دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا خوردن ماکارونی در دوران شیردهی مجاز است؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

از جمله مواد غذایی که دارای نشاسته زیادی می باشد ماکارونی بوده که برای تمامی افراد و گروه های سنی و حتی مادران شیرده مناسب می باشد. مصرف ماکارونی در دوران شیردهی همانند دیگر مواد غذایی باید کاملا بادقت و به صورت متعادل باشد چرا که امکان دارد بر روی سلامت کودک تاثیر بگذارد.

مصرف ماکارونی در دوران شیردهی

ماکارونی جز دسته ای از مواد غذایی بوده که دارای اسید فولیک می باشد و به نوعی فیبر و آهن مورد احتیاج بدن را تامین می کند به همین دلیل مصرف آن برای مادران شیرده مناسب می باشد. خوردن ماکارونی در دوران شیردهی و قرار دادن آن در برنامه غذایی مادران بسیار مفید بوده و از این طریق مادران می توانند انواع مواد موردنیاز بدن خود را بدست آورند اما باید توجه نمود در مصرف آن نباید زیاده روی کرد چرا که احتمال دارد باعث نفخ و دل درد در نوزاد شود.

مضرات استفاده از ماکارونی برای مادران شیرده

با توجه به این شیر مادر در دوره شیرخوارگی نوزاد به ویژه در شش ماهه اول زندگی او اهمیت فراوانی دارد بنابراین مادران شیرده باید توجه داشته باشند که نوع تغذیه آن ها باید به گونه ای باشد که از تمام مواد غذایی سالم و مفید به صورت متعادل و مناسب استفاده نمایند چرا که رشد و تکامل کودک با نحوه تغذیه مادر در ارتباط است و هر گونه افراط و زیاده روی در خوردن مواد غذایی باعث به خطر افتادن سلامت او و فرزندش خواهد شد.

ماکارونی و نان های سبوس دار منابعی سرشاری از مواد معدنی می باشند و همچنین در تولید انرژی نیز نقش بسزایی دارند. گندمی که در ماکارونی وجود دارد از گندم سفید یا خالص درست شده است که مثل نان سبب ایجاد نفخ و گاز در معده کودک می شود. علت این امر وجود گلوتن در ماکارونی است که باید برای جلوگیری از آن سعی کنید از ماکارونی بدون گلوتن استفاده نمایید، ولی این نوع ماکارونی نیز بخاطر میزان فیبر و گندمی که دارد موجب تولید گاز می شود و در نهایت مصرف آن در شیردهی سبب دل درد در کودکان شده اما دلیل علمی این موضوع تاکنون ثابت نشده است.

روش مصرف ماکارونی در دوره شیردهی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مقدار مصرف ماکارونی در شیردهی :

بهتر است بدانید که هر لیوان ماکارونی دارای حدود ۴۰ گرم کربوهیدرات می باشد که ناراحتی خاصی برای بدن بوجود نخواهد آورد ولی استفاده بیش از اندازه آن می تواند همانند هر ماده دیگری برای بدن مشکل ایجاد نماید. به همین خاطر مادران شیرده باید در خوردن این نوع ماده غذایی تا حد امکان تعادل را رعایت نمایند.

شرایط استفاده از ماکارونی در دوره شیردهی :

اولین گام انتخاب کردن نوع ماکارونی می باشد که باید تا جایی که امکان دارد از ماکارونی های غنی شده با ویتامین های مختلف و ماکارونی های قهوه ای که دارای مقدار سبوس زیادی می باشند استفاده کنید. همینطور سعی کنید به نمونه آردی که ماکارونی از آن درست شده است توجه نمایید، به عنوان مثال در بعضی از واحدهای تولیدی ماکارونی از آرد حبوبات تهیه می شود که دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات مقاوم می باشد که در واقع جذب آن خیلی کمتر از ماکارونی های دیگر می باشد.

نحوه مصرف ماکارونی در دوره شیردهی

خواص استفاده از ماکارونی :

بهتر است که مادران شیرده در برنامه غذایی خود غلات کامل همچون نان کامل گندم، بلغور جو، ماکارونی و دیگر غلات را قرار دهند. از سویی دیگر اسید فولیک ماده ای مفید در شیر مادر است که کودک نیاز ویژه ای به آن دارد و همینطور برای سلامتی مادر نیز مورد نیاز است. ماکارونی غنی شده سرشار از اسید فولیک می باشد و همچنین می توان گفت خواص ماکارونی دارای مقادیر زیادی آهن و فیبر می باشد.

مضرات استفاده از ماکارونی :

در بعضی اوقات مادران شیرده از تاثیرات مصرف ماکارونی در دوره شیردهی که باعث ایجاد نفخ و دل درد کودک شده سخن به میان می آورند ولی در عوض مادرانی هستند که بی تاثیر بودن این ماده غذایی را تایید می کنند، در واقع می توان گفت هنوز به طور قطعی این موضوع اثبات نشده است.

شرایط استفاده از ماکارونی برای مادران شیرده

نحوه مصرف ماکارونی در دوره شیردهی :

  • پیش از این که ماکارونی بخورید سعی کنید که حتما یک بشقاب سالاد که دارای کلم بروکلی، کاهو و … می باشد میل نمایید.
  • در کنار استفاده از ماکارونی از گوشت های کم چربی همچون مرغ، ماهی یا تن ماهی استفاده نمایید.
  • تا جایی که امکان دارد در گوشت خود از لیمو نیز استفاده کنید تا بدین وسیله جذب آهن غذا افزایش پیدا کند.
  • بهتر است که در هنگام تهیه ماکارونی از کرم و خامه استفاده نکنید.
  • تا جایی که امکان دارد از پنیر بخصوص پنیرهای پرچرب در تهیه ماکارونی استفاده نکنید.
  • به منظور این که بتوانید میزان کالری این غذا را کنترل نمایید بهتر است که درون آبی که برای جوشاندن ماکارونی بکار می برید فقط از مقدار کمی نمک استفاده نمایید و همچنین به این آب روغن نیفزایید چرا که روغن بیش از حد موجب بالا رفتن میزان کالری و سنگین شدن غذا و در پی آن ناراحتی های گوارشی را به دنبال دارد.

شیوه مصرف ماکارونی در دوره شیردهی

  • در هنگام درست کردن ماکارونی از سبزیجاتی همچون جعفری و نعناع استفاده نمایید.
  • توجه داشته باشید که با افزودن فلفل درون سس ماکارونی می توانید موجب خوشمزه شدن طعم و بالا رفتن میزان متابولسم بدن شوید.
  • سعی کنید که به منظور شدت یافتن فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی از ماکارونی های غنی شده با ویتامین B استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می توانید به منظور بالا رفتن میزان پروتئین غذا هبه جای استفاده از گوشت از سویا استفاده نمایید.

روش مصرف ماکارونی برای مادران شیرده

موارد منع استفاده از ماکارونی :

  • خوردن ماکارونی برای افراد دیابتی به هیچ عنوان مناسب نمی باشد چرا که مصرف آن خیلی سریع میزان قند خون را بالا برده و آن ها قادر به ثابت نگه داشتن حد ثابت آن در زمان معین نیستند.
  • مصرف ماکارونی در دوران شیردهی برای مادرانی که اضافه وزن دارند به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.
  • در صورتی که در جایگاه یک خانم شیرده به بیماری سلیاک دچار هستید، مجبور هستید که از مصرف ماکارونی در این دوره حساس دوری کنید.
  • توجه داشته باشید در افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند بالا بودن میزان قند خون موجب تولید کلسترول می شود که همین امر موجب بدتر شدن حال این بیماران می گردد.
  • از آنجایی که مقدار گلوتن موجود در ماکارونی زیاد بوده و در صورتی که مادر شیرده در زمان هضم نمودن گلوتن کمبودهایی در بدن داشته باشد باید سعی کند که از مصرف آن دوری کند.

مصرف ماکارونی در دوران شیردهی

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با نحوه مصرف ماکارونی در دوران شیردهی و خواص و مضرات آن آشنا ساختیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *