دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پماد و محلول کلیندامایسین و تاثیر آن در درمان جوش

  • ساناز براتی
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

برای بهبود جوش های صورت روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارند که یکی از این روش های موثر استفاده از محلول کلیندامایسین می باشد. این محلول کاملا بی ضرر بوده و امروزه افراد بسیاری از آن استفاده می کنند.

اگر شما از آندسته افرادی هستید که صورتتان دائم در حال جوش زدن است، حتما با پماد یا محلول کلیندامایسین آشنا هستید و یا نام آن به گوشتان خوردن است. این محلول روشی موثر برای درمان آکنه و جوش است و در این مورد می تواند بسیار مفید ظاهر شود.

آشنایی با محلول کلیندامایسین

برای درمان و بهبود جوش صورت روش ها و درمان های شیمیایی مختلفی وجود دارد که با توجه به حساس بودن پوست صورت نمی توان بدون اطلاع دقیق از هر دستورالعملی استفاده نمود. در برخی موارد ممکن است جای جوش تا سال ها روی پوست بماند و زیبایی پوست را به خطر بیاندازد. در این مطلب می خواهیم شما را با یک روش موثر برای رفع جوش صورت آشنا سازیم، این روش چیزی نیست جز استفاده از محلول کلیندامایسین!

بهبود جوش ها با مایع کلیندامایسین

کلیندامایسین نوعی آنتی بیوتیک می باشد که به منظور درمان آکنه و لگاریس می تواند از آن استفاده نمود. آنتی بیوتیک کلیندامایسین با توقف در رشد و تکثیر باکتری های داخل جوش کار خود را انجام داده و جوش ها خشک می کند.کلیندامایسین به شکل های مختلف مثل کپسول، سوسپانسیون خوراکی کودکان، آمپول، شیاف، محلول موضعی، ژل موضعی و کرم واژینال وجود دارد که هر یک از این اشکال به منظور درمان یک مشکل خاص تجویز می شوند. برای درمان آکنه در اغلب موارد از نوع محلول یا پماد این دارو استفاده می شود.

مایع ضد جوش کلیندامایسین

جوش چیست؟

به منظور آشنایی با نحوه عملکرد کلیندامایسین برای جوش ها باید قبل از هر چیزی با چرخه ایجاد جوش آشنا شوید. زیر پوست انسان مملو از غدد ریزی به اسم غدد سبابه می باشد و همچنین روی پوست انسان نیز تعداد زیادی منافذ کوچک وجود دارند. وظیفه غدد سبابه تولید چربی برای حفظ لطافت و رطوبت پوست می باشد و وظیفه منافذ پوست نیز انتقال چربی های تولیدی از زیر پوست به روی پوست می باشد. در برخی اوقات بعضی از منافذ پوست بسته می شوند و روغن های تولید شده راهی به منظور رساندن خود به سطح پوست ندارد و در نتیجه زیر پوست جمع می شوند و به شکل دانه ای ملتهب به نام جوش نمایان می گردند. جوش های ایجاد شده مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها هستند، با بیشتر شدن باکتری ها جوش به وجود آمده ملتهب تر و مقاوم تر می گردد.

محلول موثر کلیندامایسین

  •  آرون گروپس

کلیندامایسین برای جوش

کیلدامایسین دارویی است که به منظور رفع آکنه تجویز می گردد. این ماده وقتی که برای آکنه تجویز می گردد می تواند به شکل خوراکی یا موضعی مانند کرم یا ژل فسفات، لوسیون، پد یا فوم استفاده گردد. کلیندامایسین مکی تواند آکنه را کاملا درمان نماید ولی می تواند باعث کنترل آن شود، برای کنترل جوش و آکنه باید مواردی را رعایت نمایید:

  • در صورتی که آکنه بهتر شده و بهبود یافته است، باید همچنان به مصرف کلیندامایسین ادامه داد تا وقتی که به شکل کامل عمل نموده و اثری از جوش باقی نماند.
  • قبل از مصرف کلیندامایسیم به منظور رفع جوش و آکنه فرد باید منطقه آلوده را با صابون شسته و کاملا خشک نماید.
  • برای اصلاح صورت یا محل جوش درآمده باید ۳۰ دقیقه صبر کرده بعد اینکار را انجام دهید. محلول را باید به تمام نقاط آلوده و حتی به جوش های تکی بمالید.
  • هنگام استفاده از این دارو فرد نباید در طول روز صورت یا منطقه آلوده شده را بیشتر از دو یا سه بار در روز بشوید.

محلول ضد جوش کلیندامایسین

افرادی که این محلول را استفاده می کنند باید کاملا مراقب باشند تا این محلول به نزدیکی لب، چشم ها و بینی برخورد نکند چون دارای الکل بوده و می تواند مشکل ایجاد نماید. از طرفی الکل قابل اشتعال بوده پس در ین مورد نیز احتیاط لازم را انجام دهید. بجر عوارض جانبی که ممکن است در مصرف این محلول به وجود آید، ممکن است کسانی که از آن استفاده می کنند دچار خشکی پوست، خارش، سوزش، قرمزی یا چربی پوست شوند.

روش مصرف

از داروی کلیندامایسین معمولا هر ۱۲ ساعت به میزان کم و به شکل نازک در محل جوش استفاده می شود. این مدت برای افرادی که پوست چرب دارند باید هر ۸ ساعت یکبار صورت گیرد. قبل از مصرف کلیندامایسین توجه داشته باشید که حتما محل جوش را با آب گرم و صابون به خوبی و به ارامی بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس به آرامی فقط قسمت های جوش درآمده و کمی اطرافش را از کلیندامایسین بمالید تا از بیرون زدن جوش در بافت های کناری نیز جلوگیری شود.

کلیندامایسین و بهبود جوش ها

نحوه اثر گذاری

  • کلیندامایسین موضعی به منظور درمان هر آکنه و جوش مضر ولی خفیف تا آکنه شدید استفاده می گردد.
  • دقیقا مشابه آنتی بیوتیک های خوراکی، آنتی بیوتیک های موضعی مثل کلیندامایسن به مهار رشد باکتری ها کمک می کنند.
  • یکی از دلایل اصلی آکنه گسترش آلودگی باکتریایی می باشد.
  • کاهش میزان باکتریه ای القا کننده آکنه به پیشگیری از گسترش قرمزی و تورم کمک می کند.
  • کلیندامایسین از شکل گرفتن منافذ مسدود شده ممانعت نمی کند اما می تواند در رفع جوش و آکنه موثر باشد.

بررسی مایع دارویی کلیندامایسین

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی به تنهایی برای درمان آکنه موثر نیستند و در مقایسه با دیگر داروهای موضعی آکنه خیلی آرام عمل می کنند. از این رو مصرف کلیندامایسین موضعی همراه با درمان دیگری برای آکنه نتیجه بهتری خواهد داشت و کارایی آن بالاتر خواهد رفت. در این مورد متخصص پوست به احتمال زیاد یک داروی ضد آکنه دیگر مانند بنزوئیل پراکسید یا یک رتینوئید موضعی را برای مصرف در کنار کلیندامایسین تجویز می نماید. استفاده همزمان این دارو ها با هم باعث رسیدن به نتیجه بهتری خواهد شد و درمان را سریعتر پیش می برد. علاوه بر این این عمل باعث پیشگیری از رشد باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها می شود.

معرفی محلول کلیندامایسین

اثرات جانبی کلیندامایسین

تقریبا تمامی داروهای ضد آکنه ممکن است عوارض جانبی به وجود آورند. البته در مورد عوارض جانبی این دارو باید بگوییم که خیلی مهم نیستند. برخی از عوارض این دارو خشکی، سوزش و یا لایه برداری جزئی از پوست می باشد که تا حدی شایع هستند. در زمان استفاده از این دارو ممکن است پوست کمی سوزش داشته باشد و کمی خارش نیز آن را تحریک کند.

بروز عوارض جانبی دی از آنتی بیوتیک های موضعی بسیار نادر است. اغلب افراد هیچ عارضه جدی از این محصول ندیده اند. در شورت سوزش دردناک، ترک خوردگی پوست یا قرمزی شدید پوست باید به پزشک مراجعه شود.

برخی از عوارض بسیار نادر این محصول شامل سردر شدید، اسهال، گرفتگی عضلات شکم و مدفوع خونی است که در صورت مشاهده آن باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

آشنایی با مایع دارویی کلیندامایسین

نکات مهم

  • در صورتی که کلیندامایسین و لینکومایسین حساسیت دارید هیچ وقت از این محلول استفاده نشود.
  • اگر بیماری ورم معده یا بیماری کروهن یا التهاب روده و یا دیگر مشکلات دستگاه گوارشی یا داخلی دیگری دارید نباید از این محلول استفاده نمایید.
  • در صورت داشتن اگزما و یا مشکل پوستی حاد و یا حساسیت های پوستی نباید از کلیندامایسین استفاده شود.
  • در صورت داشتن مشکلات روده و مصرف دارو برای آن نباید از داروی کلیندامایسین استفاده شود.
  • در صورت داشتن واکنش های حساسیتی جدی در گذشته به آسپرین یا آسم داشته اید و مشکلات تنفسی دارید نباید از کلیندامایسین استفاده شود.

مایع کلیندامایسین و بهبود جوش ها

  • اگر دارای پوستی حساس و خشک هستید بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • هم زمان با مصرف لایه بردارها و محصولات دیگر پوستی که باعث خشک شدن پوست می شوند از کلیندامایسین استفاده نکنید.
  • هیچوقت اجازه ندهید محلول یه چشم یا غشاهای مخاطی برخورد نماید.
  • کلیندامایسین محلول قابل اشتعالی است و باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شود تا دچار مشکلات نشوید.
  • افرادی که دخانیات مصرف می کنند نباید از این دارو مصرف کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *