دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گریه های بی دلیل نوزاد و نحوه آرام کردن نوزادان در این شرایط

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

گریه کردن در واقع تنها راهی است که نوزاد می تواند توسط آن خواسته های خود را نشان دهد. گریه در نوزادان دلایل و علت های مختلفی دارد ولی برخی مواقع والدین با گریه های بی دلیل نوزاد خود رو به رو هستند که آن ها را دچار پریشانی و سردرگمی کرده است که البته در چنین شرایطی با کمک گرفتن از روش هایی که در زمینه آرام کردن نوزاد وجود دارد می توان گریه او را بند آورد.

یکی از راه هایی که نوزاد می تواند به وسیله آن ابراز نیاز و مشکل کند گریه کردن می باشد بنابراین این موضوع نه تنها بد نیست بلکه می توانید از این طریق متوجه خواسته او شوید و به نیاز او پاسخ دهید. شناخت دلایل گریه نوزاد و واکنش درست نسبت به آن یکی از موضوعات مهم در این زمینه می باشد که بدین منظور قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان در رابطه با گریه های بی دلیل نوزاد و روش های آرام کردن او به بررسی بپردازیم.

بررسی گریه های بی دلیل نوزاد

گریه کردن در واقع یک نوع راه ارتباطی نوزاد با محیط پیرامونش می باشد که امکان دارد دلایل مختلفی داشته باشد اما برخی اوقات نوزاد بدون وجود هیچ گونه دلیل خاصی به طور ناگهانی شروع به گریه کردن می کند. گریه های بی دلیل نوزاد در واقع باعث نوعی تنش و استرس در والدین شده که در چنین مواقعی لازم است راهکارهای موثر در این زمینه را بکار گیرید و به دنبال پیدا کردن دلیل اصلی آن باشید تا بتوانید نوزاد خود را آرام کنید.

علل رایج گریه نوزادان

گریه های بی دلیل نوزاد در واقع موجب می شود که پدر و مادر او را در آغوش خود گرفته و در نتیجه همین امر باعث ایجاد رابطه عاطفی محکمی بین آن ها خواهد شد. بیشترین میزان گریه های نوزاد در سه ماه اول زندگی او می باشد و دلایلی همچون حس تنهایی، درک استرس والدین، خستگی زیاد و حس ترس موجب گریه های نوزاد می شود. بهتر است بدانید که تفسیر و درک علت گریه های نوزاد در ماه های اول زندگی او می تواند کار سختی باشد بنابراین لازم است که با علل شایع و اصلی گریه نوزادان و همچنین شیوه های آرام کردن کودکان آشنا شوید و در مواقع اضطراری آن ها را بکار گیرید. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

گریه های بی دلیل و ناگهانی نوزاد

گرسنه بودن نوزاد :

به طور کلی اولین چیزی که در زمان گریه کودک به ذهن می رسد گرسنگی نوزاد است. آگاهی از نشانه های گرسنگی نوزاد در واقع می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و قبل از این که او شروع به گریه کردن کند نیاز او را برطرف نمایید. بعضی از علائم گرسنگی نوزاد شامل گذاشتن دست خود در دهان، بهانه گرفتن، ملچ ملوچ کردن و جستجوی سینه مادر است.

احتیاج به آروغ زدن :

در صورتی که نوزاد شما پس از غذا خوردن گریه می کند امکان دارد که احتیاج به آروغ زدن داشته باشد. کودکان در زمان مکیدن پستان مادر یا شیشه شیر هوا را بلعیده و در صورتی که این هوا از معده آن ها خارج نگردد امکان دارد که باعث ناراحتی او شود. بعضی از کودکان از وجود هوا در شکم خود خیلی اذیت می شوند با وجود این که بعضی دیگر به هیچ عنوان آروغ نمی زنند یا احتیاجی به آروغ زنی ندارند.

  •  آرون گروپس

گریه های شدید و بی دلیل کودکان

احتیاج به خواب :

در رابطه با این موضوع می توان گفت که تمامی کودکان خسته باید توانایی خوابیدن در هر وقت و مکانی را دارا باشند ولی این عمل برای آن ها کمی مشکل تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. امکان دارد که نوزادان به جای چرت زدن ابراز بی قراری کرده و شروع به گریه کنند بخصوص در اوقاتی که خیلی خسته به نظر می رسند.

وجود دردهای شکمی و قولنج :

برخی از دردها و ناراحتی ها که موجب گریه شدید و بی دلیل نوزاد می شوند امکان دارد که بخاطر وجود گاز شکم و یا قولنج و کولیک باشد. قولنج در کودکان در واقع موجب گریه های دائمی شده که به سادگی تسلی پیدا نمی کند و دلیل مشخصی ندارد. همینطور در صورتی که کودک شما بعد از غذا خوردن بهانه می گیرد و گریه می کند امکان دارد که یک نوع درد شکمی داشته باشد. دلایل دیگر وجود مشکلات شکمی در کودکان شامل ریفلاکس یا برگشت اسید معده به داخل مری، حساسیت به شیر، یبوست و مسدود بودن روده، عدم تحمل هضم لاکتوز و … می باشد که نیاز است بوسیله دکتر معاینه شود.

راه های آرام کردن کودکان

کثیف بودن پوشک :

از دیگر علل گریه کودکان خیس و کثیف بودن پوشک است. برخی از کودکان پس از خیس شدن پوشک سریع شروع به گریه کردن می کنند اما بعضی دیگر قادر به تحمل پوشک کثیف برای مدت زمان بیشتری هستند. با این حال توجه به پوشک نوزاد و بررسی کردن آن بوسیله والدین برای رفع این مشکل خیلی ساده و آسان می باشد. همینطور برای جلوگیری از آلرژی کودک یا ادرار سوختگی نیاز است که همیشه به تمیزی پوشک کودکتان توجه نمایید.

نیاز به بغل یا آغوش گرفتن :

کودکان به آغوش گرفته شدن احتیاج زیادی دارند. آن ها تمایل دارند صورت والدین خود را ببینند، صدای آن ها را گوش کنند و به تپش قلبشان توجه نمایند و حتی قادرند بوی خاص والدین خود را شناسایی نمایند بنابراین گریه کردن می تواند خواسته آن ها برای بغل گرفتن باشد.

روییدن دندان :

پروسه روییدن دندان می تواند رنج آور باشد چرا که هر دندان جدید از لثه جوان و حساس نوزاد بیرون می زند. بعضی از نوزادان درد زیادی دارند ولی تمامی آن ها به احتمال زیادی در زمان روییدن دندان بی قراری کرده و شروع به گریه کردن می کنند. در صورتی که احساس می کنید نوزادتان درد دارد و علت آن را نمی دانید می توانید لثه او را با استفاده از انگشت خود لمس نمایید.

علت گریه کودک و راه های تسکین آن

محرک های محیطی :

در صورتی که نوزاد شما احساس سرما کند امکان دارد که ناراحتی خود را در مواقعی همچون لباس عوض کردن یا تمیز کردن باسن او به شکل گریه نشان دهد. کودکان تمایل دارند که به طور کامل پوشانده شده و تا حد امکان گرم نگه داشته شوند. به طور معمول نوزادان در اکثر اوقات نسبت به سرمای زیاد واکنش بیشتری در مقایسه با گرما نشان می دهند.

وجود بیماری :

در صورتی که تمامی نیازهای اصلی نوزادتان را تامین کرده اید و تمامی شیوه های تسکین دادن نوزاد را بکار برده اید و کودکتان هنوز در حال گریه می باشد احتمال دارد که مریض شده باشد. بهتر است که در گام اول درجه حرارت بدنش را مورد بررسی قرار دهید و اگر تب نداشت به دنبال علائم دیگر بیماری باشید. گریه کردن نوزاد بخاطر بیماری به طور معمول با انواع دیگر گریه تفاوت دارد.

دلایل رایج گریه کودکان

دلایل دیگر :

موارد دیگری وجود دارد که احتمال دارد موجب گریه های بی دلیل نوزاد شود به طور مثال ممکن است یک موی سر که خیلی محکم به دور انگشتان پا و یا آلت تناسلی کودکان پسر پیچ خورده باشد و موجب قطع شدن جریان خون شده باشد امکان دارد که موجب ایجاد درد و ناراحتی و در نهایت گریه نوزاد شود. بنابراین اگر نوزادتان بدون وجود هیچ نوع علت خاصی گریه می کند این مورد یکی از چیزهایی است که می توانید آن را مورد بررسی قرار دهید. بعضی از نوزادان نسبت به چیزهای مختلفی همچون زبر بودن برچسب لباس و یا پارچه حساسیت زیادی نشان می دهند. آن ها همچنین امکان دارد که نسبت به چیزهای کوچک نظیر نحوه بغل کردن یا نوع شیشه شیر خیلی حساس بوده و شروع به غر زدن و گریه کردن کنند.

علت گریه نوزادان

روش های آرام کردن کودک :

  • بهتر است بدانید که گوش دادن ضربان قلب و صدای نفس کشیدن و همچنین حرکات ریتم دار باعث آرام شدن نوزاد خواهد شد. تکان های نظم دار و پیوسته ننو و همینطور قرار دادن کودک بر روی پاها و حرکات منظم پاها به طرف چپ و راست نیز همین تاثیر را دارد.
  • به آغوش گرفتن نوزاد توسط پدر بسیار تاثیرگذار می باشد. در بیشتر اوقات پدرها در تسلی دادن کودکشان موفق تر می باشند. صدای بم پدر برای کودک بسیار آرام بخش می باشد .
  • ضربه زدن به طور مدام و مرتب به قسمت پیشانی و نقطه های دیگر باعث آرام شدن کودک می شود.
  • می توانید کودک خود را به قسمت سینه و یا پشت خود ببندید.
  • یک مسیر مشخص را با استفاده از ماشین در کنار او طی نمایید و سعی کنید او را حتما در قسمت صندلی عقب ماشین قرار دهید.
  • از یکی از فامیل ها یا دوستان خود برای کمک درخواست نمایید.
  • ماساژ دادن نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
  • از صداهای یکنواخت و متنوعی همچون صدای جاروبرقی یا ماشین لباسشویی نیز می توانید کمک بگیرید.
  • در صورتی که هیچ کدام از اعمال گفته شده نتوانست بچه را ساکت کند و آرام نماید می توانید کودک خود را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه رها کرده تا همانطور گریه کند. در این مدت زمان هیچ مشکلی برای کودک رخ نمی دهد و امکان دارد که در همین موقع به خواب فرو رود.

بررسی گریه های بی دلیل نوزاد

در مطلب ارائه شده درباره گریه های بی دلیل نوزاد و راهکارهایی در جهت رفع آن به بیان مطالبی پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *