دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با فواید گرفتن دست همسر آشنا شوید

  • ساناز براتی
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

گرفتن دست همسر با عشق و محبت واقعی باعث خواهد شد تا استرس کاهش یابد و سطح ترشح هورمون کوتیزول در بدن کمتر شود و در نهایت بسیاری از بیماری های قلبی و مغزی و همچنین فشار خون بهبود یابند و میزان ترس و نگرانی در افراد کاهش یابد.

بدن انسان توانایی خارق العاده ای در درک واکنش های روانی نسبت به احساسات دیگران دارد. بر طبق گفته دانشمندان گرفتن دست همسر و کسی که دوستش دارید باعث کاهش درد و استرس خواهد شد و امواج مغزی دو نفر را همسو و همزمان می کند.

فواید گرفتن دست همسر

نوع و چگونگی زندگی کردن در این جهان سلامت ذهن و بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان نمونه اگر شما بهترین غذا با مواد مغذی کامل را مصرف نمایید مطمئنا از بدنی سالم و سلامت بهره خواهید برد. گرفتن دستان یکدیگر نیز اینگونه عمل می کند. گرفتن دستان همسر تاثیرات مثبت زیادی را به همراه دارد از این رو یک عمل شگفت انگیز شمرده می شود، گرفتن دست کسی که دوستش دارید یک عمل مفید و سالم می باشد که می توان آن را انجام داد. این عمل باعث ایجاد یک ارتباط خوب خواهد شد و نشان از یک رابطه خود بین دو نفر دارد.هورمون اکسی توسن که با نام هورمون عشق شناخته می شود با انجام اعمالی مانند گرفتن دست، بغل کردن و … تقویت می گردد و باعث بهبود روابط می شود. علاوه بر این موارد گرفتن دست فوائد دیگری را نیز به دنبال دارد که در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد.

اثرات مثبت گرفتن دست همسر

افزایش دهنده اعتماد به نفس

با گرفتن دستان شریک زندگی خود به شکل ناخودآگاه باعث افزایش اعتماد شریک زندگی خود خواهید شد و اعتماد او به خود و زندگی را بیشتر خواهید کرد.مثلا وقتی که در یک جمع حضور دارید یا در خیابان راه می روید و یا مشغول خرید هستید، همسرتان با گرفتن دستان شما این اعتماد را ایجاد می کند که شما شریک زندگی او هستید و این موضوع تاثیر بالایی در افزایش و ایجاد اعتماد به نفس در شما به وجود می آورد.

 نحوه گرفتن دست زوجه

تحریک هورمون اکسی توسین

مسلما می دانید که هورمون اکسی توسین یکی از هورمون های جنسی مخصوص پستانداران می باشد که در انسان به مقدار قابل توجهی دیده می شود. دانشمندان با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که هورمون اکسی توسین تاثیرات مثبتی بر لذت جنسی، شناخت اجتماعی، جفت پیوندی، اضطراب و رفتارهای غریزی مادرانه داشته و دارد. از جمله مواری که باعث افزایش و تحریک این هورمون می شود رفتارهای احساسی و عاشقانه مانند گرفتن دست همسر می باشد. با گرفتن دستان همسر خود باعث تحریک هورمون اکسی توسین خواهید شد.

گرفتن دستان همسرتان

  •  آرون گروپس

کاهش دهنده استرس

هورمون کورتیزول از جمله هورمون هایی است که باعث بیشتر شدن استرس و نگرانی می شود. بیشتر شدن ترشح این هورمون به شکل مستقیم بر روی استرس و به شکل غیر مستقیم بر سلامت قلب و مغز تاثیرگذار خواهد بود. با گرفتن دستان همسر خود باعث پیشگیری از ترشح این هورمون خواهید شد که در نتیجه آن استرس و نگرانی در شمت و همسرتان کاهش خواهد یافت. با این عمل همسرتان نگرانی و استرس کمتری را تجربه می کند. علاوه بر این با کاهش استرس فشار خون تنظیم خواهد شد و تنظیم فشار خون تاثیرات ثابت شده ای بر روی سلامت قلب خواهد داشت، بعلاوه این موضوع باعث سلامت مغز نیز خواهد شد و حس آرامش را در فرد بیشتر خواهد کرد.

گرفتن دست کسی که دوستش دارید

کاهش دهنده درد کاذب

همانطور که گفته شد هورمون کورتیزول باعث افزایش استرس و نگرانی می شود، علاوه بر این ترشح هورمون کورتیزول باعث افزایش درد نیز خواهد شد، البته دردی که با این دلیل ایجاد می شود تا حدودی با دردهای فیزیکی متفاوت می باشد. یعنی اینگونه باید گفت که ترشح هورمون کورتیزول باعث افزایش دردهای کاذب در افراد خواهد شد. از سویی کاهش در مقدار ترشح این هورمون باعث ار بین رفتن و کاهش دردهای کاذب خواهد شد و آرامش خاطر را در اشخاص به وجود می آورد. پس می توانید در زمان هایی که همسرتان درد خاصی را تحمل می کند دستانش را بگیرد و به او کمک کنید.

گرفتن دست زوجه و فوائد مثبت آن

مبارزه کننده با ترس

شاید در برخی از فیلم های اکشن دیده باشید که شخصیت های فیلم برای کمتر شدن ترس و تسلط بر خود، دست شریک عاطفی خود را محکم می فشارند. شاید بگویید که زندگی روزمره صحنه فیلم های اکشن نیست و در آن موارد اینگونه کم پیش می آیند، ولی این موضوع به این معنا نیست که افرادی که زندگی معمولی دارند هیچ ترسی برایشان ایجاد نمی شود. هر شخص ترس های مخصوص به خود را دارد که گه گاهی به سراغش می آیند و با آن ها رو به رو می شود و باعث بر هم خوردن ثبات فکری او می شود. در این مواقع می توانید با گرفتن دستان همسرتان به او آرامش داده و ترس را در او کاهش دهید.

گرفتن دستان همسر

افزایش دهنده سطح ایمنی بدن

هورمون کورتیزول که تا کنون در مورد آن مواردی را بیان کردیم، تاثیرات بد و ویرانگری را برای بدن به وجود می آورد. از جمله اثرات منفی این هورمون کم کردن عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد. از روش های نظارت بر هورمون کورتیزول و پیش گیری کردن از ضعف سیستم ایمنی بدن انجام کارهای آرامش بخش می باشد که باعث رفع تنش های ذهنی نیز خواهد شد. به عنوان نمونه تمام مشاوران سلامت روان گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش را برای افراد دچار این مشکل توصیه می کنند. علاوه بر این گرفتن دست شریک زندگی نیز پیشنهاد می شود. این موضوع به شکل ناخودآگاه حس امنیت، عشق و آرامش را به طرف مقابل انتقال داده و در حد کم اما موثر بر روی ترشح هورمون کورتیزول تاثیر گذار خواهد بود.

ویژگی های گرفتن دست همسر

در واقع سطح بالای هورمون کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف نماید از این رو گرفتن دست دیگری که دوستش دارید به کار ضروری برایتان تبدیل خواهد شد. گرفتن دست فردی که دستش دارید تا حدی بدن را از خطر بیماری های مختلف مانند عفونت ها و صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

پایین آورنده فشار خون

همانطور که تا اینجا گفتیم، گرفتن دست شریک زندگی و کسی که دوستش دارید باعث ایجاد تاثیرات مثبتی در زندگی خواهد شد. این موضوع باعث ایجاد امنیت و آرامش می شود و اینگونه باعث کاهش فشار خون در بدن خواهد شد.کاهش فشار خون در بدن سبب کاهش سطح استرس در بدن خواهد شد، از این رو می توان گفت که گرفتن دستان همسرتان نه تنها تاثرات مثبت روانی و ذهنی به همراه دارد برای جسم نیز مفید خواهد بود.

گرفتن دستهای زوجه و همسر

محافظت از سلامت قلب

از دیگر ویژگی های مثبت گرفتن دستان همسر در دست خود، حفظ سلامت قلب و نگهداری از آن می باشد. این موضوع با کاهش فشار خون در بدن مرتبط است. همانطور که می دانید سطح فشار خون در بدن مهم است و متعادل بودن آن برای کاهش بیماری های قلبی نیز مفید می باشد. در دست گرفتن دستان فردی که دوستش دارید باعث حفظ سلامت قلب خواهد شد و از بعضی مشکلات قلبی مثل سکته و حمله قلبی پیشگیری می نماید. گرفتن دستان فرد دیگری که دوستش دارید با کاهش خطر استرس سهم بالایی در کاهش مشکلات قلبی به ویژه سکته قلبی دارد.

تقویت کننده سلامت مغز

گرفتن دستان کسی که دوستش دارید باعث می شود تا قسمت هایی از مغز فعال شود و به این خاطر سطح استرس در بدن کاهش می یابد. این عمل بهترین مسکن و آرام بخش می باشد که حس آرامش را در افراد به دنبال خواهد داشت. با گرفتن دستان همسر خود خطر استرس را کاهش داده و باعث تقویت و سلامت مغز می شوید. بعلاوه حس شادی و خوشحالی با گرفتن دستان دیگری برای سلامت مغز بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد. این عمل همچنین با کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس که با انواع بیماری ها مانند بیماری های خود ایمنی و عفونت های جسمی مرتبط می باشد، نیز در ارتباط است.

گرفتن دستان همسر در دست خود

ارتقا کیفیت خواب

در واقع با گرفتن دستان فردی که دوستش دارید باعث ایجاد آرامش در او خواهید شد و در نتیجه این آرامش بر روی کیفیت خواب تاثیر گذار خواهد بود و خواب شبانه را التیام خواهد داد. اگر می خواهید خواب شبانه خوب و راحتی داشته باشید و اوقات استراحت خود را به بهترین نحو سپری کنید، بهتر است قبل از خوابیدن دست فرد مورد علاقه خود را بگیرید و آرامش کسب کنید.

روانشناسی گرفتن دست در زوجین

نحوه گرفتن دستان شریک جنسی تان یا کسی که دوستش دارید، می تواند تا حد زیادی نشان دهنده نوع رابطه شما باشد. به عنوان نمونه اگر عادت به قفل کردن دستانتان در دست همسرتان دارید و دستان تان را محکم به هم می فشارید یعنی علاقه بسیار عمیقی بین شما حاکم است که به راحتی از هم گسسته نمی شود. البته این موضوع زمانی صدق می کند که دو طرف دستان خود را محکم فشار دهند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع در موارد مختلف خواهیم پرداخت:

  • دست های رو به پایین:

اگر در این حالت دست های همسر خود را می گیرید، به این معنا است که رابطه شما بر اساس محبت و علاقه بنا شده است نه هیجان های زود گذر، بعلاوه گفته می شود فردی که دستش رو به پایین می باشد شخصیت قوی تری دارد و پیشرو انجام کارهای جدید است و قدرت تصمیم گیری بالاتری نسبت به دیگری دارد.

اثرات گرفتن دست عیال

  • دست های قفل شده در هم:

انگشتان قفل شد در هم نشان دهنده ارتباط عمیق و شور و حرارت بالای آنها می باشد. زمانیکه در این حالت زوجین دست هم را می گیرند عموما باید هر دو طرف دست طرف دیگر را در دست نگه دارند، اگر یکی از طرفین دستش آزاد باشد نشانه خوبی محسوب نخواهد شد.

گرفتن دست زوجه

  • قفل نمودن یک انگشت در هم:

زمانیکه دو فرد اینگونه دستان هم را می گیرند، یعنی استقلالشان را به رابطه شان ترجیح داده اند. این اشخاص خیلی خوب می دانند که چطور به هم احترام بگذارند و برای خواسته ها و حریم خصوصی یکدیگر ارزش و احترام قائل شوند. این نوع از زوجین بعد از جدایی می توانند دوستان معمولی برای هم باشند.

گرفتن دست های همسر

  • گرفتن دست با هر دو دست:

زمانیکه یک زن و شوهر دستان هم را می گیرند و یکی از آن ها که بیشتر خانم می باشد با دست دیگر خود نیز دوباره مچ دست همسرش را می گیرد، به این معناست که این رابطه در حال جدی شدن می باشد و عمق بیشتری خواهد یافت. البته این مسئله همواره مثبت نیست و این موضوع می تواند نشان از این داشته باشد که شما شرایط عاطفی سلطه گر و تملک گرایی می باشید.

 

  • دست در بازو گرفتن:

این نوع دست گرفتن زوجین بیشتر در مراسم های رسمی دیده می شود، ولی اگر زن و شوهر عادت به انجام اینکار داشته باشند و اینگونه دست هم را بگیرند یعنی فردی که بازوی طرف مقابل را می گیرد، حس ناامنی در ارتباط خود داشته و یا به دنبال حمایت شدن از طرف مقابل می باشد.

موارد مثبت از گرفتن دست همسر

  • گرفتن انگشتان و کشیدن دست ها:

این نوع از دست گرفتن یعنی زوج در یک موقعیت نیستند، فردی که عادت به کشیدن دست دارد، فردی است که می خواهد زودتر از طرف مقابلش تصمیم گیری نماید. این عمل بعلاوه می تواند این معنی را بدهد که یکی از دو طرف دچار روز مرگی شده است.

گرفتن دست عیال

در پایان این مطلب توجه داشته باشید که علاوه بر نحوه گرفتن دست، مسئله مهم دیگری نیز وجود دارد و آن موضوع این است که گرفتن شریک زندگی همراه با عشق و احساس می باشد، یعنی این عمل را از روی محبت و عشق انجام دهید نه از روی عادت یا تقلید از دیگران تا فوائد مثبت آن شامل حالتان شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *