به همراه قابلیت True tone با دقت بسیار بالایی تفکیک پذیر می سازد. به طوری که کوچکرین تغییر در طیف رنگی را خواهید دید. قابل ذکر است این دقت رنگی حتی در روشنایی ۲ نیت هم قابل مشاهده خواهد بود.

با توجه به بررسی ها انتقادهایی که می توان به صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس وارد کرد ناچ بزرگ آن و نرخ نوسازی صفحه ۶۰ هرتزی می باشد به طوری که این ناچ حسی قدیمی را القا می کند و در زمانی که بیشتر اندروید ها از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قابلی ۱۲۰ هرتز بهره می برند نرخ نوسازی تصویر بهترین آیفون اپل کمتر می باشد. با این وجود کیفیت زیاد ، جزئیات بالا، جذابیت رنگها و روشنایی خیره کننده نمایشگر غیر قابل انکار است.

دوربین توانمند

بررسی ها حاکی از آن است دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس در مقایسه با همه گوشی های موجود در بازار جزو بهترین ها می باشد. این گوشی در پنل پشتی به دوربین های سه گانه مجهز می باشد که شامل دوربین اصلی با حسگر جدید ۱۲ مگاپیکسل واید و دریچه دیافراگم f/1.6 ، لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.2 ،و لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با دریچه دیافراگم f/2.4 هستند و یک سنسور Tof 3D Lidar تشخیص عمق تصویر نیز آنها را همراهی می کند.  دوربین اصلی گوشی این آیفون نسبت به آیفون ۱۲ پرو لنز بزرگتری دارد و طوری طراحی شده که در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو مکس در محیط کم نور به میزان ۸۷ درصد عملکرد بهتری را ارائه دهد.

هر سه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس توان فیلمبرداری ۴k با لرزشگیر سینماتیک و رنج دینامیکی افزوده را دارند. بررسی ها نشان می دهد قابلیت دالبی ویژن اچ دی آر نیز روی هر سه دوربین امکان پذیر می باشد. با دوربین های این گوشی در نور روز می توان عکسهایی با کنتراست بالا،نویز خیلی کم، سفیدی متعادل و رنگهای واقعی را به ثبت رساند. و باید اشاره کرد دوربین تله فوتو از حالت شب پشتیبانی نمی کند ه برای بهره گیری از این قابیلت به دوربین اصلی رجوع می شود.

دوربین سلفی آیفون ۱۲ پرو مکس نیز شامل لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید  با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد که در نور روز عملکردی ۱۰ در ۱۰ را ارائه می دارد. عکسهای ثبت شده با این دوربین جزئیات زیاد و کنتراست بالایی دارند و رنگها طبیعی و نزدیک به واقعیت ثبت می شوندو قابل ذکر است در حالت عمودی عکس ها با این دوربین با رزولوشن ۷ مگاپیکسل ثبت شده و در حالت افقی به ۱۲ مگاپیکسل می رسد.

سخت افزار و نرم افزار

کوپرتینویی ها اولین تراشه ۵ نانومتری گوشی های هوشمند و قدرتمندترین شاهکار مهندسی خود را در آیفون ۱۲ پرو مکس به کار گرفته اند و این آیفون به تراشه A14 مجهز است که در کنار ۶ گیگابایت رم اجازه نمی دهد رقیبی به گردپایش برسد. با آیفون ۱۲ پرو مکس سنگین ترین بازی ها به حدی روان اجرا می شوند که تصور می کنید در حال بازی با یک کنسول هستید. ضمنا سیستم خنک کننده این آیفون نسبت به بقیه بهتر بوده و فریم گوشی تاحدی گرم می شود ولی داغ نمی کند. از نظر نرم افزاری این آیفون از سیستم عامل ios 14 بهره می برد که به پایداری ،بهینگی و عملکرد سریع شناخته می شود.

باتری

یکی از عواملی که موجب قیمت بالاتر این آیفون پرو مکس ۱۲ نسبت به دیگر مدل ها شده است حضور باتری لییوم یونی با ظرفیت ۳۶۷۸ میلی آمپر در آن بوده به طوری که که در تست صورت گرفته در شرایط وبگردی مداوم توانست ۱۰ ساع و ۵۳ دقیقه دوام آورده که از آیفون ۱۲ پرو دو ساعت بیشتر بود. قابل ذکر است باتری آیفون ۱۲ پرو مکس در میان اعضای خانواده اش بیشرین شارژ دهی را ارائه می دهد. اما همانطور که پیشتر اشاره شد شارژری در جعبه گوشی حضور ندارد که طبق ادعای اپل هدف حمایت از محیط زیست بوده است.

از این رو برای استفاده از قابلیت شارژ سریع باید یک شارژر ۲۰ واتی را خریداری کنید که در عرض نیم ساعت ۵۰ درصد باتری را شارژ می کند. ناگفته نماند در پنل پشتی گوشی نیز قابلیتی به نام مگ سیف حضور دارد که از طریق آهنرباهای بکار رفته در آن می توان دستگاه را به صورت بیسیم شارژ کرد.  این شارژر ۱۵ واتی بوده و سرعت کمتری دارد ولی در مقایسه با نسل قبلی شارژرهای بی سیم آیفون دو برابر سرعت دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *