دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پوست شدن سر نوزاد

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ فروردین ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که پوست شدن سر نوزاد دارای علل و عومال مختلفی است که در این مقاله سعی داریم شما را با آن ها آشنا نماییم تا به اجرای راهکارهای خانگی جهت درمان آن بپردازید با ما همراه باشید.

به طور کلی پوست شدن سر نوزاد که به بدان لاهک گهواره ای هم گفته می شود نوعی بسیار شدید از شوره سر است که ممکن است به شکل ناحیه قرمز با لکه هایی چرب، زرد و چسبنده در پوست نوزادتان ظاهر می شود. معمولا با گذشت زمان پوست سر شروع به پوسته شدن می کند به گونه ای که به راحتی کنده شده و اغلب همراه با این پوسته ها موی کودک نیز ریزش خواهد داشت.

پوست شدن سر نوزاد

همانطور که می دانید کودک ارزشمند است و سلامتی او موجب نگرانی شما خواهد بود به گونه ای که حتی پوسته شدن سر کودک هم شما را نگران خواهد کرد اما با این حال پوسته سر در واقع مسئله جدی برای نگرانی نیست و به راحتی با روش های خانگی درمان خواهد شد. در واقع پوسته سر زرد رنگ، ضخیم، چربی و ظاهر پوست پوستی دارد که بر روی سر نوزاد ایجاد شده و گاهی ممکن است همراه با خارش باشد. در واقع تا سه ماه ممکن است ریزش پوست سر نوزاد را مشاهده نمایید اما به تدریج ناپدید گردد و همچنین در برخی موارد ممکن است دو سال بکشد اما شما می توانید راه های امن، موثر و طبیعی خود را برای خلاص شدن از پوسته سر استفاده نمایید. جالب است بدانید که دلیل اصلی برای پوست شدن سر نوزاد ناشناخته است و هیچ ارتباطی با بهداشت ندارد. در واقع هورمون ها از مادر به نوزاد منتقل می شود و یا آنتی بیوتیک هایی که در هنگام حاملگی به مادر داده می شود ممکن است مسئول باشد. توجه داشته باشید که آب و هوا، تمیز کردن نادرست پوست و همچنین صابون های آرایشی نیز ممکن است باعث این موضوع شوند و اغلب پوسته سر در کودکان در اندازه های معمولی بروز کرده که به تدریج در اندازه افزایش می یابد و تیره خواهد شد. همچنین گاهی اوقات نیز به ابرو، مژه و پیشانی می رسد.

دلایل پوست شدن سر نوزاد

علل پوست شدن سر نوزاد:

توجه داشته باشید که تاکنون علل دقیقی برای پوست شدن سر مشخص نشده اما با این حال بسیار عقیده دارند که این نتیجه چندین عامل مانند ژنتیک، مخمر که به صورت طبیعی روی پوست زندگی می کند مواد تحریک کننده، مواد شیمیایی، هوا خشک و هوای سرد از این قبیل علل بودند. همچنین به منظور آشنایی بیشتر شایع ترین علل آن را در ادامه ذکر کرده ایم:

درماتیت سبورئیک که باعث ایجاد پوسته پوسته هایی به رنگ زرد می شود.

شرایط آب و هوایی خشک مانند زمستان که باعث می شود پوست سر نیز کامل خشک شود.

شامپو کردن مداوم که باعث می شود پوسته سر به دلیل از رفتن رطوبت خشک گردد.

  •  آرون گروپس

بهتر است بدانید که علت اصلی بروز پوسته شدن سر در نوزادان شامل تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست یا رشد بیش از حد قارچ است که ممکن است باعث شود سلول های پوستی از روی پوست سر ریخته شود که در این حالت اغلب ممکن است متوجه پوسته های خاکستری یا سفید بر روی سر کودک شوید.

نشانه های ریزش پوست سر نوزاد

روش های جلوگیری از ریزش پوست سر نوزاد:

همانطور که می دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و روش های مفید برای جلوگیری از پوست شدن سر نوزاد پرداخته ایم:

استفاده از دستگاه رطوبت ساز:

در واقع استفاده از دستگاه مرطوب کننده در اتاق نوزاد شما می تواند به جلوگیری از خشکی پوست به ویژه در زمستان کمک زیادی کند. رطوبت هوا از جمله سیستم های گرمایشی مرکزی باعث از بین رفتن رطوبت از پوست می شوند و یک دستگاه مرطوب کننده کمک خواهد کرد که این تعادل به خوبی برقرار گردد.

استفاده از انواع مرطوب کننده ها:

چنانچه نوزادتان دارای موهایی مرطوب است توصیه می شود از یک مرطوب کننده برای موهای او استفاده کنید زیرا این کار باعث می شود رطوبت موهای نوزاد به زودی از بین نرود و در نهایت مانع از ریزش پوست سر نوزادتان خواهد شد.

روش های پیشگیری از ریزش پوست سر

تغییر مواد غذایی کودک و یا نوع شیر:

بهتر است بدانید که گاهی اوقات شوره سر نوزاد توسط آلرژی های مختلفی ایجاد می شود که مواردی مانند تغییر یک ماده غذایی و یا استفاده از شیر ضد آلرژیک می توان به کاهش علائم آن کمک نماید.

اضافه کردن روغن امگا ۳:

به طور کلی افزودن روغن امگا ۳ به شیر از بروز ریزش پوست سر نوزاد جلوگیری خواهد کرد و همچنین روغن ماهی دارای مقدار زیادی امگا ۳ است که خواص ضد التهابی دارد و اگر پوست سر کودک شما دچار خارش و تحریک شود بسیار مفید خواهد بود. توجه داشته باشید که اضافه نمودن ۵۰۰ میلی گرم در رژیم غذایی نوزاد در روز کمک بسیاری خواهد کرد. البته بهتر است پیش از اینکه از روغن ماهی برای مرتبه اول استفاده کنید با پزشک متخصص مشورت نمایید و نوع و مارک توصیه شده توسط پزشکتان را مصرف نمایید.

ریزش پوست سر و درمان آن

چگونگی مراجعه به پزشک:

در اغلب موارد تنها با نگاه کردن تشخیص کلاهک گهواره ای در خانه آسان است و با این وجود باز هم می توانید در صورت بروز شرایطی که در ادامه بیان کرده ایم به پزشک مراجعه نمایید:

برای مرتبه اول است که مشکل کلاهک گهواره را می بینید.

درمان خانگی موفقیت آمیز نبوده است.

کودک در نواحی دچار درماتیت سبوره شده است که مو ندارد.

راش ها بدتر می شوند و یا بخش های زیادی از بدن را پوشش می دهند.

راش پوستی باعث ریزش مو یا خارش خواهند شد.

سیستم ایمنی کودک ضعیف است و اگزما دارد.

کودک دارای درماتیت سبوره و اختلال رشد دارد.

مراجعه به پزشک برای درمان مشکل پوست سر

راهکارهای خانگی برای ریزش پوست سر:

توجه داشته باشید که پوست شدن سر نوزاد مشکل چندان استرس زا و نگران کننده ای نیست و با برخی از راهکارهای خانگی به راحتی درمان می شود که به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

از صابون استفاده نکنید:

شامپو و صابون های کودک در بازار موجود هستند و تقریبا تمامی صابون ها و شامپوها حاوی الکل و سایر محصولات شیمیایی خواهند بود که ممکن است حساسیت پوستی را برایتان ایحاد کنند. همچنین صابون های کودک نیز شامل آن می شود و به همین خاطر توصیه می شود از هیچ نوع صابون یا شامپو برای پوست کودک خود استفاده نکنید. این محصولات ممکن است موجب خشونت و افزایش سطح پوسته و خشکی پوست شود. اگر پوست نوزاد شما چرب باشد می توانید از صابون ملایم آن هم در روز های متناوب استفاده کنید .

کره شیا:

به طور کلی کره شیا یکی از شایع ترین داروهای خانگی برای رفع پوسته سر است که یک مرطوب کننده طبیعی بوده و با ویتامین E، ویتامین A و ویتامین F همراه است. در واقع پوست کودک نرم و لطیف است و به همین خاطر شما بایستی چیزی را انتخاب کنید که کاملا بی ضرر، خفیف و به سرعت توسط پوست سر جذب شود و همچنین هیچ چربی نباید باقی گذاشته شود نبایستی منافذ پوست را مسدود کند. جالب است بدانید که کره شیا از اشعه ماوراء بنفش محافظت خواهد کرد و بهتر است آن را در منطقه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند و سپس با یک شانه نرم پوسته ها را حفظ نمایید و در پایان سر نوزاد را با شامپو خفیف بشویید.

روش های خانگی برای پوست سر

روغن نارگیل:

روغن نارگیل را می توان در هر کجا و هر زمان استفاده کرد زیرا این روغن خفیف و امن برای درمان بسیاری از مسائل پوست حساس است و همچنین به عنوان یک روغن ماساژ برای نوزادان نیز استفاده می شود. این روغن دارای اسید های چرب غنی از ویتامین E  می باشد که خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خواهد داشت. برای استفاده از این روغن باستی آن را به آرامی بر روی سر و صورت کودک خود بمالید و همچنین که بهترین زمان برای انجام این کار نیم ساعت پیش از حمام نوزاد است.

شیر مادر:

این روش بهترین روش خانگی برای پوست شدن سر نوزاد محسوب می شود به گونه ای که اگر سر کودک شما دچار خارش و دارای پوسته باشد شیر مادر را بایستی در ناحیه آسیب دیده اعمال نمایید و در مدت زمان کمی نتایج را مشاهده کنید.

روغن بادام:

روغن بادام به طور موثر شوره سر را درمان می کند و این ۱۰۰ درصد ایمن، موثر برای رفع پوسته محسوب می شود. روغن بادام را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید و چندین دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک شانه پوسته ها را به آرامی بدون صدمه زدن به کود خود حذف نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *