دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی نوت ۱۰ پلاس و شناخت ویژگی های فوق العاده آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

خانواده نوت همواره جزو کاملترین و قوی ترین پرچمداران سامسونگ بوده اند که در مورد نوت ۱۰ پلاس نیز این موضوع کاملا صدق می کند. این گوشی بزرگترین، قدرتمندترین و گران قیمت ترین نوت شرکت کره ای سامسونگ در زمان عرضه اش می باشد. با بررسی نوت ۱۰ پلاس همراه این مطلب از آرگا باشید.

می توان گفت گوشی نوت ۱۰ پلاس برای حرفه ای ها ساخته شده است یعنی کسانی که همه کارهایشان را با موبایل انجام می دهند. مشخصات نوت ۱۰ پلاس نیز به خوبی بیانگر این موضوع می باشد . این اسمارتفون از نمایشگر ۶.۸ اینچی، رم ۱۲ گیگابایتی، تراشه اگزینوس ۹۸۲۵ (در بازار جهانی) بهره می برد.

بررسی گوشی نوت ۱۰ پلاس

پس از معرفی گلگسی نوت ۹ بسیاری از افراد به این خاطر که ویژگی جدیدی نسبت به گلگسی نوت ۸ نداشت به سرزنش سامسونگ پرداختند اما باز هم مشتریان زیادی به سمت آن جذب شدند چرا که سامسونگ چیزی در آن کم نگذاشته بود. با این وجود در اوت ۲۰۱۹ سامسونگ از پرچمداران جدیدش یعنی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس رونمایی کرد که نسبت به نسل قبل با پیشرفت های زیادی همراه شده بودند. باید گفت خانواده نوت همواره کاملترین و قدرتمندترین پرچمداران سامسونگ بوده اند و این موضوع درباره نوت ۱۰ پلاس هم صادق می باشد.

تردیدی وجود ندارد که این گوشی برای افراد حرفه ای یعنی کسانی که همه کارهایشان را با موبایل انجام می دهند ساخته شده است. مشخصات دستگاه نیز به خوبی بیانگر این امر خواهد بود. یکی از تغییرات عمده در نوت ۱۰ پلاس اندازه نمایشگر و ناچ مخصوص دوربین سلفی می باشد. سامسونگ توانسته صفحه نمایش بزرگی را با لبه های برآمده و حاشیه های باریک طوری طراحی کند که دیگر برای سنسور دوربین سلفی به حضور بریدگی در بالا نیاز نباشد.

با این وجود برخی طرفداران از این اسمارتفون رضایت کافی ندارند ولی باید پذیرفت که این پرچمدار سامسونگ به معنای واقعی کلمه قدرتمند می باشد و بیشتر ترندهای سال ۲۰۱۹ را با خود همراه کرده است و از گواهی IP68 بهره می برد. قابل ذکر است برای افراد آشنا با دنیای موبایل شناختن نوت ۱۰ پلاس کار دشواری نخواهد بود چرا که حفره دوربین سلفی وسط نمایشگر ، ماژول دوربین سه گانه عمودی پنل پشتی و انحنای اندک لبه های گوشی نسبت به دیگر محصولات سامسونگ به اندازه کافی تمایز ایجاد کرده اند. یک روش ساده تر این است که سعی کنید گوشی را با اطمینان در دست گرفته یا در داخل جیبتان بگذارید می بینید که تلاش شما بی فایده است. به این ترتیب متوجه می شوید که با نوت ۱۰ پلاس روبرو هستید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با این مقدمه در ادامه به بررسی بیشتر گوشی پرچمدار نوت ۱۰ پلاس می پردازیم تا از این کهکشانی کره ای بیشتر بدانید.

محتویات جعبه

داخل جعبه مشکی رنگ و زیبای نوت ۱۰ پلاس تقریبا هر امکاناتی که از یک گوشی پرچمدار انتظار می رود حضور دارد فقط نبود کابل مبدل USB-C به جک هدفون ۳.۵ میلی متری جای انتقاد دارد و اینکه مجبور هستید یک دانگل را جداگانه خریداری نمایید. به هر روی در این جعبه یک کابل USB-C با پشتیبانی از تکنولوژی POWER DELIVERY 3.0 و شارژر ۲۵ واتی، یک جفت ایرباد AKG و کابل مربوطه حضور دارد. ناگفته نماند برای استفاده از حداکثر قدرت نوت ۱۰ پلاس باید شارژر سریع ۴۵ واتی را نیز خودتان به صورت جداگانه خریداری نمایید.

طراحی ظاهری

بررسی طراحی ظاهر نوت ۱۰ پلاس نشان می دهد که با گوشی تقریبا بزرگی روبرو هستیم و گرفتن آن با یک دست کار بسیار دشواری می باشد. نسبت بدنه به تصویر ۹: ۱۹ نیز کمک خاصی نکرده و در حقیقت دستیابی به گوشه بالایی یا پایینی دستگاه سخت است اما با این وجود طراحی تمام صفحه نمایش سامسونگ جای تحسین دارد.

باید اشاره کرد بنا به انتظاری که از گوشی پرچمدار سال ۲۰۱۹ می رفت کیفت ساخت نوت ۱۰ پلاس بسیار عالی می باشد. در قاب جلویی و پشتیبا پوشش شیشه ای دو بعدی از جنس گوریلاگلس ۶ و در اطراف با فریم فلزی احاطه شده است. بنا به گفته شرکت سازنده مقاومت پنل شیشه ای در برابر شکستن تا دوبرابر بهتر از نسل پیشین شده و فریم فلزی نیز با تغییراتی همراه شده و حالا با جلوه ای براق هماهنگی بیشتری با پنل پشتی دارد. ضمنا طراحی فریم فلزی نیز دچار تغییر شده و قسمت بالا و پایین آن طراحی تختی دارد.

گوشی نوت ۱۰ پلاس در چهار رنگ آئورا، آئورا سفید، آئورا آبی و آئورا مشکی به بازار عرضه می شود این رنگ بندی بسیار جذاب بوده اما متاسفانه جاذب اثر انگشت هستند و خیلی سریع کثیف می شوند. ضمنا به دلیل پوشش شیشه ای این گوشی خیلی لغزنده می باشد. سامسونگ مشکلات طراحی های قبلی را برطرف کرده و از این رو برآمدگی پوشش شیشه ای جلو و عقب در حد استاندارد بوده و فریم کناری نیز اندکی تیز است. در حقیقت این اسمارتفون آنچنان باریک طراحی شده که بهتر بود اندکی ضخامت داشت تا کلیدهای پاور و ولوم روی آن راحتتر جای می گرفتند. احتمالا این شیوه طراحی بابا سلیقه همه نباشد به این خاطر که بزرگی گوشی موجب می شود هنگام گرفتن آن در دست گوشه های دستگاه وارد دستان شما شود.

در بررسی ها متوجه نکته عجیبی در مورد نوت ۱۰ پلاس شدیم این که  گوشی با توجه به نمایشگر ۶.۸ اینچی سبک زون می باشد. البته بخش بالایی با با بخش پایین اندکی اختلاف جرم دارد که البته برای پی بردن به این موضوع باید بسیار دقت کرد. به هر حال نوت ۱۰ پلاس ۱۹۶ گرم وزن دارد و در مقایسه با وان پلاس پرو با وزن ۲۰۶ گرم بسیار سبک تر می باشد.  ناگفته نماند که سنگینی این پرچمدار کره ای به خاطر باتری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعتی آن است.

در قسمت بالای گوشی درگاه سیمکارت و میکروفون حذف نویز حضور دارند ولی یک سوراخ جدید دیگر نیز در این قسمت دیده می شود که در حقیقت خروجی دیگری برای اسپیکر دوم می باشد تا افکت استریو فراگیرتر اعمال گردد.

در لبه پایین دستگاه قلم اس پن، گریل اسپیکر، پورت یو اس بی تایپ سی و میکروفون مکالمه مشاهده می شود. ولی دو تغییر اصلی بر روی فریم ایجاد شده است یکی حذف شدن کلید پاور از سمت راست و دیگری حذف شدن جک هدفون ۳.۵ میلی متری صدا می باشد. سامسونگ در نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس تصمیم عجیبی اتخاذ کرده و آن حذف کلید پاور از سمت راست گوشی می باشد و حالا کلیدهای پاور(به جای بیکسبی) و ولوم را در سمت چپ مشاهده می کنیم. این موضوع احتمالا در تضاد با عادت قبلی کاربران اسمارتفون های سامسونگ باشد ولی پس از چند روز کارکردن با نوت ۱۰ پلاس به راحتی به این امر عادت خواهدی کرد.

در ادامه بررسی به نقطه سیاه رنگ کوچکی می پردازیم که در بالای نمایشگر نوت ۱۰ پلاس حضور دارد و محل جایگیری دوربین سلفی می باشد. این ناچ مطمئنا در مقایسه با حفره های موجود در اسمارتفون های سری اس ۱۰ کوچکتر شده اما اندازه آن بسیار ریز است به طوری که نمی توان در آن آیکون خاصی را که به درد رابط کاربری بخورد قرار داد. باید اشاره کرد این نقطه سیاه رنگ اصلا مزاحمتی برای تصویر به نمایش در آمده در پنل ۶.۸ اینچی ایجاد نمی کند.

پنل جلویی و پشتی نوت ۱۰ پلاس در بررسی ظاهری تفاوت زیادی ندارند به این خاطر که برآمدگی یکسانی دارند و هنگامی که از نمای کنار به آن ها نگاه کنید متوجه توازن فوق العاده این دو پنل می شوید. به نحوی که به سختی می توان فاصله میان فریم و آنها را ببینید. ناگفته نماند برآمدگی دوربین در پنل پشتی عمق استانداردی دارد و موقع قرار دادن گوشی روی سطح صاف به هیچ وجه نوت ۱۰ پلاس تکان نمی خورد. باید سامسونگ را به دلیل قرار دادن این تعداد سنسور در یک بدنه ۷.۹ میلیمتری تحسین کرد.

در پایان به بررسی قلم اس نوت ۱۰ پلاس می پردازیم. با فشار انتهای آن می توان به آسانی قلم را خارج نمایید. باید گفت رنگ آئورا آبی آن نیز به زیبایی قلم افزوده است. موقع گرفتن قلم در دست متوجه تفاوت آن با نمونه موجود در نسخه قبلی خواهید شد چرا که هم نوک بهتری دارد و هم سبکتر می باشد. به این قلم قابلیتهایی مربوط به تشخیص متن ،عکسبرداری و امکان یادداشت نویسی در توقیم  اضافه شده است. در گوشه نمایشگر این دستگاه نشانگر ظرفیت باتری قلم و گزینه AD doodle دیده می شود.

نمایشگر

گوشی نوت ۱۰ پلاس از نمایشگر ۶.۸ اینچی دینامیک آمولد بهره می بد که بررسی ها نشان می دهد از نمونه های سوپرآمولد موجود کیفیت بیشتری دارد. این نمایشگر با نسبت تصویر ۹: ۱۹ رزولوشن ۱۴۴۰* ۳۰۷۰ پیکسل را ارائه می دهد و تراکم پیکسلی آن به ۴۹۸ می رسد تا تصاویر را با وضوح خاص و شفافیت بیشتری به نمایش بگذارد. این صفحه نمایش از قابلیت HDR10+ پشتیبانی می کند. شاید برخی افراد این نظر را داشته باشند که ناچ مشکی رنگ بالای نمایشگر تمام صفحه بودن نوت ۱۰ پلاس را تحت تاثیر قرار می دهد اما باید گفت سامسونگ آنقدر آن را ریز طراحی کرده که مزاحمتی ایجاد نمی کند.

روشنایی نمایشگر نوت ۱۰ پلاس با توجه به آزمایش ها و بررسی های صورت گرفته در حالت معمولی به ۳۸۱ نبت و در حالت ماکزیمم به ۷۹۴ نیت می رسد. چنین امتیازاتی با توجه به اندازه نمایشگر خیلی شگفت انگیز می باشد چراکه نمایشگرهای بزرگ روشنانی کمتری ارائه می کنند.به طور کلی می توان گفت نوت ۱۰ پلاس به یکی از بهترین نمایشگرهای بازار مجهز می باشد که با کمبودی روبرو نیست و تنها نقطه ضعفش نبود نرخ بازسازی بالا می باشد. که اگر با این قابلیت همراه می شد برای گیمرها لذت بیشتری را به ارمغان می آورد.

سخت افزار و نرم افزار

با توجه به کشوری که در آن زندگی می کنید نوت ۱۰ پلاس از پردازنده اسنپدارگون ۸۵۵ (بازار امریکا و چین)یا اگزینوس ۹۸۲۵ هفت نانومتری(بازار جهانی) بهره می برد. این تراشه ها را پردازنده های گرافیکی آدرنو ۶۴۰ یا مالی G67 M12 همراهی می کند. از نظر میزانحافظه رم نیز این گوشی به ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است. که از فناوری UFS 3.0 پشتیبانی می کنند و نسبت به  UFS 2.1  موجود در اس ۱۰ پلاس عملکرد سریعتری دارند.

سیستم عامل گوشی نوت ۱۰ پلاس نیز بر پایه اندروید ۹ و رابط کاربری One UI می باشد. بخش نرم افزاری شرکت کره ای بهره گیری از تلفن همراه را ساده تر نموده و امکاناتی را به همراه دارد تا کاربر به راحتی بتواند با یک دست از گوشی استفاده نماید.

دوربین

بنا بر بررسی ها نوت ۱۰ پلاس از همان دوربین هایی مجهز شده است که در نوت ۹، اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس بکار رفته است. اما از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری با بروزرسانی هایی همراه شده است. این دوربین ها شامل لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم متغیر F/1.5-F/2.4 ، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو و لنز ۱۶ مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم F/2.2  می باشد. ضمنا یک دوربین سه بعدی TOF نیز برای سنجش عمق آنها را همراهی می کند. با این دوربین ها در نور روز و شب تصاویر جذاب با رنج دینامیکی بالا و جزئیات زیاد به ثبت می رسد. فقط این که در نور شب شبیه خانواده اس ۱۰ این گوشی نیز نمی تواند منابع نوری مانند نورافکن و چراغ ها را به خوبی به تصویر بکشد از این رو جزئیات فدای محدودیت لنز می شود به این ترتیب بهتر است از قابلیت نایت مود بهره بگیرید. دوربین سلفی نوت ۱۰ پلاس هم به یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 مجهز شده است که از قابلیت فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز نیز بهره می برد.

باتری

به طور کلی دوام باتری گوشی های سری نوت سامسونگ خوب گزارش شده و نوت ۱۰ پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. این اسمارتفون با بدنه باریک به یک باتری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است و با توجه به نمایشگر بزرگی که دارد نسبت به دیگر رقبا مدت زمانی که با این گوشی مکالمه می کنید یا فیلم می بینید بیشتر خواهد بود. ولی در قسمت وبگردی چندان قدرتمند عمل نمی کند. بررسی ها نشان می دهد نوت ۱۰ پلاس از دو سرعت شارژ ۲۵ و ۴۵ واتی پشتیبانی می کند که قدرت انتقال آنها از طریق کابل usb-c به usb-c امکان پذیر می باشد. باید اشاره کرد که تنها شارژر ۲۵ واتی در جعبه حضور دارد که توسط آن در عرض ۳۰ دقیقه شارژ باتری از صفر به ۶۴ درصد می رسد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *