دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ترس از آسانسور چه دلیلی دارد و چطور با آن مبارزه کنیم؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

برخی از افراد پس از ورود به داخل آسانسور نوعی دلهره و اضطراب آن ها را فرا می گیرد و دچار ترس از آسانسور می شوند که همین امر مانع از سوار شدنشان می شود و به نوعی آن ها را به چالش می کشاند ولی می توان با استفاده از روش ها و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد بر این نوع ترس غلبه کرد و آن را درمان نمود.

یکی از انواع استرس هایی که امروزه برخی از افراد با آن درگیر هستند ترسیدن از آسانسور است که البته به عنوان یک نوع فوبیا در نظر گرفته نمی شود. این نوع هراس و نگرانی امکان دارد که برای افراد رنج آور و حتی گاهی خجالت آور باشد به طوری که افراد ترجیح می دهند به جای آسانسور از راه پله استفاده نمایند ولی می توان به منظور مقابله با چنین مشکلی از روش هایی که در این زمینه وجود دارند بهره برد. بدین منظور در این مطلب سعی داریم برای آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به ارائه راهکارهایی در راستای غلبه بر ترس از آسانسور بپردازیم.

علل ترس از آسانسور

از آنجایی که در دنیای پیشرفته امروزی به دلیل احداث ساختمان های چند طبقه و سخت بودن استفاده از پله های زیاد و رفتن مسیرهای طولانی نصب آسانسور روز به روز گسترده تر شده است به همین دلیل افراد مجبورند که از این وسیله استفاده نمایند ولی در این میان افرادی وجود دارند که ترس از آسانسور داشته و از سوار شدن آن اجتناب می کنند چرا که در هنگام قدم گذاشتن به داخل آسانسور دلهره و اضطراب شدیدی آن ها را فرا گرفته و دچار علائمی همچون تپش قلب، نفس نفس زدن، عرق کردن و ضعف می شوند که ناشی از حملات هراس می باشند.

دلایل هراس از آسانسور

هراس داشتن از آسانسور در واقع نوعی هراس از فضاهای بسته است که در آن شخص استرس شدیدی نسبت به گیر افتادن و محدودیت درون آسانسور دارد به شکلی که به محض ورود به آسانسور دلهره و اضطراب شدیدی وجود او را فرا می گیرد. به طور کلی این نوع استرس و دلهره ناشی از یک نوع فوبیای خاص دیگر می باشد که درون فرد تشکیل شده است که به تنهایی قابل تشخیص نمی باشد، به این صورت که شاید تصور کنید تنها از سوار شدن آسانسور هراس دارید در حالی که این نوع هراس از یک نوع فوبیای دیگر نشئت گرفته است.

نشانه های هراس از آسانسور :

  • داشتن ترس شدیدی از گیر افتادن و محبوس شدن در مکان های بسته
  • داشتن استرس و دلهره از فضاهای بسته
  • ضعف و بی حال بودن، تند شدن ضربان قلب، تنفس ناهماهنگ در زمان سوار شدن آسانسور
  • پرهیز از قرار گرفتن در آسانسور
  • داشتن نفس تنگی در زمان ورود به آسانسور
  • علاقه داشتن به فضاهای باز
  • احساس ترس از خفه شدن

شیوه های مقابله با آسانسور هراسی

دلایل آسانسور هراسی

علت های مختلفی وجود دارد که فرد بخاطر آن ها از سوار شدن به آسانسور و استفاده از آن دوری کرده و نسبت به آن دلهره و استرس دارد که در ادامه به مواردی از آن اشاره خواهیم داشت.

احساس ترس از مکان های سربسته و تنگ :

اصطلاح کلاستروفوبیا به معنی ترس داشتن از فضاهای بسته است که در واقع اتاق کوچک و سربسته آسانسور امکان دارد که موجب ایجاد عکس العمل هایی در رابطه با تنگناهراسی گردد.

  •  آرون گروپس

شیوه های مقابله با آسانسور هراسی

انزواطلبی و گوشه نشینی :

ترسیدن بخاطر گیر افتادن در شرایطی که رهایی از آن سخت و یا به طریقی غیر ممکن می باشد. اشخاصی که به انزواطلبی دچار هستند اغلب از مکان های شلوغ فرار می کنند و خیلی از آن ها هیچ گونه مسئله ای با آسانسور ندارند. با این حال بخاطر این که دوری از شلوغی در داخل آسانسور امکان پذیر نمی باشد چنین افرادی اغلب بهتر می دانند که از آسانسور استفاده نکنند.

تجربه های گذشته :

در بیشتر اوقات فوبیای ایجاد شده نشئت گرفته از تجاربی است که موجب ترس فرد در زمان های گذشته شده است. افرادی که تجربه گیر افتادن درون آسانسور را حتی در زمان کمی دارند خیلی زیادتر از سایرین از سوار شدن به آسانسور هراس دارند. همچنین امکان دارد که این حادثه برای یکی از آشنایان شما رخ داده باشد و همین امر موجب ایجاد ترس در شما شده باشد.

روش های غلبه بر هراس از آسانسور

روش های مقابله با آسانسور هراسی

۱در صورتی که تمایل دارید هر چه زودتر این مشکل را رفع نمایید در آغاز احتیاج دارید که این اختلال بوجود آمده در خود را پذیرا باشید و قصد مقابله با آن را داشته باشید. چنانچه فقط بخاطر توقعات سایرین و اصرارهای آن ها در پی درمان هستید کمتر احتمال دارد که به موفقیت برسید.

۲- از لحظه ای که وارد آسانسور شده تا زمان پیاده شده تمام شرایط دلهره آور و استرس زا را به صورت یک فهرست دسته بندی شده تنظیم نمایید و تلاش کنید که به صورت گام به گام جلو بروید.

علل ترس از آسانسور

۳- تا جایی که امکان دارد خود را ملزم سازید که صحنه های آرام و تسکین دهنده در ذهنتان تداعی شود. در صورتی که شما جزء افرادی هستید که قادر به تصور چنین چیزهایی نیستید می توانید از ترفندهای ساده فکری و متمرکز شدن بر روی نحوه تنفس این کار را یاد بگیرید.

۴- مراحل را به ترتیب جلو ببرید. اطمینان داشته باشید تا وقتی که مغزتان قادر به دست کشیدن از افکار وحشتناک گذشته نباشد توانایی آغاز مراحل بعدی را ندارید.

۵- ممکن است که جلسات زیادی  طول بکشد تا به اهداف خود دست یابید. ولی تنها چیزی که بسیار مهم می باشد این است که این نوع ترس را در خود رفع نمایید و توانایی مقابله با آن را داشته باشید. تنها راه دستیابی به موفقیت این است که توانایی کنترل افکار خود را داشته باشید و از افکار منفی دوری کنید . همچنین دائما به خود یادآور شوید که این نوع ترس امکان دارد که بدون هیچ علتی بوده و کاملا ساختگی باشد.

دلایل ترس از آسانسور

۶- سعی کنید کارهای ساده ای را که در فهرست خود در نظر گرفتید در اولویت قرار داده و انجام دهید. امکان دارد که تنها قرار گرفتن در کنار آسانسور و دیدن حرکات بالا و پایین رفتن آن برایتان کافی باشد. هر زمان که حس کردید دلهره به سراغتان آمده برای مدتی کم صحنه های آرامی را در ذهن خود تصور نمایید.

۷-برای مقابله با این ترس فرد باید با قرارگیری در این شرایط ترس را در خود کاهش داده و آن را به تدریج از بین ببرد. به طوری که فرد در ابتدا برای زمانی طولانی در وضعیتی کاملا امن و تحت کنترل قرار گرفته و با ترس خود رو در رو می شود. در آغاز امکان دارد که استرس و اضطرابی شدید فرد را درگیر نماید ولی در پایان خستگی غالب شده و باعث کاهش میزان استرس می شود.

نشانه های آسانسور هراسی

در این مطلب با علل و روش های مقابله با ترس از آسانسور آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و از توضیحات بیان شده بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *