دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در دوران کرونا کتابخوان شوید!

  • فرهاد هاشمی
  • ۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

از آنجایی که بیماری همه گیر کرونا باعث رواج استراس در میان اغلب جوامع دنیا شده است و استرس می تواند اثرات مخرب بر سلامت جسم و روح جوامع داشته باشد بهترین راهکار جهت مقابله با این معضل کنار آمدن با استرس به کمک روش های سالم است. یکی از این روش ها کتابخوان شدن است!

کتابخوان شوید

به نظر می رسد در این دوران کرونایی به هر کجای دنیا که نگاه می کنیم همه ی مشاغل در حال تعطیل شدن و همه ی حوادث در شرف کنسل شدن هستند اما یک امر هرگز لغو نخواهد شد و آن هم کتاب خواندن است. کتاب خواندن در دوران کرونا می تواند مزایایی فراتر از فواید همیشگی خود داشته باشد اما در حال حاضر با روند افزایش بیماری کرونا و قرنطینه ها آنچه که بیش از ویروس کرونا بر سلامت جسم و روح افراد تاثیر منفی میگذارد استرس و نگرانی ممتد است. استرس برای سلامتی جان خود و یا عزیزانی که در اطرافمان زندگی می کنند به یک امر ثابت در زندگی این روزهای ما تبدیل شده است و این به شدت آزار دهنده می‌باشد.

به عقیده‌ی روانشناسان به طور کلی، استرس چیز بدی نیست. مقدار کمی استرس باعث افزایش هوشیاری، انعطاف پذیری فکر و سازگاری ذهن با شرایط می شود و به ما در انجام وظایف و پذیرش تغییرات کمک می کند. با این حال، هنگامی که استرس به یک حالت ثابت وجودی در درون انسان تبدیل شود یا در زندگی به دلیل یک شرایط خاص استرس را بیش از حد توان خود تجربه کنید به تدریج گرفتار مشکلاتی همچون؛ بهم ریختگی ذهن، بیماری قلبی، ضعف سیستم ایمنی بدن، مشکلات گوارشی و غیره می شود.

این امر در حالی رخ می دهد که با کتابخوان شدن در دوران کرونا نه تنها می توانید بر استرس و مشکلات ناشی از آن غلبه کنید بلکه شرایط تکامل و رشد همه جانبه‌ی خویش را فراهم می کنید. آژانس جهانی سوادآموزی به نقل از تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه ساسکس انجام گرفت، نشان داد که خواندن کتاب باعث کاهش ضربان قلب، شل شدن عضلات، کاهش فشار خون، کاهش تنش و کاهش ۶۸٪ از استرس های مخرب می شود.

چگونه کتاب خواندن به کاهش استرس افراد کمک می کند؟

  •  آرون گروپس

مهم نیست که در جهان چه می گذرد. یک کتاب خوب همیشه می تواند لحظات آرامش بخش و سرگرم کننده ای را برای شما فراهم کند. این امر در حالی رخ می دهد که این روزها ویروس کرونا همه را خانه نشین کرده است. همچنین باعث بروز نگرانی و استرس های مخرب در میان تک تک اعضای جامعه شده است. برای فرار از این استرس ها چه چیزی بهتر از کتاب ها؟! مجموعه‌ی « آوانگارد» همواره معتقد است که کتاب‌ ها مثل فیلم‌ ها خیلی خوش ‌شانس هستند که آدم های متفاوتی آن ها را می خوانند و سلیقه‌ های متفاوتی درباره آن ها ساعت ها حرف می‌ زنند اما در واقع کرونا ویروس، ثابت کرد که این خوش شانسی دو طرفه است!

چرا که کتاب ها قادر هستند در این بحران سخت خانه نشینی و استرس های دنباله دار برای ساعت ها ما انسان ها را از مرز خویشتن و اضطراب های مکرر روزانه رها ساخته و با خود به دنیای متفاوتی که گاهی فراتر از زمان و مکان هستند، بکشانند. فقط کافی است از این فرصت ایجاد شده در خانه نشینی های اجباری استفاده کنیم و در میان هزاران کتاب به دنبال یافتن بهترین ها باشیم.

هر چند که ممکن است یافتن بهترین کتاب ها در این روزها کار چندان ساده‌ای نباشد آنهم با اعمال قرنطینه ها که امکان کاوش در میان قفسه های کتابفروشی را برای ما تا حد زیادی محدود کرده است. بنابراین اولین گزینه ای که به عنوان راهکار به ذهن ما می رسد استفاده از مراکز و یا کتابفروشی هایی است که از وب سایت معتبر برخوردار هستند و خدمات آنلاین دارند. درست است که این روزها فروشگاه های اینترنتی زیادی اقدام به فروش و عرضه ی کتاب های مختلف می کنند اما نکته ی حائز اهمیت اینجاست که آیا این کتابفروشی ها امکان انتخاب بهترین کتاب ها را که با سلایق و طبع شخص سازگار باشد، فراهم می کنند یا خیر؟ چرا که تنها مطالعه‌ی بهترین کتاب ها است که سطح کیفیت مطالعه را تعیین می کنند نه کمیت آنها. به علاوه تنها مطالعه‌ی بهترین کتاب ها هستند که این توانایی را دارند تا ما را به فراتر از مرزهای زمان کنونی خویش برده و برای ساعت ها اوقاتی آرام و لذت بخش را برای مخاطب خود فراهم کنند.

بررسی بهترین کتاب ها با کمک آوانگارد

این حق مخاطب است که با قدم زدن در میان سطرهای کتاب و شناخت و تحلیل آنها بهترین انتخاب را برای خود داشته باشد زیرا کتابخوان ها ارزشمندترین داشته‌ی خود، یعنی زمان و عمر خود را صرف خواندن یک کتاب می کند. بنابراین تنها راه ممکن استفاده از مراکز و یا وب سایت هایی است که ضمن معرفی بهترین کتاب های روز دنیا، امکان بررسی آن را برای مخاطبان فراهم می کنند. مثل  معرفی کتاب های برتر در آوانگارد  که مخاطب این توانایی را خواهد داشت که در میان مجموعه  کتاب های مختلف، بهترین را انتخاب کرده و به خواندن آن مشغول شود. چه بسا مطالعه‌ی چنین کتاب هایی است که در این دوران سخت کرونایی می تواند لحظات آرام بخش و به دور از هرگونه استرس را برای ما فراهم کنند.

اهمیت تبادل نظر در مورد کتاب ها در زمان کرونا

هنگامی کتاب خواندن در انسان ها موثر واقع خواهد شد که آنها بتوانند آنچه را که از کتاب ها آموخته اند با دیگران به اشتراک بگذارند و نظرات دیگران را در مورد آنچه که خوانده اند، بشنوند. ایجاد و استفاده از همین فضای بحث و تبادل نظر است که موجب شکل گیری افکار، عقاید، امیدها، علایق جدید و غیره می شود. همچنین این تبادل نظرهاست که شرایط رشد و تکامل انسان ها را فراهم می کنند. لازم است بدانید که اهمیت تبادل نظر و شنیدن بررسی ها در مورد یک کتاب چه بسا ارزشمندترین نقطه عطف مطالعه ی آن محسوب می شود. بنابراین هدف اصلی مجموعه‌ی آوانگارد معرفی و بررسی کتاب ها و سپس گفتگو در مورد آنها است. چرا که ما آدم‌ ها تنها به واسطه حرف زدن است که به یکدیگر نزدیک تر می‌ شویم و چه چیز می تواند بهتر از حرف زدن و گفتن درباره‌ی خواندنی‌ ها باشد!

 خبر خوب ما به شما این است که شما برای لذت بردن از معرفی و بررسی یک کتاب مجبور به شکستن قرنطینه های کرونایی و به خطر انداختن سلامت خود نیستند. آوانگارد با توجه به این مهم و با عملی نمودن این رویکرد درباره خواندنی ها حرف می‌ زند و از آن کتاب ها و نوشته ‌هایی می‌ گوید که فهم مشترک عمیق ‌تر و جذاب تری را برای خوانندگان به وجود آورده‌ اند.

در پایان بهتر است با تعدادی دیگر از مزایای کتابخوان شدن در دوران کرونا آشنا شوید مهمترین آنها عبارت‌اند از:

کتاب خواندن در دوران کرونا می تواند تا چند روز بعد از مطالعه نیز بر روی مغز شما تأثیر آرامش بخش داشته باشد، بنابراین حتی خواندن برای مدت زمان کوتاه می تواند برای سلامت روان شما در دراز مدت مفید باشد.

استرس های طولانی مدت باعث اختلال خواب و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعه به شما کمک می کند خواب بهتری داشته باشید همچنین در این دوران پر استرس، از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *