دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای رهایی از کابوس این روش های امتحان پس داده را امتحان کنید

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

کابوس رویاهای ترسناکی هستند که باعث بیدار شدن فرد از خواب می شود که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با روش های رهایی از کابوس آشنا کنیم.

همانطور که می دانید اکثر افراد در زندگی خود حداقل یک بار کابوس دیدن را تجربه کرده اند و برخی از افراد به تعداد زیادتر دچار این نوع اختلال خواب می شوند که طبق تحقیقات انجام شده تقریبا پنج درصد از جمعیت هفته ای یک بار کابوس دیدن را تجربه می کنند که با کمک یک سری راهکارها می توانید از شر آن رها شوید، در ادامه شما عزیزان را با راهکارهای رهایی از کابوس آشنا خواهیم کرد.

کابوس دیدن در طول قسمت میانی و پایانی تر خواب رخ می دهد و بسته به شدت ویژگی تصویری و احساسی شان سبب درجات متفاوتی از بیداری در افراد می شوند و در برخی از افراد باعث می شود که بر اثر کابوس دیدن از خواب بیدار شده و راحت نتوانند بخوابند و یا بتوانید مجدداً بخوابند، بنابراین اگر شما نیز به کابوس دچار می شوید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راه های رهایی از کابوس دیدن

اختلالاتی که زمینه ساز کابوس دیدن می شوند.

اختلالاتی وجود دارند که سبب بروز کابوس دیدن در افراد می شوند که در ادامه شما را با این نوع اختلالات آشنا خواهیم کرد.

  • اختلالات خواب

کابوس علاوه اینکه بر سلامت عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سبب بروز اختلالات خواب فرد نیز می شود، آن دسته از افرادی که کابوس می بینند خواب با کیفیتی نداشته و در نتیجه در طول روز بیشتر احساس خستگی دارند در برخی موارد فرد از دوباره خوابیدن هراس دارند که البته خود کابوس دیدن نیز تا حدی بر بی خوابی فرد تاثیر دارد از این رو، خواب بی کیفیت تنها یکی از عوامل مربوط به کابوس دیدن می باشد و مشکلات دیگری نیز در بروز این زمینه تاثیر دارند.

اختلالاتی که زمینه ساز کابوس دیدن هستند

  • اضطراب و افسردگی

معمولا با کابوس دیدن افسردگی و اضطراب همراه می باشد و در برخی موارد کابوس دیدن نشانه افسردگی شدید نیز می باشد و آن دسته از افرادی که دچار افسردگی و اضطراب می شوند به نسبت دیگران بیشتر کابوس می بینند و سبب تشدید افسردگی نیز در فرد می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف الکل به دلیل اینکه در چرخه خواب فرد اختلالاتی ایجاد می کند باعث می شود فرد کابوس ببیند و طبق تحقیقات انجام شده بین اعتیاد به الکل و ماری جوآنا و کابوس دیدن ارتباط وجود دارد و همچنین قطع مصرف مواد مخدر نیز سبب کابوس دیدن در فرد می شود.

راه های ساده برای خلاصی از کابوس های شبانه

  • بیماری های از بین برنده سیستم عصبی

بیماری هایی از جمله : پارکینسون و برخی انواع زوال عقل سبب بروز کابوس دیدن می شوند و علایم این بیماری ها انجام حرکات فیزیکی در زمان رویا دیدن و همچنین رویاهای خشن و تهاجمی می باشد.

راهکارهای رهایی از کابوس

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به کابوس دیدن به تعداد دفعات زیاد دچار هستید و در کیفیت زندگی تان تاثیر گذاشته است ابتدا باید علل کابوس دیدن را با کمک متخصصان اختلال خواب کشف کنید، برخی از این راه حل ها عبارتند از :

کاهش استرس

یکی از عوامل مهمی که سبب تشدید کابوس دیدن می شود استرس در زمان بیداری است از این رو، کشف علل ایجاد استرس و مدیریت آن نقش مهمی در کاهش کابوس دیدن ایفا می کند.

راهکارهای رهایی از کابوس

درمان افسردگی

افسردگی سبب تشدید کابوس دیدن می شود از این رو، اگر افسرده هستید بهتر است به فکر درمان آن باشید تا سبب برطرف شدن علت کابوس دیدن تان شود.

صحبت کردن در مورد رویاهایتان با فردی قابل اعتماد

خواب های خود را برای فرد قابل اعتماد توضیح دهید و یا می توانید خواب هایتان را داخل دفتر بنویسید زیرا اینکار سبب بروز احساسات و در نتیجه بهتر شدن وضعیت تان خواهد شد و همچنین قبل از خواب یوگا انجام دهید.

مشاوره دارویی

برخی از دارو ها مانند : دارو های خواب آور و همچنین فشار خون سبب بروز کابوس دیدن در افراد می شوند از این رو، حتما از پزشک تان بپرسید تا این دارو ها تجویزی بر روی خواب تان چه تاثیری خواهد داشت.

علل کابوس دیدن و روش های درمان آن

خودداری از دیدن فیلم ها و بازی های ترسناک :

دیدن فیلم ها و بازی های ترسناک سبب ایجاد کابوس های شبانه در شما می شود بنابراین، از انجام این کار پرهیز کنید تا کابوس های کمتری ببینید.

پرهیز از خوابیدن در جای سخت و ناراحت :

تا حد امکان پیش از خوابیدن محل خواب تان را بهینه کرده که عبارتند از : کاهش روشنایی، داشتن بالشت، زیر انداز مناسب، پتو … می باشد تا به کاهش کابوس دیدن در شما کمک کند.

روش های کاهش کابوس

اجتناب از دیر غذا خوردن :

حداقل تا دو ساعت پیش از خوابیدن از خوردن هر وعده غذایی پرهیز کرده و از این سبک زندگی حمایت کنید تا علاوه بر پیشگیری از کابوس بدن سالم و خواب با کیفیتی نیز داشته باشید.

کاهش استرس و اضطراب در طول روز :

از بهترین کارها به منظور رهایی از کابوس این است که پیش از خوابیدن ریلکسیشن انجام دهید به این صورت که چشمان تان را بسته و با یک نفس عمیق تصور کرده که تمام استرس های روزانه از بدن شما خارج می شوند.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *