دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نحوه کاشت، تکثیر و پرورش گیاه کالیسیا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گیاه کالیسیا چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی به پرورش و نگهداری گیاهتان در محیط منزل بپردازید با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه آپارتمانی کالیسیا که بدان عروس چمن یا برگ بیدی هم گفته می شود از دسته گیاهان مینیاتوری آویز و پرپشت می باشد که برگ هایی سبز و رنگ و زیبا دارد. چنانچه تمایل دارید از یک گیاه آویز در راه پله ها آپارتمان، محیط های اداری و تجاری استفاده کنید قطعا گیاه کالیسیا بهترین انتخاب می باشد زیرا با مراقبت هایی که دارد پرورش آن راحت خواهد بود.

آشنایی با پرورش گیاه کالیسیا

بهتر است بدانید که گیاه کالیسیا در واقع متعلق به خانواده گیاهان اسپایدر ورت می باشد که بومی نواحی غربی است و همچنین در قسمت های جنوبی آمریکا و آرژانتین نیز یافت می شود. جالب است بدانید که نام این گیاه از یک کلمه یونانی گرفته شده که به معنای زیبایی است. این گیاه به عنوان گیاه درمانی شناخته شده که در رفع درد ها و کبودی ها موثر است. کالیسیا همچنین قادر است در فضای گلخانه ای به خوبی رشد کند و چنانچه قصد دارید این گیاه را در منزل داشته باشید بایستی اصول و مراقبت هایی را انجام دهید. در واقع کالبیسیا دارای گلبرگ ها مقابل به هم است که کاملا سبز رنگ بوده و گاهی اوقات خطوط بنفش هم در آن ها دیده می شود. معمولا این گیاهان در انتهای فصل پاییز برگ های خود را به رنگ بنفش پررنگ در می آورند و کم کم باید در این فصل ها آبیاری را برای رشد بهتر کاهش دهید. همچنین گیاه کالیسیا گیاهی سوکولنت محسوب می شود که شکوفه هایی زیبا دارد و با وجود اینکه در معرض نور مناسب خورشید دوام می آورد اما ترجیح می دهد بیشتر در یک محیط مرطوب قرار بگیرد.

چگونگی پرورش گیاه کالیسیا

دستورالعمل کاشت و تکثیر کالیسیا:

توجه داشته باشید که معمولا ساقه های اصلی گیاه در تماس با خاک ریشه می دهند و به همین خاطر می توان پس از مدتی ساقه های حاوی چند ریشه کوچک را کاملا جدا کرده و درون گلدانی مستقل بکارید.

همچنین برخی از انواع دیگر این گیاه درون ساقه های خود گیاهچه های کوچکی را تشکیل می دهند که می توان از گیاه مادری جدا کرد و آنان را در محیطی سبک مانند ترکیب خاک برگ و کوکوپیت کشت نمایید.

همچنین روش دیگر برای تکثیر کالیسیا تهیه قلمه با استفاده از ۴ الی ۵ برگ از نوک ساقه ها است که در این روند بایستی گلدان حاوی گیاهان جوان و یا قلمه ها را برای مدتی در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم افتاب قرار دهید و اجازه ندهید که سطح خاک تا مدتی خشک شود.

توصیه می شود که یک لایه پلاستیک شفاف بر روی گلدان حاوی قلمه ها بکشید تا رطوبت موجود در محیط کشت حفظ گردد و روند ریشه زایی سریع تر انجام شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

البته که باید پلاستیک را روزی یک ساعت از روی بستر بردارید تا تهویه هوا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی به خوبی انجام گردد.

پس از ریشه هایی کامل قلمه ها و مشاهده رشد جدید می توانید پلاستیک را به صورت کامل از روی بستر گیاهتان بردارید.

زمانی که نهال ها به اندازه کافی رشد کردند می توانید آن ها را از گلدان خارج و به زمین اصلی انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت گل کالیسیا

شرایط مورد نیاز برای پرورش کالیسیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای پرورش و مراقبت از گیاه کالیسیا پرداخته ایم:

غبارپاشی:

توجه داشته باشید که خشکی هوا یکی از عوامل سوختگی و خشکیدگی نوک و حاشیه برگ های این گیاه است که می توان با عمل غبارپاشی روزانه این کار را به خوبی انجام داد. البته که غبارپاشی را بایستی در طی صبح انجام دهید و غبارپاشی در نزدیکی شب و ماندگاری رطوبت بر روی برگ ها در طی شب از عوامل شیوع برخی بیماری های قارچی می باشد.

آبیاری:

این گیاه معمولا محیط های مرطوب را دوست دارد اما از آبیاری بیش از اندازه و خیس نگه داشتن خاک گیاه متنفر است. در واقع آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ ها و ضعیف شدن ساقه و پوسیدن آن به ویژه از ناحیه نزدیک به سطح خاک گلدان خواهد شد و به همین خاطر تنها زمانی باید اقدام به آبیاری گیاه کنید که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده باشد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه کالیسیا

نور:

کالیسیا برای رویش بهتر نیاز به مکانی نیمه سایه دارد یا به بیان دیگر نور مستقیم خورشید از میان پرده ای توری برای این گیاه بهترین شرایط نوری را ایجاد خواهد کرد اما اغلب توصیه می شود که آن را به ویژه در پشت پنجره بدون پرده قرار ندهید. می توانید گیاهتان را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در صبح روز های زمستانی که به دلیل شدت کم نور آفتاب به آن ها آسیب نخواهد رسید در معرض نور خورشید قرار دهید. دقت داشته باشید که در برخی از انواع این گیاهان وجود نور بیشتر در محیط موجب تولید رنگ دیگری به جزء سبز و همانند صورتی و یا قرمز کم رنگ در برگ ها می شود. به طور کلی نور کم محیط باعث سبز رنگ شدن برگ ها می شود اما اگر این نور بیش از اندازه کم باشد برگ ها به رنگ سبز کم رنگ می آیند.

دما:

بهترین رشد گیاه کالیسیا اغلب در بازه دمایی ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد انجام می شود و به عبارتی دمای بالا به ویژه به همراه خشکی هوا باعث خشک شدن و سوختن حاشیه ها و در نتیجه تمامی پهنه برگ ها خواهد شد. حداکثر دمایی که گیاهتان می تواند حدود ۱۰ درجه است و چنانچه در مکان های سرد قرار بگیرد ابتدا رشد گیاه متوقف شده و سپس امکان سیاه شدن و پوسیدن برگ ها وجود دارد.

خاک:

توصیه می شود که برای بستر پرورش گیاه کالیسیا از خاک با زهکشی ایده آل استفاده کنید برای مثال ترکیب خاک برگ به همراه شن محیط مناسبی را برای رشد این گیاه تشکیل می دهد. همچنین می توانید در طی فصول رشد گیاه یعنی در بهار و تابستان از کودهای کامل همراه با فرمول ۱۰.۱۰.۱۰ هر ماه یک مرتبه برای تغذیه این گیاه استفاده نمایید.

استفاده از خاک غنی برای بستر گیاه

هرس:

می توانید با سرزنی ساقه های جوان این گیاه برشد ساقه های جانبی و پرپشت شدن گیاهتان کمک کنید به گونه ای که ساقه های را بسیار بلند را تا ارتفاع دلخواه کوتاه کنید. انجام این در طول سال باعث علفی نشدن گیاه و ساقه های خواهد شد.

آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه این گیاه چندان مساعد آفات و بیماری ها نیست اما اگر در شرایط خشک قرار بگیرد امکان شیوع کنه های تارعنکبوتی در آن وجود دارد. بیماری های قارچی نیز بیش از سایر بیماری ها این گیاه را تهدید می کنند البته شرط شیوع این بیماری ها خیس شدن برگ ها در طی آبیاری، غبارپاشی برگ ها در شب هنگام، تهویه نامناسب هوا و سایه بیش از اندازه در محیط رشد خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *