دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تمیز کردن ناف به روش اصولی و نکاتی برای مراقب از ناف

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که تمیز کردن ناف دارای اصول سخت و پیچیده ای است که شما می توانید با مطالعه این مقاله و دستورالعمل های ذکر شده به راحتی اقدام به تمیز نمودن ناف خود نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی ناف قسمتی از بدن محسوب می شود که شاید تمیز کردن آن کمی سخت باشد به ویژه به خاطر اینکه معمولا آن را فراموش می کنیم. در این میان خوشبختانه در کنار حمام کردن و دوش گرفتن های معمول خیلی نیاز به تمیز کردن جداگانه نافتان ندارید زیرا باکتری های بسیار مفیدی در آن وجود دارد.

آشنایی با نحوه تمیز کردن ناف

بهتر است بدانید که ناف در واقع عضوی از بدن است که هنگام دنیا آمدن نوزاد بند ناف جنین که به مادرش وصل است بریده خواهد شد و اینجاست که اهمیت تمیزی ناف بیشتر احساس می شود زیرا هر نوع عفونت یا قارچی که در ناف مادر وجود داشته باشد به نوزاد نیز منتقل خواهد شد. با روند رشد انسان ناف نیز بسته به اینکه هنگام به دنیا آمدن چگونه برید شده است شکل می گیرد و از آنجایی که اغلب افراد به ندرت پیش می آید که در حین حمام کردن ناف خود را بشویند به تدریج با انباشته شدن ضایعات کثیف در ناف ممکن است باعث عفونت شدید قارچی شود البته لازم است بدانید که نیاز نیست شما هر روز به حمام رفته و آن را شستشو دهید. در واقع درون هر ناف یک انسان معمولی حدود ۶۵ نوع باکتری زندگی می کند که تمامی آن ها از انباشته شدن صابون و سلول های مرده و عرق به وجود آمده اند. توجه داشته باشید که هم مردان و هم زنان هر دو در مدت زمان طولانی با انباشته شدن ضایعاتی در نافشان عفونت های قارچی خود را توسعه می دهند و همچنین کودکان نیز اگر مادرشان در زمان فارغ شدن درون نافش عفونت قارچی داشته باشد ممکن است که ناف کودک نیز دچار عفونت قارچی گردد. معمولا توصیه می شود که اگر ناف شما مبتلا به بیماری هایی مانند سرخی، خارش بیش از حد، بوی بد و درد شدید شد ممکن است که دچار عفونت های قارچی شده باشید و در این صورت باید فورا به پزشک خود مراجعه نمایید.

چگونگی تمیز کردن ناف

مراحل و دستورالعمل تمیز کردن ناف:

برای انجام این امر در ابتدا بایستی وسایل مورد نیاز را جمع آوری نمایید. به جز گوش پاک کن وسایل مورد نیاز خاصی برای تمیز کردن ناف وجود ندارد و افراد مختلف از وسایل مختلفی برای این کار استفاده خواهند کرد و شما باید ببینید چه وسیله ای برای شما بهتر عمل خواهد کرد و می توانید از وسایلی که در ادامه بیان کرده ایم استفاده نمایید.

وسایل مورد نیاز:

گوش پاک کن

روغن بچه

آب

  •  آرون گروپس

پروکسید هیدروژن

وسایل لازم برای تمیزی ناف

دستورالعمل:

در ابتدا باید یک سر گوش پاک کن را درون هر محلولی که انتخاب کرده اید فرو نمایید و آن را به آرامی وارد سوراخ نافتان کنید و درون آن بچرخانید. دقت داشته باشید که داخل ناف را نباید خیلی سفت فشار دهید.

سپس گوش پاک کن های کثیف را دور ریخته و اگر احساس می کنید نافتان هنوز کثیف است بهتر است عمل را با یک گوش پاک دیگر تکرار نمایید.

توصیه می شود زمانی که کارتان تمام شد یک گوش پاک کن تمیز بردارید و با آن باقیمانده محلولی که در نافتان مانده است را تمیز و خشک نمایید.

همچنین می توانید برای داخل نافتان از اسپری یا دئودورانت مخصوص ناف استفاده نمایید.

دستورالعمل پاک کردن ناف

اصول مراقبت از ناف:

پس از حمام کردن توصیه می شود حتما داخل نافتان را کامل خشک کنید زیرا رطوبت زیاد باعث رشد باکتری های مضر می شود. به خاطر داشته باشید که در ناف شما بیش از ۱۵۰۰ باکتری سالم می تواند زندگی کند که مطمئنا نمی خواهید باکتری های مضر برای آن ها دردسر ایجاد کنند.

اگر در حین تمیز کاری نافتان را سوراخ کردید بایستی هر از چند گاهی پیرسینگ تان را درآورده و نافتان را در محلول آب نمک خیس نمایید. آب نمک محیط ناف را تمیز و ضدعفونی کرده و باعث می شود دیگر محل مناسبی برای رشد باکتری ها نباشد.

به خاطر داشته باشید که نیاز به تمیز کردن منظم ناف نیست و همین که به صورت منظم حمام کنید و دور شکم و نافتان را صابون بزنید دیگر جای نگرانی نخواهد بود. در واقع ناف شما بر خلاف دندان ها نیاز به مراقبت دائمی ندارد.

اگر نافتان مادام خشک است توصیه می شود تا از نئوسپورین استفاده نمایید به گونه ای که با حرکت دورانی و آرام از دور ناف آغاز کنید، کرم را بمالید و کم کم وارد نافتان شوید و سپس کرم ها را با گوش پاک کن تمیز کنید.

توصیه می شود که پیش از استحمام به داخل نافتان کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون بزنید زیرا روغن باعث می شود کثیفی ها و ذرات دیگر راحت تر با شستشو بیرون بیایند.

به طور کلی افرادی که نافشان همواره بوی بد می دهد و قرمز می شود بهتر است از مواد شستشوی مخصوص پوست های حساس استفاده نمایند. در واقع یکی از شایع ترین دلایل بو گرفتن داخل ناف شستشوی آن با صابون و بعد خوب خشک نکردن آن است که به همین خاطر پوست ناف کامل خشک و حساس می شود.

چگونگی مراقبت از ناف

اگر نافتان دچار سوزش یا خارش های ناگهانی شد بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا ممکن است عفونت کرده باشد.

ناف یک محیط بسته بر روی شکم انسان است که هیچ چیزی از آن راه نمی تواند وارد بدن شود و به همین خاطر اگر برای شستن آن دچار نگرانی هستید با پزشکتان صحبت کنید و به هیچ وجه اشیاء تیز یا کثیف را وارد آن نکنید.

اگر در هنگام تمیز نمودن ناف به صورت تصادفی خودتان را زخمی کردید بهتر است از پزشک متخصص کمک بگیرید.

موقع تمیز کردن ناف دقت زیادی داشته باشید و عجله کردن در این کار می تواند به شما آسیب بزند.

توصیه می شود که الکل و گوش پاک ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

اگر نافتان را سوراخ کردید باید حتما دستوراتی را که به شما داده می شود به خوبی رعایت کنید. همچنین ممکن است به شما گفته شود که نباید از الکل یا نوع و جنس خاصی از پیرسینگ ها استفاده نمایید.

اگر مشکلی در محل پیرسینگ نافتان احساس کردید حتما با فردی که این کار را برایتان انجام داده تماس بگیرید و چنانچه نگران هستید  عفونت کرده باشد به پزشک مراجعه نمایید.

روش های حفظ سلامت ناف

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب بند ناف جنین و همچنین اصول درمان ناف رفتگی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *