دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب و عوامل افزایش دهنده این سندرم

  • ساناز براتی
  • ۱ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

مرگ ناگهانی نوزاد با عنوان سندروم SUDI نیز شناخته می شود، اغلب موارد در زمان خواب نوزاد اتفاق می افتد که تا کنون دلیل علمی دقیقی برای بروز آن کشف نشده است. اما با بکار گیری برخی از روش ها می تواند تا حد زیادی از بروز این سندروم در نوزادان پیشگیری نمود.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد اصطلاحی است که به منظور توصیف مرگ ناگهانی و غیر منتظره یک نوزاد به کار برده می شود. این مشکل می تواند مادرزادی باشد و یا نتیجه یک بیماری جدی یا مشکل مادرزادی باشد، اغلب مرگ و میرهای ناگهانی در نوزادان در زمان خواب اتفاق می افتد.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SUDI یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در نوزادان یک ماه تا یک سال می باشد. این مرگ بیشتر در نوزادان یک ماه تا شیر خواران چهار ماهه اتقاق می افتد و در برخی موارد شامل نوزادان زیر شش ماه نیز می گردد. با توجه به پژوهش های انجام شده در جهان این اتفاق تا سن نه ماهگی اعلام شده است. شاید صحبت در این مورد باعث بروز استرس شود و نگرانی ها را در این مورد در مادران و اغلب افراد ایجاد نماید ولی با توجه به گزارش های ادامه دار در این مورد باید تمام والدین و همچنین اطرافیان کودکان نسبت به آن اطلاعات لازم را داشته باشند و روش های پیشگیری از آن را بدانند. از این رو در این مطلب شما را با دلایل بروز مرگ و عوامل افزایش دهنده این سندروم و همچنین روش ها و راهکارهای مختلف پیشگیری و کاهش آن آشنا خواهیم کرد.

دلایل مختلف مرگ ناگهانی نوزاد

دلایل وقوع سندروم SUDI

در واقع سندروم SUDI یک عارضه یا یک بیماری مشخص نمی باشد، بلکه یک تشخیص از مرگ است، زمانیکه یک کودک زیر یک سال به شکل ناگهانی فوت می کند و دلیل دقیق آن بعد از بررسی صحنه مرگ، کالبد شکافی و بررسی تاریخچه پزشکی کودک مشخص نمی شود، سندروم SUDI با عنوان دلیل مرگ نوزاد عنوان می شود، مردن نوزاد بدون دلیل بسیار دردناک تر برای والدین خواد بود. در این مورد سال های زیادی تحقیق انجام شده است اما اغلب کارشناسان بر این عقیده هستند که سندروم SUDI وقتی اتفاق می افتد که کودک دارای آسیب پذیری زمینه ای مثل عملکرد نابالغ یا غیر طبیعی قلب کودک و غیر طبیعی بودن بیداری از خواب و تنفس می باشد و یا اینکه نوزاد در یک دوره مهم از مراحل رشد در معرض عوامل تنش زا مثل خوابیدن روی شکم یا روی بستر نرم قرار گرفته است. دلیل دیگر برای این گونه مردن در نوزادان که برخی ااز پزشکان تشخیص داده اند این است که سروتونین پایین نتر از حد نرمال در ساقه مغز وجود دارد، سروتونین هورمونی است که به تنظیم تنفس، ضربان قلب و فشار خون در زمان خواب کمک می نماید.

بررسی سندروم فوت ناگهانی نوزاد

تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد و پاسخ درستی برای دلیل این مشکل وجود ندارد.

عوامل افزایش دهنده خطر سندروم SUDI

همان طور که گفته شد برای مرگ ناگهانی نوزاد یک دلیل مشخص وجود ندارد، ولی چندین عامل برای آن شناسایی شده اند که عبارتند از:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تولد زودرس نوزاد:

هر اندازه که نوزاد زودتر از موعد زایمان مادر و زودتر از زمان مقرر شده متولد شود، ریسک بالاتری برای بروز این سندروم وجود دارد.

  • وزن خیلی کم نوزاد در زمان تولد:

هر اندازه وزن نوزاد در زمان تولد پایین تر باشد، ریسک بروز سندروم SUDI نیز افزایش خواهد یافت.

مرگ ناگهانی در برخی نوزادان

  • نوزادانی که مادر زیر ۲۰ سال دارند:

مادرانی که در سنین پایین تر از ۲۰ سال باردار می شوند نسبت به مادران بالای ۲۰ سال، احتمال بیشتری برای داشتن نوزادی که در اثر این سندروم فوت کند را دارند.

  • رویداد آشکار تهدید کننده زندگی:

نوزادانی که به رویداد آشکار تهدید کننده در زندگی یا ALTE دچار شده باشند، یعنی وقتی تنفسشان قطع شده، بدنشان سست و رنگ پریده و یا کبود شده باشد و نیاز به احیای قلبی ریوی داشته اند، ریسک بالاتری برای بروز این سندروم دارند.

مرگ ناگهانی کودک

  • تولدهایی در فواصل کوتاه:

خطر سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان با هر کودکی که به دنیا می آورید بیشتر می شود. بعلاوه هر چه زمان بین بارداری های مکرر یک مادر کوتاه تر باشد، ریسک بیشتری برای فوت نوزاد با این سندروم وجود دارد. دو قلو بودن نوزادان نیز می تواند مرگ یکباره را دو برابر افزایش دهد، حتی اگر نوزادان زود متولد نشده باشند و یا وزن کمی در زمان تولد نداشته باشند باز هم این خطر برایشان وجود دارد. داشتن خواهر یا برادر که به این روش فوت کرده اند نیز خطر بروز سندروم را چند برابر بیشتر خواهد کرد.

ارتباط بین قنداق نمودن نوزاد با سندروم SUDI

بعضی از محققان بر این عقیده هستند که قنداق کردن یا پیچیدن نوزادن در یک پارچه نخی سبک و نازک به شکل ایمن و درست می تواند باعث شود تا نوزاد راحت تر بخوابند. بعلاوه اگر نوزاد در حین خواب تکان های شدید داشته باشد و این موضوع باعث شود از خواب بپرد قنداق کردن می تواند کمک کننده باشد و باعث محدود کردن این تکان ها در نوزاد شود و به او حس امنیت و آرامش بیشتری را انتقال دهد. قنداق فرنگی گزینه دیگری است که به کیسه خواب شباهت داد و دور کودک پیچیده می شود. اما از طرف دیگر بعضی از کارشناسان عقیده دارند که قنداق نمودن نوزاد و یا پیچیدن او لای پتو باعث بالا رفتن دمای بدن او بیش از حد مجاز خواهد شد پس اگر می خواهید کودک و نوزاد خود را قنداق کنید حامل از یک پاچه نازک و سبک نخی در عوض پتو و پارچه های گرم استفاده نمایید و مطمئن باشید که اتاق خیلی گرم نباشد، زمانی که نوزاد خود را قنداق کرده اید به هیچ عنوان او را روی شکم در حالت دمر و یا در کنار وسایل گرمایشی گرم نخوابانید. به خاطر داشته باشید که از قنداق ها در زمان خواب روزانه کودک خود استفاده کنید و جان کودک را فدای خواب او نکنید.

بررسی مرگ ناگهانی نوزاد

بعلاوه بسیار واجب ات که بدانید کودک بعد از یک ماهگی شروع به تلاش برای غلط خوردن خواهد کرد پس بعد از این زمان حتما قنداق کردن را کنار بگذارید زیرا نوزاد با مهارت در غلت خوردن، ممکن است در قنداق گیر کرده و یا روی صورتش پوشیده شود و این موضوع باعث خفگی او شود.

ارتباط بین خواباندن نوزاد در تخت والدین با افزایش خطر سندروم SUDI

اغلب کارشناسان بر این عقیده هستند که دلایل بسیار قانع کننده ای برای نخواباندن کودک در تخت والدین در طی چند ماه اولیه تولد وجود دارد، تخت والدین، بالشت ها و وسائل نرم رختخواب همه و همه از عوامل به وجود آورنده سندروم SUDI به شمار می روند. بعلاوه وقتی نوزاد در تخت والدین خود می خوابد احتمال زیادی برای گرم شدن بیش از حد او وجود دارد.

مرگ غیر منتظره نوزاد

تحقیقات نشان داده اند که در شرایط خاص خواباند نوزاد در تخت مشترک می تواند باعث افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود و خفگیی افزایش یابد. برخی از شرایط خاص شامل موارد زیر می شوند:

  • خواباندن نوزادان کمتر از ۴ ماهه در تخت والدین
  • خواباندن نوزاد در تخت شخص سیگاری یا سیگار کشیدن در اتاق خواب
  • خواباندن نوزاد در تخت با اشخصاص خیلی خسته، ناهوشیار یا تحت تاثیر داروهای آرام بخش
  • خواباندن نوزاد در تخت دیگران غیر از والدین مانند کودکان دیگر
  • خوابدن در تخت مشترک با تشک مواج آبی یا تشک خیلی نرم
  • خواباندن نوزاد در محلی با سطحی نرم مانند کاناپه
  • خواباندن نوزاد در تختی با بالشت های زیاد
  • خواباندن نوزادان در تخت با لحاف یا پتو یا رو تختی سنگین

خواباندن نوزاد در تخت خود کاری سخت است و نیاز به رعایت موارد زیادی برای ایمنی بیشتر دارد، پس در این مورد حتما تحقیقات لازم را انجام داده و سپس تصمیم به انجام کار بگیرید.

مقابله با مرگ ناگهانی نوزاد

راهکارهایی برای کاهش خطر وقوع سندروم SUDI

قبل از هر چیزی باید بدانید که هیچ راهکار تضمین شده ای برای پیشگیری از این سندروم وجود ندارد، ولی شما می توانید با پیروی از برخی توصیه ها خطر بروز این سندروم را تا حد بالایی کمتر نمایید. بعلاوه دنبال نمودن این توصیه های ایمنی در مورد خواب نوزادان می تواند باعث کاهش خطرات مربوط به خواب مانند خفگی، فشرده شدن گلو و گیر افتادن شود. برخی از این توصیه ها عبارتند از:

  • خواباندن نوزاد رو به پشت:

یکی راهکار مهم و منتیجه بخش در این مورد برای محافظت از نوزادان این است که نوزاد خود را رو به پشت بخوابانید. وقتی که نوزاد دمر خوابیده باشد احتمال خیلی گرم شدن او زیاد است و ممکن است دچار مکث تنفسی شود و مجددا هوایی را تنفس کند که بیرون داده و فاقا اکسیژن می باشد.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

  • نوزاد را به پهلو نخوابانید:

نوزادی که رو به پهلو خوابانده شود، خیلی راحت ممکن است به روی شکم بیافتد. زمانی که نوزاد بدون کمک والدین توانایی غلت خوردن روی شکم خود را پیدا کند دیگر نیازی نیست که تمام شب رو به پشت باشد و شما نگران این موضوع باشید، زیرا خودش توانایی برگشتن را دارد فقط باید مطمئن شوید که هیچ چیز نرمی در اطرافش وجود نداشته باشد که جلوی صورت و نفس کشیدنش را بگیرد.

  • دقت در انتخاب تشک و ملافه نوزاد:

نوزاد خود را بر روی یک تشک تقریبا سفت، صاف و بدون بالش که فقط یک ملافه کش دار کاملا چسبیده به تشک دارد بخوابانید. اسباب بازی یا هر نوع عروسک یا بالشت دیگری را در اطراف نوزادتان در زمان خواب نگذارید، گذاشتن یک زیر انداز نازک ضد آب برای محافظت از تشک در زیر ملافه مشکلی ندارد ولی نباید روی تشک تخت کودک تشک دیگری را بیندازید. باید از یک تشک معمولی استفاده نمایید. از سطوح خواب نرم مثل بالشت، لحاف، روتختی، کاناپه، تخت های آبی مواج و صندلی کیسه ای استفاده نکنید.

بررسی علل فوت ناگهانی نوزاد

  • استفاده نکردن از انواع بالش:

زیر سر نوزاد خود را چه روی تخت باشد و چه در جایی دیگر هیچ نوع بالشی قرار ندهید، اجازه دهید تشک نوزاد صاف و خالی از تجملات باشد، با این کار وقتی که نوزاد خواب است و یا خودتان در خواب هستید خیال همه راحت است.

  • از پتو استفاده نکنید:

اگر فکر می کنید نوزادتان سرما می خورد و سردش شده بهتر است لباس گرمتری به تن او کنید. لباس هایی مثل یک سرهمی پنبه ای یا یک قنداق فرنگی یا کیسه خواب کودک که یک لباس بدون آستین هستند و پایین آن بسته می شود، به تن او کنید و از پتو و رو اندازهای سنگین استفاده نکنید.

علل فوت ناگهانی نوزاد

  • از خوابیدن کودک برای مدت طولانی در جایی غیر از تخت جلوگیری کنید:

نگذارید کودک برای مدت طولانی در صندلی ماشین، کالسکه، تاب، صندلی فنری یا آغوشی بخوابد. این مراقبت برای کودکان زیر ۴ ماه بسیار مهم تر خواهد بود، زیرا اگر سر نوزاد به طرف جلو خیلی خم بشود ممکن است باعث خفه شدن کودک گردد. اگر کودک شما در یکی از این وسائل خوابش برد باید فورا او را به مکانی صاف برای خواب منتقل نمایید. زمانی که کودک را در آغوشی معمولی یا یک طرفه قرار داده اید مطمئن باشید که جلوی بینی و دهانش باز باشد و بیش از حد به بدن شما یا پارچه فشرده نشده باشد.

  • با نوزادان در یک اتاق اما به شکل جداگانه بخوابید:

گهواره یا تخت نوزاد خود را به مدت حداقل چهار ماه در اتق خواب خودتان بگذارید و خودتان نیز در نزدیکی او بمانید. این روش خطر ناگهانی مرگ نوزاد را کمتر خواهد کرد، چون به مادر اجازه می دهد تا سریعتر تغییرات تنفسی کودک خود را بفهمند و نسبت به حرکات نوزاد خود واکنش نشان دهند. بعضیی از تخت های کودک به شکلی طراحی شده اند که می توانند به شکل ایمن به تخت والدین بچشبند، می توانید نوزادتان را نزدیک به خود ولی در جای مخصوص به خودش خواب کنید.

فوت یکباره و ناگهانی نوزاد

  • همراه نوزاد در تخت نخوابید:

خوابانیدن نوزادان در تخت مشترک با دیگران خطر بروز مرگ ناگهانی نوزاد را بیشتر خواهد کرد. حتی در مورد مادران غیر سیگاری یا مادران شیرده تخت مشترک می تواند باعث بروز خفگی، فشردگی گلو یا گیر افتادن سر نوزاد شود.

پیشگیری از فوت ناگهانی نوزاد

  • نوزاد را بیش از حد گرم نکنید:

برای اینکه نوزادتان در زمان خواب بیش از حد گرمش نشود می توانید یک لایه لباس برتنش کنید، لباس های نوزاد باید بیشتر از الباس های یک فرد بزرگسال باشد. مراقب نشانه های گرم شدن بیش از حد نوزاد خود باشد و مرطوب بودن موهای نوزاد را چک کنید. سر و صورت نوزاد خود را با کلاه نپوشانید به جز در مواردی که نوزاد زود رس باشد، البته در این مورد نیز بعد از چند روز از تولد دیگر نیازی به کلاه وجود ندارد.

  • برای مراقبت های بارداری حتما به پزشک مراجعه نمایید:

مراقبت های مناسب در دوران حاملگی برای حفظ سلامت جنین و کاهش خطر تولد زود رس یا تولد نوزاد با وزن پایین بسیار مهم می باشد. هر دو این عوامل خطر برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد محسوب می شوند. از این رو مراقبت های خود را در دوران بارداری به درستی انجام دهید.

  • مصرف نکردن دخانیات در بارداری:

سیگار گشیدن در دوران باردای بسیار خطر ساز بوده و اغلب پژوهشگران این مورد را با عنوان یک عامل خطر برای سندروم مرگ ناگهانی نوزاد معرفی نموده اند. کارشناسان می گویند اگر زنان در دوره بارداری خود سیگار نکشند یک سوم مرگ های ناشی از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان قابل پیشگیری خواهد بود.

فوت ناگهانی نوزاد

  • مصرف نکردن مشروبات الکلی:

نوشیدن الکل و مصرف انواع مختلف مواد مخدر از عوامل ایجاد کننده مشکل است و می تواند از جهات زیادی باعث به خطر انداختن رشد و سلامت کودک شود.

  • محافظت نوزاد از دود سیگار:

هوایی که نوزاد تنفس می کند بسیار مهم است، هوای خانه و اطراف نوزاد خود و تمام مکان هایی که نوزاد در آن ها رفت و آمد می کند را پاکیزه نگهدارید و اجازه ندهید اطراف سیگاری هوا را آلوده کنند. مطمئن شوید که سیگاری ها در بیرون از منزل اینکار را انجام دهند. دود دست سوم سیگار خطرات بالقوه ای به دنبال دارد، دود دسته سه یعنی مواد شیمیایی که با سیگار کشیدن یک شخص روی لباس، مبلمان، فرش ها و هوا باقی می ماند.

  • واکسن های ضروری نوزاد را حتما بزنید:

دریافت تمام واکسن های ضروری در نوزادان آنگونه که شواهد نشان می دهد، می تواند باعث شود تا خطر سندورم SUDI به نصف کاهش یابد.

بررسی فوت ناگهانی نوزاد

  • دادن شیر خودتان به نوزاد:

تحقیقات نشان داده اند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خطر سندروم SUDI در آنها به نصف کاهش می یابد. تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی ریسک بیماری های مهم و مرگ نوزاد را به میزان بالایی کمتر می کند.

  • شیردادن به نوزاد در محلی امن:

برای شیر دادن به نوزاد خود بهتر است بجای نشستن روی صندلی یا مبل نرم بر روی تخت خود یا جایی سفت تر نشسته واینکار را انجام دهید، اگر در زمان شیر دادن به نوزاد خوابتان برود ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد به خاطر نرسیدن اکسیژن به نوزاد در صورت بسته شدن مجرای تنفسی از راه دهان و بینی و خفگی بیشتر خواهد شد.

مردن ناگهانی در نوزاد

  • دوقلوهای خود را در یک تخت نخوابانید:

توصیه شده است که فرزندان دو قلوی خود را در یک مکان و کنار هم نخوابانید، خواباندن چند نوزاد در کنار هم باید افزایش خطر مرگ در آن ها خواهد شد. سعی کنید نوزادان خود را در فاصله ای معین و با دقت بخوابانید تا اذیت نشوند.

 

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *