دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل کاشت گل رز در گلدان و راهنمای پرورش این گیاه دوست داشتنی

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت گل رز در گلدان چندان سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت، پرورش و نگهداری این گیاه زیبا بپردازید با ما همراه باشید.

به طور کلی گل رز یک گیاه گل دار چند ساله محسوب می شود که دارای بیش از ۳۰۰ گونه و انواع مختلفی است. در واقع کاشت گل های رز در گلدان به گونه ای است که می توانند بوته ای، دنباله دار و یا ایستاده رشد کنند و اغلب خارهایی تیز داشته باشند. توجه داشته باشید که اندازه و شکل گل ها کاملا متفاوت است به گونه ای که معمولا گل های رز بزرگ هستند و جذابیت ویژه ای خواهند داشت.

کاشت گل رز در گلدان

بهتر است بدانید که بسیاری از گونه های مختلف گل رز می تواند در فضای گلدان به خوبی رشد کنند و به همین خاطر شما می توانید یک گونه با رنگ و اندازه دلخواه خود که با فضای شما مناسب است را انتخاب نمایید و اقدام به کاشت آن در فضای گلدان نمایید. در واقع دو نوع از گل های رز که به خوبی در گلدان رشد می کنند عبارت اند از رز مینیاتوری و رز پاسیویی که بایستی آن ها را در یک گلدان حدود ۳۵ سانتی متری با سوراخ دارای زهکشی ایده آل کشت نمایید و همچنین اگر گلدان مورد استفاده بزرگ تر باشد قطعا بهتر عمل خواهد کرد. توجه داشته باشید که برای پر کردن گلدان با خاک بهتر است خاک مخصوص گل رز را از بازار تهیه نمایید و با خاک مخصوص گلدان پر کنید. توصیه می شود که عمل تعویض گلدان این گیاه را هر ۳ مرتبه یک مرتبه انجام دهید. به طور کلی از جمله مزیت های پرورش گل رز در گلدان این است که نیازی به فضای زیاد ندارید و لازم نیست حتما باغچه داشته باشید تا از زیبایی گل رز لذت ببرید. حتی در فضای آپارتمان که نورگیر، تراس یا بالکن کوچکی داشته باشید می توانید به راحتی گلدان گل رز را در آن پرورش دهید. زمانی که گل رز را در گلدان پرورش می دهید در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوا و یا سوختن گل در زیر تابش شدید آفتاب می توانید گلدان را به مکان بهتری انتقال دهید. معمولا پرورش گل رز در گلدان برای بسیاری از افراد عاشق گل و گیاه بسیار ایده آل خواهد بود.

چگونگی کاشت گل رز در گلدان

دستورالعمل کشت گل رز:

توجه داشته باشید که رز یکی از زیباترین و معطر ترین گل هایی است که در تمام جهان طرفداران زیادی دارد و در اغلب کشور ها به صورت خودرو رشد می کند. در واقع این گیاه زیبا دارای انواع و گونه های مختلفی است که می توانید آن ها را برای زیباتر شدن محوطه خانه تان در باغچه کشت نمایید و یا در یک گلدان در خانه از آن ها مراقبت نمایید. برخلاف تصور عموم مردم کاشت و نگهداری از گل رز کار سختی نیست و به راحتی می توانید این گیاه زیبا و خوش عطر را پرورش دهید. تنها کافی است در هنگام کاشت آن از کیفیت خاک اطمینان حاصل کنید و برای کاشت گل رز از خاک زهکشی شده و حاصلخیز استفاده نمایید.

به طور کلی روش کاشت گل رز در گلدان بسیار ساده است و تنها باید حواستان باشد که بین گیاهان فضای خالی کافی وجود داشته باشد زیرا این امر شیوع حشرات و بیماری ها را در بین آنان کم می کند. معمولا بین رز های استاندارد حدود ۶۰ سانتی فضا لازم است و اگر رز شما کوچک تر باشد قطعا این فضا نیز کمتر خواهد شد.

زمانی آبیاری بستر گیاه اغلب بایستی پای رز را آبیاری کنید و همچنین لوله های آبرسانی قطره ای برای آب رسانی عالی هستند و ضمن اینکه در مصرف آب صرفه جویی می شود.

تا می توانید شاخ و برگ گیاه را خشک نگه دارید زیرا این کار باعث کاهش بیماری در رز خواهد شد.

  •  آرون گروپس

یک لایه ۳ الی ۴ سانتی متری از مالچ هم پای گیاه بریزید زیرا مالش مانع از رسیدن نور به زمین و رویش گیاهان در اطراف رز می شود و در نتیجه در روند کاشت گل رز ریشه هایی سالم و خوب خواهید داشت.

توصیه می شود که پای رزها در اوایل بهار و تابستان کود بریزید و اگر دوست دارید به شکوفه دهی ادامه دهد بایستی اواسط تابستان هم کوددهی را انجام دهید اما در اواخر تابستان و طی پاییز روند تغذیه را قطع نمایید زیرا ساقه ها در طی زمستان ضعیف می شوند و کود می تواند آسیب زننده باشد.

لازم است تا گلبرگ های رز را هر چند وقت بچینید زیرا انجام این کار جوانه های تازه را تحریک خواهد کرد و ریسک بیماری را کاهش می دهد. در واقع هرس کردن نیز برای گیاه ضروری خواهد بود زیرا با این کار می توان چوب های مرده را جدا و حرکت جریان هوا را در گیاه تقویت نمود.

دستورالعمل پرورش گل رز

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل رز:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل رز پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

به طور کلی گل رز برای رویش بهتر نیاز به رطوبت و آبیاری کافی دارد اما بهتر است آبیاری این گیاه اغلب بیشتر در اول صبح و به صورت عمیق انجام شود و خاک گلدان به صورت کامل از آب سیراب شود. البته دقت داشته باشید که گیاه را غرقابی نکنید زیرا به تدریج با پوسیدگی های ریشه رز مواجه خواهید شد.

آبیاری مورد نیاز بستر گیاه رز

نور کافی و دمای مناسب:

جالب است بدانید که گل رز علاقه زیادی به نور دارد و به همین خاطر جزء گیاهان نور پسند محسوب می شود و به همین خاطر بایستی آن را در یک محیط کاملا آفتابگیر قرار دهید. همچنین دما نیز موردی است که تنظیم آن در رشد بهتر گل رز تاثیر خواهد داشت و بازه دمایی مفید و ایده آل برای رویش بهتر گیاه را می توان بازه بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد دانست.

خاک و کوددهی:

در روند کاشت گل رز برای رشد ایده آل نیاز به خاکی حاصلخیز، خیلی عمیق و با زهکشی مناسب دارد که می توانید با اضافه نمودن مواد آلی بر روی خاک حاصلخیزی آن را دو چندان نمایید.

خاک غنی برای بستر گیاه رز

همچنین علاوه بر این خاک ترکیب شده با خاک باغچه و ماسه شسته شده به همراه پرلیت و کود حیوانی بهترین نوع خاک برای رشد رز ها خواهد بود. برای آشنایی با نحوه دفع آفات گل رز و همچنین تکثیر گل رز با سیب زمینی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *