دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیماری روزئولا در کودکان و نوزادان و آنچه درباره آن باید بدانید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری روزئولا یا سرخ جوش نوعی بیماری واگیردار بوده که در کودکان زیر دو سال شایع می باشد و با علائمی همچون تب و نقطه های صورتی یا قرمزی که بر روی شکم کودک نمایان می شود همراه می باشد.

یکی از انواع بیماری های ویروسی که در بین کودکان شایع می باشد روزئولا بوده که اغلب تا دو سالگی کودکان را درگیر کرده و دارای علائم مشخصی می باشد و به عنوان بیماری ششم نیز شهرت دارد. این نوع عارضه از دسته بیماری های هرپسی بوده که با تب و راش پوستی همراه می باشد، در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به منظور شناخت و آگاهی شما عزیزان در رابطه با علائم این بیماری و نحوه درمان آن به بررسی یپردازیم.

بیماری روزئولا در کودکان

این بیماری خفیف و شایع در واقع به وسیله نوعی ویروس به نام هرپس سیمپلکس از خانواده ویروس تبخال بوجود می آید و حالت مسری دارد که در بین کودکان کم سن و سال از راه بزاق یا ذرات تنفسی به طور مثال هنگامی که یک کودک مبتلا به ویروس سرفه یا عطسه می کند، در فضا پخش شده و منتقل می شود. بیماری روزئولا عفونت های مختلفی همچون آبله مرغان، تبخال یا زونا را به همراه ندارد و کودکی که به این عارضه ابتلا یافته تنها چند روز ناخوش و بی حال بوده و یا این که اثرات این بیماری به حدی ضعیف و ناچیز بوده که عفونت ایجاد شده قابل تشخیص نمی باشد.

نشانه های اصلی عارضه روزئولا

این نوع عارضه به طور معمول با تب آغاز شده و بعد از آن بدن کودک دچار دانه های قرمز پوستی می شود که البته در بعضی از کودکان طیف گسترده ای از نشانه های بیماری را در بر می گیرد که می توان به ایجاد جوش و دانه های ریز، تب شدید، کم شدن اشتها، ورم کردن پلک ها و اسهال خفیف اشاره کرد.

به طور کلی روزئولا عارضه ای جدی نبوده ولی در صورتی که همراه با تب خیلی شدید باشد امکان دارد که باعث تشنج شود و همچنین می تواند برای فرد خطرناک باشد. به طور معمول هنگامی که درجه تب کاهش می یابد راش های پوستی شروع به رشد می کنند. این جوش ها در قسمت پشت به وجود آمده و امکان دارد که جاهای دیگر بدن همچون بازوها، گردن، سرو پاها و صورت را درگیر کند. این برجستگی های قرمز یا صورتی رنگ که تقریبا صاف هستند زمانی که به آن ها فشار وارد می شود تبدیل به نقاط سفید رنگ شده و احتمال دارد که یک هاله نوری در پیرامون آن شکل گیرد.

روش های درمان روزئولا

بهتر است بدانید که بیش از ۹۵ درصد کودکان تا سن دو سالگی دچار این بیماری می شوند و از آنجایی که واگیردار بوده این نوع عفونت از طریق عطسه یا سرفه کردن و همچنین صحبت کردن به صورت قطره های کوچکی در هوایی که دیگران نفس می کشند انتشار یافته که همین امر سلامتی دیگران را به خطر می اندازد. همینطور زمانی که این قطره های کوچک بر روی سطوح مختلف می نشینند امکان دارد که کودک آن سطوح را لمس کند و سپس آن را به داخل دهان یا بینی خود ببرد که بدین ترتیب به این عفونت ابتلا پیدا می کند.

  •  آرون گروپس

راه های درمان روزئولا

وقتی که کودک در اثر این بیماری دچار تب شدیدی می شود می تواند آن را به دیگران انتقال دهد و زمانی که راش پوستی پدیدار شد دیگر در فضا منتشر نخواهد شد. این نوع بیماری به طور معمول حدود ۳ الی ۵ روز ادامه دارد و به هیچ گونه درمان مخصوصی نیاز ندارد و داشتن استراحت کامل، خوردن مایعات مختلف و همچنین استفاده از داروهای تب بر روش های مناسب و رایجی برای درمان این عارضه هستند.

دلایل بروز بیماری :

دو نوع ویروس شایع که در ارتباط با یکدیگر می باشند به نام ویروس هرپس انسانی نوع ۶ و نوع ۷ موجب مبتلا شدن فرد به این نوع بیماری می شوند. این نوع ویروس ها در واقع از خانواده ویروس های هرپس سیمپلکس یا تبخال می باشند ولی باید بدانید که این دو موجب بروز تبخال و عفونت های قسمت تناسلی نمی شوند.

علل بیماری روزئولا

نشانه های عارضه روزئولا :

در صورتی که کودک در مجاورت فردی که مبتلا به ویروس روزئولا می باشد قرار بگیرد دچار این نوع بیماری می شود. به طور معمول حدود یک الی دو هفته زمان می برد تا نشانه های روزئولا نمایان گردد. البته ممکن است که کودک به روزئولا مبتلا شود ولی نشانه های آن به حدی کم باشد که قابل تشخیص نباشد. در ادامه به شرح این علائم پرداخته ایم.

تب :

این نوع بیماری به طور معمول همراه با تب شدید و کاملا ناگهانی می باشد. بعضی از کودکان امکان دارد که دچار علائمی همچون سرفه، گلو درد و آبریزش بینی شوند. احتمال دارد که کودک در قسمت گردن خود در ناحیه غده های لنفاوی دچار ورم شود. معمولا تب حدود ۳ الی ۵ روز امکان دارد که طول  بکشد.

دلایل بروز عارضه روزئولا

راش پوستی :

زمانی که تب کاهش پیدا کرد راش های پوستی ظاهر خواهند شد. پدیدار شدن راش همیشه رخ نمی دهد. راش در واقع حاوی نقطه هایی با رنگ صورتی و به شکل کوچک می باشد. این لکه ها به طور معمول حالت سطحی دارند ولی بعضی مواقع امکان دارد که حالت برجسته داشته باشند. در بعضی از موارد یک حلقه سفید رنگ اطراف لکه ها بوجود می آید. راش ها اغلب بر روی قسمت قفسه سینه، شکم و کمر نمایان می شوند و بعد به قسمت بازوها و گردن انتقال می یابند. امکان دارد که در قسمت دست و پا نیز ظاهر شوند. راش ها به طور همیشگی همراه با خارش و یا ناراحتی نیستند و امکان دارد که حدود چند ساعت الی چند روز پیش از ناپدید شدن طول بکشد. از دیگر نشانه های روزئولا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اسهال خفیف
  • کم شدن اشتها کودک
  • احساس خواب آلودگی
  • حس تحریک پذیری
  • ورم کردن پلک ها
  • گلو درد
  • ورم کردن غده های لنفاوی
  • سرفه
  • آبریزش بینی

نشانه های اصلی روزئولا

درمان عفونت روزئولا :

بهتر است بدانید که هیچ نوع درمان مخصوصی برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری همانند دیگر بیماری های ویروسی تنها باید دوران خود را سپری کند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید اطمینان یافتن از استراحت کافی کودکتان است. همچنین باید مطمئن شوید که کودکتان به اندازه لازم مایعات مصرف می کند تا بدین گونه از کم آبی بدن او جلوگیری نمایید.

در صورتی که احساس می کنید فرزندتان وضعیت بدی دارد می توانید به پزشک مراجعه نمایید و طبق توصیه او به منظور کاهش تب فرزندتان به او استامینوفن اطفال بدهید و یا در صورتی که کودک نزدیک به شش ماهه می باشد امکان دارد که پزشک برای او ایبوپروفن تجویز نماید. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ موقع یه کودکتان آسپرین ندهید. این دارو امکان دارد که باعث ایجاد سندروم ری شود که یک نوع اختلال مرگ آور می باشد. روش دیگری که می توانید به وسیله آن تب کودکتان را پایین آورید این است که یک اسفنج خیس شده با استفاده از آب ولرم را برداشته و بر روی بدن کودک بکشید و یا این که او را در حمام آب ولرم بشویید.

روش های بهبود و درمان روزئولا

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با علل و دلایل بیماری روزئولا و روش های درمان آن آشنا کردیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشد و توضیحات بیان شده برایتان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *