دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدنی های خاش و چشم اندازهای شگفت انگیز این منطقه برای گردشگران

  • محدثه خاکشور
  • ۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

برای آشنایی با دیدنی های خاش در این مطلب همراه آرگا باشید، جذابیت هایی که از این شهرستان جنوبی واقع در سیستان و بلوچستان توقع ندارید.

خاش یکی شهرستان های  واقع در سیستان و بلوچستان است که از جمله جاذبه های توریستی این استان محسوب می شود و می توان دلیل آن را از جهات مختلف بررسی و دلایلی مانند وجود آثار و سازه های تاریخی و قدمت دار، مناظر و جاذبه های طبیعی (باغ های پر از میوه، رودخانه های پرآب و روستاهایی آباد و سرسبز) را برای آن به شمار آورد. در این مطلب شما عزیزان را با دیدنی های خاش آشنا خواهیم کرد.

استان سیستان بلوچستان؛ شهر خاش

خاش به معنای خوش آب و هوا در فاصله ۱۸۰ کیلومتری زاهدان قرار دارد، در واقع ما در استان جنوبی کشورمان ؛ استان سیستان و بلوچستان شهر زیبا و سرسبزی به اسم خاش داریم که بر خلاف باور عامیانه بسیاری از مردمان مبنی بر خشک و کویری بودن آن، خاش شهری است با آب  و هوای مطبوع و طبیعتی سرسبز که با بازدید از آن انگشت به دهان می مانید. البته اغلب شهرهای جنوبی کشور از جمله استان فارس، استان بوشهر، استان هرمزگان و … دارای آب و هوایی گرم و خشک هستند، اما نمی توان این را تمامیت بخشید چرا که برخی از شهرهای جنوبی واقع در استان های جنوبی ممکن است آب و هوای متفاوت و خوبی داشته باشند؛ به عنوان مثال همین شهر خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان که در ادامه به معرفی دیدنی های آن خواهیم پرداخت.

معرفی دیدنی های جذاب خاش

معنی کلمه خاش

به لهجه بومی واش یا خواش می گویند که ماخوذ شده از وش بوده و معنی خوش آب و هوا را در بر می گیرد. همچنین خوش یا همان خاش در زبان فارسی معنی مادر زن را نیز در بر می گیرد.

معرفی و آشنایی با مکان های دیدنی خاش

معرفی دیدنی های زیبا و استثنایی خاش

-دریاچه سه دریا

دریاچه سه دریا می توان به عنوان نخستین مکان دیدنی (جاذبه ی طبیعی) این شهر نام برد، این دریاچه در قله های کوه تفتان و در ۷۵ کیلومتری شهرستان خاش قرار گرفته شده است که متشکل از سه دریاچه می باشد؛ دریاچه های کم عمق تر معمولا دارای آب شیرین و گوارا در بخش شمالی واقع شده و دریاچه عمیق تر و بزرگتر پر آب از آب شور می باشد.

  •  آرون گروپس

آشنایی با مکان های توریستی و پربازدید خاش

– مسجد جامع

مسجد جامع یکی دیگر از جاذبه های دیدنی از شهر خاش می باشد که در روز ۶ خرداد ماه سال ۱۳۷۷ (شماره ۲۰۲۶) در لیست آثار ملی کشور ثبت گردید. سبک معماری به کار رفته در این مسجد متاثر از معماری سنتی ایرانی است به طوری که مناره ی آن به شکل استوانه پر پیچ و خم و تنه ای مرتفع و باریک می باشد. قابل ذکر است که جنس مناره ساخته شده از آجر محکم و با دوام است.

جاذبه های دیدنی بکر و منحصر به فرد خاش

سرو زربین سنگان

درخت «سرو زربین سنگان» با نام های مختلف «میر عمر»، «سُل» در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان خاش قرار گرفته است که ضخامت این درخت ۳ متر و بلندی آن تقریبا ۳۰ متر می باشد. درخت «سرو زربین سنگان» در نظر پیروان زرتشتی از ارزش و احترام زیادی برخوردار بود به همین خاطر توسط روحانیون زرتشتی کاشته می شدند. مدتی مردم بر این باور بودند که این درخت حاجت می دهد به همین منظور نخ و پارچه هایی را برای گرفتن حاجت بر آن می بستند.

آشنایی با مکان های دیدنی خاش

چشمه آب معدنی دوشینگ

این چشمه در راه خاش – زاهدان و در سمت شمال غربی کوه تفتان واقع شده است که ویژگی های آب های معدنی (آب های آتفشانی و آب های رودخانه ای) را دارا بوده و هم تراز آب های منیزیم ولرم و سولفات کلسیم می باشد.

دژ حیدرآباد

این دژ که در جنوب شرقی شهر خاش واقع شده است از مکان های دیدنی این شهر(خاش) محسوب می شود، قلعه حیدرآباد در سال ۱۲۹۹ فردی به اسم عیدوخان آن را ایجاد کرد که تا ۱۳۰۷ نیز در آن همراه خانواده ی خود اقامت داشت، اما پس از مدتی مکانی برای انبار و حفظ جیره ی خوراک و اسلحه های انگلیسی ها بود. این قلعه با استفاده از کاهگل و خشت خام ساخته شده که طاق و برج هایی زیبا به شکل نیم دایره دارد.

آَنایی با جاذبه های توریستی خاش

دژ ایرندگان

این قلعه در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر خاش و در آبادی ایرندگان قرار گرفته است، تاریخ ایجاد این دژ را می توان متعلق به زمان قاجار دانست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی خاش

رشته کوه تفتان

در فاصله ۴۲ کیلومتری و در سمت شمالی شهر خاش رشته کوه تفتان قرار گرفته است، که با ارتفاع ۳۹۴۱ از سطح آب های خلیج فارس، میان خاش و میرجاوه رشته کوه تفتان و یا رشته کوه چهل تن قرار دارد.

اسم این کوه برگرفته از کلمه «تفت» به معنای گرم است که می توان دلیل نامگذاری آن را خارج شدن مواد آتشفشانی متشکل از گاز گوگرد و بخار آب دانست.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و زیبای شهرستان خاش

غار چاهک

این غار در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شهرستان خاش و در سمت شمال شرق این شهر قرار گرفته است. در پیرامون غار چاهک پوشش گیاهی متنوعی مانند گیاه های زرشک، پونه، انجیر وحشی، سرخس، خزه، بنه و تاغ به همراه طبیعتی بکر با وجود آب چکان ها چشم را نوازش می کند. آب مورد نیاز آبادی چاهک را آب درون این غار تامین می کند.

غار پوسه

این غار که در مسیر خاش به زاهدان، و در فاصله ۴۳ کیلومتری شهرستان خاش واقع شده است یکی از دیدنی های خاش می باشد که دارای دهانه ای به بلندی ۳ متر، پهنای ۳ متر و کشیدگی ۲۵ بوده که در فاصله ی ۱۵ کیلومتری این غار آبشاری زیبا و دیدنی وجود دارد که خود این آبشار نیز از جمله جذابیت ها محسوب می شود.

معرفی جاذبه ها و دیدنی های خاش

غار گواتامک

غار گواتامک با دارا بودن دهانه ای به اندازه تقریبا ۱ متر  ضخامت در قسمت ایرندگان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری سمت جنوب خاش قرار گرفته است، امتداد این غار باریک شده و از میان کوهستان عبور می کند.

آشنایی با جاذبه های دیدنی شهرستان خاش

رودخانه کاواری

اگر به استان سیستان و بلوچستان و به شهرستان خاش رفتید، پیشنهاد می کنیم به رودخانه کاواری حتما سر بزنید، این رودخانه در ۶۰ کیلومتری مسیر خاش – زاهدان قرار گرفته است که تمام آن را نی هایی قد برافراشته پوشش داده اند. در فصل هایی از سال که بارندگی زیاد است سطح آب در آن زیاد می شود که پر آب بودن  موجب جذب پرندگان مهاجر به رودخانه و میزبانی برای مدتی می شود.

چشمه گل فشان پیر گل

چشمه گل فشان که در سمت غرب و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرستان خاش قرار دارد، محل دقیق تر واقع شدن آن در میان کوههای سیاه بند و در بخش شرقی بزمان (اقامتگاه عشایر) می باشد که جذابیت و زیادی و همچنین دللی نامگذاری این چشمه رویش گل از آن است.

آشنایی با دیدنی های خاش

در بخش و هر سمت کشور ایران دارای شهرهای زیبایی می باشد که گردشگران زیادی هر ساله برای بازدید از جاذبه های آنها عازم سفر می شوند، شهرهای جنوبی یکی از این انتخاب ها می باشند که می توانید شما نیز برای سفر خود برگزینید، در این مطلب به جاذبه های شهرستان خاش پرداختیم، برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی سایر شهرها و استان های جنوبی از جمله دیدنی های کیش، دیدنی های قشم، دیدنی های بوشهر کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *