دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های بارداری در دوران شیردهی و آنچه باید درباره آن بدانید

  • ساناز براتی
  • ۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

از نشانه های بارداری در دوران شیردهی می توان به زخم شدن سینه مادر، حالت تهوع و خستگی مفرط اشاره نمود که هیچکدام قطعی نیستند، در این دوره نشان های بارداری تا حدی ممکن است ناقص باشد و شناسایی آن کمی چالش برانگیز شود.

احتمال بارداری در دوران شیردهی وجود دارد و زنان بسیاری بوده اند که در دوره شیردهی دوباره حامله شده اند، برخی از افراد بر این عقیده هستند که شیر خوردن نوزاد باعث پیشگیری از حاملگی در دوره شیردهی خواهد شد اما این موضوع درست نیست و فقط باعث تاخیر در عادت ماهیانه می شود.

بارداری در دوران شیردهی و علائم آن

برخی از افراد بر این عقیده هستند که شیر دادن به نوزاد باعث پیشگیری از بارداری در دوره شیردهی خواهد شد، اما در این مورد باید بگوییم که این فرضیه کاملا اشتباه است و شیر دادن به نوزاد فقط باعث می شود تا دوره عادت ماهیانه چند وقت به تاخیر بیافتد که در اصطلاح به آن فقدان قاعدگی در شیردهی می گویند. شیر دادن معمولا باعث تغییر زمان تخمک گذاری می شود اما در برخی از زنان اینگونه نبوده و تخمک گذاری اتفاق می افتد و آنها مجددا باردار می شوند . خانم هایی که در دوره شیردهی باردار شده اند سوالات زیادی برایشان پیش آمده سوالاتی مثل این که آیا شیردادن در دوران بارداری مشکلی برای من و فرزندانم ایجاد میی کند یا خیر؟ و اینکه زمان مناسب برای از شیر گرفتن فرزند اول چه زمانی می باشد؟

بارداری در دوران شیردهی به نوزاد

در این مورد شناخت مزایا، خطرات و نحوه آماده شدن برای مادر و فرزندانش باعث رفع آسیب ها و مشکلات خواهد شد و به مادر کمک می کند تا بهتر تصمیم گیری نماید و بداند که چه چیز برای او و فرزندانش مناسب خواهد بود. برای بررسی بیشتر این موضوع و آشنایی بیشتر با آن در این مطلب همراه ما باشید.

احتمال حامله شدن در دوره شیردهی

 خانم ها بعد از زایمان حتی اگر به نوزادشان شیر ندهند، حداقل تا شش هفته قدرت باردار شدن را ندارند، ولی پس از گذشت شش هفته حتی اگر عادت ماهیانه نشوند احتمال بارداری مجدد در آن ها وجود خواهد داشت. پس اگر بعد از زایمان قصد بارداری مجدد را ندارید باید حتما از یک روش پیشگیری از بارداری کمک بگیرید تا از این موضوع مطمئن شوید.

حاملگی در دوران شیردهی به نوزاد

علائم حامله شدن در دوران شیردهی

مادرانی که در دورهان شیردهی هستند اگر باردار شوند تقریبا تمام علائم بارداری یک خانم عادی را می توانند داشته باشند. واضح ترین نشانه حاملگی پریود نشدن او است، اما همانطور که مشخص است ممکن است مادر هنوز به سیکل قاعدگی خود بازنگشته باشد و نتوان از این راه متوجه شد، سیستم تولسد مثل بعد از بارداری نیاز به زمان برای بازگشت مجدد دارد، اگر اولین تخمک گذاری در تخمدان ها ایجاد شود امکان دارد هیچ نشانه ای از خونریزی دیده نشود، پس در این مودت امکان باردار شدن وجود دارد. برخی از علائم حامله شدن در دوران شیردهی با دوران عادی کمی متفاوت است، زخم شدن سینه ها یکی از این علائم می باشد، مادر حتی اگر به نوزادش شیر ندهد در صورت باردار شدن ممکن است دچار زخم در سینه شود که با درد همراه است، حامله شدن در دورهان شیردهی با خستگی مفرط و بیش از اندازه همراه بوده و نسبت به حالت عادی خستگیی های طولانی تری خواهید داشت، زیرا بدن مجبور است مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین را همزمان تامین نماید، در سه ماهه اول حالت تهوع در مادر شدیدتر می شود و باید در این شرایط مواد مغذی غذاهای پروتئین دار بیشتر مصرف شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

باردار شدن در دوران شیردادن

پریود نشدن بعد از زایمان و رابطه آن با حاملگی

شروع مجدد عادت ماهیانه بعد از زایمان در خانم ها با هم متفاوت می باشد، برخی از زنان در همان ماه اول بعد از زایمان پریود شده و برخی دیگر تا یکسال بعد نیز ممکن است پریود نشوند. این قضیه کاملا فیزیولوژیک و طبیعی می باشد، در برخی موارد نیز تغذیه مادر پس از زایمان می تواند باعث عقب افتادن دوره شود.

بارداری در دوران شیردادن به نوزاد

آیا شیردهی در دوره حاملگی خطرناک است؟

برخی از مادران حامله نگرانی هایی بابت شیردهی در دوران بارداری دارند، آن ها اینگونه فکر می کنند که شیردهی به نوزاد در دوران بارداری باعث بروز انقباضات خفیف در رحم می شود که این موضوع زایمان زود رس را به دنبال خواهد داشت. باید بدانید که در یک حاملگی سالم این انقباضات بسیار طبیعی است و هورمون اکسی توکسین که همان هورمون آزاد کننده شیر مادر است تا حدی باعث می شد تا انقباضات شدید تر شوند اما میزان این هورمون آنقدر کم است که نمی تواند باعث زایمان زود رس شود. انقباضات برای جنین در حال رشد خطری نداشته و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. از سوی دیگر هورمون هایی که در دوره حاملگی ترشح می شوند وارد شیر شده و به کودکتان منتقل خواهند شد، این موضوع نیز نگران کننده نیست و هورمون ها برای کودک خطری به همراه ندارند.

حامله شدن در دوران شیردهی به نوزاد

مواقع ممنوعیت شیردهی در حاملگی

تا جایی که می دانیم شیردهی در دوران بارداری کاملا امن است، ولی در برخی موارد مادر نباید به شیر دادن ادامه دهد، مواردی که در آن ممنوعیت شیردهی وجود دارد عبارتند از:

  • در صورت داشتن بارداری خطرناک و در معرض خطر زایمان زود رس بودن
  • دوقلو باردار بودن
  • در صورتی که رابطه جنسی در دوره باردای ممنوع شده باشد
  • داشتن خونریزی یا درد رحمی

در صورت داشتن هر یک از شرایط بالا پزشک خود را در جریان قرار دهید تا با بررسی موضوع مشخص کنید که می توانید شیر بدهید یا خیر.

باردار شدن در دوران شیردهی

چالش های حاملگی در دوره شیردهی

تغییرات فیزیکی ایجاد شده مانند حساسیت نوک پستان، تهوع، کم شدن شیر و عوال دیگر می تواند همزمان با شیردادن برای مادر باردار ایجاد شود که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. می توانید با تمرکز بر موضوع هایی غیر از موارد ناراحت کننده کمی از احساسات بد خود کم کنید. برخی از مادران فکر می کنند که شیر دادن در حاملگی باعث خستگی و بی حالی خواهد شد از این رو برای شیر دادن به نوزادشان دو دل می شوند، ولی طبق مشاهدات و تحقیقات انجام شده شیر دادن نه تنها باعث خستگی نخواد شد بلکه با نشستن و شیر دادن تا حدی مادر می تواند استراحت کند.

بررسی بارداری در دوران شیردهی

تغذیه مناسب و اهمیت آن در حاملگی به همراه شیردهی

مادرانی که تصمیم دارند در دوره بارداری خود به نوزادی که دارند شیر بدهند، باید تغذیه مناسبی برای حفظ سلامت جنین و کودک و خودشان داشته باشند. اگر کودکتان به مرحله دریافت غذای کمکی رسیده است، شما باید در طول روز ۵۰۰ کالری دریافت کنید و اگر کودک کمتر از ۶ ماهه دارید باید در طول روز ۶۵۰ کالری دریافت نمایید. مادران باید برای افزایش کیفیت شیر و رساندن مواد مغذی کافی به جنین و همچنین سلامت خودشان مواد مغذی و پروتئین بیشتری را در این دوره مصرف کنند.

مراقبت بارداری در دوران شیردهی

زمان آغاز تخمک گذاری بعد از زایمان

مادرانی که برای تغذیه نوزاد خود از شیر کمکی استفاده می نمایند، قبل از هفته ششم بعد از زایمان تخمک گذاری شان آغاز خواهد شد، متوسط زمان بین زایمان و نخستین تخمک گذاری در این افراد حدود ۴۵ روز می باشد. از این رو نیاز است تا مادران طی مراجعه به پزشک در هفته سوم بعد از زایمان در رابطه با روش های پیشگیری از بارداری از پزشک خود مشورت بگیرند و این موضوع را جدی گرفته تا مجددا باردار نشوند.

حاملگی در دوران شیردهی

توصیه متخصص زنان و زایمان در رابطه با پیشگیری پس از زایمان

باید بدانید که پریود نشدن معادل باردار شدن نمی باشد، مادرانی که نوزادشان فقط از شیر آن ها تغذیه می نمایند، باید از ماه سوم بعد از زایمان پیشگیری از بارداری را آغاز نمایند و مادرانی که به نوزادشان شیر نمی دهند یا نوزادشان فقط از شیر آن ها تغذیه نمی کند باید از هفته سوم بعد از زایمان روش های پیشگیری از زایمان را در پیش بگیرند. زنانی که قبل از بارداری به دلیل تنبلی تخمدان، اختلال تخمک گذاری و سیکل های نامنظم داشته اند در دوره شیردهی مثل دیگر مادران باید روش پیشگیری داشته باشند، در مورد روش های پیشگیری از بارداری مناسب خود می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

حامله شدن در دوران شیردهی

آیا کودک آمادگی ورود بچه بعدی را دارد؟

برای به دنیا آوردن بچه دوم باید جنبه های مختلفی را در نظر داشته باشید، یکی از این جنبه ها که باید در نظر گرفته شود این است که کودک بزرگترتان تا چه حد آماده پذیرش فرزند بعدی است. شخصیت، سن، الگوهای تربیتی، پاسخ رفتاری و روانی کودک به حاملگی مادر از جکله عوامل تعیین کننده میزان آمادگی کودک می باشد. مساله دیگر از شیر گرفتن فرزند بزرگترمی باشد، در بیشتر موارد شیر مادر در ماه های ۴ تا ۵ بارداری کم می شود و یا دچار تغییر طمع می شود. کودک در چنین شرایطی دوست ندارد که شیر بخورد و تمایلش به شیر تا حدی کم خواهد شد و شما باید زودتر از آنچه که فکرش را می کردید از سیر گرفتن را شروع نمایید. ولی برخی ماورد کودک به دلیل دلبستگی به سینه آمادگی جدا شدن از سینه مادر را ندارد. توجه داشته باشید که اگر کودک اول شما زیر شش ماه است و حالا شما حامله هستید، باید به تغذیه کودکتان بیش از گذشته اهمیت دهید، شاید نیاز باشد از شیر کمکی استفاده شود و غذای کمکی را در وعده های بیشتری به او بدهید زیرا مقدار شیر شما در این دوره کمتر خواهد شد و کودک به خوبی سیر نمی شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *