دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کشور تونس و آشنایی با تاریخ، جغرافیا و مکان های گردشگری این کشور

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کشور تونس دارای تاریخچه و موقعیت جغرافیایی استراتژیکی می باشد که اقتصاد آن روز به روز در حال پیشرفت است و در این مطلب سعی داریم شما را با خصوصیات و جاذبه های این کشور آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که تونس از دسته کشور های شمال آفریقا است که به دریای مدیترانه راه دارد و به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد در طول عرصه های مختلف میزبان فاتحان و بازدیدکنندگان زیادی بوده است و همینطور که از نقشه تونس پیداست این کشور به صحرای بزرگ آفریقا هم متصل است و از طریق همین صحرا ساکنان آن با آفریقای مرکزی در ارتباط هستند.

آشنایی با کشور تونس

بهتر است بدانید که کشور تونس در واقع از نظر جغرافیایی در شمال آفریقا واقع شده و به طور دقیق در بخش جنوب غربی دریای مدیترانه واقع شده است و پایتخت آن شهر تونس نام دارد. مساحت کل این کشور حدود ۱۶۳۶۱۰ کیلومتر مربع اعلام شده و بخش های مختلف زمبره، قرنبه و جربه جز جزیره های مهم در این کشور محسوب می شود. زبان رسمی در این کشور عربی اعلام شده که البته در برخی از بخش های این کشور افراد به زبان فرانسوی نیز صحبت می کنند و واحد پول آن نیز دینار اعلام شده است. این سرزمین بسیار قدرتمند ظاهر شده و بخش خدمات در آن از رونق بسیار زیادی برخوردار می باشد. اینطور که شواهد نشان می دهد منابع عالی و اقتصادی تونس به صورت دقیق پیشرفت داشته و عمده ترین محصولات کشاورزی آن شامل زیون و روغن زیتون است که البته غلات و گوجه فرنگی نیز در این کشور بسیار کشت می شود. جالب است بدانید که فرآورده های لبنی نیز بخشی مهمی از اقتصاد تونس محسوب می شوند.

تاریخچه کشور تونس

خلاصه ای از تاریخچه تونس:

توجه داشته باشید که در سده ۷ میلادی اعراب مسلمان حملات خود را به کشور تونس آغاز کردند و آنان سرانجام به فرماندهی عقبه بن نافع بخش هایی از سرزمین تونس را تصرف کرده و شهر قیروان را ساختند. در قرن ۵ دولت شهر کارتاژ وارد این کشور شد و دخالت های امپراطوری روم در تاریخ تونس بسیار دیده می شد. در واقع پس از سقوط امپراطوری روم سرزمین تونس مورد تاخت و تاز برخی از کشور های اروپایی قرار گرفت. سرانجام در سده نوزدهم کشور های فرانسه و بریتانیا شروع به دخالت در امور این سرزمین کردند و حتی کشور فرانسه در طی طب پیمان باردو در سال ۱۸۸۱ سرزمین تونس را مستعمره خود اعلام نمود. اما به تدریج کشور تونس طی پیمان پاریس که در سال ۱۹۵۶ میلادی توسط کشور ها امضا شد توانست تا استقلال کامل خود را به دست بیاورد.

موقعیت جغرافیایی کشور تونس:

سرزمین تونس شمالی ترین کشور قاره آفریقا است که پهناوری آن ۱۶۳.۶۱۰ کیلومتر مربع بوده و دارای ۹۶۵ کیلومتر مرز مشترک با الجزایر و ۴۵۹ کیلومتر مرز مشترک با لیبی است. همچنین درازای کرانه های آن ۱۱۴۸ کیلومتر است و بلند ترین نقطه آن کوه شعانبی با بلندی ۱۵۴۴ متر می باشد. همچنین این کشور در ۳۰ درجه طول و ۳۷ درجه عرض شمالی واقع شده است. در واقع تونس قریب به ۱۱ میلیون جمعیت دارد و از این تعداد حدود ۴۰ درصد از آن ها زیر ۲۴ سال است و قریب به ۵۰ درصد نیز بین ۲۵ تا ۵۴ سال سن دارد و بدین ترتیب ملاحظه می شود که تونس دارای جمعیتی جوان است. نرخ رشد جمعیت در تونس کمتر از یک درصد است و بالغ بر ۴۲ درصد از جمعیت کشور بیکار هستند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که این مردم از دیدگاه نژادی همگن نیستند و آمیزه ای از تیره های گوناگون اند که در طول تاریخ پر فراز و نشیب از آسیا و اروپا به شمال آفریقا کوچ کرده اند. مردمان کرانه های شمالی تونس به سبب مهارپذیر بودن این سامان آمیزه ای از بربرها، فنیقی ها و کارتاژی ها و رومیان هستند و این در حالی است که مردمان بخش های مرکزی و جنوبیتونس بیشتر تبار بربر دارند.

موقعیت جغرافیایی سرزمین تونس

آب و هوای کشور تونس:

سرزمین تونس در واقع سرزمینی گرم و خشک است که بخش درونی آن از بیابان های سنگلاخی و بخش جنوبی آن نیز از شنزار ها پوشیده شده با وجود اینکه کرانه های شمالی آن نسبتا حاصلخیز و پوشیده از جنگل است. در شمال غربی تونس کوه هایی کم ارتفاع یعنی دنباله شرقی رشته کوه های اطلس وجود دارند که بلندای هیچ یک از ۱۵۴۴ متر فراتر نمی روند. همچنین تونس دارای چند دریاچه فصلی زمستانی است که تابستان ها خشک و پوشیده از نمک هستند و با توجه به تاثیر مطلوب دریای مدیترانه و ارتفاع کوه های شمالی از آب و هوای معتدل دریایی برخوردار می باشد و خوش آب و هوایی ترین کشور شمال آفریقا محسوب می شود. در واقع شهر تونس در منطقه ای جلگه ای شرق و شمال شرقی این کشور در انتهای خلیج تونس قرار گرفته و از آب و هوای بسیار معتدل برخودار است.

  •  آرون گروپس

پایتخت و شهرهای مهم:

بهتر است بدانید که کشور تونس دارای پایتخت و شهر های مهمی است که اقتصاد و صنعت آن را شکل می دهد و در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

شهر تونس پایتخت: تونس پایتخت این شهر محسوب می شود که در انتهای خلیج تونس قرار گرفته و دارای مکان های دیدنی زیادی است که اغلب مورد توجه توریست ها قرار می گیرد.

شهر الحمامات: یکی از زیباترین شهر های تنس محسوب می شود که به صورت کلی دارای مکانی شگفت انگیز است و در میان کوه واقع شده است. این شهر یکی از بهترین مکان های گردشگری تونس می باشد که دارای سواحل ماسه ای زیادی است.

شهر های مهم در سرزمین تونس

شهر قیران: قیران در واقع یکی از شهر های تاریخی تونس محسوب می شود که دارای تاریخی بیا مهیجی است. در واقع این شهر برای اولین بار توسط اعراب مسلمان کشف شده و دروازه ورود مسلمانان به آفریقا محسوب می شود.

شهر صفاقس: یکی از زیباترین شهر های کشور تونس است که بر روی بازمانده های دو شهر باستانی رومی احداث شده و مخصوص پرورش زیتون است. در گذشته های دور نیز پایگاه اصلی دزدان دریایی بوده است.

شهر سوسه: شهر سوسه را می توان از شهر های بندری در تونس دانست که مشور به مروارید سواحل است و سومین شهر در این کشور محسوب می شود. سوسه دارای سواحل اعجاب انگیزی است و آب و هوای مناسبی هم دارد.

شهر دوگا: به طور کلی از زیباترین شهر های تونس محسوب می شود که یکی از سالم ترین شهر های این کشور است و دارای آثار باستانی به جا مانده از دوره های گذشته است و معماری قابل توجهی را در خود جای داده است.

شهر حومه السوق: این شهر جز اصلی ترین شهر ها در سواحل جنوب شرقی جزیره جربه محسوب می شود که اغلب ساکنان آن به زبان فرانسه صحبت می کنند و طراحی بسیار زیبایی هم دارد.

شهر مطماطه: مطماطه در واقه یک عجیب در تونس است که توسط تونل ها به هم وصل می شود و بر اساس فرسایش به یک منطقه مشخص در آمده است.

شهر سیدی بو سعید: یکی از شهر های دیدنی در کشور تونس است که دارای دهکده ای آبی رنگ و همینطور فضای گردشگری بسیار زیادی است.

آشنایی با پایتخت کشور تونس

زبان و ادیان:

جالب است بدانید که زبان رسمی تونس عربی استاندارد است اما تونسی ها با گویش ویژه ای از عربی صحبت می کنند که به گویش کاربردی در مالت نزدیک تر است. همچنین زبان فرانسوی نیز در این کشور کاربرد دارد و بر اساس آخرین برآوردی که توسط دولت تونس در سال ۲۰۰۷ میلادی صورت گرفت و به سازمان فرانسه زبان ارائه شد حدود ۶۳ درصد از مردم می توانند به فرانسوی حرف بزنند. به طور کلی دین رسمی مردم تونس اسلام و مذهب تسنن است و حدود ۹۸ درصد مردم تونس مسلمانان و بقیه مسیحی یا یهودی هستند.

فرهنگ مردم:

با توجه به موقعیت استراتژیکی تونس در شمال آفریقا و در کنار دریای مدیترانه این کشور در طول تاریخ ۳ هزار ساله خویش در معرض رفت و آمد تمدن ها و فرهنگ های مختلف قرار گرفته که مهم ترین آن عبارت اند از قرطاجی ها با پایه گذاری یک زن به نام علیسه، رومی ها، مسلمنان یعنی عرب ها، خراسانی ها و ترک ها و اروپایی ها که تونس در سال ۱۸۸۱ میلادی تحت حمایت فرانسه قرار گرفت و به گفته خود تونسی ها این تحت الحمایه بودن بالاترین ضرر را به تونس و مردم زده است. دکتر الهادی البکوش که سابقا نخست وزیر تونس بوده در کتاب اضاعات علی الاستعمار و المقاومه فی تونس و فی المغرب الکبیر که مرکزالنشرالجامعی تونس آن را در سال ۲۰۰۷ چاپ کرده می گوید که درباره ی موفقیت های فرانسه در زمینه ی آموزش در تونس باید گفت که در ۷۰ سال استعمار فرانسوی تعداد اشخاصی که توانستند به آموزش عالی دست پیدا کنند تنها ۳۲۰ نفر بودند یعنی در هر سال چهار دانشجو حضور داشتند. به تدریج تعداد دانشجویان پس از استقلال به ۳۲۰ هزار نفر رسیده است و استعمار فرانسه همیشه از افزایش و گسترش آموزش در تونس می ترسیده و از آن جلوگیری می کرده و این که عده ای خلاف این مطلب را می گویند یک خرافه و اسطوره محسوب می شود.

آشنایی با فرهنگ مردم تونس

جاذبه های گردشگری تونس:

بهتر است بدانید که اموزه کشور تونس به دلیل جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی زیادی که دارد در صدر سایر سرزمین ها قرار گرفته و به همین خاطر در ادامه سعی داریم شما را با برخی از مکان های دیدنی تونس آشنا نماییم:

شهر کارتاژ:

به طور کلی بقایای شهر افسانه ای کارتاژ در پهنه خلیج تونس پراکنده شده و ستون های ویران شده و سر ستون های مرمری با منظره ای بسیار زیبا از مدیترانه احاطه شده اند. در واقع مدیترانه برای این شهر یک منبع ثروت مهم و اساسی محسوب می شود که خود کارتاژ در سومین جنگی که در سال ۱۴۶ پیش از میلاد در گرفت کاملا ویران گشت. شاید این بقایای باستانی در مقایسه با سایر محوطه های تاریخی آفریقای شمالی حرفی برای گفتن نداشته باشند اما قطعا این به معنی گذشتن از ان نیست و اگر به این کشور سفر کردید پیشنهاد می شود تماشای مناظر فوق العاده تپه بیرسا را از دست ندهید.

جاذبه های گردشگری تونس

موزه ملی باردو:

توجه داشته باشید که باردو در واقع مشهورترین مجموعه موزائیک های جهان را در یک کاخ باشکوه در تونس به نمایش می گذارد و در کنار موزه مصری قاهره، موزه باردو یکی از دو تجربه بی بدیل موزه گردی در آفریقای شمالی به شمار می رود. در تک تک اتاق ها، موزایک کاری های دقیق و سرزنده ای که در دل محوطه های کاوشی در سرتاسر تونس بیرون کشیده شده اند به نمایش درآمده و در کنار هم گنجینه ای بی قیمت را تشکیل می دهند. همچنین در طبقه همکف هم می توانید نمایشگاه هایی از دوران نو کارتاژی، مسیحی و اسلامی را تماشا نمایید.

محله سیدی بو سعید:

محله شگفت انگیز سیدی بو سعید به سبک اندلسی ساخته شده و شهرتش را مدیون سه نقاش جوان است که این سه نقاش با نام های پل کله، اوگوست ماکه و لویی ماییه در سال ۱۹۱۴ در این محله زندگی می کردند و زیبایی ساختمان های سفید آن با درهای آبی را روی بوم های خود ثبت کردند. پس از این ماجرا تبدیل به چیزی مشابه پاتوق هنرمندان شد و علاوه بر آن محلی ها نیز اخر هفته خود را در این مکان سپری می کردند. جالب است بدانید که در این محله هیچ جاذبه گردشگری به جز افسون سفید و آبی های سحر انگیز آن نیست و همین امر آن را تبدیل به مکانی دنج و آرام کرده است.

بازدید از محله های قدیمی در تونس

مدینه:

این منطقه پر از ساختمان های قدیمی است که حین گشت و گذار از کوچه های باریک و در هم تنیده اش با آن ها روبه رو خواهید شد. در واقع مدینه یا بافت قدیمی شهر تونس قلب تاریخی آن به حساب می آید. دروازه ورودی اصلی انتهای شهر جدید و شروع شهر قدیم را مشخص می کند و این دروازه باب البحر نام دارد که در سال ۱۸۴۸ ساخته شده است. همچنین در دوران استعمار فرانسه به سازه مذکور دروازه فرانسه می گفتند. هر چند دیوارهای شهر فرو ریخته اند اما در گذشته در دل خود مدرسه ها، مساجد و مقبره هایی با کاشی کاری های باشکوه داشته اند و قطعا غرق شدن در میان کوچه های باریک خود یک تفریح جالب خواهد بود.

مسجد درخت زیتون:

مسجد بزرگ مدینه محلی دیدنی برای برخی از بهترین نمونه های معماری مذهبی کشور تونس می باشد که این مسجد در سال ۷۳۲ میلادی ساخته شد و در قرون بعدی توسط امپراطوری هایی که شهر را فتح می کردند مورد اصلاح و تغییر واقع می شد. هر چند غیر مسلمانان نمی توانند وارد تالار مسجد شوند اما دیدن این شکوه معماری حتی از بیرون نیز بیننده را بی نصیب نمی گذارد و از روی پشت بام مسجد درخت زیتون مناظری ۳۶۰ درجه از کل منطقه دیدنی قابل رویت خواهد بود.

بازدید از مساجد واقع در تونس

کلیسای جامع سن ونسان دو پل:

کلیسای با ابهت سن ونسان دو پل در قسمت جدید شهر قرار داشته و بزرگ ترین ساختمان باقی مانده دوران استعمار فرانسه در تونس محسوب می شود. در واقع سر در ورودی این سازه عظیم نئو رمانسکی باشکوه خاصی انتهای شمالی میدان استقلال را اشغال کرده و در زمان ساختنش در سال ۱۸۹۳ یادمانی از اقتدار فرانسه در این کشور بود و همچنین در داخل این کلیسا می توانید یک مقبره از سرباز های گمنام را مشاهده کنید.

قسمت جدید شهر:

جالب است بدانید که شهر جدید در دوران استعمار فرانسه توسعه یافت و هسته اصلی آن خیابان حبیب بورقیبه یک خیابان عریض با درختان نخل و اکالیپوتوس است که اغلب به سمت شرق امتداد داشته و از میدان استقلال به سمت بندرگاه خواهد رفت. در واقع علاقه مندان معماری بد نیست ساختمان های ترکیبی دوران مستعمراتی و پس از استعمار خیابان بورقیبه را بررسی کنند. همچنین در تقاطع این خیابان با خیابان محمد پنجم میدان آفریقا را می بینید که ساعتی یادمانی به نمادی از دوران مدرن تونس دارد.

مکان های دیدنی تونس

بندر لاگولت:

این بندر غنی در حومه پایتخت قرار داشته و از اهمیت استراتژیک خاصی برخودار بوده است. در زمان حکومت امپراطور کارلوس پنجم اینجا از مهم ترین دارایی های اسپانیا در شرق مغرب به شمار می رفت و از سال ۱۵۷۴ به بعد حاکمان عثمانی دژی که توسط اسپانیا ساخته شده بود را گسترش داده و تقویت کردند. برای گردش در این بندر می توانید دژ های اسپانیایی و عثمانی را کاوش کرده و یا به دورازه آرسنال قدیمی بروید و چنانچه بیشتر به دنبال نسیم دریایی هستید جاده ساحلی فرانکلین روزولت را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *