دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برنامه ریزی برای روزهای تعطیل و استفاده مفید از آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

برنامه ریزی در واقع از جمله کارهای هدفمند و مفیدی می باشد که در دنیای پیشرفته امروزی در جهت سرعت بخشیدن و نظم دادن به کارها و فعالیت ها در طول هفته انجام می گیرد و هر فردی مطابق با سبک زندگی خود به برنامه ریزی برای روزهای تعطیل می پردازد تا در رسیدن به اهداف خود موفق تر باشد.

یکی از اعمالی که به منظور موفقیت و پیشرفت در کارها در روزهای تعطیل می توان انجام داد تنظیم یک برنامه منظم و دقیق است که در آن لیست تمام فعالیت هایی که قرار است در طول هفته انجام دهید اولویت بندی شده و قرار گرفته شده است. در واقع با این عمل شما اهداف خود را مشخص کرده و وقت خود را متناسب با آن تنظیم می کنید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت یادگیری و شناخت شما عزیزان در رابطه با برنامه ریزی برای روزهای تعطیل به بررسی بپردازیم.

برنامه ریزی برای روزهای تعطیل

به طور کلی می توان گفت یک نوع عامل اصلی که در مشخص نمودن وظایف و تنظیم کردن کارها و فعالیت ها بر اساس مدت زمان در نظر گرفته شده نقش مهمی را ایفا می کند چیدن یک برنامه دقیق می باشد که باعث تعریف هدف در زندگی شده و در وقت و انرژی صرفه جویی خواهد کرد. برنامه ریزی برای روزهای تعطیل باعث از بین بردن حالت خستگی و تکراری روزهای هفته خواهد شد و شما را در رسیدن به اهداف و پیشرفت کارهایتان کمک خواهد کرد. در صورتی که به دنبال یک برنامه عالی و کاربردی برای گذراندن روزهای تعطیل خود هستید می توانید در ادامه ما را همراهی نموده و با مجموعه ای از فعالیت های مناسب برای یک روز تعطیل آشنا شده و از آن ها ایده بگیرید.

طریقه برنامه ریزی برای روزهای تعطیل

تهیه لیست از کارهایی که قصد انجام آن را دارید و دسته بندی کردن آن ها :

این تکنیک بسیار خوب و کاربردی بوده و قطعا از آن نتیجه خواهید گرفت. کارهایی که در یک گروه قرار دارند را در زمانی معین و پشت سر هم انجام دهید. این عمل در واقع از لحاظ فکری و ذهنی بهترین نتیجه را به شما خواهد داد.

تنظیم کردن برنامه های اجتماعی برای انجام در طول هفته :

در صورتی که تصمیم دارید یک کار اجتماعی انجام دهید باید حتما آن را برنامه ریزی نموده و اجازه ندهید که هیچ نوع برنامه ای باعث تداخل در کار شما شود. بیشتر مردم توانایی کنترل برنامه ها را ندارند به طوری که از دسترس آن ها خارج شده و نمی توانند به دلخواه خود به انجام آن بپردازند. همچنین یکی دیگر از کارهای اشتباهی که انجام می دهند واگذاری زمان زیادی در اختیار افراد می باشد به طوری که مسئولیت کار را بر دوش دیگری قرار می دهند.

طریقه برنامه ریزی برای تعطیلات

تعیین هدف اصلی و سنجیدن موفقیت بر طبق آن :

هدفی که انتخاب کرده اید نباید بزرگ و خارج از توان شما باشد، به طور مثال نگویید که قصد نوشتن یک کتاب را دارم بلکه سعی کنید یک فصل از آن را برای نگارش معین نمایید. امکان دارد که هدف شما مرتب نمودن کمدتان باشد. در واقع مهمترین چیز هدف و درست کردن یک عادت برای خود است. عادت به این امر که اوایل هفته برای خود یک هدف مشخص نمایید. در ابتدا یک هدف کوچک تعیین نموده و زمانی که تبدیل به یک عادت شد می توانید آن را به نسبت بزرگتر نمایید و در نتیجه به اهداف والایی دست یابید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تهیه یک برنامه مناسب برای تعطیلات

انجام یک کار راحت و ساده در صبح جمعه :

این عمل در واقع برای این است که برای انجام فعالیت هایتان در اوایل صبح حس و انرژی مناسب و کافی را داشته باشید. احتمال دارد که کار راحت شما پاسخ به یک ایمیل باشد، بنابراین سعی کنید که کاری را انجام دهید که خود به خود باعث ایجاد حس خوبی در شما شود.

نوشیدن قهوه سرد :

نوشیدن یک فنجان قهوه در واقع باعث افزایش انرژی و کارکرد شما خواهد شد.

چک کردن ایمیل تا قبل از پایان روز :

بهتر است بدانید که صبح جمعه شما بازدهی بسیار بالایی دارد و باید سعی کنید که آن را با انجام یک کار مشکل آغاز نمایید.

فعالیت های مناسب در برنامه ریزی برای تعطیلات

گذراندن اوقاتی در کنار خانواده :

با توجه به این که افراد معمولا هفته های شلوغ و پرکاری را دارند در واقع فرصت کافی برای دیدار دوستان و آشنایان ندارند بنابراین روزهای تعطیل بهترین فرصت است که به جبران آن بپردازید.

تنظیم آلارم ۵ الی ۱۰ دقیقه ای برای هر یک و نیم ساعت :

اعتقاد بر این که می توان بدون استراحت و یکسره و در واقع بدون توجه به ساعت کار کرد کاملا اشتباه بوده و مانع پیشرفت کار خواهد شد. به منظور این که روزهای جمعه پربازدهی داشته باشید باید سعی کنید که از کارهای روزمره خود فاصله بگیرید تا بدین گونه باعث آرامش ذهن خود شوید.

انجام کارهای اختیاری :

بیشتر افراد موفق از این گونه تعطیلات برای انجام کارهای داوطلبانه مثل شرکت در انجام کارهای خیرخواهانه بهره می برند.

ایده های مناسب برای برنامه ریزی برای تعطیلات

رفتن به طبیعت :

یکی از بهترین کارهایی که پس از انجام کلی فعالیت می توان انجام داد رفتن به دل طبیعت است. اهمیتی ندارد که تعطیلات در چه فصلی باشد چرا که در واقع آنچه مهم است وقت گذراندن در طبیعت و لذت بردن از آن است.

انجام مسافرت های کوتاه مدت با فاصله نزدیک :

یکی از ایده های خوبی که می توان در زمینه برنامه ریزی برای روزهای تعطیل انجام داد مسافرت رفتن به مکانی در نزدیکی محل زندگی است که تنها حدود چند ساعت فاصله دارد. با این عمل در واقع می توانند از یک مکانی که قبلا ندیده اند بازدید کرده و همچنین خستگی ناشی از یک مسافرت طولانی مدت را تجربه نخواهند کرد.

انجام کارهای مورد علاقه :

فرصت بسیار خوبی است که در روزهای تعطیل به انجام فعالیت هایی که به آن علاقه داشته و وقت کافی در طول هفته برای انجام آن را ندارید، بپردازید. شما می توانید هر نوع فعالیتی که به آن علاقه دارید را در این روز انجام داده و از آن لذت ببرید.

تهیه یک برنامه منظم برای تعطیلات

ورزش کردن :

به طور کلی تمامی افراد موفق این عقیده را دارند که فعالیت و حرکات ورزشی در تامین سلامت جسمی و روحی آن ها نقش زیادی دارد که به همین خاطر سعی می کنند در تعطیلات به انجام ورزش های مختلف بپردازند.

استراحت کردن و کسب انرژی مجدد :

تمامی افراد نیاز دارند که پس از یک روز پرمشغله و بعد از انجام کلی فعالیت به استراحت بپردازند تا به گونه ای انرژی خود را دوباره بدست آورند. بنابراین در واقع بهترین کار این است که در روزهای تعطیل این کار را انجام دهید.

اندیشیدن به آینده :

به طور کلی افراد موفق در آخرین شب روزهای تعطیل خود درباره هفته ای که پیش رو دارند فکر می کنند که این عمل با استفاده از تعیین هدف های معینی باعث کاهش استرس روزهای آینده خواهد شد.

ایده های خوب برنامه ریزی برای روزهای تعطیل

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با ایده ها و راهکارهای جالب در رابطه با برنامه ریزی برای روزهای تعطیل به خوبی آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده برایتان سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *