دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زیاد شیر خوردن نوزاد چه دلیلی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

الگوی شیر خوردن نوزادان نسبت به یکدیگر متفاوت می باشد و ممکن است که برخی از نوزادان در دوران شیردهی برخلاف تصور مادران تعداد دفعات بیشتری میل به شیر خوردن داشته باشند و حتی بدون احساس گرسنگی شروع به شیر خوردن کنند. زیاد شیر خوردن نوزاد امکان دارد به دلایل مختلفی باشد ولی این امر احتمال دارد بر روی سلامت کودک تاثیر بگذارد و مادران را دچار نگرانی نماید.

یکی از مسائلی که در دوران شیردهی امکان دارد مادران با آن رو به رو شوند شیر خوردن نوزاد به صورت مکرر و مداوم است که می تواند بدون علت یا همراه با دلیل باشد. با توجه به اهمیت شیر خوردن نوزاد ممکن است که این موضوع برای برخی مادران استرس زا و نگران کننده باشد که در همین زمینه سعی داریم به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان در رابطه با موضوع زیاد شیر خوردن نوزاد و علت و عوارض آن به بررسی بپردازیم.

علت زیاد شیر خوردن نوزاد

همانطور که می دانید منبع اصلی و مهم تغذیه نوزاد شیر مادر می باشد که از این طریق تمامی نیازهای او برطرف شده و از بیماری های مختلفی مصون می ماند. شاید به تصور برخی از افراد شیر دادن نوزاد کار بسیار راحت و ساده ای باشد ولی گاهی اوقات زیاد شیر خوردن نوزاد به دلیل علاقه زیاد او به مکیدن و در آغوش گرفتن ممکن است که باعث خستگی و استرس مادران و نیز تاثیر منفی استرس بر شیر مادر شود.

علل مهم زیاد شیر خوردن نوزاد

بهتر است بدانید که معده نوزادان خیلی کوچک بوده و به اندازه یک گردو می باشد بنابراین احتمال دارد به تعداد دفعات زیادی احتیاج به شیر خوردن داشته باشند به طوری که در ماه اول ممکن است هر دو الی سه ساعت یک مرتبه یعنی در طول روز حدود ۸ الی ۱۲ مرتبه شیر بخورند. این روند با بزرگ تر شدن نوزاد کاهش پیدا کرده و هر دفعه نوزاد مدت زمان کمتری شیر می خورد چرا که ذهن و حواس او به میزان بیشتری با پیرامون او درگیر شده و در نتیجه از شیر خوردن منحرف می گردد.

علل اصلی شیر خوردن مکرر کودک

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شیر دادن به نوزاد تنها به خاطر سیر کردن نوزاد و تامین نیاز های او نمی باشد بلکه مواردی دیگر همچون آرامش، صمیمیت، اطمینان خاطر، نزدیکی و عشق را به دنبال دارد. بهتر است بدانید که رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد در دوره شیردهی به نوعی موجب احساس امنیت روانی کودک در زمان بزرگسالی خواهد شد. همینطور باید بدانید که شیردهی به عنوان روشی برای کم کردن اضطراب و درد در کودکان شناخته می شود، بنابراین اگر فکر می کنید کودک نباید خیلی زود گرسنه شود باید در نظر داشته باشید که کودک برخی مواقع به جای شیر به خود مادر احتیاج دارد.

به منظور این که بدانید در چه مواقعی باید به نوزاد خود شیر بدهید باید نشانه های گرسنگی نوزاد را بشناسید و آن ها را زیر نظر بگیرید. شیردهی مداوم امکان دارد که گاهی اوقات نشان دهنده کمبود شیر مادر و ناکافی بودن آن برای رفع نیازهای کودک باشد ولی در صورتی که پوشک کودکتان در حد کافی خیس می شود و از لحاظ وزن و رشد جسمی در حد خوبی می باشد در این صورت شیردهی زیاد نمی تواند حاکی از وجود یک نوع مشکل باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علل مهم تقاضای مکرر شیر خوردن نوزاد

نشانه های اولیه گرسنگی :

  • کودک لباس یا ملافه را در دهان خود قرار داده و مزه می کند و همچنین زبان خود را حرکت می دهد.
  • نوزاد دست هایش را به سمت دهان نزدیک می کند.
  • دست هایش را به شکل نامنظمی به اطراف تکان می دهد.
  • کودک سر خود را به سمت صدای مادر حرکت داده و سپس دهان خود را باز می کند.
  • اگر به نشانه های گفته شده توجه نداشته باشید تعداد حرکات او شدیدتر می شود.
  • نوزاد نق می زند و شروع به گریه کردن می کند.

نشانه های دیر رس گرسنگی :

  • نوزاد قسمت ابروها و پیشانی اش را در هم کشیده و دچار آشفتگی می شود.
  • قسمت دهانش را با استفاده از دست های مشت کرده کاوش می کند.
  • کودک دهان را به طور کامل از هم باز می کند و به حالت خیلی عصبانی سرش را به این سو و آن سو حرکت می دهد و سپس بازوهایش را خم می کند و پاهای خود را مثل حرکت پا زدن دوچرخه تکان می دهد.
  • نوزاد دست به گریه می زند.

دلیل تقاضای مکرر شیر خوردن نوزاد

علل شیر خوردن مکرر نوزاد

دلایل زیادی وجود دارد که باعث زیاد شیر خوردن نوزاد می شود و هر کدام از آن ها نقشی در این زمینه دارند. در ادامه به موراد مهمی از آن اشاره خواهیم کرد.

احتیاج نوزاد به بغل و در آغوش گرفتن :

یکی از مهمترین و اصلی ترین احتیاجات نوزاد تازه به دنیا آمده تماس داشتن با مادر و در آغوش گرفته شدن است و باعث بوجود آمدن ارتباط عمیق عاطفی بین آن ها می شود و در مواردی همچون بالا رفتن میزان حجم شیر مادر، احساس امنیت روانی، بالا رفتن میزان هوش نیز تاثیرگذار می باشد و همینطور در تشکیل اعتماد به نفس و بالا رفتن میزان عزت نفس نوزاد در آینده او کمک کننده خواهد بود. به طور کلی طبق تحقیقات پزشکی به عمل آمده نوزادانی که تماس پوستی زیادی از لحظه تولد با مادر خود دارند دستگاه ایمنی و سیستم دفاعی قدرتمندتر و قوی تری دارند.

دلایل اصلی زیاد شیر خوردن کودک

تمایل به مکیدن :

از مهم ترین دلایل شیر خوردن مکرر نوزاد میل به مکیدن و حس خوب شیر خوردن است. نوزادان تا نزدیک سن دو سالگی از نظر تغذیه ای و حس عاطفی به شیر مادر وابستگی دارند و گاهی اوقات این علاقه موجب حس ولع نوزاد در شیر خوردن و پر خوردن آن می شود. با توجه به این که وابستگی بیش از حد کودک به شیر خوردن بخصوص در طول شب و میل نوزاد به بودن پستان مادر در دهانش به ویژه با شروع در آمدن دندان های شیری می تواند به گونه ای سبب خراب شدن سریع دندان ها و همینطور باعث به هم ریختن آرامش مادر شود. پیشنهاد می شود که کم کم و با بالا رفتن سن نوزاد مقدار شیر خوردن او را کاهش دهید.

دلایل زیاد شیر خوردن نوزاد

وجود مشکلات قلبی مادرزادی

در موارد کمی دلیل شیر خوردن مکرر نوزاد وجود ناراحتی های قلبی و کم بودن توان جسمی و خسته شدن زود هنگام نوزاد می باشد. در کودکانی که با چنین عارضه ای به دنیا می آیند کودک شیرخوار به علت خسته شدن سریع پس از مدت کمی شیر خوردن خسته می شود و سپس به خواب فرو می رود و در مدت کوتاهی به خاطر این که به خوبی سیر نشده است بیدار می شود و مجددا درخواست خوردن شیر می کند. مشکلات قلبی مادرزادی به طور کلی بخاطر ناقص بودن دیواره قلب می باشد و هر چه در مدت زمان سریع تری شناسایی شود در نتیجه خیلی راحت درمان شده و در آینده با مشکلات کمتری رو به و خواهد شد.

ناکافی بودن میزان شیر مادر :

یکی از دلایل تقاضای مکرر نوزاد برای شیر خوردن کم بودن میزان شیر مادر و سیر نشدن کامل نوزاد است. متناسب با سن کودک مقدار شیر مورد احتیاج او تفاوت دارد. به طور کلی کودکان از دو تا سه روزگی تا حدود یک ماهگی باید نزدیک ۸ الی ۱۲ بار در طول روز و هر دفعه به میزان حداقل ۱۵ دقیقه شیر بخورند و نیاز است که بگذارید تا هر زمانی که او میل به خوردن دارد به کارش ادامه دهد و پس از آن تا حدود ۶ ماهگی از تعداد مراتب شیردهی کم کم بکاهید. به منظور این که اطمینان حاصل نمایید احتیاج روتین کودک به وسیله شیر تامین می گردد به نمودار رشد کودکتان نسبت به وزن اولیه او توجه نمایید و از شیوه های زیاد کردن شیر مادر بهره بگیرید.

علل درخواست مکرر شیر خوردن نوزاد

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با دلایل زیاد شیر خوردن نوزاد به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *