دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوردن توت خشک و توت تازه در بارداری

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از انواع میوه های خوشمزه و شیرین که دارای خواص و مزایای فراوانی بوده میوه توت می باشد که برای استفاده در دوران حاملگی گزینه مناسب و مفیدی می باشد ولی البته باید به این نکته توجه نمود که نباید در مصرف توت در بارداری زیاده روی نمود چرا که امکان دارد باعث ایجاد حساسیت در جنین شود.

از جمله مسائلی که در دوران حاملگی باید توجه ویژه ای نسبت به آن داشت تغذیه مادر است که باید کاملا مناسب و اصولی باشد. می توان در این دوران از میوه های مختلفی همچون انواع توت نیز استفاده کرد و از خواص توت بهره مند شد ولی باید در مصرف آن احتیاط کرده چرا که احتمال ایجاد حساسیت وجود دارد. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان درباره مصرف توت در بارداری و خواص و مضرات آن به بررسی بپردازیم.

اهمیت مصرف توت در بارداری

توت یکی از میوه های پرخاصیت بوده که در انواع و اقسام مختلفی وجود دارد و برای استفاده در دوران حاملگی گزینه مناسبی می باشد، این میوه دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و از مواد مغذی فراوانی برخوردار است که به همین علت مصرف توت در بارداری بسیار مفید و پراهمیت می باشد ولی بانوان باردار بهتر است این میوه را به علت آلرژی زا بودن به صورت خشک مصرف نمایند.
خواص خوردن توت در حاملگی
بهتر است بدانید که توت بخاطر تقویت نمودن کلیه و جلوگیری از ابتلا به یبوست، کم خونی، سرطان و آنفولانزا بسیار مفید و باارزش می باشد. انواع توت در واقع منابع مهمی از ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان  و کربوهیدارت های سالم می باشند و همینطور مملو از آب بوده و منبعی خوب برای جذب آب به شمار می آیند. ویتامین C موجود در آن در جذب آهن کمک کننده بوده و موجب مقاومت دستگاه ایمنی بدن می شود.
همچنین می توان گفت که خوردن توت در طی دوره شیردهی می تواند به عنوان یک عامل افزایش دهنده حجم شیر مادر نیز تلقی شود. به طور کلی می توان گفت که بهترین و مناسب ترین نوع مصرف توت در دوران حاملگی استفاده از توت خشک می باشد زیرا خوردن توت خشک برای مادرانی که دچار دیابت می باشند کاملا بی خطر می باشد.
مضرات مصرف توت در بارداری

نحوه خوردن توت در حاملگی :

به طور کلی مناسب ترین وقت برای خوردن توت در حاملگی هنگام صبح به صورت ناشتا و یا در هنگام عصر فاصله مابین غذای ظهر و شام می باشد که خیلی سریع هضم شده و همچنین مواد غذایی آن به راحتی جذب بدن می شوند. به طور معمول اگر بعد از غذاهای دیر هضم و گوشتی این میوه را بخورند عمل هضم سخت تر شده و سبب ایجاد نفخ در شکم و روده می گردد.

تا جایی که امکان دارد بهترین کار این است که این میوه را به شکل خشک شده مصرف نمایند تا علاوه بر بهره بردن از مزایای آن از ایجاد آلرژی نیز ممانعت نماید. مادران باردار بهتر است که این میوه را به صورت تازه مصرف نموده و قبل از استفاده آن را خوب شسته و ضدعفونی نمایند.

همچنین بهتر است بدانید که دم کرده برگ درخت توت باعث خنک شدن خون شده و موجب بهبودی التهاب می شود. برگ درخت توت در واقع سبب صاف شدن خون شده و به نوعی خون ساز می باشد. افرادی که دچار رماتیسم هستند بهتر است که از چای برگ درخت توت و میوه توت استفاده کنند.

عوارض خوردن توت در حاملگی

فواید استفاده از توت در حاملگی :

این میوه نیز مانند سایر میوه ها دارای خواص و مزایای فراوانی بوده که می توان با خوردن آن از این خواص بهره مند شد، در ادامه به تعدادی از فواید توت اشاره خواهیم کرد.

رفع کم خونی :

توت به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آهن در رفع و درمان کم خونی فقر آهن بسیار مفید می باشد.

  •  آرون گروپس

جلوگیری از یبوست :

برای رفع یبوست در ترکیه یک روش درمانی مناسب وجود دارد که فرد با یک معده خالی مقداری توت سفید را همراه با یک لیوان آب می خورد تا بهبود پیدا کند.
مزایای خوردن توت در حاملگی

تصفیه نمودن خون :

بهتر است بدانید که در طب چینی نیز توت ها در تصفیه خون کاربرد بسیار زیادی دارند، به این صورت که تمیز کننده خون بوده و موجب بالا رفتن حجم و میزان تولید آن می شوند در واقع به گونه ای در تقویت سیستم خونی نقش بسزایی دارند.

رفع سفیدی مو :

در بسیاری از کشورها از توت ها به عنوان یک روش درمانی برای رفع سفیدی مو و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می گردد.

درمان دردهای روماتیسمی :

از دیگر فواید خوردن توت می توان به کاهش دردهای روماتیسمی اشاره داشت. البته در این مورد همچنین می توان از دمنوش برگ درخت توت نیز استفاده نمود زیرا برگ درخت توت به دلیل دارا بودن مواد معدنی زیاد از خواص درمانی فراوانی برخوردار می باشد.
بررسی مزایای خوردن توت در حاملگی

جلوگیری از سرطان :

توت ها در واقع منابع مهمی از فیتونوترینتی توانا به اسم رزوراترول بوده که در انگور نیز وجود دارد. پژوهشگران اعتقاد دارند که با استفاده از این ماده غذایی گیاهی می توان علاوه بر جلوگیری از ایجاد سرطان همچنین با آن نیز مقابله نمود.

تمیز کننده کبد :

در طب چینی به این باور نیز رسیده اند که مصرف توت سفید می تواند در پاکسازی کبد بسیار تاثیرگذار باشد.

تقویت نمودن کلیه ها :

بهتر است بدانید که در طب چینی این اعتقاد نیز وجود دارد که توت سفید در فعالیت کلیه ها موثر بوده و باعث تقویت آن ها می شود.
نحوه مصرف توت در بارداری

بهبود عملکرد دیداری و شنیداری :

در کشور چین با استفاده از برگ درخت توت سفید یک نوع چای دم کرده و از آن استفاده می کنند و اعتقاد دارند که این نوع چای در بهتر دیدن و بهتر شنیدن افراد کمک کننده بوده و تاثیرگذار می باشد.

زیاد شدن طول عمر :

توت ها بخاطر دارا بودن رزورتراول در زیاد شدن طول عمر تاثیر گذار می باشند.

بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا :

در کشور ترکیه از شیره توت در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند چرا که این میوه به خاطر دارا بودن مقادیری ویتامین C بسیار تاثیرگذار و اثربخش می باشد.

مضرات استفاده از توت در حاملگی :

افرادی که گرم مزاج می باشند بهتر است که از مصرف توت پرهیز نمایند. چنانچه تمایل به خوردن آن دارند بهترین کار این است که پس از حدود یک الی دو ساعت مقداری سکنجبین بخورند. توجه داشته باشید که در دوران حاملگی انواع توت های مختلف را کاملا محتاطانه استفاده نمایید چرا که امکان دارد باعث بروز آلرژی شود. خوردن بیش از حد توت موجب ایجاد دل درد و اسهال می گردد.

نحوه خوردن توت در حاملگی

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با نحوه مصرف توت در بارداری و فواید و مضرات آن آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *